Hur beter sig en SSD som inte är inkopplad? Lägga klon på hyllan?

Permalänk

Hur beter sig en SSD som inte är inkopplad? Lägga klon på hyllan?

Hallå!

Jag har efter en hårddiskkrasch nu gjort en nyinstallation av Windows och annan programvara. Jag tänkte att jag skulle skapa en klon av systemdisken på en identisk SSD med hjälp av Acronis True Image. Är det klokt, att när denna är skapad, plocka ur den ur datorn (alternativt låta den sitta utan kablar inkopplade) eller kommer en strömlös SSD att tappa minnet med tiden?

Om disken sitter kvar i datorn, finns det något som helst problem med att koppla ur SATA.kabeln på hårddisksidan men låta den sitta kvar i moderkortet? (det har helt enkelt att göra med ergonomin då datorn står i ett skåp och det är svårt att komma åt utan att ta loss och dra om alla kablar och kontakter)

Tack

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av overthemoon:

eller kommer en strömlös SSD att tappa minnet med tiden?

Exakt. En SSD behöver ström åtminstone några gånger per år för att dess celler inte ska börja tappa data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@overthemoon: det är bättre att långtidslagra på mekaniska diskar, och dessutom billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Och du kan även köra DiskFresh 1 eller 2 gånger per år, jag har gjort detta på mina gamla Samsung 830 SSD och det fungerar mycket bra https://www.sweclockers.com/forum/trad/1351767-disk-fresh-opt...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@overthemoon: Varför skall du ha en fysisk clon?
Kör acronis, välj att skapa en backup. Det blir en ".tib-fil" som du förslagsvis lagrar i molnet.
Finns ingen anledning att ha investerat pengar i en hårdvara du lägger på hyllan och oroar dig för om den håller data.

Jag har själv gjort precis samma sak.
Byggde en ny dator i februari. Gjorde en backup med Acronis. (15Gb)
Installerade alla drivrutiner. Gjorde en backup med Acronis. (18Gb)
Installerade alla vanliga program. Gjorde en backup med Acronis. (45Gb)

Kan välja att gå tillbaka till vilken punkt jag vill i framtiden, utan att behöva installera om.
Den dagen jag behöver backuppen, laddar jag ner den från molnet och skaffar en lämplig disk (Om du disken blivit korrupt?).

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Tack så mycket för era svar!

Skrivet av sweisdapro:

@overthemoon: det är bättre att långtidslagra på mekaniska diskar, och dessutom billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att lagra med en imagefil?

Skrivet av Turbonisse:

@overthemoon: Varför skall du ha en fysisk clon?
Kör acronis, välj att skapa en backup. Det blir en ".tib-fil" som du förslagsvis lagrar i molnet.
Finns ingen anledning att ha investerat pengar i en hårdvara du lägger på hyllan och oroar dig för om den håller data.

Jag har själv gjort precis samma sak.
Byggde en ny dator i februari. Gjorde en backup med Acronis. (15Gb)
Installerade alla drivrutiner. Gjorde en backup med Acronis. (18Gb)
Installerade alla vanliga program. Gjorde en backup med Acronis. (45Gb)

Kan välja att gå tillbaka till vilken punkt jag vill i framtiden, utan att behöva installera om.
Den dagen jag behöver backuppen, laddar jag ner den från molnet och skaffar en lämplig disk (Om du disken blivit korrupt?).

Kan jag, i händelse av en ny krasch, stoppa i en ny disk och återställa hela systemet från Acronis backup och disken blir bootbar? Jag är, åtminstone på denna forums nivå, inte särskilt kunnig och är extremt nojjig efter min krasch och tänker att jag ska ha hängslen, livrem och fasttejpade byxor. Tänker att det skulle vara smidigt att vid behov bara byta ut den kraschade disken med den fysiska klonen men det är klart, om Acronis funkar så sparar jag gärna dom pengarna nu. Köpte Acronis i ren panik också

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av overthemoon:

