Vad fyller ni era hårddiskar med?

Permalänk
Snusfri

Har väl ~65TB som är rätt fullt.
Kanske runt 5TB ledigt så behöver mer disk, men det är väl mycket 4K/UHD semesterfilmer som tar plats.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ingenting, min 3tb disk dog igår. Men snart så, håller på att rädda filerna atm

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz | GPU Gigabyte geforce gtx 970 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | MOBO: ASUS H170M-PLUS | SSD: Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD 500GB + WD Blue 500GB | HDD: WD Blue 3TB + Seagate 3TB

Phone: Samsung Galaxy S9

Permalänk

Mest porr om jag ska vara ärlig.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

This:

function New-EmptyFile
{
param( [string]$FilePath,[double]$Size )

$file = [System.IO.File]::Create($FilePath)
$file.SetLength($Size)
$file.Close()
Get-Item $file.Name
}
$o = 0
do{
New-EmptyFile E:\Output\EmptyFile_$o.chunk -Size 5000mb
$o++
}
until( ((Get-WmiObject -Class win32_logicaldisk | Where-Object {$_.DriveType -eq "3" -and $_.DeviceID -eq "E:"}).FreeSpace) -lt 500000000 )

Men annars typ bilder, serier, film och musik

Klagomål för att du inte använde kodtaggar.

I övrigt effektivt sätt för att fylla hårddiskar!

OT:
På mina diskar i datorn är det mest programvara i form av spel jag spelar, program jag utvecklar, mjukvara jag behöver för att utveckla.

På nätverket mest sådant som inte finns att få tag på från t.ex. netflix eller andra trevliga streamingtjänster

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Stort B för byte ska vi hålla oss till.

Tack, jag har alltid svårt att komma ihåg vilket som är vad av någon märklig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Stort B för byte ska vi hålla oss till.

De kanske räknar i bit? ;d

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Mängder av personliga projekt, virtuella maskiner, bilder, digitala kopior av spel, film, musik, dokument, kursmateriel, jobbrelaterat, bokföring, inskannade kvitton, skolarbeten från ungdomens begynnelse... Blir rätt mycket data när man lägger ihop alla år.

Somliga har sin tidslinje på Facebook, andra har sin tidslinje offline.

Samma här. Hade inte den disken kraschat hade jag haft kvar det jag skrev på farsans 286:a när jag var sex-sju år. Jag förstår inte människor som rensar sina hårddiskar på sånt de inte tror de behöver längre. Jag har också sparat det mesta jag skrivit för hand, alltså skolarbeten, noveller och dåliga dikter och så vidare. Det är intressant att gå tillbaks och se vad man skrev i gymnasoet och det är otroligt deprimerande att se hur lite man har förändrats.

400GB spel
70GB bilder
20GB musik
40GB serier (tidningar alltså)
30GB film/serier
100GB slask (*NIX-avbildningar, mjukvara, operativsystem)
200GB onödiga backuper (kopior av kopior på samma disk)
Några hundra megabyte egna texter och diverse projekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alla foton tagna i RAW tar en del plats efter ett tag. . . . annars det sedvanliga som spel, filmer musik osv.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k Chassi: Bitfenix Prodigy GPU: Zotac GTX 580 AMP! Edition Nätaggregat: Silverstone Strider 650W Gold Moderkort: Asrock z77e-itx RAM: Corsair Vengeance 8GB

Permalänk
Medlem

-=Musik=- 40 TB (allt i .mp3 @ 320 kbps) (varav 15TB är sorterat och resten ... orkar inte )

-=Desktop Backgrounds=- 200 GB (allt .jpg filer från deviant art och liknande sidor)

-=TV-Serier HD-= 160 TB (allt i .mkv varav 5% i 720p och 95% i 1080p)

-=Filmer HD=- 32 TB (både 720p och 1080p)

-=CAD-Filer=- 10 TB (både privata och företagets projekt för 3D-Skrivaren och olika CNC maskiner)

-=Familjen=- ca 8 TB (Allt med från Bilder, semestervideos och barnens uppväxt i bild och video.)

-=Dokument=- 3 TB (Office dokument, PDF-filer såsom kataloger på verktyg, produkter, bruksanvisningar till prylar jag äger/ägt och en massa sakböcker som .epub och .pdf)

-=Programming=- ca 1 TB (Python, C++ och Swift projekt)

=-Snusk=- 200GB (både bild och .avi filer)

Det mesta har jag som backup i form av LTO-7 band.

