underkänd fps i alla spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

underkänd fps i alla spel

Setup
Gtx 1070 oc
i7 6900k 4.00hz
32gb ram
Windows 10 65-bits
Asus moderkort

Tjena tjena har tidigare haft lite problem med grafikkortet o nu har jag bekymmer igen som jag ej lyckas lösa.
Brukar ligga på i alla fall 100- 1400 fps i pubg med LOW och minst 100 fps i GTA på rätt låga inställningar men ändå med hyfsad kvalité.
För några månaders sen ändrade jag en inställning (vet ej var kanske BIOS) så jag fick mer än 500 fps i cs:go med högsta inställningar sedan har jag dock bara haft 290. MEN för bara nån dagsen så hände något ( vet ej vad tyvärr) och fps sjönk stadigt i alla spel tex bara 140-180 i cs och 50-100 i gta med pissig kvalité.

Följande har jag gjort för att försöka åtgärda problemet:
Laddat ner senaste drivrutiner till grafikkortet
Kört Wizard i BIOS och satt processorn på maximal kraft.
Ställt processorn på 8 kärnor
Undersökt Nvidia kontrollpanelen och följt många guider så att allt är i sin ordning

Hoppas nån har nåt tips, tack på förhand/ Olle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2013

Ominstallera datorn är mitt tips

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011

Testa att installera om grafikdrivrutinen genom att ladda ner senaste och välja anpassad installation och sedan kryssa i ren installation. Eftersom du ändrat i bios kanske du måste göra en fabriksåterställning.

i7 4770k @stock | Asus z87-pro | Gigabyte gtx 670 OC | 8GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850 | en dvdspelare
i7 950 @3.2GHz | Sabertooth x58 | HIS HD5770 | 6GB RAM | 500GB HDD | Antec Earthwatts 500W
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

1. Skit i att köra "Wizard i BIOS". Lär dig hur din bios fungerar och sätt den manuellt hur du vill ha den.

2. Installera om ditt OS och låt det uppdatera helt innan du gör något annat.

3. Installera dom drivrutinerna som behövs.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@Hallonolle: Du ändrade någon inställning i BIOS, gå in i BIOS och ladda in optimized default, då får du en stabil grund att utgå från.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Crewsom:

Ominstallera datorn är mitt tips

Jag ominstallerade OS för ett halvårsen och körde cc cleaner idag. Bör jag ändå dra en ominstallation?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Hallonolle:

Jag ominstallerade OS för ett halvårsen och körde cc cleaner idag. Bör jag ändå dra en ominstallation?

Hade samma problem för några månader sedan, enda som hjälpte var fresh installation av Windows och nya drivrutiner tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Tanka ner DDU (Display Driver Uninstaller) och ta bort grafikkortsdrivrutinen i sin helhet.
Starta om och installera grafikkorters driver igen (ny, fräsch nedladdning från Nvidia)

Ta endast driver, ej med GeForce Experience då detta har profiler som kan sabba inställningar etc.

Se till att V-sync är AVSTÄNGT.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

@Hallonolle: Om problem uppstod när du ändrade inställningar så rekommenderar jag att du återställer windows till en tidigare tidpunkt. Såvida det inte bara vara inställningar i BIOS för dom inställningarna ändras ej av att du återställer windows.

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Har du stoppat in skärmkabeln i grafikkortet och inte i moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av SwedZi:

@Hallonolle: Om problem uppstod när du ändrade inställningar så rekommenderar jag att du återställer windows till en tidigare tidpunkt. Såvida det inte bara vara inställningar i BIOS för dom inställningarna ändras ej av att du återställer windows.

Problemet uppstod före jag ändrade i BIOS eller nån annanstans

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

@Hallonolle: Då tycker jag du gör en återställning av windows till en tidigare tidpunkt.

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Hallonolle:

Ja då kan det vara läge! När sånt händer mig orkar jag aldrig gå en-för-en och installera om drivrutiner, spelen, BIOS mm.. För har det fungerat innan tror jag inte på att BIOS och annat behövs mixtras med

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Jag hade en H80 kylare på min processor. Den slutade pumpa runt vattnet. Fläkt och allt annat fungerade upptäckte mest att kylaren var kass när slangen var ojämnt varm.

Problemen var som du beskriver. Helt plötsligt fick jag kass performance. Jag hade också rotat runt i BIOS och lekt med överclockning så jag trodde det berodde på det. (Såg ju också att tempen på processorn ökade)

Men i själva verket var det min processerkylare som hade krånglat. (Ser inte att det är så i ditt fall men slänger ut det i ifall det är så enkelt! )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Update

Nu har jag kört DDU och det blev lite bättra på GTA men ej nån skillnad annars.
För övrigt så har tempen på CPU och GPU lika hög/låg som före problemet uppstod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

I o med att de andra ej hjälpte så gjorde jag en återställning av windows till en tidigare tidpunkt. Jag gjorde även BIOS till default förutom att jag satte Energispargrejen på ASUS Optimal istället för normal eller enerigspar. Inget av detta hjälpte heller.

Är det ominstallation på windows nästa eller kan man göra något annat först?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Funkar fortfarande inte efter ominstallation

Nu har jag ominsatallerat OS och uppdaterat, laddat ner drivrutiner, satt BIOS på default och testat CS. Fortfarande bara 290fps som max men det pendlar hela tiden mellan 100 och 270 oftast lite under 200. CPUn används till ca 40 % medans GPUn 75-95%.

