Köpråd begagnad Macbook Pro 15 VS Nyare Macbook Pro 13

Permalänk

Köpråd begagnad Macbook Pro 15 VS Nyare Macbook Pro 13

Hej

Behöver lite råd vilken modell som kan passa mig bäst det står mellan valet en lite äldre Macbook Pro 15 tum där jag vet vem säljaren är och jag skulle få köpa den för 12500kr https://www.blocket.se/sodermanland/Macbook_Pro_15__mid_2015_...

eller ska man satsa på en nyare modell som denna exempelvis https://www.blocket.se/stockholm/Macbook_Pro_13__Leather_2017...

Har en max budget på 14000kr , testade nya tangentbordet som kommer med 2016 årsmodell och tyckte inte det var direkt dåligt men jag föredrar nog den gamla versionen. Något jag tycker är viktigt är att datorn inte låter för mycket vid belastning.

Mitt syfte med datorn är att använda den till en del film och foto (är dock nybörjare), det som jag tycker är schyst med 15 versionen är att skärmen såklart är större. Men min funderingar är hur stor prestanda skillnad det är mellan dessa två datorer. Fördelen med en 2017 är att den är nyare och garanti finns kvar på datorn.

Har ni någon erfarenhet av dessa två modeller ? Finns det någon som testat båda som kan lämna feedback på eran syns på datorerna.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Har inte använt just de modellerna, däremot flera andra 15" och 13".

Jag hade valt 15" även om den är lite äldre.
Bättre prestanda och större skärm men fortfarande en smidig dator att ha med.
Och den 13" du länkar har bara 8GB ram, går inte att uppgradera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skulle också ha valt 15". Tycker den äldre designen på tangentbordet är så sjukt mycket bättre än det nya. Sen är det smidigt att slippa adaptrar, och skulle inte valt något under 16GB vid köp av ny dator.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har inte använt just de modellerna, däremot flera andra 15" och 13".

Jag hade valt 15" även om den är lite äldre.
Bättre prestanda och större skärm men fortfarande en smidig dator att ha med.
Och den 13" du länkar har bara 8GB ram, går inte att uppgradera.

Skrivet av Gorian:

Skulle också ha valt 15". Tycker den äldre designen på tangentbordet är så sjukt mycket bättre än det nya. Sen är det smidigt att slippa adaptrar, och skulle inte valt något under 16GB vid köp av ny dator.

Tycker det är lite tråkigt med Mac att det är låsta på det viset och att nya är dyra.
Köper man en MacBook Pro 2011 eller äldre så är de uppgraderingsbara. Men de börjar bli gamla nu.
De från 2011 ska klara 16GB men köper man ännu äldre så är blir man begränsad av att datorn är så gammal.

Nyköp
Macbook Pro 13"
2 kärnig processor, 128GB SSD och 8GB RAM kostar 15495kr.
Uppgradering till 16GB kostar 2200 extra och då landar man på 17695kr.
Då med fortfarande bara 128GB SSD och 2 kärnig processor.
Uppgradering från 128GB SSD till 256GB SSD kostar 2500kr
Så då landar man på 20195kr för MacBook Pro 13" med 16GB RAM och 256GB SSD, 2 kärnig processor.

Går att få mer än 256GB SSD men då sticker priset iväg ännu mer.
Går att få 4 kärnig MacBook Pro 13" men kostar ännu mer

MacBook Pro 15"
Då är 16GB RAM och 256GB SSD standard. Men baskonfigurationen kostar 27995kr.

Köper man en helt ny så är risken stor att man blir besviken om man köper något som kostar under 20kkr.
Hade man kunnat uppgradera dem i efterhand så hade kanske något 3-5 år gammalt + minnesuppgradering + SSD varit en bra kompromiss i pris/prestanda.
Nu blir det svårare att hitta en begagnad med 16GB minne eftersom de måste vara köpt med den konfigurationen från början.
Eller så får man köpa ännu äldre. Men 2011orna blir ju äldre för varje år som går också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eller så får man köpa ännu äldre. Men 2011orna blir ju äldre för varje år som går också...

2012'orna är bästa valet om man ska köpa gammal imho, de har USB3.

Men ja, det är tråkigt att det blivit så vansinnigt dyrt nu, det var ju inte billigt innan heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."