Anmäla förare med hjälp av dashcam?

Permalänk
Medlem

Anmäla förare med hjälp av dashcam?

Tycker det allt för ofta händer att andra trafikanter kör farligt eller vårdslöst. Som i dag till exempel..

Tant stannar i en cirkulationsplats, svänger vänster in framför mig, forsätter blinka vänster, och kör ut ur cirkulationsplatsen. Väl mellan den första och den andra cirkulationsplatsen byter hon körfält till höger körfält utan att blinka. Hade jag inte varit aktsam med henne och bara kört upp brevid henne så hade det blivit kollision. När jag då lägger mig bakom henne så ser jag att hon bromsar och tar en avfart, och blinkar EFTER hon svängt.

En man står och väntar att köra ut från ett parkeringshus. Det är rött i korsningen framför, tätt mellan bilarna. När det blir grönt och jag börjar köra för att bilen framför mig gör det så accelererar han snabbt för att tränga sig ut från parkeringen. Hade jag velat hårdra situationen så hade han haft en fin buckla i förardörren och det hade varit hans fel i och med utfartsregeln!

Går det att anmäla trafikanter för sånt här om man har filmbevis från till exempel dashcam? Då får man regskylten med väl och tydligt. Har försökt läsa men de flesta hänvisar till polisen och att det sällsamt går någonstans. Däremot hittade jag inget om filmbevis.

Dum tråd kanske, men blir bara förbannad över att det finns folk som är farliga i trafiken. Tanten vet nog inte om det, men mannen som trängde sig ut från ett parkeringshus visste allt vad han gjorde. Båda är däremot direkt farliga när de bryter mot regler som finns av en anledning; trafiksäkerhet.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det går kanske. Problemet är att dashcams inte är lagliga i sverige.
Du måste ha tillstånd att rigga upp filmkameror som filmar publikt som du inte håller i själv.
Och ja, tillstånd delas vanligen inte ut för dash cams i landet.

Det är av denna enkla anledning du aldrig ser dem i svenska bilar eller butiker.

Edit:
Näe, så var det inte alls näe. Hade missat lagen från 2016 när det blev tillåtet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vi har fri bevisprövning i Sverige så det är irrelevant huruvida filmen är skapad på lagligt vis.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ett reg nummer är inget bevis på vem som faktiskt körde bilen, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går kanske. Problemet är att dashcams inte är lagliga i sverige.
Du måste ha tillstånd att rigga upp filmkameror som filmar publikt som du inte håller i själv.
Och ja, tillstånd delas vanligen inte ut för dash cams i landet.

Det är av denna enkla anledning du aldrig ser dem i svenska bilar eller butiker.

Edit:
Bygg om bilen så den även kan klassas som drönare. De räknas ju inte in under den lagen och får vara utrustade med kameror

https://www.expressen.se/motor/filmkamera-i-bil-ar-nu-lagligt...

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Dashcam är tillåtet under färd. Du får däremot inte låta kameran spela in om du ej befinner dig i bilen. Ex på parkeringsplats eller motsvarande.

Utöver det råder fri bevisprövning i landet.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går kanske. Problemet är att dashcams inte är lagliga i sverige.
Du måste ha tillstånd att rigga upp filmkameror som filmar publikt som du inte håller i själv.
Och ja, tillstånd delas vanligen inte ut för dash cams i landet.

Det är av denna enkla anledning du aldrig ser dem i svenska bilar eller butiker.

Edit:
Bygg om bilen så den även kan klassas som drönare. De räknas ju inte in under den lagen och får vara utrustade med kameror

har inte Dashcams varit lagliga sen 2016 ?
https://www.expressen.se/motor/filmkamera-i-bil-ar-nu-lagligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går kanske. Problemet är att dashcams inte är lagliga i sverige.
Du måste ha tillstånd att rigga upp filmkameror som filmar publikt som du inte håller i själv.
Och ja, tillstånd delas vanligen inte ut för dash cams i landet.

Det är av denna enkla anledning du aldrig ser dem i svenska bilar eller butiker.

Edit:
Bygg om bilen så den även kan klassas som drönare. De räknas ju inte in under den lagen och får vara utrustade med kameror

Dashcams är väl visst lagliga idag?

Sen så gillar väl ingen "låtsas poliser" som alltid tror att dom kör perfekt själva.. Och ingen kommer ju åtalas om man inte kan se vem som kört.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joccmock:

https://www.expressen.se/motor/filmkamera-i-bil-ar-nu-lagligt...

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Dashcam är tillåtet under färd. Du får däremot inte låta kameran spela in om du ej befinner dig i bilen. Ex på parkeringsplats eller motsvarande.

Utöver det råder fri bevisprövning i landet.

Skrivet av Xcalibur:
Skrivet av Skrotnisse92:

Dashcams är väl visst lagliga idag?

Sen så gillar väl ingen "låtsas poliser" som alltid tror att dom kör perfekt själva.. Och ingen kommer ju åtalas om man inte kan se vem som kört.

Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen!
Hahaha!
Har uppenbarligen varit dåligt uppdaterad på området senaste åren och missat det här helt.
Tackar tackar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Verkar lagligt men tror problemet kommer vara en jävla massa låtsas poliser som anmäler kors och tvärs som aldrig kommer leda till någon dom och upptar onödiga resurser för polisen kommer vara ett större problem än det faktiskt hjälper något så är kanske lika bra att förbjuda det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Ett reg nummer är inget bevis på vem som faktiskt körde bilen, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju värre... men om man får en någorlunda tydlig bild på föraren så kanske?

Skrivet av Joccmock:

https://www.expressen.se/motor/filmkamera-i-bil-ar-nu-lagligt...

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Dashcam är tillåtet under färd. Du får däremot inte låta kameran spela in om du ej befinner dig i bilen. Ex på parkeringsplats eller motsvarande.

Utöver det råder fri bevisprövning i landet.

Bra att veta!

Skrivet av Skrotnisse92:

Dashcams är väl visst lagliga idag?

Sen så gillar väl ingen "låtsas poliser" som alltid tror att dom kör perfekt själva.. Och ingen kommer ju åtalas om man inte kan se vem som kört.

Frågeställningen lägger ingen värdering i huruvida det är populärt. Vill man lära känna någon som visar noll respekt i trafiken?

Skrivet av Söderbäck:

Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen!
Hahaha!
Har uppenbarligen varit dåligt uppdaterad på området senaste åren och missat det här helt.
Tackar tackar

Höll på att kasta in handduken i och med ditt första inlägg

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Om föraren inte orsakar en olycka eller tas på bar gärning kommer det inte hända något, är tveksamt om polisen ens skulle ta emot anmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Om föraren inte orsakar en olycka eller tas på bar gärning kommer det inte hända något, är tveksamt om polisen ens skulle ta emot anmälan.

Inte alls säkert. Vårdslöshet i trafik kan man åka dit för även om det inte leder till en olycka.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Frågeställningen lägger ingen värdering i huruvida det är populärt. Vill man lära känna någon som visar noll respekt i trafiken?

Du känner nog redan någon som kör som ett rövhål i trafiken, rent statistiskt sett.

Jag tror du kan polisanmäla flera av dessa. Men att någon ignorerar utfartsregeln kommer antagligen inte gå till åtal, även om man kan se regnr och hur föraren ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Inte alls säkert. Vårdslöshet i trafik kan man åka dit för även om det inte leder till en olycka.

Absolut, men jag har då aldrig hört talas om någon som blivit dömd för vårdslöshet i trafik utan att ha orsakat en olycka med mindre än att en polis bevittnat det.

Permalänk
Medlem

En halvt relevant grej jag har funderat på är varför vi inte måste gå körkurserna igen osv. Nån som tog körkort för 50 år sen har väl inga problem idag? Ändå kommer det nya skyltar och regler hela tiden.

Personligen tycker jag att alla ska behöva att "ta om" körkortet ungefär var 10:e år. (Men inte för samma kostnad som att ta nytt körkort självklart.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

En halvt relevant grej jag har funderat på är varför vi inte måste gå körkurserna igen osv. Nån som tog körkort för 50 år sen har väl inga problem idag? Ändå kommer det nya skyltar och regler hela tiden.

Personligen tycker jag att alla ska behöva att "ta om" körkortet ungefär var 10:e år. (Men inte för samma kostnad som att ta nytt körkort självklart.)

I grunden låter det rätt bra alltså.
Frågan är väl vem som är intresserad av att betala för kurserna om inte bilisterna vill betala ;).
Ja nä men lämplighetstest vart tionde år som man bekostar själv är inte orimligt. Teori och uppkörning refresh. Klarar man inte det så får det bli mer träning/kurser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En halvt relevant grej jag har funderat på är varför vi inte måste gå körkurserna igen osv. Nån som tog körkort för 50 år sen har väl inga problem idag? Ändå kommer det nya skyltar och regler hela tiden.

Personligen tycker jag att alla ska behöva att "ta om" körkortet ungefär var 10:e år. (Men inte för samma kostnad som att ta nytt körkort självklart.)

En fråga vi nog alla ställt oss någon gång.

Svaret ligger nog i att våra politiker gillar sina jobb och gör nästan vad som helst för att behålla dom.
Och det parti som försöker driva igenom nånting liknande kommer se sin väljarbas försvinna.
Inte ens MP törs nog göra det, nu när dom ju klarade sig kvar med ett nödrop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

En halvt relevant grej jag har funderat på är varför vi inte måste gå körkurserna igen osv. Nån som tog körkort för 50 år sen har väl inga problem idag? Ändå kommer det nya skyltar och regler hela tiden.

Personligen tycker jag att alla ska behöva att "ta om" körkortet ungefär var 10:e år. (Men inte för samma kostnad som att ta nytt körkort självklart.)

Dagens ungdomar är vidriga människor utan någon respekt för äldre.
Man ska självklart inte straffa de som byggt upp detta landet för att det kommer någon ny skylt etc.

Ta det lugnt i trafiken och var uppmärksam hela tiden och räkna med att folk gör fel ibland.

Måste säga att vi har extremt bra trafiksäkerhet i vårt land och nästan ingen dör i trafiken men det finns andra områden vi blir sämre på för varje år tråkigt nog.