Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Frågor kring Hdmi splitter

Hej!

Just nu spelar jag mitt Ps4a på en dataskärm, det fungerar felfritt. Men när jag får vänner över och vi ska spela Fifa18 måste jag flytta kabeln från dataskärmen till TV uttaget.

Så jag funderar om en Hdmi splitter kan lösa mitt problem, att jag aldrig mer behöver flytta kebeln mellan min TV och dataskärm? Kan en Hdmi splitter lösa mitt "problem"?

Vilken isåfall rekommenderar ni? Det enda kravet jag har är att den stödjer 4k.

/ Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺

@Weur: Ja, en splitter kanske kan lösa dina problem. Problemet rent generellt med en splitter är att PS4 kan endast skicka en signal och den kan inte tillgodose båda TV:n och skärmens olika krav och egenskaper på samma gång eftersom det i grunden kräver två olika sorters signaler. Därför kan det uppstå lite olika problem med allt ifrån att exempelvis ljud inte kommer fram till att en av skärmarna inte vill visa bilden. Behöver inte bli problem i praktiken. Men det är helt baserat på vad du försöker uppnå.

Generellt fungerar de flesta splitter-modeller därute. Vill man garantera vissa egenskaper och styra över hur apparaterna handskakar (EDID management) blir det ganska dyrt (tusenlappar). Så sikta på budgetsegmentet (hundralappar) och testa dig fram.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att du har en aktiv HDMI splitter, jag har en liknande variant för att få min XBOX att visas både på TV i vardagsrummet men även sovrummet och då kör jag även via CAT6 kabel en bit.

Du kan läsa lite mer här om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Weur: Ja, en splitter kanske kan lösa dina problem. Problemet rent generellt med en splitter är att PS4 kan endast skicka en signal och den kan inte tillgodose båda TV:n och skärmens olika krav och egenskaper på samma gång eftersom det i grunden kräver två olika sorters signaler. Därför kan det uppstå lite olika problem med allt ifrån att exempelvis ljud inte kommer fram till att en av skärmarna inte vill visa bilden. Behöver inte bli problem i praktiken. Men det är helt baserat på vad du försöker uppnå.

Generellt fungerar de flesta splitter-modeller därute. Vill man garantera vissa egenskaper och styra över hur apparaterna handskakar (EDID management) blir det ganska dyrt (tusenlappar). Så sikta på budgetsegmentet (hundralappar) och testa dig fram.

Okej tack för all hjälp!

För mig spelar det ingen roll om det visas på båda skärmarna. Huvudsakliga syftet är att när vänner kommer över att det går smidigt att spela Fifa på Tvn. Att jag slipper byta från dataskärmen till TV. Sen tillbaka när de gått hem.

Dataskärmen kommer ej vara i bruk när vännerna är över och vise versa.

Kommer en splitter oavsett "spegla" bilden till både Tvn och Ps4a?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi har haft en aktivsplitter för sonen som ibland vill spela i sitt rum och ibland i vardagsrummet. Fungerar jättebra. De har en 4K splitter på Netonnet, de är ju bra att ha med att göra när det gäller öppet köp.

det har inte varit problem när det gäller att de olika skärmarna har olika upplösning. Men vi har inte en 4K splitter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Weur:

Kommer en splitter oavsett "spegla" bilden till både Tvn och Ps4a?

Det är syftet med splittern, så kort svar ja. Du kommer få bild på både enheterna och slipper dra om kablar. Situationen blir rent av enklare ifall du endast har en skärm igång i taget.

När det blir problem är när man tänker i termer av "4K/HDR på TV:n" och "1080p/SDR på skärmen" på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det viktiga är att du har en aktiv HDMI splitter, jag har en liknande variant för att få min XBOX att visas både på TV i vardagsrummet men även sovrummet och då kör jag även via CAT6 kabel en bit.

Du kan läsa lite mer här om detta.

Tack så mycket för infon!

Jag har min TV och Dataskärm bredvid varandra. Men lat som man är vill jag bara välja vilken enhet jag ska spela på utan att behöva flytta en kabel fram och tillbaka! 🙄

Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Vi har haft en aktivsplitter för sonen som ibland vill spela i sitt rum och ibland i vardagsrummet. Fungerar jättebra. De har en 4K splitter på Netonnet, de är ju bra att ha med att göra när det gäller öppet köp.

det har inte varit problem när det gäller att de olika skärmarna har olika upplösning. Men vi har inte en 4K splitter.

Tack så mycket för infon, ska kika på netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är syftet med splittern, så kort svar ja. Du kommer få bild på både enheterna och slipper dra om kablar. Situationen blir rent av enklare ifall du endast har en skärm igång i taget.

När det blir problem är när man tänker i termer av "4K/HDR på TV:n" och "1080p/SDR på skärmen" på samma gång.

Mycket bra förklarat, nu förstår jag hur det fungerar! Blir att beställa en 4k splitter!

Tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hdmi-kablar/...

Vad tror ni om en sådan? Om jag förstått det rätt kan man använda dosan för vilken HDMI utgång man vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hdmi-kablar/...

Vad tror ni om en sådan? Om jag förstått det rätt kan man använda dosan för vilken HDMI utgång man vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är en växlare och inte en aktiv splitt, med växlare kan du bara ha en enhet aktiv åt gången, med split kan du visa samma bild på båda enheterna samtidigt. Jag hade valt en split för det tror jag är stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det där är en växlare och inte en aktiv splitt, med växlare kan du bara ha en enhet aktiv åt gången, med split kan du visa samma bild på båda enheterna samtidigt. Jag hade valt en split för det tror jag är stabilare.

Okej, då förstår jag bättre! Då köper jag en splitter!

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com