Permalänk
Medlem

Hjälp en lekman med val av ny CPU

Hej på er

Jag lirar nästan uteslutande WoW, spelets motor är lika gammal som krita perioden så den kör på en kärna.
Det får mig att snegla in mig delvis (men inte helt eftersom arkitekturen spelar roll med) på en högre core speed till stor del.
För närvarande har jag en ren skit CPU i5-7400 som ger rutten fps i raids.
Jag sitter och väljer mellan 3 st Intel, vad jag dock inte har någon aning om är hur väl de passar sig för överklockning och då utan att behöva lägga massa pengar på ny kylning.

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB (blivit upplyst att jag behöver nytt moderkort, kan behöva input på ett vettigt kort)
Intel Core i7 8086K 4.0 GHz 12MB (blivit upplyst att jag behöver nytt moderkort, kan behöva input på ett vettigt kort)

Dessa är de jag funderar över, jag jämförde dem alla med min nuvarande cpu på http://cpu.userbenchmark.com.
Skapade precis ett konto här för att fråga för det första jag stötte på när jag försökte självlära mig var en tråd på Tom's om 7700K där det pratades en hel del om hur stört varm den blev vid oc. och insåg att jag behöver hjälp
Jag är inte i behov av extrem överklockning utan vill bara köpa en processor som lämpar sig för WOW och som jag kan oc'a en del om det skulle krävas.

Värt att ha i åtanke är att jag kommer köpa en 32" curved på onsdag så kommer spela med 2560x1440(gsync) och att min mobo är MSI Z270A S02, Miditower, nån out of the box kylning (crap antagligen)

Länk till hela datorns spec

Permalänk
Medlem

@JensB: Välkommen till Swec

7700k är i snitt 38% bättre än 7400 på enkeltrådig prestanda och passar på samma moderkort som din 7400.
Vet inte hur utbrett det var med värmeproblem men om du har möjlighet så köp en stor tornkylare så borde det inte vara något problem.

8700k och 8086k kräver att du byter ut ditt moderkort

Permalänk
Medlem

@JensB: Av de du länkat skulle jag rekommendera 8700k för bäst prestanda, dock kommer du behöva rejäl kylning om du tänker överklocka (vad har du för kylning idag?)
EDIT: 7700k om du inte vill byta moderkort

Om du inte streamar så skulle jag säga att du bör titta på en 8600k istället då den utan problem kommer ge dig likvärdig prestanda i wow jämfört med de andra CPUerna.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

vad har du för kylning på cpun idag då? skillnaden på 8700k och 8086k är att den senare är överklockad redan från frabrik så ska du liks göra det själv så är den första ett bättre val om dom nu inte skulle kosta ungefär lika mycket.

Den enda av dom 3 du kan byta till utan att byta moderkort är 7700k.

köper du en 8700k/8086k så måste du köpa ett z370 mobo också.

Permalänk
Medlem

I7 6700k passar även ditt moderkort och är vad jag kan se på prisjakt 1000 kr billigare.
Läser lite om värmeproblemen och det verkar vara ett lotteri med både 6700k och 7700k om man får en bra aplicerad kylarpasta "under skalet".

I7 6700k och en stor tornkylare som passar ditt chassi sen klocka till 4.6 ghz borde göra stor skillnad.
Vet du var du har för nätaggregat och moderkort ?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittils.
Ah, då har jag läst mig till fel, trodde att mitt moderkort stödde de andra med.
För närvarande kör jag nån stock kylning enbart. Att köpa en stor fet tornkylare blir inget problem.

Är väl mest lite oroad för att de ~40% extra single core prestandan inte kommer bli tillräckligt, som mest extremt har jag legat på 16-18 fps och i det normala 30-50 fps i raids. Dock är detta på 1900x1200 så med den nya skärmen 2560x1440 är jag lite nojjig över att jag kommer bli tvungen att överklocka 7700K en del trots allt.

Om det inte skulle räcka med övercklockning så är jag ju tvingad att köpa nytt moderkort, vad ligger ett vettigt moderkort på som skulle stöda de andra 2 processorerna?

Permalänk
Medlem

@JensB: Såg nu att i5 7600k är en ännu billigare lösning för ditt moderkort.
Den har liknande enkeltrådsprestanda som i7 7700k

Dock antar jag att det är samma lotteri med om man får en varm eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Vet du var du har för nätaggregat och moderkort ?

500W, (Fractal Design Effekt)
MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensB:

500W, (Fractal Design Effekt)
MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION

Perfekt.
Vad har du för chassi ?

Jag tror att en 7600k clockad till 4,5 GHZ hade fungerat alldeles utmärkt, dock hade det varit bra om någon wow lirare kunde bidra med lite input hör

Permalänk
Medlem

7700K hade jag ( personlig åsikt ) inte viljat röra med tång ens... har 4 bekanta som har en 7700K, och alla har Värmeproblem.
alla är köpta på olika butiker i landet och det är kylare så som en Noctua NH-D15, Be Quiet, en AiO och en med custom loop, Känns som ett riktigt lotteri med dem.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Perfekt.
Vad har du för chassi ?

Jag tror att en 7600k clockad till 4,5 GHZ hade fungerat alldeles utmärkt, dock hade det varit bra om någon wow lirare kunde bidra med lite input hör

Kanske borde lagt länken i OP'tråden. Specs
Miditower

Jag är inte helt avfärdande på att skaffa nytt moderkort med om det krävs, men som sagt då har jag ingen aning vilket som är ett bra allround kort och vad det skulle kosta mig.
Vid någon punkt blir det inte ekonomiskt att köpa en för "gammal" cpu, lirar på WoW och Overwatch nu men det kan ju ändra sig.
Helst dock, skulle jag vilja komma undan med bara en ny CPU nu, en som kan överklockas hyfsat och inte kräver någon avancerad ny kylning utan helst någon bra pasta och en bra luftkylning som skulle få plats i min miditower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

7700K hade jag ( personlig åsikt ) inte viljat röra med tång ens... har 4 bekanta som har en 7700K, och alla har Värmeproblem.
alla är köpta på olika butiker i landet och det är kylare så som en Noctua NH-D15, Be Quiet, en AiO och en med custom loop, Känns som ett riktigt lotteri med dem.

Jo, när jag googla på 7700K och överklockning var det ett himla tjat om att de blev tokvarma i de trådarna :/

Permalänk
Medlem

@Inet

Vilka tornkylare passar i det chassit ?
Och vad är det mer specifikt för minnen ?

Taurus r2 miditower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Inet

Vilka tornkylare passar i det chassit ?
Och vad är det mer specifikt för minnen ?

Taurus r2 miditower

DDR4, (Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz)
Gällande vad som får plats får jag kolla upp det.

Om vi hoppar till nytt mobo, vilka vore bra alternativ för 8700K 8086K, mellan tummen och pekfingret vad pratar vi om för kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensB:

Om vi hoppar till nytt mobo, vilka vore bra alternativ för 8700K 8086K, mellan tummen och pekfingret vad pratar vi om för kostnad.

Vill du ha möjlighet att överklocka så är det ett Z370 som krävs, då börjar priserna strax över tusenlappen (se t.ex. prisjakt). Och även de billigaste Z370-moderkorten brukar vara ganska hyffsade, så t.ex. ett Asus Prime Z370-P för 1179kr skulle kunna vara ett bra alternativ.

Sen väntas för övrigt Intel lansera en ny generation nästa månad någon gång, se t.ex. denna nyhet. Bara så att du har koll på läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensB:

Är väl mest lite oroad för att de ~40% extra single core prestandan inte kommer bli tillräckligt, som mest extremt har jag legat på 16-18 fps och i det normala 30-50 fps i raids. Dock är detta på 1900x1200 så med den nya skärmen 2560x1440 är jag lite nojjig över att jag kommer bli tvungen att överklocka 7700K en del trots allt.

Har väl just inget att tillägga utöver vad alla andra har sagt redan när det gäller förslag.

Men en sak som kan vara bra att veta är väl att högre upplösningar i spel oftast inte, eller nästintill aldrig, påverkar CPU:n mer än vad det påverkar GPU:n. Så det behöver du inte lägga allt för mycket energi på, så länge din GPU inte är flaskhalsen eller om du är ute efter 144+ Hz där CPU också kan vara flaskhalsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Har väl just inget att tillägga utöver vad alla andra har sagt redan när det gäller förslag.

Men en sak som kan vara bra att veta är väl att högre upplösningar i spel oftast inte, eller nästintill aldrig, påverkar CPU:n mer än vad det påverkar GPU:n. Så det behöver du inte lägga allt för mycket energi på, så länge din GPU inte är flaskhalsen eller om du är ute efter 144+ Hz där CPU också kan vara flaskhalsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men WoW som är ökänt för att i princip enbart bygga på CPU och väldigt, väldigt lite på GPU faller väl inte riktigt under den tumregeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vill du ha möjlighet att överklocka så är det ett Z370 som krävs, då börjar priserna strax över tusenlappen (se t.ex. prisjakt). Och även de billigaste Z370-moderkorten brukar vara ganska hyffsade, så t.ex. ett Asus Prime Z370-P för 1179kr skulle kunna vara ett bra alternativ.

Sen väntas för övrigt Intel lansera en ny generation nästa månad någon gång, se t.ex. denna nyhet. Bara så att du har koll på läget.

Så pass lite alltså. Kanske är värt att köpa enbart skärmen som går på 8500kr kontant denna månaden och istället för att dra en dum avbetalning på skärmen och cpu, istället vänta och köpa mobo och ny cpu kontant nästa löning.

Permalänk
Medlem

Tips är att stänga av hyperthreading om du kör enkeltrådade spel. Cachet på varje kärna måste delas i två (inte så det fungerar, det sker dynamiskt vilket tar klockcykler) om två trådar körs på samma kärna. Kylning är en annan viktig komponent även i fåtrådiga belastningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensB:

Men WoW som är ökänt för att i princip enbart bygga på CPU och väldigt, väldigt lite på GPU faller väl inte riktigt under den tumregeln?

Vet inte om det skulle vara så när det gäller enbart upplösningen däremot. Det skulle typ vara om view distance och LOD blev lite bättre vid högre upplösningar, annars så är nog belastningen minimal på CPU:n.

Däremot, skärmen som du kanske hade tänkt skaffa kommer ju troligen ha 144+ Hz och då gäller det verkligen inte att snåla på varken CPU eller GPU om man nu vill ligga runt 144+ konstant. Helst om du också hade tänkt ha 1440p. Men om man tänker ligga runt 60 Hz så är inte CPU:n alls lika viktig. Detta är generellt för alla spel mer eller mindre, förutom vissa undantag som t.ex CSGO där man försöker hålla 200-300 FPS osv.

GTX 1060 6GB är nog absolut gränsfall för 1440p 144+ Hz. Vet inte med WoW, men många och helst nyare titlar kommer vara ganska kämpigt för den GPU:n att hålla 144+ FPS så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Vet inte om det skulle vara så när det gäller enbart upplösningen däremot. Det skulle typ vara om view distance och LOD blev lite bättre vid högre upplösningar, annars så är nog belastningen minimal på CPU:n.

Däremot, skärmen som du kanske hade tänkt skaffa kommer ju troligen ha 144+ Hz och då gäller det verkligen inte att snåla på varken CPU eller GPU om man nu vill ligga runt 144+ konstant. Helst om du också hade tänkt ha 1440p. Men om man tänker ligga runt 60 Hz så är inte CPU:n alls lika viktig. Detta är generellt för alla spel mer eller mindre, förutom vissa undantag som t.ex CSGO där man försöker hålla 200-300 FPS osv.

GTX 1060 6GB är nog absolut gränsfall för 1440p 144+ Hz. Vet inte med WoW, men många och helst nyare titlar kommer vara ganska kämpigt för den GPU:n att hålla 144+ FPS så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag siktar nog mest på att inte sjunka under 50-55 som lägst i WoW. Att ligga konstant på 140 eller ens 120 finns det inte en enda rig som klarar pga WoW 20 år gamla motor. Min GPU är inte super heller, 1060GTX så jag ska ha det du skrev i åtanke när jag köpet skärmen och se vad Overwatch ger för framerate.

Imorse var min plan att köpa skärmen och cpu på onsdag men tack vare alla svar här(tack grabbar) har har jag nog lagt om till en visare strategi och köpa skärmen och lira/tweaka settings/skriva ner fps under heavy load m.m. och sen göra ett lite mer förankrat beslut.
Det kan ju mycket väl hända att det inte finns en cpu för mitt mobo som har överklockning som fungerar vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensB:

Jag siktar nog mest på att inte sjunka under 50-55 som lägst i WoW. Att ligga konstant på 140 eller ens 120 finns det inte en enda rig som klarar pga WoW 20 år gamla motor. Min GPU är inte super heller, 1060GTX så jag ska ha det du skrev i åtanke när jag köpet skärmen och se vad Overwatch ger för framerate.

Imorse var min plan att köpa skärmen och cpu på onsdag men tack vare alla svar här(tack grabbar) har har jag nog lagt om till en visare strategi och köpa skärmen och lira/tweaka settings/skriva ner fps under heavy load m.m. och sen göra ett lite mer förankrat beslut.
Det kan ju mycket väl hända att det inte finns en cpu för mitt mobo som har överklockning som fungerar vettigt.

Jag kör själv wow (i 1440p) och i raids ligger jag på typ 40 FPS (preset 6). Att inte dippa under 50 kommer antagligen bli ganska svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag kör själv wow (i 1440p) och i raids ligger jag på typ 40 FPS (preset 6). Att inte dippa under 50 kommer antagligen bli ganska svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Förvånar mig inte ett dugg då du har en Ryzen, den är bra till mycket men just i WoW halkar den efter.
Såg ett test där de testade WoW:BfA på en Threadripper 1920X, 32GB RAM och 1080Ti mot en laptop med en i5-8300H, 8GB RAM och 1050Ti och laptopen vann i både 1080p och 1440p i både DX11 och DX12 även om 1920X överklockades.
Enda undantaget här är när de körde graphics preset 10 där de presterade likvärdigt.

Edit: kan tilläggas att jag själv inte kört WoW sedan början på Legion så kan inte komma med egna siffror

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Förvånar mig inte ett dugg då du har en Ryzen, den är bra till mycket men just i WoW halkar den efter.
Såg ett test där de testade WoW:BfA på en Threadripper 1920X, 32GB RAM och 1080Ti mot en laptop med en i5-8300H, 8GB RAM och 1050Ti och laptopen vann i både 1080p och 1440p i både DX11 och DX12 även om 1920X överklockades.
Enda undantaget här är när de körde graphics preset 10 där de presterade likvärdigt.

Edit: kan tilläggas att jag själv inte kört WoW sedan början på Legion så kan inte komma med egna siffror

Är fullt medveten om att ryzen inte är optimalt för just wow, men att hålla stabila ~50Fps i raids är otroligt svårt även för Intels nya cpuer även med relativt låga inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inet
Skrivet av Cadtekniker:

@Inet

Vilka tornkylare passar i det chassit ?
Och vad är det mer specifikt för minnen ?

Taurus r2 miditower

Skrivet av JensB:

DDR4, (Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz)
Gällande vad som får plats får jag kolla upp det.

Om vi hoppar till nytt mobo, vilka vore bra alternativ för 8700K 8086K, mellan tummen och pekfingret vad pratar vi om för kostnad.

Hej,

Ursäkta sent svar.

Chassit har stöd för 185 mm höga kylare.

Är det något mer du undrar över är det bara att fråga på!

Med vänliga hälsningar

Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

@Inet: Bättre sent än aldrig
Tack för att ni tog er tid

Permalänk

Låter väldigt skumt med er fps när det gäller wow. Min bror kör 1080p med sitt 980 och i5 8600k och uppnår en bra bit över 120fps. Dock ligger cpun på 5ghz. Men senast jag spelade wow så uppnådde jag utan större problem 120 fps+ i 1440p med mitt 1080 och min 5820k @ 4.5ghz. Är ni säkra på att spelmotorn fortfarande är så dålig? Vad sitter du på för grafikkort OP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

WoW's motor är -inte- "20 år" gammal.
Den är konstant uppdaterad och väldigt optimerad.
Du kan köra WoW på vilken potatis som helst (nästan).

Och att den inte skalar över x antal kärnor stämmer inte heller.
Däremot så skalar WoW inte linjärt med antal kärnor/trådar, inget spel gör det !
Som TS ju märkt så fungerar WoW bättre med >4t, 4c/8t verkar vara "Sweet spot".
Och precis som "alla andra spel" gillar WoW starka kärnor.

Mitt tips till TS är att skaffa en 7700K och ignorera alla profeters gnäll på temperaturer.
Så länge processorn inte når maxtemp och klockar ner sig själv är allt OK.
Vad som händer under syntetiska laster är ju ointressant om man bara skall spela.
Kombinera det hela med snabbt minne, WoW -älskar- snabbt minne.
Och ju tuffare raiden blir ju större skillnad gör minneshastigheten !

Permalänk
Medlem

@joakimcarlsen: Jag ligger runt 80-90 FPS i de nya zonerna när jag questar (1440p, preset 7 med view-distance 10), de låga FPS jag nämner är i Raids, då det belastar cpu'n mycket mer än vanliga zoner

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

OP, här.
Köper monitorn imorgon lördag.
Har funderat mycket det senaste och har lite fungeringar till OC på antingen i5-7600K eller i7-7700K.
Det är strax under halva priset för 7600K men det hänger ju en del på vilken av de två som generellt som ger bäst överklockningsresultat.

Återigen, vill inte lägga mer än max 700-800kr på en ny fläns.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Någon som kan hjälpa mig med denna sidan http://hwbot.org/compare/processors#5271,5274,5278_1-13,218

Till höger kan man välja en miljard mätresultat, någon av alla de förkortningarna som ger en bild på medianen är för överklockning på dem?

Är lätt att hitta extremresultat med google men jag är ju mer nyfiken på vad man normalt sett kan krama ur i single core speed utan någon extravagant kylning.