The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem

Jag har också sett serien två gånger, efter andra gången är det inte många frågetecken kvar. Det allra mesta är logiskt när man ser om det, bara att man inte fattade allt första gången pga dom ständiga tidshoppen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är nog svårt att få alla nöjda då det är högst subjektivt vad som är snyggt och inte. Jag brukar vara allergisk mot dåliga datoreffekter men jag har inget att anmärka på vad gäller introscenen.

Däremot tyckte jag inte om när den bortre raden av nilfgaards armé animerades i 5 fps. Flaggan hoppade fram och tillbaka. Det tog mig ur illusionen direkt.

Samma här, brukar inte kunna se på serier där CGI:n är dålig. Ändå gången jag kände att CGI:n kunde blivit bättre i denna serien var med

gulddraken i avsnitt 6

Dold text
Permalänk
Medlem

Blev mycket positivt överraskad av serien och sträcktittade hela natten när den släpptes, favoritavsnittet är avsnitt 6 ("FOR KINGDOM AND GLORY!!!"), Svensk-Regisserad av duktiga Charlotte Brändström. En del dåliga casting val fanns i serien (Fringilla, Cahir) och andra överraskade positivt (Dara, Tissaia, Stregobor, Istred, Foltest).

Permalänk
Medlem

Vad säger ni som har en sund skepticism mot fantasy och serier baserat på böcker/spel?

Vad jag menar är att många per automatik ger lite extra högt betyg bara för att det är en viss genre (fantasy i det här fallet) vilket gör att t.ex. betyg på imdb blir fullkomligt missvisande. Inget ont i det, jag har liknande tendenser själv men det blir lite missvisande. Just fantasy är extra känsligt för sånt har jag märkt.

Tror ni t.ex. att sådana som mig som varken läst böckerna, spelat spelen eller är [i}överdrivet[/i] förtjust i fantasy skulle gilla serien? Jag gillar trailern och jag gillar även det universum jag sett efter ett par timmars spelande av Witcher 3, men inget av det betyder ju så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad säger ni som har en sund skepticism mot fantasy och serier baserat på böcker/spel?

Vad jag menar är att många per automatik ger lite extra högt betyg bara för att det är en viss genre (fantasy i det här fallet) vilket gör att t.ex. betyg på imdb blir fullkomligt missvisande. Inget ont i det, jag har liknande tendenser själv men det blir lite missvisande. Just fantasy är extra känsligt för sånt har jag märkt.

Tror ni t.ex. att sådana som mig som varken läst böckerna, spelat spelen eller är [i}överdrivet[/i] förtjust i fantasy skulle gilla serien? Jag gillar trailern och jag gillar även det universum jag sett efter ett par timmars spelande av Witcher 3, men inget av det betyder ju så mycket.

Det är en överlag välgjord och spännande TV-serie med humor, drama, spänning, våld och kärlek. Kan nog roa dom flesta utom dom som hårdnackat hatar Fantasy. Första fyra avsnitten är lite sega eftersom dom bygger upp universumet, men sen rullar det på bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har också sett serien två gånger, efter andra gången är det inte många frågetecken kvar. Det allra mesta är logiskt när man ser om det, bara att man inte fattade allt första gången pga dom ständiga tidshoppen.

Håller med. F.ö allt gällande tidshoppen får man många "aha"-upplevelser vid en andra genomtittning när man märker att serien lämnar gott om hints att allt inte sker kronologiskt.
Några exempel som jag kan nu på rak arm, men det finns fler;

- I episod 1 när Mousesack säger till Ciri hur "unga flickor som föddes under en solförmörkelse för många decenier sedan blev inlåsta och mördade" och syftar på det som händer i realtid med Stregobor och Renfri i Geralts tidslinje i samma episod.
- Foltest som är Temerias kung och är i kanske 40-50-års åldern när Geralt kommer dit i episod 3 ser vi som ung pojke närvara vid Yennefers upphöjning i samma episod.
- Vi hör någon (Renfri?) nämna hur Drotting Calanthe nyligen har vunnit sitt första slag. I samma episod får vi höra Calanthe berätta för Ciri hur hon vann sitt första slag när hon var en liten flicka, dvs. många decennier tidigare.

Dold text

Allt detta gör att serien har ett (imo) ganska högt "återtittningsvärde".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

En fråga till er som sett serien. Tycker ni Dandelion är rolig eller tar ni fram skämskudden eller reagerar ni inte nämnvärt på honom?

