Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Råd för Gamingdator för 7k

Tjena,

Min grabb har sparat ihop till en gamingdator och haren budget på ca 7k.
Han spelar just nu bara Fortnite och Overwatch.

Vad skulle ni rekommendera om man vill köpa en paketdator?

Vad skulle ni rekommendera om man plockar ihop en själv?

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Ska det inkludera skärm, windows och andra tillbehör?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

I princip alla färdiga börjar på 7990kr.

Exempel:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y520-towe...

Egenbyggd utan windows:

Salta grabbens budget 1000kr är min rekommendation. Om inte i generositet så i självbevarelse drift. Kommer bli massa gnäll att det laggar annars.

Minst ett 1060/580.
minst 8gb ram
Intel 8400 eller Ryzen 2600

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

I princip alla färdiga börjar på 7990kr.

Exempel:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y520-towe...

Egenbyggd utan windows:
https://komponentkoll.se/bild/Wowqy.png

Salta grabbens budget 1000kr är min rekommendation. Om inte i generositet så i självbevarelse drift. Kommer bli massa gnäll att det laggar annars.

Minst ett 1060/580.
minst 8gb ram
Intel 8400 eller Ryzen 2600

Tycker du tar i väldigt mycket i din krav.
Ryzen 3 2200g räcker gott o väl. Notera att dessa videos endast har 4GB ram i datorn med.
Fortnite test med nämnda APU
Overwatch test med nämda APU

För att få lite extra kräm så kan man ju kika på Ryzen 5 2400g

Länk.
Inet var billigast om man vill få allt från samma ställe, ska dom bygga ihop den så går det dock 700kr över budget, det går som sagt att kika på en Ryzen 3 2200g istället då, samt en 240 GB SSD istället, annars kan det ju vara en rolig grej för att köra tillsammans, kika guider på nätet hur man bygger en dator och göra det tillsammans.

@Fiskarn2k se här

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: 2400g är grymt bra :). Men prestanda skillnaden är enorm för ynka 1000kr till. 1060 ger det en boost på 2-3 ggr över 2400G.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tycker du tar i väldigt mycket i din krav.
Ryzen 3 2200g räcker gott o väl. Notera att dessa videos endast har 4GB ram i datorn med.
Fortnite test med nämnda APU
Overwatch test med nämda APU

Anser dock att 2200G / 2400G inte räcker till spelen i fråga, eller ja.. om du har snabbt nog ram och tycker om att köra på lägsta så funkar det, men det känns lite motigt att betala 7000kr och få prestandan av ett mid-end-kort från 2012... Är ju mer eller mindre i klass med en gammal 2600k och ett GTX660 de bästa av dagar. Men ska det bli en sådan är 2400G överlägsen, och snåla inte på ram-minnet.
Instämmer helt med valet av större SSD däremot, värt varenda krona.

Betänk även att B350-moderkort inte alltid stödjer 2200G direkt ur kartongen då det är ett äldre chipset... Men kanske ett beg 1060 hade varit ett alternativ? Hade dessutom gett dig några hundra procent ökning i prestanda. Jag säger, öka budgeten och kläm in en Ryzen 5 och ett grafikkort, värt varenda krona.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Purrfected: 2400g är grymt bra :). Men prestanda skillnaden är enorm för ynka 1000kr till. 1060 ger det en boost på 2-3 ggr över 2400G.

https://www.youtube.com/watch?v=KkV4L_PXMMo

Har man en budget som barn så är dock 1000kr rätt mycket i många fall. Köpte själv min första dator för 4000kr, tog ändå typ 1 år att spara ihop.
Det paketet som implor gjorde med 1060 har dessutom inte windows, även om man köper en kina kopia så är det typ 300kr till.

Skrivet av roxkz:

Anser dock att 2200G / 2400G inte räcker till spelen i fråga, eller ja.. om du har snabbt nog ram och tycker om att köra på lägsta så funkar det, men det känns lite motigt att betala 7000kr och få prestandan av ett mid-end-kort från 2012... Är ju mer eller mindre i klass med en gammal 2600k och ett GTX660 de bästa av dagar. Men ska det bli en sådan är 2400G överlägsen, och snåla inte på ram-minnet.
Instämmer helt med valet av större SSD däremot, värt varenda krona.

Betänk även att B350-moderkort inte alltid stödjer 2200G direkt ur kartongen då det är ett äldre chipset... Men kanske ett beg 1060 hade varit ett alternativ? Hade dessutom gett dig några hundra procent ökning i prestanda. Jag säger, öka budgeten och kläm in en Ryzen 5 och ett grafikkort, värt varenda krona.

Är man en kille på 13-14 år eller kanske tom lägre, så kanske det är det man har råd med. Då är man nog nöjd med bästa möjliga för budgeten, spara 1000kr till kan ju ta några månader till då jag gissar att mycket kommer från sommarjobb.

Tänkte dock inte på det med bios, isf behöver man ju få den ihopsatt av inet.,

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag trodde OP menade 7K-upplösning först
"7K, wtf, vad har jag nu missat?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Har man en budget som barn så är dock 1000kr rätt mycket i många fall. Köpte själv min första dator för 4000kr, tog ändå typ 1 år att spara ihop.
Det paketet som implor gjorde med 1060 har dessutom inte windows, även om man köper en kina kopia så är det typ 300kr till.
Är man en kille på 13-14 år eller kanske tom lägre, så kanske det är det man har råd med. Då är man nog nöjd med bästa möjliga för budgeten, spara 1000kr till kan ju ta några månader till då jag gissar att mycket kommer från sommarjobb.

