1080, 1080ti eller Vega 64?

Permalänk

1080, 1080ti eller Vega 64?

Hej!

Jag har sitter i tankar om att köpa nytt grafikkort och vill gärna ha era tankar och åsikter kring mitt köpval.
Kandidaterna jag valt ut är GTX 1080, GTX 1080ti och Vega 64.
Skärmen jag har nu är en VA-panel, 144hz, 1440p, Freesync, därav övervägandet att skaffa Vega 64 och vill såklart kunna spela med så maxade effekter som möjligt. Men hur värt är det att skaffa ett AMD-kort bara för att kunna utnyttja Freesync? Vega 64s grundutförande blev väl lite av en flopp, men kollar jag på partnertillverkade kort blir jag lite mer sugen. Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ borde väl prestera någonstans emellan 1080 och 1080 ti, men drar o andra sidan mycket mer ström. Min tanke då är att jag skulle kunna underklocka kortet, kunna utnyttja Freesync och ha ett kort som känns lite mer framtidssäkert än 1080, för endast en femhundring.

Angående 1080 ti vore det kul att ha en såpass starkt GPU, men det känns inte riktigt som att det är ett kostnadseffektivt kort med tanke på den höga prislappen och effektförbrukningen.
Kanske jag ska vänta tills 2080 och 2080 ti släpps? Jag har ändå en massa spel i backloggen som inte kräver så kraftfulla GPUer, men samtidigt är det kul att maxa modernare spel också.
Jag bryr mig inte så mycket AMD vs. Nvidia politik. Har ett R9 280X nu så kanske det skulle vara kul att gå över till Nvidia...eller så stannar jag hos AMD och stöttar underdogen.

Vad tycker ni om mitt resonemang, missar jag vinklar eller är jag helt ute och cyklar? Diskutera fram ett beslut åt mig tack

Permalänk
Hjälpsam

Vega 64 presterar ungefär som GTX1080.
Kan du vänta så gör det, priserna har äntligen en tendens att sjunka.
Vega 64 går att få tag på för 7000 kr samtidigt går det att få tag på GTX1080 för 6000 kr, å andra sidan har du freesync.
Jag är svag för AMD, men ville helst se Vega 64 för under 6000 kr, 7000 känns lite saftigt om man inte är väldigt sugen.

Svårt val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

64 eller 1080 likvärdiga, till fördel för 64 så är freesync billigare än gsync och vid release så matchade några spel 1080ti i DX12. Vega verkar ha gått upp en del i pris sedan release tidigare var det väldigt prisvärt i dagsläget får du fundera på om exvis freesync eller vega arkitekturen som är rätt ny (och förhoppningsvis har mer att tillföra med tiden) ger dig något mervärde annars tar du helt enkelt det billigaste kortet.

1080ti om du vill ha det kraftfullaste, då får du ~15% bättre prestanda enligt swecs sammanvägda prestanda index men får då betala 3-4000SEK extra för dom %'en med dagens priser som verkar ligga kvar rätt högt trots gammalt kort och nya kort eventuellt på väg.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Gtx 1080 är ett mycket strömsnålare/svalare/tystare kort. Var väldigt sugen på att byta från Nvidia men kan helt enkelt inte offra den bekvämligheten för märkesfavorisering när de tillsammans med respektive syncskärm kostar ungefär lika mycket. Och kör du inte g/freesync är det absolut ingen poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epileptic_Psycho:

Min tanke då är att jag skulle kunna underklocka kortet, kunna utnyttja Freesync och ha ett kort som känns lite mer framtidssäkert än 1080, för endast en femhundring.

Framtidssäkert vet e tusan, Vega arkitekturen är mogen idag och likaså spel från båda konsollerna baserade på AMDs chip som borde aligna mer med AMDs grafikdesign än med Nvidias... men verkligheten har inte riktigt visat på detta. Det är nog i princip så bra det blir. 1 av 10 spel kanske är snabbare visst, men du vet aldrig om det är nåt du är intresserad av.

