Permalänk

Philips Oled 9002 inte full skärm?

Hallå!
Tänkte jag skulle slippa starta ännu en tråd ☹️
Pga inlämning (garantiärende) av min philips 7502 så åkte jag och köpte en oled 9002 från Philips för familjen behöver ju en tv 😀.
Är jättenöjd med den men har stöt på ett litet störande problem
Vet inte hur jag ska förklara men tvn har ju som en svart ram runt sig ca 5-7mm men när vi tittar på tvn olika kanaler /Netflix m.m så kan man se att höger eller vänster även ibland översidan(lite slumpmässig) är ca 5 mm tjocknar än resten av dom svarta sidorna lite störande när man vet om det.
Lyser man med ficklampa på den tjockare kanten så ser man att själva bilden inte går ända fram till ramen
Har testat olika bildformat men inget har hjälpt

Är lite frustrerande när man haft problem med en tv och köper en till och det är något lite jävla fel på den också
Skickar med enbild hoppas ni ser vad jag menar

Kör Telias fiber tv genom en denon förstärkare om det skulle göra något för det gick då bra med 7502 an

Någon som haft samma störande problem ?

http://imgur.com/a/dSpxwOE
Mvh peter

Permalänk

Det är knepiga är att den inte är så jämt ibland kan bilden vara helt ut i kanterna men sen kan den få en så kallad tjockare svart kant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Det är knepiga är att den inte är så jämt ibland kan bilden vara helt ut i kanterna men sen kan den få en så kallad tjockare svart kant!

Skickades från m.sweclockers.com

TV:n förflyttar automagiskt bilden pyttelite någon pixelrad eller dylikt till & från för att undvika inbränningar.

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

TV:n förflyttar automagiskt bilden pyttelite någon pixelrad eller dylikt till & från för att undvika inbränningar.

Det är fan som du säger när man slår på tv så är kanterna riktiga sen om tv får stå på några timmar så blir kanterna ojämna alltså att bilden har förflyttat sig . Men slår man av tv ett tag så går den tillbaka till sin riktiga kanter eller rättare sagt bilden är är utsträckt till den befintliga svarta kanten!
Helt sjuk ju 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://imgur.com/a/dgkBJse
Så idag när barnen såg på fåret shaun på barn kanalen då zoomade tv in och ut (när den byte bild i filmen) den så kallade svarta kanten fick en lite film snutt på det.
Kan det vara något med upplösningen som spelas upp?

Tänkte på en annan sak som sagt har en annan 55 tum men som är på service och när jag hade den kopplad till htpc så var skrivbord riktigt inställt men när jag nu har den inkopplat på Oled tv så är skrivbordet för stort med samma inställningar (upplösning) i nvidias kontrollpanel
Kan det vara något med upplösningen på tv?

Fan blir ju helt slut i huvudet av detta!
ena tanken säger : skit i det där lilla skit grejen nu har ju kanon bild m.m
Och den andra tanken säger fan du har ju betalat 13 tusen för tv ska det vara så här? (kan ju lämna tillbaka och ta ut en ny på öppet köp)
Eller är det så tv fungerar?
☹️🤯🤪😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du säger att skrivbordet blir "för stort", menar du då att alla ikoner på skärmen är mindre jämfört med din andra TV?
9002 är en "4K-TV" så när du kopplar den till din HTPC blir det 4K-upplösning - om nu din HTPC klarar av det.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Låter ju onekligen ganska märkligt att din TV beter sig så? Zoomar ut och in? Och konstiga kanter? Hade jag nog kollat upp med Philips.

Det med upplösningen, kontrollera att du inte har på extra zoom på windows bildskärmsinställning under "Skala och Layout" som kanske påverar?
Sen kan du med fördel följa någon bra guide på ex avforum för att ställa in din TV korrekt.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Anton89:

När du säger att skrivbordet blir "för stort", menar du då att alla ikoner på skärmen är mindre jämfört med din andra TV?
9002 är en "4K-TV" så när du kopplar den till din HTPC blir det 4K-upplösning - om nu din HTPC klarar av det.

Nej ikonerna är lika i stl men själva Windows blir för stort för skärmen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Låter ju onekligen ganska märkligt att din TV beter sig så? Zoomar ut och in? Och konstiga kanter? Hade jag nog kollat upp med Philips.

Det med upplösningen, kontrollera att du inte har på extra zoom på windows bildskärmsinställning under "Skala och Layout" som kanske påverar?
Sen kan du med fördel följa någon bra guide på ex avforum för att ställa in din TV korrekt.