Huvudpunkten i serien är CIRI! Bra story och bra skådespelerska.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

En fråga till er som sett serien. Tycker ni Dandelion är rolig eller tar ni fram skämskudden eller reagerar ni inte nämnvärt på honom?

Jag tyckte att han mest var ett mindre irritationsmoment. Sällan rolig på riktigt, men inte otroligt pinsam heller. Mest onödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

En fråga till er som sett serien. Tycker ni Dandelion är rolig eller tar ni fram skämskudden eller reagerar ni inte nämnvärt på honom?

Huvudpunkten i serien är CIRI! Bra story och bra skådespelerska.

Blandat man är ju förvarnad om honom efter spelen. De som inte känner till honom kastar nog tomater på bildvisaren emellanåt.

Onödig comic relief får inte mycket ur geralt.

Ett avsnitt kvar. Lite ojämnt men ändå intressant.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

En fråga till er som sett serien. Tycker ni Dandelion är rolig eller tar ni fram skämskudden eller reagerar ni inte nämnvärt på honom?

Nja, tyckte om Toss a Coin to your witcher låten, men utöver det var han inte nämnvärt imponerande som komisktinslag.

Skrivet av Ninotramp:

Huvudpunkten i serien är CIRI! Bra story och bra skådespelerska.

Intressant, tyckte nog att Cirillas delar var de svagaste i serien. Framförallt det här med dryaderna, kändes ganska poänglöst i mitt tycke. Gillade nog Yennefers mest, tyckte hon utvecklades mest i relation till Ciri och Geralt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kört spelet men såg serien efter att jag fått rekommendationer från vänner. Visade sig att den var tillräckligt bra för att få mig att köpa spelet och nu ska jag börja mitt äventyr hehe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI MAG B650 Tomahawk | Asus GeForce GTX 2080Ti Strix | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Fractal Design Define 7 C | Asus: TUF VG27AQ + ROG Swift PG248Q | Samsung 990 PRO 2TB + lagringsdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

wall of text

Ja jag gör den kopplingen att hon fått rollen för att kvotera in en mörk skådespelare. Som jag förklarade för dig i mitt förra inlägg. Du behöver inte fråga frågan igen och igen som något typ av argument. Du gör ditt bästa för att misslyckas förstå åsikter här.
Jag hatar all form av inkvotering skrev jag med. Men får skriva det igen här då.
JA det gäller även om en vit får en roll tänkt att ej vara vit. Så länge valet inte gjorts pga kompetens överväger förändring av berättelsen.
Vilket bevisligen inte är fallet här.
Hur du än strawmannar och omfrågar så är det inte rasism att ha den åsikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja jag gör den kopplingen att hon fått rollen för att kvotera in en mörk skådespelare. Som jag förklarade för dig i mitt förra inlägg. Du behöver inte fråga frågan igen och igen som något typ av argument. Du gör ditt bästa för att misslyckas förstå åsikter här.
Jag hatar all form av inkvotering skrev jag med. Men får skriva det igen här då.
JA det gäller även om en vit får en roll tänkt att ej vara vit. Så länge valet inte gjorts pga kompetens överväger förändring av berättelsen.
Vilket bevisligen inte är fallet här.
Hur du än strawmannar och omfrågar så är det inte rasism att ha den åsikten.

Ignorera dem. Betongväggar som som inte går att penetrera med sunt förnuft dessvärre..

Permalänk
Medlem

Kändes väldigt meh. Har bara spelen att gå efter men hade jag inte haft det så kunde dom kallat serien vad som helst. Vet inte om dom planerar en långkörare men jag tycker det var väldigt mycket som dom bara hoppade över. Typ vad är en Witcher, varför finns dom, var kommer dom ifrån. Inte för min skull men för att knyta ihop allting för någon som inte läst eller spelat Witcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Kändes väldigt meh. Har bara spelen att gå efter men hade jag inte haft det så kunde dom kallat serien vad som helst. Vet inte om dom planerar en långkörare men jag tycker det var väldigt mycket som dom bara hoppade över. Typ vad är en Witcher, varför finns dom, var kommer dom ifrån. Inte för min skull men för att knyta ihop allting för någon som inte läst eller spelat Witcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt det där. Har vänner som läst böckerna och andra vänner som spelat spelen. Alla, inklusive jag (som varken läst böckerna eller spelat spelen), är rörande överrens om att det var en riktigt bra första säsong.

Allt detta bullshit om att det skulle vara likt Xena känns som ett halvdant försök att smutskasta serien och det har ingen basis överhuvudtaget.