Tänkte dock inte på det med bios, isf behöver man ju få den ihopsatt av inet.,

Rekommenderar inte mitt egna bygge. Rekommenderar han köper den färdiga jag länkar. Vill bara visa att det inte blir billigare att bygga själv.

Är ju pappan till barnet som frågar. Citerar mig själv:

"Salta grabbens budget 1000kr är min rekommendation. Om inte i generositet så i självbevarelse drift. Kommer bli massa gnäll att det laggar annars."

Som sagt redan får du 200% prestandaökning för 20% prisökning. Att inte salta är bara dumsnålt men går det inte så är det begagnatmarknaden som gäller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Har man en budget som barn så är dock 1000kr rätt mycket i många fall. Köpte själv min första dator för 4000kr, tog ändå typ 1 år att spara ihop.
Det paketet som implor gjorde med 1060 har dessutom inte windows, även om man köper en kina kopia så är det typ 300kr till.
Är man en kille på 13-14 år eller kanske tom lägre, så kanske det är det man har råd med. Då är man nog nöjd med bästa möjliga för budgeten, spara 1000kr till kan ju ta några månader till då jag gissar att mycket kommer från sommarjobb.

Tänkte dock inte på det med bios, isf behöver man ju få den ihopsatt av inet.,

Jo, men i det fallet kan det vara ett alternativ att plocka upp lite skrot för 2000kr och slänga ihop... Min HTPC är en 2600k, 8GB DDR3, GTX 1050 Ti, ett sketet FSP-agg och ett chassi för 200kr. Inköpet av hela kalaset begagnat blev rätt precis 2000kr. Och prestandan i spel är märkbart bättre än en 2200G.

Det är helt enkelt för mycket pengar för 2012-års mid-range-prestanda, hur man än ser på det. Men möjligheten till uppgradering finns självfallet där i mycket större omfattning än en gammal socket. Spara 1000kr till kan vara helt rätt väg att gå denna gång, känns dumsnålt att gå 80% av sträckan och få 30% av kakan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Rekommenderar inte mitt egna bygge. Rekommenderar han köper den färdiga jag länkar. Vill bara visa att det inte blir billigare att bygga själv.

Är ju pappan till barnet som frågar. Citerar mig själv:

"Salta grabbens budget 1000kr är min rekommendation. Om inte i generositet så i självbevarelse drift. Kommer bli massa gnäll att det laggar annars."

Som sagt redan får du 200% prestandaökning för 20% prisökning. Att inte salta är bara dumsnålt men går det inte så är det begagnatmarknaden som gäller.

1000kr är väldigt mycket pengar för många familjer...

Skrivet av roxkz:

Jo, men i det fallet kan det vara ett alternativ att plocka upp lite skrot för 2000kr och slänga ihop... Min HTPC är en 2600k, 8GB DDR3, GTX 1050 Ti, ett sketet FSP-agg och ett chassi för 200kr. Inköpet av hela kalaset begagnat blev rätt precis 2000kr. Och prestandan i spel är märkbart bättre än en 2200G.

Det är helt enkelt för mycket pengar för 2012-års mid-range-prestanda, hur man än ser på det. Men möjligheten till uppgradering finns självfallet där i mycket större omfattning än en gammal socket. Spara 1000kr till kan vara helt rätt väg att gå denna gång, känns dumsnålt att gå 80% av sträckan och få 30% av kakan.

Ja alternativet är ju helt klart o köpa antingen delar eller en hel dator begagnat!
Är ju inte alltid man vill vänta flera månader till för att få det där lilla extra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Tack för all input! Om 7k gör att han hamnar på fel sida prestanda och linjen så kan jag hjälpa honom komma upp ett par tusenlappar.

Så om det skulle behövas 8-9k så tar jag gärna emot förslag som hamnar i den nivån (som ni redan börjat diskutera 😁).

Han har en skärm, men det kanske är några begränsningar i tex display input jag ska kolla om den verkligen stödjer?
Windows behövs också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows finnes på ebay för 50kr. Fast personligen hade jag tippat på ett begagnat system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag letar också till min son. Vad tror ni om den här?: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Är det värt att lägga till lite eller kan man lika väl hålla sig till 7-8000 som verkar vara någon grundnivå?

Permalänk
Medlem

@Fiskarn2k
För tillfälllet skulle jag varmt rekommendera denna: https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...

15% rea just nu hos Komplett, 8500 kr (ned från 10000 kr normalt). SSD:n är lite i minsta laget på 128GB, men följer med 1TB HDD, men framförallt får pojken ett GTX 1060 som än idag är ett väldigt bra grafikkort och 8:e generationens intel processor med 6 kärnor.

Permalänk
Medlem

@7magnus
Din är också utmärkt. Snäppet dyrare men 240GB SSD istället för 128GB, dock ingen HDD (Mekanisk hårddisk). Snäppet sämre moderkort och ram-minnen, men inget man lär märka av.