Kan jag, i händelse av en ny krasch, stoppa i en ny disk och återställa hela systemet från Acronis backup och disken blir bootbar? Jag är, åtminstone på denna forums nivå, inte särskilt kunnig och är extremt nojjig efter min krasch och tänker att jag ska ha hängslen, livrem och fasttejpade byxor. Tänker att det skulle vara smidigt att vid behov bara byta ut den kraschade disken med den fysiska klonen men det är klart, om Acronis funkar så sparar jag gärna dom pengarna nu. Köpte Acronis i ren panik också

JA!
Disken du lägger på imagen på blir en exakt kopia inklusive bootsektor om du valt det när du gjorde imagen.
Du får ett par val, typ var du skall spara backuppen osv... välj bara att bocka i alla val.
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men jag använder Acronis ett par gånger i månaden på jobbet, inget krångligt i alla fall, men läs noga innan du väljer att bocka för eller gå vidare. Det är ganska självförklarande.

EDIT:
Du behöver inte heller ha en exakt likadan, eller lika stor disk att lägga imagen på i framtiden.
Diskarna blir troligtvis billigare med tiden, så den dagen du behöver använda dig av din image, kommer du troligen köpa en mycket större disk. Samma om du upptäcker att din SSD är för trång, kan du ta en image och spara på en större mekanisk disk.
Byta till större SSD och lägga tillbaka imagen på, och du har ordnat mera plats.

TIB-filen blir nästan lika stor som allt använt utrymme på din disk. Hur mycket mindre TIB filen blir, beror på vad du har på disken, olika filer komprimeras olika mycket.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

JA!
Disken du lägger på imagen på blir en exakt kopia inklusive bootsektor om du valt det när du gjorde imagen.
Du får ett par val, typ var du skall spara backuppen osv... välj bara att bocka i alla val.
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men jag använder Acronis ett par gånger i månaden på jobbet, inget krångligt i alla fall, men läs noga innan du väljer att bocka för eller gå vidare. Det är ganska självförklarande.

EDIT:
Du behöver inte heller ha en exakt likadan, eller lika stor disk att lägga imagen på i framtiden.
Diskarna blir troligtvis billigare med tiden, så den dagen du behöver använda dig av din image, kommer du troligen köpa en mycket större disk. Samma om du upptäcker att din SSD är för trång, kan du ta en image och spara på en större mekanisk disk.
Byta till större SSD och lägga tillbaka imagen på, och du har ordnat mera plats.

TIB-filen blir nästan lika stor som allt använt utrymme på din disk. Hur mycket mindre TIB filen blir, beror på vad du har på disken, olika filer komprimeras olika mycket.

Fixar Acronix så disken blir registrerad och bootbar om man har (U)EFI bios också?
Jag har bara provat med klonad Linux och där blev nya disken inte bootbar förrän man registrerat den och det gick tydligen inte göra i bios. Eller gör den på nåt annat sätt?

Nå, man ska alltid testa att ens backupstrategi fungerar innan faktiskt behöver den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@overthemoon: Varför skall du ha en fysisk clon?
Kör acronis, välj att skapa en backup. Det blir en ".tib-fil" som du förslagsvis lagrar i molnet.
Finns ingen anledning att ha investerat pengar i en hårdvara du lägger på hyllan och oroar dig för om den håller data.

Jag har själv gjort precis samma sak.
Byggde en ny dator i februari. Gjorde en backup med Acronis. (15Gb)
Installerade alla drivrutiner. Gjorde en backup med Acronis. (18Gb)
Installerade alla vanliga program. Gjorde en backup med Acronis. (45Gb)

Kan välja att gå tillbaka till vilken punkt jag vill i framtiden, utan att behöva installera om.
Den dagen jag behöver backuppen, laddar jag ner den från molnet och skaffar en lämplig disk (Om du disken blivit korrupt?).

Vad härligt det måste vara att lite så blint på att molnet är en säker plats som aldrig skulle kunna bli utsatt för sabotage....
Jag skulle aldrig lita på att en molntjänst kan erbjuda mer än tillfällig lagring, saker jag redan har på annan ort men väljer att lagra i molnet för att tillfälligt dela dom med andra.
Skulle inte rekommendera någon att byta ut sin fysiska backup mot en som bara finns i molnet.