Det faktum att du har en freesync skärm spelar nog mer roll. Om Nvidia släpper nya kort snart så kanske det leder till billigare priser på AMDs sida också, tyvärr tror jag inte dom själva kommer utmana sig förren om minst 10 månader. Allt nytt från AMD i höst verkar vara professionella kort som kommer vara omöjliga för oss vanliga dödliga att köpa.

Permalänk
Medlem

Skulle nog köra på ett Vega.

Behöver du inte bry dig om kostnaden så är 1080 Ti bättre.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta och se hur lanseringen av de nya nvidiakorten går. Inte länge kvar nu (förhoppningsvis). Du slipper ångra dig senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag sync, antar att du har testat det själv. Om du inte skaffar en gsync skärm så skulle jag säga Vega. Förutsatt att du har testat f/g-sync och gillart.
Effektförbrukningen för mig spelar ingen roll så länge agget är dimensionerad för hela datorn, trevligt med svalare och tystare dator givetvis men prio är ju prestandan

Undervolta och även samtidigt öka klocken verkat ha fungerat för vissa(?).
1080ti är annars nästa val om budget finns, såvida du inte vill vänta på 1180.

Permalänk

Grymma svar, tack! Inköpskostnaden behöver jag inte bry mig så mycket om egentligen, det är mer elkonsumtionen som jag vill få ner.
Har varken provat free- eller g-sync, men det låter på många som att det är en riktigt trevlig funktion. I det avseendet är ju Vega mer lämpat för min del.

Nästa generations AMD-kort skulle väl bli en situation liknande polaris, alltså bara mellansegments-kort?

Kanske är bäst ändå att vänta på 1180 och kolla in resultat från tester? Om det ska släppas detta år MÅSTE nyheter kring kortet komma väldigt snart tycker jag.

Permalänk
Medlem

@Epileptic_Psycho: Du kan bilda dig en uppfattning om något viktigt innan du köper, nämligen hur användarna av korten tycker att dom fungerar med drivrutiner osv.
Jag har ett Nvidia 1070 och det ska mycket till innan jag byter drivrutin från gamla 391.35 efter att ha läst på nvidias forum.

https://forums.geforce.com/default/board/33/geforce-drivers/?...

https://community.amd.com/community/support-forums/drivers-so...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns inte på kartan att uppgradera nu om inte ditt gamla kort gått sönder. När nya serien kommer i 7nm (från AMD och Nvidia) så kommer det bli ett stort lyft vänta om du kan. Grafikkort som går från 14 till 7nm kommer ge mer än normalt när det kommer en ny serie. man pratar om halvering av effekten mot dagens kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Finns inte på kartan att uppgradera nu om inte ditt gamla kort gått sönder. När nya serien kommer i 7nm (från AMD och Nvidia) så kommer det bli ett stort lyft vänta om du kan. Grafikkort som går från 14 till 7nm kommer ge mer än normalt när det kommer en ny serie. man pratar om halvering av effekten mot dagens kort.

Finns det någon officiellt uttalande om när något sådant kommer att lanseras?
Konsumentkort och inte beräkningskort för "industrin"

Permalänk
Medlem

@Mindboggle:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26042-lacka-anger-30-august...
AMD ska släppa sina standard kort först på 7nm. Så väljer du AMD så tror jag max 1080 prestanda till att börja med. för ca 3-3500kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

@SCORPIUS Det är ytterligare en aspekt, ja. Trivs väldigt bra med Radeon software som jag har nu.

@sesese Bäst att vänta då alltså. Läste detta https://wccftech.com/nvidias-next-generation-graphics-cards-specifications-pricing-and-nomenclature-details/, visserligen från wccftech, men det kanske kan ligga lite sanning i vad deras "källor" säger?

Sedan kanske det blir så att när nya kort kommer så köper alla miners upp dem och vi har en lika hopplös situation som vi hade i vintras.

Permalänk
Medlem

IOM att du redan har en freesync-skärm skulle jag definitivt säga Vega64!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987