Jo slog en signal till philips support men killen där hade aldrig hört om det där problemet.
Har ställt in tv enligt någon guide på nätet och är jätte nöjd annars med tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71:

Då är det ett till garantiärende då för dig? Drygt med sådant!

Har själv velat sådär men tror det är lika bra att du gör något åt problemet för du kommer störa dig mer och mer på det.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

@hollowman71:

Då är det ett till garantiärende då för dig? Drygt med sådant!

Har själv velat sådär men tror det är lika bra att du gör något åt problemet för du kommer störa dig mer och mer på det.

Det roliga är att det alltid är 2 sidor som blir större dvs typ överkanten och vänster eller högersidan.

Ja så jävla drygt isåfall packa ner och åka 5mil till net on net och byta för som sagt har uppe köp på tv. Men helst skulle jag vilja slippa det. Ska hem nu och rensa tv till fabrik bruk få se för det är det ända jag inte testat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan tv som dig. (55'?) Jag har inte lagt märke till det du beskriver men ska genast kolla när jag kommer hem. Är sjukt nöjd med den och kan nog inte leva utan ambilight i fortsättningen;) (min första Philips)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av f2000g:

Jag har en likadan tv som dig. (55'?) Jag har inte lagt märke till det du beskriver men ska genast kolla när jag kommer hem. Är sjukt nöjd med den och kan nog inte leva utan ambilight i fortsättningen;) (min första Philips)

Skickades från m.sweclockers.com

Okej kolla gärna det är du snäll (55t) ! Ja jag är jätte nöjd med tv därför är det jobbigt att man ska åka dit på ett skitfel om det nu är så 😉

Permalänk
Medlem

Har du nån autozoom-funktion påslagen? Låter som det eftersom du skrev att den zoomar om det blir svarta bars runt bilden. Allt sånt är bra att slå av då det ändå bara sabbar bilden.
Teven borde dessutom ha av/på på antiinbrännings-funktionen i nån meny.

Permalänk

Nu har jag först gjort en fabrik återställning fortfarande lika gjorde då en hel ominstallation av tv och inte vart det bättre heller!!! Första bilden såg ut så här efter ominstallation
Testade även att byta från hdmi 1 till 2 an men inte det heller!
Testade även att köra tv digital boxen direkt till tv och inte genom förstärkare men precis samma sak.
Bild kryper ju fan! Den har dragit ihop sig både på vänster sida och i överkant
http://imgur.com/a/CBBLvhV
Och efter ett tag hade det blivit än mindre bild! Och större svar kant
http://imgur.com/a/qRGcABV

Lutar nu åt att åka och lämna tillbaka den och ta en ny tv
Nu är ju kruxet det att jag vill ju ha en 9002 men vad fan ska man sitta och slita sig i håret och sova dåligt igen pga tv jävel är frågan! (ursäkta språket gott folk men är så less på tv apparater just nu)
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varit i kontakt med philips och en tekniker och det ska inte vara sådär så jag åker och lämnar tillbaka den på net on net och tar en ny
Drygt men det är nog det bästa för mitt psyke 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Varit i kontakt med philips och en tekniker och det ska inte vara sådär så jag åker och lämnar tillbaka den på net on net och tar en ny
Drygt men det är nog det bästa för mitt psyke 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Hej. Jag har en philips 873 65tum oled och har exakt samma problem. Varit i kontakt med philips men ej fått något bra svar. De vill att jag ska göra ett par tester. Känner lite samma som dig, drygt att packa ner tvn och åka iväg och byta. Och om det redan är 3 st i denna tråden som har samma problem? Väldigt märkligt. Men får väl testa att byta Tv:n jag också då...

Permalänk
Medlem

Om du får möjlighet uppdatera gärna hur det blir med den nya Tv:n. Om problemet kvarstår eller inte. Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som någon form av autozoom för bildförhållande som håller på. Denna ska gå att stänga av. Hittade en anteckning från tidigare test att det finns under Bildformat/Avancerat/Original. Väl värt att tänka på att med overscan av kan svarta kanter i bilden existera i bilden. Alltså att sändningen/videon ser ut exakt så.

Någon pixelorbiter är det inte. Den är mer subtil och periodisk i hur den flyttar bilden en eller två pixlar.