Jag vet, det är nåt som har blivit fel med mig

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

Porr och projektfiler. Lite spel, film, serier och musik också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ca 50GB Film och musik, och nästan 1,5TB spel

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ettor och nollor. Har jag tagit ett par öl för mycket kan det slinka med en tvåa ibland.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

-=Musik=- 40 TB (allt i .mp3 @ 320 kbps) (varav 15TB är sorterat och resten ... orkar inte )

-=Desktop Backgrounds=- 200 GB (allt .jpg filer från deviant art och liknande sidor)

-=TV-Serier HD-= 160 TB (allt i .mkv varav 5% i 720p och 95% i 1080p)

-=Filmer HD=- 32 TB (både 720p och 1080p)

-=CAD-Filer=- 10 TB (både privata och företagets projekt för 3D-Skrivaren och olika CNC maskiner)

-=Familjen=- ca 8 TB (Allt med från Bilder, semestervideos och barnens uppväxt i bild och video.)

-=Dokument=- 3 TB (Office dokument, PDF-filer såsom kataloger på verktyg, produkter, bruksanvisningar till prylar jag äger/ägt och en massa sakböcker som .epub och .pdf)

-=Programming=- ca 1 TB (Python, C++ och Swift projekt)

=-Snusk=- 200GB (både bild och .avi filer)

Det mesta har jag som backup i form av LTO-7 band.

Jag vet, det är nåt som har blivit fel med mig

Dra en gräns :).
Du har på allvar försökt med "downloading the internet". Ingen billig hårddisksamling du sitter på.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

själv undrar jag mer var man får tag på senare generation LTO bandare utan att man blir totalt rånad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

-=Musik=- 40 TB (allt i .mp3 @ 320 kbps) (varav 15TB är sorterat och resten ... orkar inte )

-=Desktop Backgrounds=- 200 GB (allt .jpg filer från deviant art och liknande sidor)

-=TV-Serier HD-= 160 TB (allt i .mkv varav 5% i 720p och 95% i 1080p)

-=Filmer HD=- 32 TB (både 720p och 1080p)

-=CAD-Filer=- 10 TB (både privata och företagets projekt för 3D-Skrivaren och olika CNC maskiner)

-=Familjen=- ca 8 TB (Allt med från Bilder, semestervideos och barnens uppväxt i bild och video.)

-=Dokument=- 3 TB (Office dokument, PDF-filer såsom kataloger på verktyg, produkter, bruksanvisningar till prylar jag äger/ägt och en massa sakböcker som .epub och .pdf)

-=Programming=- ca 1 TB (Python, C++ och Swift projekt)

=-Snusk=- 200GB (både bild och .avi filer)

Det mesta har jag som backup i form av LTO-7 band.

Jag vet, det är nåt som har blivit fel med mig

Herrejäklar!

Det där är riktigt seriöst utrymme och nedladdningshistoria XD

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Många tänker på det, men ingen säger det....

En och annan snuskfilm finns väl.

Fnissigt med vuxna män med p-våfflor på disken....

Permalänk
Medlem

Data

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

-=Musik=- 40 TB (allt i .mp3 @ 320 kbps) (varav 15TB är sorterat och resten ... orkar inte )

-=Desktop Backgrounds=- 200 GB (allt .jpg filer från deviant art och liknande sidor)

-=TV-Serier HD-= 160 TB (allt i .mkv varav 5% i 720p och 95% i 1080p)

-=Filmer HD=- 32 TB (både 720p och 1080p)

-=CAD-Filer=- 10 TB (både privata och företagets projekt för 3D-Skrivaren och olika CNC maskiner)

-=Familjen=- ca 8 TB (Allt med från Bilder, semestervideos och barnens uppväxt i bild och video.)

-=Dokument=- 3 TB (Office dokument, PDF-filer såsom kataloger på verktyg, produkter, bruksanvisningar till prylar jag äger/ägt och en massa sakböcker som .epub och .pdf)

-=Programming=- ca 1 TB (Python, C++ och Swift projekt)

=-Snusk=- 200GB (både bild och .avi filer)

Det mesta har jag som backup i form av LTO-7 band.

