350mbps fiber med RT-N56U och segt internet pa nybyggd dator..

Permalänk
Medlem

350mbps fiber med RT-N56U och segt internet pa nybyggd dator..

Tjena.. Har ett konstigt problem har.

Precis byggt min dator fran forra traden. Har en ASUS RT-N56U router med Virgin Media Fiber 350.
Pa speedtests och fast.com sa far jag upp till 390 mbps vilket ar grymt! Men att faktiskt surfa tar jaaaaaatte lange. Ladda youtube gar lika fort som nar jag hade 5mbps.. Det konstiga ar min kusin som jag bor med pa samma natverk har inga problem alls. Sa felet maste ligga pa min sida?

Han har en 10m Cat5e kabel fran routern till hans dator. Han laddar 1080x60 youtube klipp pa sekunder.
Jag har en 10m Cat6 kabel fran routern till min. Tar ca 30sec innan en youtube film ens borjar pa 720p.

Vad kan felet bero pa? Har installerat senaste LAN Driver fran gigabytes hemsida. Jag far hela tiden i chrome "establishing a secure connection" vilket ar det som tar tid oftast..

Hjalp uppskattas!

Permalänk
Medlem

En del ISP throttlar Youtube osv. Youtube har något verktyg för att kolla detta har jag för mig.
Sedan så kan en seg DNS göra att det känns långsamt att "surfa". Du kan ladda ner DNS Benchmark eller liknandr och testa detta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En del ISP throttlar Youtube osv. Youtube har något verktyg för att kolla detta har jag för mig.
Sedan så kan en seg DNS göra att det känns långsamt att "surfa". Du kan ladda ner DNS Benchmark eller liknandr och testa detta.

Detta hade varit en potentiell losning om vi bade haft problem. Men vi sitter pa samma natverk och det funkar utmarkt for honom men ej for mig?

Permalänk
Medlem

Ingen? Sa fort jag troubleshoot problem pa natverk sa slapper det temporart med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Ingen? Sa fort jag troubleshoot problem pa natverk sa slapper det temporart med..

Kontrollera att systemtiden är korrekt på din dator (rätt datum och tid).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Kontrollera att systemtiden är korrekt på din dator (rätt datum och tid).

Japp de stammar, satte det i BIOS

Permalänk
Medlem

Problemet verkar endast ske i chrome.. otroligt weird

Permalänk
Medlem

Sa felet hander endast i chrome. Om jag gar till t.ex www.sweclockers.com pa chrome sa star det "Establishing a secure connectiong..." langst ned till vanster.
Om jag nu trycker Windows knappen och skriver in "Intern..(et)" sa laddas hemsidan direkt.
Om jag gar samma fast hogerklickar natverk och Felsok sa gar den till hemsidan direkt.

Som sagt sitter min kusin pa samma natverk utan problem i hans Chrome. Det funkar klockrent pa WiFi pa vara laptops...
Detta sker endast pa min nya dator.

Det maste finnas nagon som kan hjalpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Sa felet hander endast i chrome. Om jag gar till t.ex www.sweclockers.com pa chrome sa star det "Establishing a secure connectiong..." langst ned till vanster.
Om jag nu trycker Windows knappen och skriver in "Intern..(et)" sa laddas hemsidan direkt.
Om jag gar samma fast hogerklickar natverk och Felsok sa gar den till hemsidan direkt.

Som sagt sitter min kusin pa samma natverk utan problem i hans Chrome. Det funkar klockrent pa WiFi pa vara laptops...
Detta sker endast pa min nya dator.

Det maste finnas nagon som kan hjalpa

Kolla att din dator använder rätt DNS.
cmd->ipconfig /all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kolla att din dator använder rätt DNS.
cmd->ipconfig /all

Japp anvander 8.8.8.8 samt provat 1.1.1.1 bade i router och pa min dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Problemet verkar endast ske i chrome.. otroligt weird

Skrivet av Rupenbritz:

Japp anvander 8.8.8.8 samt provat 1.1.1.1 bade i router och pa min dator..

Då måste man ju misstänka chrome.
Kanske någon ful addon som smugit sig in och sniffar din trafik.

Permalänk
Medlem

Återställ och rensa Chrome, finns under inställningar och avancerat.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Verkar vara vanligt problem med Chrome och nån Win 10 Update, något med CryptSVC som spökar i vissa fall.

https://productforums.google.com/forum/#!msg/chrome/s5S1uPI0k...

Där är en fix på det problemet, jag lämnar inga garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Verkar vara vanligt problem med Chrome och nån Win 10 Update, något med CryptSVC som spökar i vissa fall.

https://productforums.google.com/forum/#!msg/chrome/s5S1uPI0k...

Där är en fix på det problemet, jag lämnar inga garantier.

Skall prova detta nar ja kommer hem! tack