Permalänk
Medlem

Backup har man på flera ställen, inte bara ett. Kombinera moln med fysisk plats.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Vad härligt det måste vara att lite så blint på att molnet är en säker plats som aldrig skulle kunna bli utsatt för sabotage....
Jag skulle aldrig lita på att en molntjänst kan erbjuda mer än tillfällig lagring, saker jag redan har på annan ort men väljer att lagra i molnet för att tillfälligt dela dom med andra.
Skulle inte rekommendera någon att byta ut sin fysiska backup mot en som bara finns i molnet.

Vad härligt det måste vara att anta en massa saker om andra!
Molnet är 99.99999999% säkrare än de flesta privatpersoners diskar.
Sedan är kanske inte en Windows installation helt kritisk. Skulle tredje världskriget bryta ut och molnet bli radioaktivt, kan man faktiskt installera om Windows och program. (Som det var frågan om.)
Sedan är det ju valfritt om man vill spara på flera ställen. Och vad man väljer att spara.
Bara för att jag valde att inte skriva alla alternativ, betyder det ju inte att jag inte sparat i mer än molnet.
Inte heller föreslog jag att TS endast skulle spara där.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Fixar Acronix så disken blir registrerad och bootbar om man har (U)EFI bios också?
Jag har bara provat med klonad Linux och där blev nya disken inte bootbar förrän man registrerat den och det gick tydligen inte göra i bios. Eller gör den på nåt annat sätt?

Nå, man ska alltid testa att ens backupstrategi fungerar innan faktiskt behöver den.

Jag provade min nya dator i februari, med UEFI. Hårdvara var den övre datorn i min tag.
Efter jag lagt in lite onödiga drivisar som förstörde, ville jag vara säker på att de var ordentligt borttagna, så jag backade till första backuppen. SSD disk ansluten via PCIE. Acronis-2017.

(Inga andra diskar anslutna, så bootsektor på annan disk kan inte ha använts.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag provade min nya dator i februari, med UEFI. Hårdvara var den övre datorn i min tag.
Efter jag lagt in lite onödiga drivisar som förstörde, ville jag vara säker på att de var ordentligt borttagna, så jag backade till första backuppen. SSD disk ansluten via PCIE. Acronis-2017.

(Inga andra diskar anslutna, så bootsektor på annan disk kan inte ha använts.)

Ok, jag var kanske otydlig, men du tog tillbaka till SAMMA disk, jag tänkte till NY disk p.g.a. att den gamla havererat. Till SAMMA ska det inte vara nåt problem. Jag fick problem när jag klonade över till en större disk med dd i Linux. Efter att ha registrerat den i EFI så funkade den så inget fel på kloningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ok, jag var kanske otydlig, men du tog tillbaka till SAMMA disk, jag tänkte till NY disk p.g.a. att den gamla havererat. Till SAMMA ska det inte vara nåt problem. Jag fick problem när jag klonade över till en större disk med dd i Linux. Efter att ha registrerat den i EFI så funkade den så inget fel på kloningen.

Samma disk. Men om man tar bort ALLA partitioner på den innan man lägger på imagen, så kan det inte finnas någon bootsektor kvar på den.
Borde inte vara någon skillnad mot att lägga på imagen på en annan fysisk enhet?
Det är tyvärr den enda erfarenhet jag har med Acronis på en dator med UEFI.

Jobbar med verktyget, men industriella datorer ligger lite efter. Alla nya jag kommer i kontakt med, har fortfarande BIOS på gammalt vis. Men även där, är det inget problem med att lägga på image på en större disk. När vi klonade datorn satt det 30GB mekanisk disk i originalet. Idag lägger jag på samma image på en 120GB SSD, det är inget problem där.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@overthemoon: Varför skall du ha en fysisk clon?
Kör acronis, välj att skapa en backup. Det blir en ".tib-fil" som du förslagsvis lagrar i molnet.
Finns ingen anledning att ha investerat pengar i en hårdvara du lägger på hyllan och oroar dig för om den håller data.

Jag har själv gjort precis samma sak.
Byggde en ny dator i februari. Gjorde en backup med Acronis. (15Gb)
Installerade alla drivrutiner. Gjorde en backup med Acronis. (18Gb)
Installerade alla vanliga program. Gjorde en backup med Acronis. (45Gb)

Kan välja att gå tillbaka till vilken punkt jag vill i framtiden, utan att behöva installera om.
Den dagen jag behöver backuppen, laddar jag ner den från molnet och skaffar en lämplig disk (Om du disken blivit korrupt?).

