Färdigbyggd dator för 13k eller hemmabygge

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd dator för 13k eller hemmabygge

Hej,

Är det här ett bra pris? https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-y720-...

Jag vill egentligen inte ha en färdigbyggd dator men har en aning svårt att motivera det, då man verkar få sämre prestanda för sämre pris om man bygger egen. Eller bör man kanske vänta ett tag tills GPU-priserna sjunker?

/Mogge

felskrivning
Permalänk
Medlem

@mogge94:

Vad har du för budget för ett hemmabygge? 13k som datorn i länken kostar?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Stromming90: Hej, jag kan röra mig upp till 15k, men vad jag är ute efter är en relativt liten dator som är framtidssäker. Priset är inte hela världen, och om det går att motivera så kan jag även gå upp till 20k. Vill dock helst undvika att betala extra pengar för en mindre skillnad i prestanda. Då föredrar jag istället att uppgradera igen framöver.

Vad hade du gjort i min sits? Stort tack på förhand!

/M

Permalänk
Medlem

@mogge94:

mATX chassi för att dra ner på storleken, men går säkert att hitta mindre. Jag orkade inte leta så mycket dock.
En processor som presterar bra i alla spel och i alla typer av vanliga workloads. På grund av antalet cores/trådar så klarar den högre upplösningar bättre än en 8700K så den är lite mer framtidssäker. Ett billigt 1080 som kommer ge dig tillräckligt med kraft i flera år, säkert 2-3 till iallafall. 16GB RAM som du enkelt kan uppgradera till 32.

+ KFA2 GeForce GTX 1080 för 4890:-

Totalt 14 124:- utan frakt eller os eller montering

EDIT:
Jämförelsevis med den du länkade så har denna dubbelt så mycket utav snabbare RAM, plus en 40% bättre processor med dubbla cores och 4x så många trådar och en högre core clock. Bättre på alla sätt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Stromming90: Stort tack! Satsar på det här paketet, men kanske försöker hitta ett begagnat 1080TI i och med att priserna säkert kommer droppa på grund av nya 2080-serien. Slutligen undrar jag om du hade lagt extra pengar på en motsvarade Intel-processor. AMD känns bara inte helt rätt för mig då jag aldrig använt det innan - Intel känns helt enkelt tryggare. Å andra sidan ska någon gång vara den första.