Jag vet, det är nåt som har blivit fel med mig

Antar att du lurkar runt på Reddit, närmare bestämt i diskussionsgruppen DataHoarder
Du tillhör en av dom det det gått till överdrift. Men jag förstår dig. Min nuvarande bostadssituation tillåter inte riktigt sånt. 4G <~15 mbps nedströms och ~2 uppströms. Då spelar det ingen roll att det är flatrate... :\

Permalänk
Medlem

1,2 TB musik, 4 TB film/serier, 400 GB spel och dryga 300 GB övrigt (bilder, dokument, program etc.).

Börjar få lite ont om plats på några av diskarna, dags för en rejäl uppgradering snart.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Ca 7 TB musik och ca 2 TB film. Och ca 2 TB till resten. Jo, å så 8 TB som backup. Och jag har en extra dator jag kallar för "Server" som dels servar som backup, dels har en del unik data. Men den datorn är i princip aldrig igång.

Permalänk
Inaktiv

m2 disk (256) - OS
ssd (512) - Alla spel och dokument ~150gb
ssd (256) - tom

Permalänk
Medlem

Video och foto från drönare och kamera står nog för större delen 1,5TB eller mer, resten är privatkopierade filmer och serier(1 TB eller mindre)

ord
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Alla vet väl redan svaret?

Med privatkopierat material såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I datorn sitter det bara en 500GB SSD som fylls med lite spel och program, utbildningsmaterial. Servern har 6TB så där finns det filmer, serier, vigselbilder osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Traumklang:

-=Musik=- 40 TB (allt i .mp3 @ 320 kbps) (varav 15TB är sorterat och resten ... orkar inte )

-=Desktop Backgrounds=- 200 GB (allt .jpg filer från deviant art och liknande sidor)

-=TV-Serier HD-= 160 TB (allt i .mkv varav 5% i 720p och 95% i 1080p)

-=Filmer HD=- 32 TB (både 720p och 1080p)

-=CAD-Filer=- 10 TB (både privata och företagets projekt för 3D-Skrivaren och olika CNC maskiner)

-=Familjen=- ca 8 TB (Allt med från Bilder, semestervideos och barnens uppväxt i bild och video.)

-=Dokument=- 3 TB (Office dokument, PDF-filer såsom kataloger på verktyg, produkter, bruksanvisningar till prylar jag äger/ägt och en massa sakböcker som .epub och .pdf)

-=Programming=- ca 1 TB (Python, C++ och Swift projekt)

=-Snusk=- 200GB (både bild och .avi filer)

Det mesta har jag som backup i form av LTO-7 band.

Jag vet, det är nåt som har blivit fel med mig

Jag hade förstått dig om du skrivit att du haft den mängden musik i flac eller okomprimerat format men ärligt talat har du funderat på hur lång speltid det innebär i mp3, planerar du att leva länge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var sak har sin tid och man kan konstatera att musik-mp3 filer och det man spelade in med videocapturekort en gång i tiden (istället för video-spelare då) hamnar allt längre bak i lagringen, tom. att jag har bränt ut en del av det på BR-skivor samt image dem på en av externa cold-storage diskarna och helt borttaget från NAS.

och ärligt sagt gammal SD-video i 720x576-upplösning ser inte så bra ut längre (sådan bör spelas upp på tjock-TV om de skall behålla sin forna glans, på datamonitor ser det inte så bra ut) och gammal inspelad sci-fi tittar man idag mycket hellre via andra, ofta streaming-baserade källor då laglig tillgänglighet på sådant är relativt god idag.

- Spotify och Youtube fungerar helt enkelt för bra och det är bara där man kan lyssna på ny musik hela tiden och i genre som man kanske inte visste om att man gillade innan...

Förutom klumpen med media-filer så är det annars väldigt mycket kopior och backupper på varandra som man inte orkat städa i eller sortera upp åren (sedan mitten av slutet av 80-talet faktiskt - fast just det datat tar inte mycket plats i jämförelse med dagens, ett årtionde ryms på en DVD-skiva typ...)

- håller faktiskt på att försöka minska på de väldigt uppenbara dubbletterna av filträn, diskimage etc. och mycket av det knölas ned i borg-backup som har vänligheten att inte göra dubbel lagring av data som redan finns i repositoriet utan bara lite metadata med information i hur man kan återställa dessa igen vid behov.

