Permalänk
Medlem

CPU TJmax

Har haft min bärbara med I7 8750H på service pga för höga temps på cpu.

När jag kollar i olika proggs så har dom ökat TDP till 103c.
Hur kan dom ändra detta? Aldrig läst att det går att ändra TJmax på cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Har haft min bärbara med I7 8750H på service pga för höga temps på cpu.

När jag kollar i olika proggs så har dom ökat TDP till 103c.
Hur kan dom ändra detta? Aldrig läst att det går att ändra TDP på cpu.

TDP värdet anges i W och är på den cpu'n 45W.
T-junction anges i grader (c) och är på den cpu'n 100c, det är värdet för den maximala temperaturen för att cpu'n inte skall dö.
https://ark.intel.com/products/134906/Intel-Core-i7-8750H-Pro...

Vad är det för program du använt för att kolla?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MacAllan:

T-junction anges i grader (c) och är på den cpu'n 100c, det är värdet för den maximala temperaturen för att cpu'n inte skall dö.
https://ark.intel.com/products/134906/Intel-Core-i7-8750H-Pro...

Tjunction MAX är den temperatur som processorn throttlar vid. Processorn klarar mycket högre temperaturer, på haswell och tidigare är denna temperatur någonstans över 130 °C som Intel garanterar funktion. Över detta är osäkert. Denna temperaturer ger en omedelbar avstängning, inte TJmax vid 100 °C som bara leder till throttling.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tjunction MAX är den temperatur som processorn throttlar vid. Processorn klarar mycket högre temperaturer, på haswell och tidigare är denna temperatur någonstans över 130 °C som Intel garanterar funktion. Över detta är osäkert. Denna temperaturer ger en omedelbar avstängning, inte TJmax vid 100 °C som bara leder till throttling.

Jo jag vet det, dö är väl fel ord att använda men det är en direkt översättning av Intels egen beskrivning.
"Junction Temperature is the maximum temperature allowed at the processor die."

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MacAllan:

Jo jag vet det, dö är väl fel ord att använda men det är en direkt översättning av Intels egen beskrivning.

Vilket stämmer. Det är den högst tillåtna vid nominell drift. Vid överskridning av TjMax så aktiveras #PROCHOT vilket är signalen som initierar throttling.

Sedan kan denna temperaturen självklart överstigas om något går fel. Då går #Thermtrip in och stänger av processorn inom 10 µs enligt Intels egna dokument.

I övrigt håller jag med det du skrivit och att TS problem låter lustigt. SDP (tillåten effektuttag vid turbo) går dock att modifiera antingen via intels egna verktyg "Intel ME" och XTU eller via minnes-omskrivning i hexadecimala tal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Äpplen och päron, "die" i detta fall betyder inte "dö" utan är en teknisk term gällande kretstillverkning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Die_(integrated_circuit)

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Äpplen och päron, "die" i detta fall betyder inte "dö" utan är en teknisk term gällande kretstillverkning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Die_(integrated_circuit)

Haha, ok, då missförstod jag deras beskrivning.
Dock vet jag att Tjunktion tempen är när cpu'n börjar throttla

Permalänk
Avstängd

Bärbara laptops och framförallt ultrabooks körs oerhört ofta med en drifttemperaturer på ~100C (vid mjukvaruavläsning). Så ur den aspekten är det lugnt.

@DavidtheDoom: Huj, det här minns jag vi diskuterade för ett par år sedan. Vilken djungel av PDFer vi grävde igenom

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bärbara laptops och framförallt ultrabooks körs oerhört ofta med en drifttemperaturer på ~100C (vid mjukvaruavläsning). Så ur den aspekten är det lugnt.

@DavidtheDoom: Huj, det här minns jag vi diskuterade för ett par år sedan. Vilken djungel av PDFer vi grävde igenom

Jo, du är omnämnd på stället där jag själv går för att dubbelkolla mig själv!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Punchboll: Som du märker så verkar det vara lite svårt för oss att förstå problemet då du inte beskrivit utförligt nog.
Att i7-8750H tuggar strax runt 100 °C låter inte bara normalt utan förväntat vid last.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Punchboll: Som du märker så verkar det vara lite svårt för oss att förstå problemet då du inte beskrivit utförligt nog.
Att i7-8750H tuggar strax runt 100 °C låter inte bara normalt utan förväntat vid last.

Vi vet inte ens datormodell så ännu svårare att titta på det ur den synvinkeln. Komplettera gärna med mer information så blir det lättare för oss att svara på dina funderingar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en HP Omen an180no som dom har ändrat Tjunction till 103c enligt IntelProcessor Diagnostic Tool 64bit.

Temperature Monitor will run in parallel with compatible modules
--- Temperature Test ---
...
Version 1.0.19.64b.W
...

Current Junction Temperature is 57C
Current Degrees Below Max 46C
Maximum Target Temp Allowed 103C

TJmax visade 100c innan jag skickade in den på service med samma program.
Det jag undrar är om detta är skadligt för processorn och hur i hela helv.. har dom kunnat ändra på detta då en vanlig person inte kan det?

Ursäkta att jag skrev en otydlig fråga.

Permalänk
Medlem

Vad gjorde dom på servicen? Låter lite som att de bytte CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det är en HP Omen an180no som dom har ändrat Tjunction till 103c enligt IntelProcessor Diagnostic Tool 64bit.

Temperature Monitor will run in parallel with compatible modules
--- Temperature Test ---
...
Version 1.0.19.64b.W
...

Current Junction Temperature is 57C
Current Degrees Below Max 46C
Maximum Target Temp Allowed 103C

TJmax visade 100c innan jag skickade in den på service med samma program.
Det jag undrar är om detta är skadligt för processorn och hur i hela helv.. har dom kunnat ändra på detta då en vanlig person inte kan det?

Ursäkta att jag skrev en otydlig fråga.

I det programmet så visas TJmax under system info tabben.

Det du kollar under är CPU temperature monitor vilket visar korrekt 103c som maximum temp allowed under befintliga test, detta värde är inte samma som TJMax..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad gjorde dom på servicen? Låter lite som att de bytte CPU.

Dom bytte batteriet och 2 fläktar samt lade på ny kylpasta Noctuas.

Fläktarna som satt i varvade aldrig upp riktigt som dom nya gör och jag fick säga till att jag vill ha bättre kylpasta när dom ändå byter delarna.
Funderar på att byta till metallpasta när garantin gått ut.