Det når inte upp till GoT-nivå såklart men det är det inga andra serier i den genren heller som gör.

Solklar 8/10 från mig och vänner iaf där GoT ligger på 10/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Märkligt det där. Har vänner som läst böckerna och andra vänner som spelat spelen. Alla, inklusive jag (som varken läst böckerna eller spelat spelen), är rörande överrens om att det var en riktigt bra första säsong.

Allt detta bullshit om att det skulle vara likt Xena känns som ett halvdant försök att smutskasta serien och det har ingen basis överhuvudtaget.

Det når inte upp till GoT-nivå såklart men det är det inga andra serier i den genren heller som gör.

Solklar 8/10 från mig och vänner iaf där GoT ligger på 10/10.

Om man bortser från GoT säsong 7 & 8 då

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Om man bortser från GoT säsong 7 & 8 då

Nah.. säsong 7 och 8 var också något av det bästa som sänts på TV. Håller med om att det inte är lika bra som övriga säsonger av GoT men det är fortfarande bättre än allt annat i genren

Permalänk
Medlem

Positivt överraskad till serien, tror den kan bli riktigt fin i säsong 2. Fringilla är väl typ enda svaga punkten samt att de kunde förtydligat tidslinjen något. Både jag och tjejen blev rätt förvirrade i början på avsnitt 4.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, utan bara åsikterna här ovanför. Jag måste generellt säga att jag delar FZ's (muntliga) reaktioner på serien som de hade i video-format. Mer exakt skulle jag säga detta om serien:

1. Tidshoppen gör det svårt att följa med, det håller jag med om. Jag har dock lyssnat på böckerna som ljudböcker (fast glömt mycket, det var ju ett tag sedan, vissa saker missade jag dessutom säkert vid genomlyssningen). Det gjorde det självklart lättare att hänga med. Därför tyckte jag ändå att dessa avsnitt i början var lysande, i 3-4 avsnitt satt jag bokstavligen fastnaglad vid TV'n. Nån lite tråkig CGI-effekt som folk klagade på störde mig inte heller i sammanhanget... men sedan... SUCK.

När femte avsnittet (och framåt) kom kändes det som att det blev pajaseri av allt, folk i så dåliga outfits att de borde portas från alla typer av lajv förstörde tillställningen totalt. Nån kunde lika gärna tagit upp en mobiltelefon eller kommit körande i en Fiat, så mycket störda jag mig på det. Alltifrån dräkter, frisyrer och "modernt" uttal som inte passar in. Detta gör att jag aldrig skulle kunna sätta något sifferbetyg på serien, skulle jag göra det skulle jag ändå sätta 9/10 för runt de första 4 avsnitten och 1/10 för de följande, för de förstördes helt för mig.

Lite andra betraktelser:

Nu var det ett tag sedan jag "hörde" böckerna, men i mitt minne hade jag inte för mig att historien kring Ciri i de senare avsnitten var riktigt så som den utvecklades (men där kan jag säkert minnas fel), det funderade jag lite över iallafall.

Jag tror inte alls att det är någon bra strategi att ha olika regissörer heller som de verkde ha haft. Sen tycker jag att dom har misslyckats en hel del med castingen till Dandelion rent generellt, det förstör ganska mycket för mig eftersom han är med så mycket.

Jag har iallafall svårt att förstå att så många kan gilla serien så mycket som de verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Nah.. säsong 7 och 8 var också något av det bästa som sänts på TV. Håller med om att det inte är lika bra som övriga säsonger av GoT men det är fortfarande bättre än allt annat i genren

Produktionsmässigt och rent visuellt ja, absolut högsta klass. Men allt annat var precis skitdåligt i de två sista säsongerna av GoT. Respektlöst mot allt karaktärsbygge som gjorts innan och och fullständigt ologiskt i stort.

Liknande paralleller kan dras till de tre senaste Star Wars-filmerna där det till skillnad från det ologiska i GoT blev en fest i fan service som resulterade i respektlös behandling av den fiktiva världen.

Där hamnar inte denna Witcher-serie tack och lov, trots risiga skådespelare och CGI på sina ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sett klart Witcher. Både jag och jag gillade serien.

Hade ett fel. De gör en talande drake som inte har Sean Connerys röst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Märkligt det där. Har vänner som läst böckerna och andra vänner som spelat spelen. Alla, inklusive jag (som varken läst böckerna eller spelat spelen), är rörande överrens om att det var en riktigt bra första säsong.