Detta spar oerhört mycket plats kan jag meddela, typ 32TB med (ej komprimerad) diskimages som faktiskt var utspritt på en massa externa diskar (då i olika komprimerade former) blev lite drygt 3 TB när det är deduplicerat (på blocknivå) och komprimerat i borg-backup - och då är det inte städade diskimages med nollade ledig diskutrymme utan det finns allsköns med kvarvarande gammal data, bilder etc. på multipla platser inom diskimagen i de raderade utrymmena i diskimagen och det inser borg-backup att det är dubbletter och inte sparar flera gånger utan bara en enda gång. - Det var mycket mer än jag faktiskt trodde och frigjorde mycket utrymme på de externa USB-diskarna, kunde tömmas helt och förstås återanvänds igen och plötsligt nu kan ha dubbla kopior som förut var i unika exemplar.

Detta gjorde också att det blev omskrivning av diskytor som inte har skrivits om på > 7 år och jag måste säga att jag aldrig sett några som helst lässvårigheter eller minsta hick i avläsning även om somliga av diskarna börja bli rejält gamla. Ryket som säger att gamla diskar börja tappa sin magnetism och har svårt att läsa och behöver skrivas om regelbundet är i mina ögon mycket kraftigt överdrivet - hårddiskar oanslutna och i varmförråd håller faktiskt data väldigt, väldigt bra över tiden, minst lika bra som optisk media vill jag numera hävda!

Det som också har gjorts senare åren är att läsa och göra images av en hel massa gamla CD-R och DVD-R som man brände vid dess högtid - dvs runt början och mitten av 2000-talet, när hårddisken rymde max 2 DVD-skivor i storlek typ.

DVD+/-R verkar klara tidens tand ganska bra, dock syns det att de åldras och allt mer av dess felrättning används (går att mäta BER med vissa brännare och passaden program), det är värre med CD-R och felen börja vara mer än felrättningskapaciteten klarar när skivorna passerat 10 år och man läser allt för ofta felaktiga sektorer på en skiva - typ var tredje i min samling - här har vi verkligen bitröta på gång.

DVD+/-R har betydligt kunnigare och bättre ECC är vad CD-R har och förutom skillnad i använda 'dye' (där DVD-versionen är betydligt tåligare med högre metallfyllnad i sina färgmolekyler) så är felrättningskapaciteten den stora förklaringen varför DVD+/-R klarar sig medans CD-R uppenbarligen har passerat bäst före-datumet efter 10 år.

Det som klarar sig förvånande väldigt väl - är DVD+/-RW och CD-RW - åldringen syns knappt på dem i avseende BER, även +10 års skivor kan nästan matcha en nyköpt pressad DVD från affären i går....

Hade man vetat det så skulle man ha bränt precis allt på CD/DVD-RW-skivor - men på den tiden ansågs de som osäkre med bara runt hörnet-garanti typ, men har visat sig vara de med åldringen sett de mest tåliga optiska lagrigsmedierna av allihopa.

---

Ni som har gamla CD-R i gömmorna - ta hand om dessa _NU_ och gör image eller läs ut filerna medans ni har chansen - bit-rötan härja vilt där, DVD-R skivor behöver man också göra kopior på, även om det inte är lika akut, så bör man göra det när skivorna passerat 10-12 år eller så.

Permalänk
Medlem

Spel! Molnet för skolrelaterat/jobb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade förstått dig om du skrivit att du haft den mängden musik i flac eller okomprimerat format men ärligt talat har du funderat på hur lång speltid det innebär i mp3, planerar du att leva länge ?

Hahaha, nej. Det är inte så jag tänker. Det är samlandet som är det roliga med det.

Finns ju folk som samlar på brevmärken, har tusentals sådana hemma men aldrig skickar brev.
Men jag lyssnar ganska mycket på musik och då hittar man ju nya saker i samlingen hela tiden som man inte hört innan.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooleys:

Antar att du lurkar runt på Reddit, närmare bestämt i diskussionsgruppen DataHoarder
Du tillhör en av dom det det gått till överdrift. Men jag förstår dig. Min nuvarande bostadssituation tillåter inte riktigt sånt. 4G <~15 mbps nedströms och ~2 uppströms. Då spelar det ingen roll att det är flatrate... :\

Jag hänger inte på reddit. Vet inte ens hur sidan ser ut ärligt talat. För min del är det 4chan /g/ , /k/ och /n/ som gäller.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd