Permalänk
Medlem

Laga hål i Laptop lock

Hallå!
(Hoppas på rätt del av forumet)

Modell Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Det än så att jag tappade min laptop för lite mer än ett år sedan. Då sprack skärmen, samt det blev ett hål i plasten i locket. Nu ska jag byta skärmen, samt antagligen byta bottendelen, då plast i den har gått sönder, detta kommer gå på 2000kr. Känner inte för att lägga ner 1000kr till på locket. Undrar ifall någon har ett förslag på hur man skulle kunna laga det, gärna billigt och snyggt. Kan fixa en bild på hålet ifall det är av intresse.

Tack för hjälp!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Tuggummi i lämplig färg?

Jag tror absolut att en bild hade underlättat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja

nu vet jag inte om locket är plant eller inte?

Om det är ett plant kan det bli snyggt med en tunn alu plåt som som klipps till så den täcker hela eller så mycket som behövs. Den kan du limma fast.

Ännu enklare är det att använda kolfiberfilm, lätt att anpassa och ganska billigt.

https://se.myxlshop.com/js-av-carbon-fiber-film.html?id=11178...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Lite beroende på hur stort hålet är...

Om du vill vara seriös (och det finns någon millimeter på baksidan):
Sätt en remsa glasfiberväv från baksidan, fäst och mätta den med epoxy, polyester är ganska otäckt. När det har härdat, spackla från utsidan så ytan blir jämn, slipa, lacka om hela locket.

Mindre seriöst: Aluminiumtejp.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97
@robbankentor
@keyser
Bilder på hålet:
http://imgur.com/gallery/nQhLLup
(skulle bädda in, men orkade inte på mobilen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

@PlogarN97
@robbankentor
@keyser
Bilder på hålet:
http://imgur.com/gallery/nQhLLup
(skulle bädda in, men orkade inte på mobilen)

Skickades från m.sweclockers.com

Krångligt hål du måste laga det från insidan

först lägga något stöd på insidan, kanske räcker med styv tejp eller limma fast en tunn plastbit som är större än hålet. för att sen använda plastic padding utifrån och bygga igen hålet, sen får du slipa det jämt.
det kommer inte bli snyggt så det blir till att måla locket eller sätta film som jag skrev tidigare.

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Krångligt hål du måste laga det från insidan

först lägga något stöd på insidan, kanske räcker med styv tejp eller limma fast en tunn plastbit som är större än hålet. för att sen använda plastic padding utifrån och bygga igen hålet, sen får du slipa det jämt.
det kommer inte bli snyggt så det blir till att måla locket eller sätta film som jag skrev tidigare.

//Robban

Vad är det för plastic padding jag bör köpa? Och vad är den bästa färgen/lacken?

Har inget emot att lägga lite tid på det.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@AReal_Human:

Åk till bauhaus och fråga vilket som funkar bäst, det kanske finns något som är bättre lämpat än just plastic padding. Det kanske till och med funkar med vanligt spackel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Fixa skärmen först, sen så trycker du in Suguru eller något annat knådbart som härdar av passande färg och formar slätt med utsidan, done...