Permalänk
Bildexpert 📺

@hollowman71: Det är inte så värst komplext egentligen. En pixel orbiter brukar skiftar bilden N pixlar i både X- och Y-led enligt någon pseudorandom-algoritm.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@hollowman71: 16:9 är det vanligaste formatet på skärmar idag (vad jag vet) om då sändningen är i 14:9 så kommer det bildas svarta kanter på höger och vänster sida, då bilden anpassas till så att ingen bildinformation "försvinner" (hamnar "utanför" TVn).
Ex: har du en 4k tv i 16:9 kommer den ha 3840x2160 pixlar, media i 14:9 kommer då visas på 3360x2160 pixlar

Okej det där är lite intressant för när jag kollar på min htpc så är skrivbordets upplösning på 1920x1080 och då är skrivbordet för stort har testat att zooma in och då blir ju upplösningen mindre än 1920x1080 varför blir det så?
Min andra philips 7502 55 tum också (ej oled) så sitter skrivbordet innanför ramara perfekt på 1920x1080?
Ställer jag in tv har för mig (sitter på jobbet) på 4k och någon upplösning kommer inte ihåg blir bilden som 4:3
Format
Några förslag hur jag ska göra😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@hollowman71: Det är inte så värst komplext egentligen. En pixel orbiter brukar skiftar bilden N pixlar i både X- och Y-led enligt någon pseudorandom-algoritm.

😳 Både förstår och inte 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så här kan det se ut kanske inte den bästa bilden men som ni se så är höger sida bredare än vänster sida även undersidan är bredare.
http://imgur.com/a/EnLgYjg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Så här kan det se ut kanske inte den bästa bilden men som ni se så är höger sida bredare än vänster sida även undersidan är bredare.
http://imgur.com/a/EnLgYjg

Skickades från m.sweclockers.com

Den svarta, "döda", kanten utan pixlar längst ned är bredare än de andra kanterna.

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Okej jo det förstår jag att det kan bli svarta kanter på höger och vänster sida samtidigt lika blir det ju svarta kanter uppe och nere samtidigt.
Men när det blir höger och överkanten samtidigt hur går det ihop? Då gör ju tv bilden sned igentligen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Bilden blir inte sned, det är den svarta bakgrunden som upplevs sned/ojämn. Enda sättet att slippa detta är att zooma in bilden så att den täcker hela skärmen och sedan rotera den med "pixelorbiterfunktion" , men då kommer det troligen se ännu konstigare ut för då beskärs bilden och loggor och undertexter kan hamna fel.

Tänk att du håller ett vykort framför teven när den är avstängd, sedan flyttar du runt det lite i taget, då blir det ojämna svarta kanter beroende på hur du håller vykortet. det är det som teven gör. Ser inte bra ut det kan jag hålla med om ...men Philips har väl bedömt att de måste göra så kraftiga förflyttningar för att garantera att de inte visar samma färg på närliggande pixlar och riskerar inbränningar.

Permalänk
Skrivet av f2000g:

Den svarta, "döda", kanten utan pixlar längst ned är bredare än de andra kanterna.

Nej det brukar vara lika smal som dom andra sidorna imellan åt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Tänk att du håller ett vykort framför teven när den är avstängd, sedan flyttar du runt det lite i taget, då blir det ojämna svarta kanter beroende på hur du håller vykortet. det är det som teven gör. Ser inte bra ut det kan jag hålla med om ...men Philips har väl bedömt att de måste göra så kraftiga förflyttningar för att garantera att de inte visar samma färg på närliggande pixlar och riskerar inbränningar.

Precis så är det som du skriver att den flyttar runt bilden och ramen runt blir ojämn på olika sidor imellan åt . Och det är som du skriver att philips gjort så där troligen pga inbränningar.
Byt ju in en tv för jag trodde att det var fel på tv och när jag körde den nya med softwear från okt 2017 så var ramen jämn hela kvällen men sen när jag uppdaterade tv så började det.
Philips har troligen lagt in denna funktion i någon av uppdateringarna som kommit sen den släpptes 2017

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Nej det brukar vara lika smal som dom andra sidorna imellan åt

Skickades från m.sweclockers.com

Då har vi olika modeller. Den svarta kanten längst ner är 10 mm bred och de övriga 6,5 mm breda på min.

Permalänk
Skrivet av f2000g:

Då har vi olika modeller. Den svarta kanten längst ner är 10 mm bred och de övriga 6,5 mm breda på min.

😂 😂😂 Okej då får väl ge mig där då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av f2000g:

Då har vi olika modeller. Den svarta kanten längst ner är 10 mm bred och de övriga 6,5 mm breda på min.

Hej!

Så för dig ändras inte den svarta ramen någonting alls efter ett tag? Inte ens efter 20 minuters tv tittanden? eller är det något du inte tänkt på bara kanske?