Varför vill man ha drivers och program som har säg 6 månader eller några år på nacken installerade? skapar väl bara merjobb när man ev måste uppdatera eller ännu värre avinstaller sen installera senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Varför vill man ha drivers och program som har säg 6 månader eller några år på nacken installerade? skapar väl bara merjobb när man ev måste uppdatera eller ännu värre avinstaller sen installera senaste?

Medans man håller på, kan det vara gott att ha en punkt till, eller två att falla tillbaka på. När tid har passerat, är det givetvis inte lika intressant.
Nu är de såpass gamla, att jag kommer lägga på första backuppen (Windows) den dagen problem uppstår. Men jag har gott om lagringsutrymme.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Samma disk. Men om man tar bort ALLA partitioner på den innan man lägger på imagen, så kan det inte finnas någon bootsektor kvar på den.
Borde inte vara någon skillnad mot att lägga på imagen på en annan fysisk enhet?
Det är tyvärr den enda erfarenhet jag har med Acronis på en dator med UEFI.

Jobbar med verktyget, men industriella datorer ligger lite efter. Alla nya jag kommer i kontakt med, har fortfarande BIOS på gammalt vis. Men även där, är det inget problem med att lägga på image på en större disk. När vi klonade datorn satt det 30GB mekanisk disk i originalet. Idag lägger jag på samma image på en 120GB SSD, det är inget problem där.

Jo, samma på jobbet, ser bara maskiner som kör med MBR och hemma har jag bara en som använder UEFI. Med MBR diskar på gammalt vis har jag aldrig sett detta problem.

Hittade denna som löste mitt problem:
https://www.rodsbooks.com/efi-bootloaders/installation.html#r...
och lite längre ned denna:
https://www.rodsbooks.com/efi-bootloaders/installation.html#a...

Misstänker att problemet har med detta att göra:

You must install the boot loader on one computer, then transfer the disk to another one. In this case, the disk should be bootable, just as a USB flash drive would be, provided there are no other boot loaders on the disk that were bootable on the target system prior to the disk being juggled.

Dold text

Alltså har jag inte ett "Fallback filename" så går det inte flytta en disk från en dator till en annan och boota den. Troligvis därför man gärna kör vidare med MBR/gammal bios på företag där det går.

Så kanske ny disk även anses som ny dator på vissa moderkort. Hade varit intressant att veta hur Acronics löst detta.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt - man har inte _bara_ en mekanisk disk eller _bara_ en lagring på molnet - man kan ha både och alltid i minst 2 ex. av datat på två olika media (varav en kan vara molnet)

Ni som inte sitter på optofiber med ubersnabb internetkoppling utan bara har ADSL eller pott på mobilen som tar slut vid 30 GB ser poängen med mekanisk disk den dagen man skall lägga tillbaka kopian till den krachade disken.

Sedan har man att en nyinstallation kanske är på 40 GB - en som börja bli välanvänd, betydligt mer...

Att hyra 1 TB på tex google eller motsvarande kostar mellan 50 - 100:- i månaden, vilket är mellan 600 - 1200:- per år och missar man betalningen pga något betalningsstrul, bytt kreditkort etc. och inte märker att det har varit stopp ett tag så är lagringen på molntjänst snart historia... den risken är betydligt större än 0.00001% - då är det bra med kopia också på mekanisk disk hemma...

Att molntjänster plötsligt kan försvinna/ändra form och med förlust av data för användarna (för att det blev närmast stopp på nedladdningen för att alla i panik samtidigt försökte ladda tillbaka sitt data inom satta tidsfristen) hände inte för så länge sedan - minns crashplan!...