Har helt slut på idéer nu....

Kan tilläga att jag efter ominstallationen korrigerat Nvidia inställningar efter guider samt lagt till commandos i steam startalternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2008

Om du kan, specifiera gärna alla komponenter i datorn.

1.Prova att cleara cmos, du kan göra det genom att först göra datorn strömlös, ta ur det lilla knapcellsbatteriet som sitter på moderkortet i 15 minuter och sedan sätta tillbaka det.
Alt. om du har clear cmos knapp/jumper (se din moderkortsmanual)

2: Ta ur grafikkortet & minnen blås rent och sätt tillbaks.

3:Ladda ner hwinfo64 (kör i sensors only) & occt, kör occt 10 min & lägg upp SS på alla hwinfo's värden

Ladda ner msi afterburner, gå till inställningar - monitoring - active hardware monitoring graphs- bocka i alla & tryck ok

Kör afterburner i bakgrunden, starta gta v's inbyggda benchmark, när den är klar lägg upp SS på alla msi afterburners värden. (dubbelklicka på rutan så får du en större popout)

Använd skärmklippsverktyget för enklare SS

Mvh.

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC | G.Skill Flare X 16GB 3200 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | Samsung Ecogreen F2 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 | Rival 300 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

@apskalle: Tjenare tjenare. Tack för din hjälp. Jag följde alla dina tips och tog även SS.
Vore dock en lögn om jag skulle påstå att jag blev så mkt klokare av mätvärdena men hoppas du kan hjälpa till och tolka.
I benchmarken låg jag på ca 110 till 180 fps vilket jag brukar göra. MEN kvalitén var kass, grafiken laddades in otroligt sent och det "laggade" en hel del. På cs blev det samma sunkiga fps på ca 100- 290, pendlar väldigt.

SS:
https://imgur.com/a/GoAshjx

Komponenter:
i7 6900k 4.00hz
MSI 1070 oc
SSHD
ASUS Z170 pro gaming
Croshair CX 600
2 st ddr4 hyperx beast 16gb

/// Olle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2008

Du missade frametime & fps i afterburner.

Hur som, hur ser det ut i gta 5 om du höjer grafikinställningarna? Gta 5 har en konstig grej som gör att om du kommer upp till ca 187 fps så når man ett "tak " och stuttering uppstår.

Har du provat andra spel?

Ladda ner latencymon & låt den läsa i bakgrunden när du spelar om det är nån process som stör.

Hur gjorde du när du ominstallerade OS?

Prova äldre drivrutiner för grafikkortet

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC | G.Skill Flare X 16GB 3200 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | Samsung Ecogreen F2 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 | Rival 300 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av apskalle:

Du missade frametime & fps i afterburner.

Hur som, hur ser det ut i gta 5 om du höjer grafikinställningarna? Gta 5 har en konstig grej som gör att om du kommer upp till ca 187 fps så når man ett "tak " och stuttering uppstår.

Har du provat andra spel?

Ladda ner latencymon & låt den läsa i bakgrunden när du spelar om det är nån process som stör.

Hur gjorde du när du ominstallerade OS?

Prova äldre drivrutiner för grafikkortet

Vad menar du med att jag missade frametime & fps i afterburner. Var hittar jag de?

Testade att höja grafikinställningarna i gta, fpsen sjönk till 50 och kvalitén blev lite bättre men fortfarande extremt mkt lagg.

Jag har även provat cs, ingen skillnad.

Hade fortfarande samma problem med 10 månader gamla drivrutiner till grafikkortet.

När jag ominstallerade OS gjorde jag det i systeminställningar och sparade mina filer, använde ej USB.

Se SS:
https://imgur.com/a/rIrEr6u

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2008

Du verkar vara nått på spåren där med latencymon iaf, dessvärre är jag för kass för att kunna tyda varför.

Jag skulle ha provat att skapa en usb för återställning och göra en total formatering.

Mvh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Sep 2008

Är HPET aktiverat i bios? Om det är det, prova att inaktivera det och se om det blir någon skillnad.

i7 3770K 4,8GHz|Z77A-GD65|16GB 2133MHz|Palit GTX 1080|NH-D14|Air 540|AX850
Xonar DGX|HyperX Cloud|XL2411Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Efter att nu har gjort en total ominstallation med usb samt använder en ssd istället har fpsen blivit bättre på cs, ej hunnit med o testa något annat spel. Fps ligger mellan 250 -350 mestadels, ibland går den över 400 och ibland under 200. Min spontana analys är att jag har och göra med fps drops? Tempen på processorn ligger mellan 50 och 80.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Gwaniiz:

Är HPET aktiverat i bios? Om det är det, prova att inaktivera det och se om det blir någon skillnad.

Kunde ej hitta HPETi bios, var finns det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Hallonolle:

Kunde ej hitta HPETi bios, var finns det?

Du kan stänga av det direkt i Windows 10.
https://www.reddit.com/r/Planetside/comments/416ns6/turned_of...
Jag tror du måste starta om datorn efteråt för att det ska få effekt.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Inte bra

Ajajaj, fpsen sket sig, har exakt samma fps som före jag följde alla tips.
Har stängt av HPET