Vi har ju 4-5 olika tv-apparater nu som gjort exakt så här så verkar konstigt att din inte gör det, isåfall är det ju något man kan stänga av eller få bort eller om det är något fel på dessa 4-5 tv apparater vi hört talas om att detta händer på?

Jag har 1cm på alla kanter när jag startar tv:n men efter ett tag blir någon av höger eller vänster 1,5 eller 1,7cm och ibland ena sidan tillsammans med den andra. Har du senaste uppdateringen installerad?

Jag har modell: Philips 873 på 65"
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

😂 😂😂 Okej då får väl ge mig där då

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kan ju inte ge oss förens vi har fått en exakt förklaring till varför det håller på så här och om det ens ska hålla på så här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, i kombination med en pixel-orbiter är det den givna följden.

Men fortsätt leta i menyer efter en möjlighet att stänga av orbitfunktionen. Vad den nu kan kallas. Alternativt använder du mer zoom när du tittar på TV.

Tryck Home sedan 1 9 9 9 och avsluta med Back-knappen så kommer du in i fabriksmenyn och kan göra massa inställningar =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msgn:

Hej!

Så för dig ändras inte den svarta ramen någonting alls efter ett tag? Inte ens efter 20 minuters tv tittanden? eller är det något du inte tänkt på bara kanske?

Vi har ju 4-5 olika tv-apparater nu som gjort exakt så här så verkar konstigt att din inte gör det, isåfall är det ju något man kan stänga av eller få bort eller om det är något fel på dessa 4-5 tv apparater vi hört talas om att detta händer på?

Jag har 1cm på alla kanter när jag startar tv:n men efter ett tag blir någon av höger eller vänster 1,5 eller 1,7cm och ibland ena sidan tillsammans med den andra. Har du senaste uppdateringen installerad?

Jag har modell: Philips 873 på 65"
Mvh.

Jodå det ändras på höger- och vänsterkanterna. Jag skrev det i ett tidigare inlägg. Jag har senaste uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Msgn:

Vi kan ju inte ge oss förens vi har fått en exakt förklaring till varför det håller på så här och om det ens ska hålla på så här

Sant men hur fan ska det gå till?
ska man ringa till philips igen och kolla med dom tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Msgn:

Hej!

Vi har ju 4-5 olika tv-apparater nu som gjort exakt så här så verkar konstigt att din inte gör det, isåfall är det ju något man kan stänga av eller få bort eller om det är något fel på dessa 4-5 tv apparater vi hört talas om att detta händer på?

Tror att det är så att det är något slags inbrännings skydd som dom slängt in i någon uppdatering.
Som sagt jag bytte i min första då jag trodde det var något fel men den andra tv jag tog ut betedde sig precis lika. Och inte kan då jag haft sån otur att man gått 2 måndags exemplar!
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Tryck Home sedan 1 9 9 9 och avsluta med Back-knappen så kommer du in i fabriksmenyn och kan göra massa inställningar =D

Intressant 😀 men tror inte man ska dit i och pilla innan man hört med philips tekniker isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Msgn:

Vi kan ju inte ge oss förens vi har fått en exakt förklaring till varför det håller på så här och om det ens ska hålla på så här

Detta är alltså fullt normalt, helt enligt plan och beteendet är inte anmärkningsvärt på något sätt. Dock kan man förstås vara ovan med hur det fungerar. Annars förekom samma diskussioner för tio år sedan hos de som köpte en plasma-TV som har exakt samma typ av inbränningsskydd.

Finns fyra sätt att hantera det:

1. Stäng av pixelorbiter-funktionen (någonstans i någon meny, Good Luck Mr. Holmes)
2. Zooma bilden så att det inte följer med någon svart kant
3. Händerna i luften, gå vidare
4. Köp en TV utan orbiterfunktion

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Detta är alltså fullt normalt, helt enligt plan och beteendet är inte anmärkningsvärt på något sätt. Dock kan man förstås vara ovan med hur det fungerar. Annars förekom samma diskussioner för tio år sedan hos de som köpte en plasma-TV som har exakt samma typ av inbränningsskydd.

Finns fyra sätt att hantera det:

1. Stäng av pixelorbiter-funktionen (någonstans i någon meny, Good Luck Mr. Holmes)
2. Zooma bilden så att det inte följer med någon svart kant
3. Händerna i luften, gå vidare
4. Köp en TV utan orbiterfunktion

1. 😂
2. Går inte att zooma bort
3 japp så blir det stör mig faktiskt mindre och mindre på det
4. Nej orkar inte packa ner tv igen.

Men det roliga är att philips kundservice har inte en susning har pratat med dom 2 gånger ang detta fenomen
Senast idag och båda gångerna har jag fått till svar att det ska inte vara så det är fel på tv.! Talade om att jag byt tv en gång och den nya hade samma fel fick till svar att det måste vara fel på den andra tv också.
Men hur stor är sannolikhet att det skulle inträffa?

