Permalänk
Medlem

Hur gammal är din tv?

Lite apropå tråden: Teknik i vardagsrummet?

Vad är din "trigger" för att köpa ny tv?

Permalänk
Medlem

Och TS börjar med att svara på frågan i trådstarten själv... Jag har en 8 år gammal tv, en enkelt men stor (60") LG plasma med kraftfull buzzing. Min trigger för att köpa en ny tv kommer förmodligen vara att den går sönder. Jag använder den faktiskt så sällan så när den väl går i graven kommer det vara ett himla velande innan jag bestämmer mig för om jag vill lägga 0 kr, 5kkr eller 15kkr på en ny tv.. så det kan dra ut på tiden.

Permalänk
Medlem

Samsung 50" Smart TV från 2012. Smart-funktioner är ganska sega, men men, det går att se Netflix och Viaplay iaf.

Jag köpte den begagnat för 2500kr via Facebook i 2015(?) efter att man förra TV gick i sönder i HDMI-ingången. Jag funderar på att byta ut den under Black Friday mot något i stil med 60" och 4K, denna förpassas då till barnens rum som bara har en 720p TV till deras PS4.

Permalänk
Avstängd

Två frågor känner jag. Min tv modell är från 2016, köpte den våren 2017. Jag kommer däremot inte ha en "trigger" att köpa ny TV förrän om ett par år. Kanske 5 till och med, beror hur tekniken ser ut då främst. 4k HDR är fortfarande inte normen varken i tv-sändningar eller alla film-releaser. Använder inga smart-funktioner alls, har nvidia shield TV alt PS4 för det.

Permalänk
Avstängd

Har ingen. Skulle aldrig betala för SVT om jag inte tvingas till det med en pistol mot mitt huvud. Så nästa år

Permalänk
Medlem

TV? Hade en som datorskärm för 10+ år sedan..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Panasonic st60, sista generationens plasma. Ca 5 år gammal. Ubernöjd.

Permalänk
Medlem

Köpte en 55" LG OLED i år, den lär få hänga med i tio år eller så.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ålder är väl det man bryr sig minst om. Fungerar den bra och man är nöjd med bilden, storleken och funktionerna finns det ingen anledning att byta.

Bytte min 10åriga 50" plasma mot en 65" OLED. Hade nog inte bytt om jag haft en 65" redan.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@BergEr:
3 1/2 år gammal Samsung 50-tummare där svtplay inte fungerar via internetläsaren, men som en annan skrev viaplay fungerar så det får vara. Har väl med flash att göra kan jag tänka mig. Den får hänga med tills den slutar fungera

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

55" LG oled köpt förra året under black friday för 13900 eller nåt sånt, då kunde jag inte hålla mig. Är en 2017 års modell. Tvn innan var 7år gammal och rullar på vidare hos svärmor. Denna kommer nog vara kvar ett x antal år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Panasonic VT50 Plasma från 2013.
Får nog ta ledigt från jobbet och bearbeta sorgen den dagen TV:en lägger av.

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED B6. Ca 2 år.

Jävligt nöjd, frågan är bara hur länge den håller. Relativt ny teknik.

Permalänk
Medlem

8 år gammal 37" panasonic. Helt ok 1080p tv om man bortser från svärtorna ett HDMI uttag har gått så det det är bara en tidsfråga innan den andra ryker, då blir det nog en oled.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en drygt 10år Pioneer KRP-500M som jag köpte 2008 om jag inte minns fel, fungerar prima fortfarande, inga trasiga pixlar eller andra problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte haft en TV på flera år, men nuvarande preojektor är strax över 3 år, byte av denna sker när 4k projektorer finns för en vettig peng.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

TV trasig = inköp av en ny TV ... annars får den stå där den står. En av få tekniska prylar där en uppgradering inte ger så mycket.

Permalänk
Medlem

Samsung KS8005 55", snart 2 år sedan inköp. Men innan dess hade jag en Panasonic PX80 42" som inköptes hösten 2008 tror jag.

Plasman är dock fortfarande i fullt bruk, fortfarande rätt nöjd med bilden den levererar när det gäller TV-tittande.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv

Tv vilka gamla nostalgiminnen, det få mig att tänka tillbaka till 28.8kbps modem med uppringt internet. Jag slutade dock att använda de båda samtidigt. Nå jag har en Philips från runt 2003 någonstans.

Permalänk
Medlem

Nuvarande (4K LG LED) är strax över ett år gammal. Köpte den eftersom min förra TV (LG plasma från 2011) bara startade när den själv ville. Saknar den ibland dock. Ångrar lite att jag inte gick upp till Oled och är lite sugen på att byta, men det känns ganska onödigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Damn, tycker ändå min TV är ganska ny. Men ser att jag köpte den 2012...
Tiden går fort nuförtiden.

Ser nog inget direkt behov av att byta den. Uppgraderade processor osv i den (Samsung Evolution kit) till en 2014 års modell så den är relativt rapp i menyerna.

Men om jag köper något nytt blir det 65" istället för 55 och troligtvis en oled.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har en 42" plasma från 2007, lite liten med dagens mått men bilden är bra och det är bara min son som tittar på tv i hushållet. Skulle gissa på att det blir en ny den dagen den går sönder, alternativt om sonen hinner bli tillräckligt gammal för att gnälla till sig en större innan tvn ger upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

60” LG plasma, köpt 2013, modellen är från 2012.

Byter nog inte förrän den ger upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

En gammal Toshiba 42" från 2007..klarar full HD, lever än idag. LCD skärm.

Men köpte en ny TV i somras under fotbolls VM på rea, en 55" 4K Philips-TV med AMB-light, sjukt stor skillnad på bildkvalitén mellan den äldre och denna nyare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har en LG 60" plasma inköpt mellandagsrean 2011 har jag för mig, en av de sista som var "dumma" och utan massa blaj som motionplus etc.

Tyvärr har har nätdelen i TVn börjat krångla, tar ett bra tag innan den "värmer upp" i början och den sprakar och har sig med lite bildbuggar pga detta. Vågar knappt slå på den längre. Ska öppna upp den och se hur det ser ut. Min gissning är att kondingarna i nätdelen börjar ge sig, så kanske kan fixa. Vill verkligen ha kvar den, älskar den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har en 8 år(tror jag) gammal 32" LG lcd. Den får vara kvar tills den ger upp. Använder den endast när jag är för sjuk för att sitta vid datorn så mao väldigt sällan.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk

Panasonic 55VT60, lutar lite åt att den får flytta in i sovrummet för att skaffa en 65" OLED i vardagsrummet.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Lite apropå tråden: Teknik i vardagsrummet?

Vad är din "trigger" för att köpa ny tv?

När den gamla går sönder. Dock tror jag inte att jag köper någon ny när min nuvarande pajar, använder den i princip aldrig.

Permalänk
Medlem

Bytte min LG plasma för att jag inte vågade hänga den på väggen. Vägde för mycket. Annars hade jag inte bytt.
Har idag en Samsung UE55KS7005. Inköpt sommaren 2016.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

8år plus en 40tum regza Toshiba gammal tv