En extern USB-snurrhårddisk på 1 TB går att hitta för runt 500:- men en på 4TB går att hitta för runt 1400:- eller om man vill runt 350:- TB när man köper i större förpakning, och en 8 TB så är man nere på 262:- TB

Detta är en engångskostnad och använder man denna som offline-backup så är 5 år inget problem och jag har externa USB-diskar som är 10 år och fortfarande är fullt dugliga, det som gör att man inte använder dem är att de är för små och då får rollen långtids-arkiv lagring (tex fotosamlingar mm. som man inte orka riva i och heller inte gör sådär jättemycket om det förloras - och det finns givetvis ytterligare kopior på dem på annan media ) - eller om man vill man tömmer dem inte och upptäcker 5 år senare att de är precis lika läsbara som när det var nyskrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Som redan nämnt - man har inte _bara_ en mekanisk disk eller _bara_ en lagring på molnet - man kan ha både och alltid i minst 2 ex. av datat på två olika media (varav en kan vara molnet)

Ni som inte sitter på optofiber med ubersnabb internetkoppling utan bara har ADSL eller pott på mobilen som tar slut vid 30 GB ser poängen med mekanisk disk den dagen man skall lägga tillbaka kopian till den krachade disken.

Sedan har man att en nyinstallation kanske är på 40 GB - en som börja bli välanvänd, betydligt mer...

Att hyra 1 TB på tex google eller motsvarande kostar mellan 50 - 100:- i månaden, vilket är mellan 600 - 1200:- per år och missar man betalningen pga något betalningsstrul, bytt kreditkort etc. och inte märker att det har varit stopp ett tag så är lagringen på molntjänst snart historia... den risken är betydligt större än 0.00001% - då är det bra med kopia också på mekanisk disk hemma...

Att molntjänster plötsligt kan försvinna/ändra form och med förlust av data för användarna (för att det blev närmast stopp på nedladdningen för att alla i panik samtidigt försökte ladda tillbaka sitt data inom satta tidsfristen) hände inte för så länge sedan - minns crashplan!...

En extern USB-snurrhårddisk på 1 TB går att hitta för runt 500:- men en på 4TB går att hitta för runt 1400:- eller om man vill runt 350:- TB när man köper i större förpakning, och en 8 TB så är man nere på 262:- TB

Detta är en engångskostnad och använder man denna som offline-backup så är 5 år inget problem och jag har externa USB-diskar som är 10 år och fortfarande är fullt dugliga, det som gör att man inte använder dem är att de är för små och då får rollen långtids-arkiv lagring (tex fotosamlingar mm. som man inte orka riva i och heller inte gör sådär jättemycket om det förloras - och det finns givetvis ytterligare kopior på dem på annan media ) - eller om man vill man tömmer dem inte och upptäcker 5 år senare att de är precis lika läsbara som när det var nyskrivet.

Du har rätt i mycket, fel i en del.
Det finns bra molnlagring och så finns det mindre bra molnlagring. Och för en IMG på en nyinstallation som det var frågan om, kan man använda sig av Gmail. Maila filen på 15GB till sig själv, så ligger den där, gratis! (I molnet!)

Priser... Jag hyr office 365 för 650kr/år. Där ingår bla 1TB i Onedrive. Om man glömmer att betala? (Hur nu det skulle gå till, med alla påminnelser + autodragning.) så försvinner inte data man laddat upp, inte heller tillgången på den. Man tappar bara möjligheten att ladda upp mer. Och att Onedrive skulle sluta fungera? Då har man nog större problem, för det är samma företag som förser oss med Windows!

Varför hänga upp sig på "molnet"? Det var bara ett exempel för att lösa problemet.
Det viktiga är väl att man sparar undan sin backup?
En hårddisk kan sluta fungera. Vill man vara riktigt säker, skriver man ut sin backup på en pall med A4 och köper en luft tork som garanterar att man har det tort på vinden, så papprena inte blir svamp angripna...!
Blir ett jätte jobb att pilla tillbaka det, men man slipper oroa sig för att disken slutar fungera.