Ett nytt exemplar kommer inte lösa något eftersom det troligtvis inte är något fel i egentlig mening.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ser ut som någon form av autozoom för bildförhållande som håller på. Denna ska gå att stänga av. Hittade en anteckning från tidigare test att det finns under Bildformat/Avancerat/Original. Väl värt att tänka på att med overscan av kan svarta kanter i bilden existera i bilden. Alltså att sändningen/videon ser ut exakt så.

Någon pixelorbiter är det inte. Den är mer subtil och periodisk i hur den flyttar bilden en eller två pixlar.

Ett nytt exemplar kommer inte lösa något eftersom det troligtvis inte är något fel i egentlig mening.

Har testat det där med att gå in på bildformat och testat alla lägen där inte även original men felet kvarstår dock.
Men är det inte konstigt att den minskar bilden på ensida plus ovansidan?
Kör man original så har man stängt av autozoom?
Men nog fan ska väl tv klara av att köra bredvid format utan att den drar ner enkortsida och en långsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ett nytt exemplar kommer inte lösa något eftersom det troligtvis inte är något fel i egentlig mening.

Hur menar du då? Har ju testat allt och det spelar ingen roll om jag kör bredbands tv. blu ray xbox One?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testade igen med att köra bildformat original med samma resultat en extra svart ram på vänster sida pga att inte bilden går ända fram till den fasta svarta ramen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser ut som någon form av autozoom för bildförhållande som håller på. Denna ska gå att stänga av. Hittade en anteckning från tidigare test att det finns under Bildformat/Avancerat/Original. Väl värt att tänka på att med overscan av kan svarta kanter i bilden existera i bilden. Alltså att sändningen/videon ser ut exakt så.

Någon pixelorbiter är det inte. Den är mer subtil och periodisk i hur den flyttar bilden en eller två pixlar.

Ett nytt exemplar kommer inte lösa något eftersom det troligtvis inte är något fel i egentlig mening.

På min (9002) finns inte inställningen Original under Avancerat utan direkt under Bildformat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej kolla gärna det är du snäll (55t) ! Ja jag är jätte nöjd med tv därför är det jobbigt att man ska åka dit på ett skitfel om det nu är så 😉

Har kollat Netflix och vanlig tv (Com Hem) och har samma symptom som du. Jag lutar åt de andra skriver att det "ska" vara så. Har inte stört mig på det, ännu(!) i alla fall.😉 Nertill är den svarta kanten, utan pixlar, lite bredare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@hollowman71: Den svarta kanten är troligtvis där i sändningen. Ifall du tittar på någon form av linjär-TV eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@hollowman71: Den svarta kanten är troligtvis där i sändningen. Ifall du tittar på någon form av linjär-TV eller liknande.

Vad menas med linjär tv?
Och varför blir det lika på blu ray?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av f2000g:

Har kollat Netflix och vanlig tv (Com Hem) och har samma symptom som du. Jag lutar åt de andra skriver att det "ska" vara så. Har inte stört mig på det, ännu(!) i alla fall.😉 Nertill är den svarta kanten, utan pixlar, lite bredare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha nu vet jag varken ut eller in vill ju inte åka och byta ut den i onödan
Men hur är det på höger och vänster sida åt dig och även överliggaren har den rätt bredd.?
Okej om den nedre är lite tjockare men det är ju lite störande när den ligger på sidorna
Men det konstiga är att den kan börja i full läge och sedan dra sig in åt fast det är samma program.

Permalänk
Skrivet av f2000g:

På min (9002) finns inte inställningen Original under Avancerat utan direkt under Bildformat.

Skickades från m.sweclockers.com

Lika hos mig

Permalänk
Skrivet av f2000g:

Har kollat Netflix och vanlig tv (Com Hem) och har samma symptom som du. Jag lutar åt de andra skriver att det "ska" vara så. Har inte stört mig på det, ännu(!) i alla fall.😉 Nertill är den svarta kanten, utan pixlar, lite bredare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du lyst med ficklampa så att du ser att det är en extra svart linje bredvid svartaramen?
Måste övertyga mig själv 😉

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hollowman71:

Vad menas med linjär tv?
Och varför blir det lika på blu ray?

Linjär-TV är TV som sänds linjärt, program efter program enligt en tablå. Till skillnad från exempelvis Playstjänster och Streaming där du får filmen när du vill se den.

Får du samma hopp i bilden på Blu-ray är det mer troligt att det är någon form av autozoom som fortfarande är aktiv.