Edgerouter X crashar när wan kopplas in

Permalänk
Medlem

Edgerouter X crashar när wan kopplas in

Hej!

Var riktigt taggad idag och gick och köpte mig en EdgeRouter X från Ubiquiti. Tänkte att det kan ju inte vara så konstigt att använda en sådan.

MEN

Efter att ha använt wizzard och valt olika config får jag inte den att lira så som jag vill. Problemet är att så fort jag kopplar in en kabel i WAN porten crashar routern och jag kommer inte åt den. När jag kopplar ut nätverkssladden som sitter i WAN kommer den igång igen.

När jag kopplar in sladden på WAN-porten sticker cpu-belastning upp och jag kommer inte åt den.

Programvara: 1.10.5
Drivs av nätadapter.

Jag har verkligen inte gjort mer inställningar än att köra wizzard så jag vet inte vad jag skall göra nu.

Är den trasig?

tack på förhand

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Börja med att göra en fabriksåterställning och kör sedan en guide igen. Välj lämpligen antingen WAN+LAN2 eller WAN+2LAN2 och undanta en port från switchen som du ger ett separat subnät, då kan du sätta manuell IP på din dator och komma åt routern den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zeem: Du har väl kontrollerat att det inte är fel på kabeln? Provat med olika kablar? Om det inte hjälper kan ju porten vara trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Börja med att göra en fabriksåterställning och kör sedan en guide igen. Välj lämpligen antingen WAN+LAN2 eller WAN+2LAN2 och undanta en port från switchen som du ger ett separat subnät, då kan du sätta manuell IP på din dator och komma åt routern den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hubertus:

@zeem: Du har väl kontrollerat att det inte är fel på kabeln? Provat med olika kablar? Om det inte hjälper kan ju porten vara trasig.

Hej!

Tack för hjälpen allihopa. Jag hade otur när jag tänkte tydligen. Det visade sig att routern mår dåligt av att routra från 192.168.1.X till 192.168.1.X. Fick hjälp av en kompis som berättade att det finns alla möjligheter att det blir dåligt. Så när jag väl kopplade in den mot ett annat nät så fungerade det fint.

Skulle ha sovit mer och inte hålla på att testa mot det befintliga nätet utan gjort ett annat test nät med 10.0.0.X får nog bli att skapa en ordentlig labb/test miljö.

Hoppas att detta svar kan hjälpa någon i framtiden som sitter och sliter sitt hår över det här.

Nu rullar det på och mitt byte av router gick riktigt bra. Så nu är det bara AP:n kvar att byta ut sedan slipper jag ASUS som jag inte varit nöjd med.

så åter igen tack

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Det visade sig att routern mår dåligt av att routra från 192.168.1.X till 192.168.1.X.

Eh, va?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Det visade sig att routern mår dåligt av att routra från 192.168.1.X till 192.168.1.X.

Skrivet av zarkov:

Han kopplade in WAN på ett nät som använder 192.168.1.0/24 och körde samma på LAN. Vet inte riktigt om jag ser hur det skulle orsaka det bekrivna problemet, men jag kan absolut tro på att det funkar skit

Glöm inte installera senaste firmware på Edgeroutern också. Den jag köpte kom med ett par år gammal firmware som bland annat hade trasiga wizards m.m.. Rekommendationen brukar vara att uppdatera den, fabriksåterställa och sedan köra wizarden igen (om du alls kör wizard alltså) för att bli kvitt eventuella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Han kopplade in WAN på ett nät som använder 192.168.1.0/24 och körde samma på LAN. Vet inte riktigt om jag ser hur det skulle orsaka det bekrivna problemet, men jag kan absolut tro på att det funkar skit

Glöm inte installera senaste firmware på Edgeroutern också. Den jag köpte kom med ett par år gammal firmware som bland annat hade trasiga wizards m.m.. Rekommendationen brukar vara att uppdatera den, fabriksåterställa och sedan köra wizarden igen (om du alls kör wizard alltså) för att bli kvitt eventuella problem.

Stämmer bra på hur jag kopplade det. Det jag inte gjorde var att göra fabriksåterställningen.

Jag använder wizarden för inställning.

Dock har jag inte provat att tvinga fram felet igen. Men det kan även vara asus routern jag hade innan som spökade. Har varit dhcp problem på den, därav köpet av edgeroutern. Nu funkar det iaf

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.