Skämt åsido.
Lagra som det passar var och en bäst!
Och det går utan att säga, att man skall spara på mer än ett medium om man vill gardera sig mot att nått går sönder.
Och för att hålla det lite på ämnet. En windows installation behöver man kanske inte lägga ner för mycket energi på?
Familje fototna är betydligt svårare att ersätta än en windows installation!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt att en windowsinstallation i sig inte har så mycket värde som sådan, men din tid som gick åt för att få din datormiljö som du vill ha denna - har ett värde och är egentligen detta som är absolut största motståndet när det gäller att 'blåsa' en systemdisk och installera en windows på nytt - leta fram drivrutiner som fungera på just denna moderkort, installation av alla bra och ha-programvaror - mickla med grafikkortet och försöka lista ut vilka kranar som skall skruvas så att den inte microstuttar etc. i ditt favospel och man vet att det gick alldeles utmärkt innan

Sedan är det inte alla som gillar eller vill betala för office365 (speciellt om man kör en icke-windows-miljö till stor del) samt att data som lagras där hanteras olika i avseende retension och generationshantering med beroende på om det är just office-filerna eller något annat som lagras och detta kanske inte upptäcks först förrän efter en ransomware-angrepp...

Att jag tog upp priserna beror på att en del har fått för sig att molnlagring är billig lagring - men det är det inte över 5 år räknat (en hårddisk håller > 10 år om det är en backupdisk som ligger offline mesta delen av sin tid) - sedan kan priset ändå vara motiverat av helt andra orsaker som global tillgång etc. men läget blir snabbt annorlunda om man tex. vill lagra 8 TB på molnet och inte lyckas snålåka på de allt färre och plötsligt stoppande/omlagda och tom. nedlagda molnlagringstjänsterna med obegränsad lagringsmängd.

Google drive med 8TB lagring börja svida i en privat-plånbok och inser att en 8TB snurrdisk är betald inom bara ett par månader...

Permalänk
Medlem

@xxargs: "Min tid" är precis anledningen till att jag har backup på installationen. Både med ren installation och även en större där alla program är med. Att göra en backup tar bara minuter, att jämföra med timmar för att installera allt.

Vid tidpunkten när jag valde 365, kostade 1TB lagring ca 1000kr/år hos konkurenter. Då fick man bara lagring.
650kr/år för hela paketet, inklusive 1TB van över mig.
Jag tvivlar inte på att några privat personer har 8TB som måste lagras. Men de kan inte vara många?
Det som är viktigast att säkra, är sådant som inte går att skapa igen. Dvs foton, arbeten man gjort i olika program.
Sekundärt kommer filmer, musik, program osv, dessa finns att få tag på igen om det behövs. Kanske inte lätt eller gratis, men de är inte borta för evigt om din disk krasar.

Skall man lagra ALLT, så är diskar billiga, men glöm inte bort, att om fan är framme och huset brinner ner, brinner diskarna ner också, om du inte har ett brandsäkert kassaskåp, eller lagrat diskarna någon annan stans?
Det är troligen här någon stans, jag insåg att molnlagring ändå är rätt OK. Dock nöjer jag mig med 1TB. Det täcker alla foton jag tagit och alla viktiga dokument. Med gott om plats kvar!

Foton har jag för övrigt även säkerhetskopierade på två ytterligare diskar, en hemma, en någon annan stans.
Skulle troligtvis räcka ur säkerhets synpunkt, men de blir inte uppdaterade lika ofta som filerna i molnet, på både gott och ont givetvis!

Men om man bara vill backa upp sin installation, kan man, om man inte redan har, ta en Gmail adress och ladda upp backuppen till Drive. Max fil-storlek är 10GB, så man får dela den, med tex 7zip. Det finns mängder med möjligheter att lagra en mindre backup online, utan att det kostar. Man skall givetvis ha filen även lokalt, där man lättare kommer åt när det skiter sig. Men en gömma online kan vara räddaren!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Av förekommen anledning tydligen enligt:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1496775-sparrat-micros...

Så bör man vara vara säker på att ha en motsvarande kopia av allt hemma

Att bli nekad inträde av ett konto man har, plötsligt pga. en OS-uppdatering (som görs mest varannan vecka typ) eller annan corporate-strul vars support bara skickar i ring och låtsas som om det regnar (dvs. ej erkänner problem - vilket är en standard brittisk ådra i företagsmanagement) - är att jämställa med en diskkrasch som kanske eventuellt går att rädda...

Detta är i mina ögon värre än att oroa sig för att den nyköpta externa disken skall krascha inom närtid... ...då pratar vi ändå om väldigt stort känt företag i Googel och Amazon-size...