Laxpudding! Med tanke på att tv kom ut 2017 så kan jag inte hitta något på nätet om detta som vi tagit upp i tråden
hur kan det komma sig?
är det något som philips har lagt in med någon uppdatering eller? Efter att dom lanserat denna och gått in många med inbränningar?

Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick svar från Philips ang denna tråd här är svaret :
Hej Peter,

Tack för att du kontaktade Philips. Vi vill ge dig följande information.
Tack för ditt tålamod! Vi har fått svar av en annan avdelning. Du hade helt rätt. Det är en inbyggd funktion och helt normalt beteende. Den skyddar OLED-skärmen från inbränning. Du kan tyvärr inte stänga av den.
Situation
Det är ett svart, halvgenomskinligt område runt TV:ns skärm. Bilden som visas på skärmen rör sig ibland lite upp, ner eller till åt sidan.
Svar:
Detta är normalt beteende. Områdena nära kanterna på skärmen som är avsedda för en funktion som kallas ?pixel shifting', denna funktion hjälper till att förebygga och reducera effekterna från så kallad `inbränd bild?.
Var 80:e sekund kan TV:n förflytta hela bilden lite gran, så att pixlarna inte visar samma bild under en längre tidsperiod. Om ett större område på skärmen visar samma färg under en längre tid, kan denna lilla förflyttning inte vara tillräcklig och då kommer TV:n att använda återhämntningsmekanismerna med jämna mellanrum, för att behålla bästa skärmkvalitet.

Med vänliga hälsningar,
Philips TV-support

nu vet jag och ni andra att det är normalt att tv ska göra så 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@hollowman71: Normalt beteende. Men det flesta tillverkare brukar faktiskt låta dig stänga av orbitern.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@hollowman71: Normalt beteende. Men det flesta tillverkare brukar faktiskt låta dig stänga av orbitern.

Ja det hade varit trevligt om det gick!
Men nu är det som det är tror man blir mer och mer van det med tiden 😉
Skickat iväg ett mail på svaret jag fick om det inte går att ordna att man kan få slå av den funktionen när det finns andra tillverkar som tillåter det 😉 få se vad jag får för svar 😂(fan man har ju inget att förlora man kan ju fråga iallafall)

Testade det som Bosse78 skrev:
Tryck Home sedan 1 9 9 9 och avsluta med Back-knappen så kommer du in i fabriksmenyn och kan göra massa inställningar =D

Men jag fick då inte fram någon meny!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja det hade varit trevligt om det gick!
Men nu är det som det är tror man blir mer och mer van det med tiden 😉
Skickat iväg ett mail på svaret jag fick om det inte går att ordna att man kan få slå av den funktionen när det finns andra tillverkar som tillåter det 😉 få se vad jag får för svar 😂(fan man har ju inget att förlora man kan ju fråga iallafall)

Testade det som Bosse78 skrev:
Tryck Home sedan 1 9 9 9 och avsluta med Back-knappen så kommer du in i fabriksmenyn och kan göra massa inställningar =D

Men jag fick då inte fram någon meny!

Skickades från m.sweclockers.com

ehh va? Kommer du inte in i farbriksmenyn?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

ehh va? Kommer du inte in i farbriksmenyn?

Nej när jag trycker på "home" så slår den ju upp en meny eller man kommer in på typ appar eller något liknande (kommer inte ihåg just nu sitter på jobbet) sen slog jag siffrorna och efter det så trycker jag back knappen och då går den tillbaka till tv bilden men inget händer?
Trycker jag på fel knappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Nej när jag trycker på "home" så slår den ju upp en meny eller man kommer in på typ appar eller något liknande (kommer inte ihåg just nu sitter på jobbet) sen slog jag siffrorna och efter det så trycker jag back knappen och då går den tillbaka till tv bilden men inget händer?
Trycker jag på fel knappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det låter rätt.

https://imgur.com/a/QLyfXzr

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Får testa igen imorgon efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Nej när jag trycker på "home" så slår den ju upp en meny eller man kommer in på typ appar eller något liknande (kommer inte ihåg just nu sitter på jobbet) sen slog jag siffrorna och efter det så trycker jag back knappen och då går den tillbaka till tv bilden men inget händer?
Trycker jag på fel knappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis samma för mig. Tillbaks till tv bara.

Permalänk
Medlem

Knepigt. Kan det vara olika beroende på serienummer trots att det e samma tv tro?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Knepigt. Kan det vara olika beroende på serienummer trots att det e samma tv tro?

Hmm låter ju konstigt om dom skulle ha olika kommandon in i menyn beroende vad det är för Serienummer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo men man börjar ju fundera om ni nu är 2 som inte kommer in där.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850