Med andra ord backup och lagring på minst två olika lagringar behövs oavsett egen hårdvara eller att man köper tjänster utifrån då det är ingen extern tjänst som kommer att ansvara för just _dina_ data när det kommer till kritan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av overthemoon:

Hallå!

Jag har efter en hårddiskkrasch nu gjort en nyinstallation av Windows och annan programvara. Jag tänkte att jag skulle skapa en klon av systemdisken på en identisk SSD med hjälp av Acronis True Image. Är det klokt, att när denna är skapad, plocka ur den ur datorn (alternativt låta den sitta utan kablar inkopplade) eller kommer en strömlös SSD att tappa minnet med tiden?

Om disken sitter kvar i datorn, finns det något som helst problem med att koppla ur SATA.kabeln på hårddisksidan men låta den sitta kvar i moderkortet? (det har helt enkelt att göra med ergonomin då datorn står i ett skåp och det är svårt att komma åt utan att ta loss och dra om alla kablar och kontakter)

Tack

En SSD som ligger utan ström, kommer degradera sin data, och med tiden bli oläsbar. När detta sker är som livets stora mysterier... ingen som vet, utan alla gissar.

JEDECs krav är att de ska klara 1 år. Men vissa diskar har jag mina tvivel på klarar detta, efter att en sweclockers medlem (@Glaring_Mistake) har faktiskt gjort och gör tester på detta. Några månader ska de klara dock, och av de tester vi gjort, har samtliga klarat ca 3 mån utan att få korrupt data. Vissa av dem har dock tom klarat extrem nivån av totalt utslitet NAND (långt över TBW) och fått ligga 1 år, och ändå fungerat. Men det känns lite som dumt att chansa.

Mitt råd är därför som många andra, lagra inte på SSD utan ström längre tid, utan en plan iaf.

Med det sagt, din ide med att ha dem strömsatt, är lite... farlig i sig. För slår åskan ner, eller PSUn smäller och skickar 12V på 5V linan (vilket har skett... tyvärr), så är den SSDn troligen körd med all data på den.

Oavsett dock, skadar det aldrig att ha data på fler ställen än 2, och under 2 ställen, är att be om problem.
Så vill du lagra på SSD, gör det. Men ha en lagring på en HDD också. Och kanske en i molntjänster. Skulle då HDDn rasa, har du 2 andra ställen som har bra chans att ha din data säker. Och sikta på att lagra det viktiga, du behöver inte lagra hela Windows installen och installerade spelen på detta sätt.

När det gäller SSDn dock får du göra lite extra, för att säkra att den fungerar om den ligger så länge. Först o främst, se till att den lagras svalt. Max 20 grader, gärna kallare, men inte fuktigt. Var 6:e månad, koppla in den och kör diskfresh, och skriv om hela disken. Då vet du att all data på den är exakt den åldern, och ska utan problem hålla 6 mån till.

På så sätt kommer du runt dens problem med att cellerna laddar ur. Och även de sämsta SSDerna klarar lätt 100 skrivningar, så även om du gör detta 50 år, lär du inte skriva sönder disken, utan det är mer troligt något annat i elektroniken + fukt som blir problemet efter många år. Sen om du anser detta värt jobbet eller inte, är ju upp till dig.

Du bör ju uppdatera din backup relativt ofta ändå. Personligen har jag 3 platser för det mesta, och dessa uppdateras 1 i månaden (kritiska görs mer ofta), och då görs det bara till 1 av dessa diskar. Så det blir en rotation på all data var 3:e mån. Jag gör detta både för att få versionshistorik, och för att sprida riskerna för tex cryptovirus/bit-röta osv. Just disk-krasch är långt från enda hotet idag.

Oavsett hur du väljer att lagra din data, är det inte hur eller var du lagrar det, utan rena mängden som ofta räddar en. Dvs, ta hellre 2+ olika, udda HDDs/SSDs med olika ålder, märken, modell osv, och lägg allt på, och sprid ut dessa i olika platser (dvs inte alla hemma). För även om HDDna i sig är av halvdålig kvalité, är oddsen rätt bra att kunna rädda data om du har den på tex 4 st till av dem när en rasar.