Allt detta bullshit om att det skulle vara likt Xena känns som ett halvdant försök att smutskasta serien och det har ingen basis överhuvudtaget.

Det når inte upp till GoT-nivå såklart men det är det inga andra serier i den genren heller som gör.

Solklar 8/10 från mig och vänner iaf där GoT ligger på 10/10.

Kan det kanske vara som så att det finns en risk för jävig åsikt?
Jag liknar faktiskt The Witcher med nämda klassiska tv-serie eftersom i mina ögon hade The Witcher lika gärna kunnat se likadan ut om den spelats in på 90-talet, eller så vänder du på det och tänker på hur Hercules, en hjälte med en "side-kick" hade sett ut om den hade producerats idag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Såg klart sista avsnittet idag. Tycker serien överlag var grymt bra. 8/10.
Håller med om avsnitt 5-8 tappade, men jag tycker inte det var så farligt.
Skådespelare som jag hade svårt med var Fringilla (usel som nämnts). Calanthe.. herregud hade dom inga bättre alternativ? Jaskier var lite väl jobbig.
I övrigt, Geralt, Yennefer och Ciri var mycket bra.

Köpte Witcher 3 för blev sugen att spela igenom det. Cavill har fått till Geralts "Hmm" väldigt likt måste jag säga
Såg direkt i spelet att i scenerna så visar de årtal. En sån enkel sak i serien hade löst mycket.

Permalänk

Grym serie men ingen GoT ersättare för tillfället.

Henry Cavill grymt bra som Geralt. Bästa skådespelaren i serien.
Yennefer (Anya Chalotra) Bra men för mycket smink runt ögonen.
Cirilla (Freya Allan) Helt ok.
Fringilla (Mimi Ndiweni) Katastrof för serien. Hoppas magin ger oss en ny skådespelerska i nästa säsong.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Grym serie men ingen GoT ersättare för tillfället.

Henry Cavill grymt bra som Geralt. Bästa skådespelaren i serien.
Yennefer (Anya Chalotra) Bra men för mycket smink runt ögonen.
Cirilla (Freya Allan) Helt ok.
Fringilla (Mimi Ndiweni) Katastrof för serien. Hoppas magin ger oss en ny skådespelerska i nästa säsong.

Finns ingen serie som kan ersätta GoT

Tyckte också serien var riktigt bra. Ett gott tecken att folk längtar till säsong två direkt efter sista avsnittet på säsong 1!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Grym serie men ingen GoT ersättare för tillfället.

Henry Cavill grymt bra som Geralt. Bästa skådespelaren i serien.
Yennefer (Anya Chalotra) Bra men för mycket smink runt ögonen.
Cirilla (Freya Allan) Helt ok.
Fringilla (Mimi Ndiweni) Katastrof för serien. Hoppas magin ger oss en ny skådespelerska i nästa säsong.

Tycker Jodhi May som drottning Calanthe av Cintra är värd ett hedersomnämnande. Hon gjorde rollen bra och karaktären var bra skriven.

Tycker det var roligt när hon gjorde något "elakt" men sen gav upp och blev snäll för att visa sig att det var bara fejk och hon hade ytterligare något bakslugt på gång i alla fall.

Dold text

PS Trivia: Jodhi May spelade Alice i The Last of the Mohicans, hon som hoppade av klippan.

Permalänk
Medlem

Tycker den kommer upp i typ.. "meh" så kanske 6 av 10?
Skådespeleriet är av väldigt varierande kvalitet, CGI:n lämnar mycket att önska.
Men jag är en sucker för fantasy, så jag biter mig kvar och karaktärerna växer.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Då var den sedd här med, överlag får jag nog säga att jag gillade den då jag var pepp på att köra ett till avsnitt i princip varje gång, något som ändå borde anses vara det bästa betyget!

Dock lite mer objektivt så kanske den hamnar på 5/10, tycker att nästintill varje element var långt ifrån perfekt; allt från kostym till regi.

Sen vill jag iof inte röra upp det här råttboet, jag brukar normalt vara i princip oberörd av ” diversity casting”, men tror detta var första gången där jag faktiskt störde mig på det. Och det har inte så mycket att göra med att karaktär a eller b såg si eller så ut. Utan mer att jag blev förvirrad av hur det rent praktiskt stämmer in i världen? Att bygga konsekvent och trovärdig ”World-building” är otroligt viktigt i fantasy och sci-fi för att uppehålla suspension of disbelief, något som för mig blev ifrågasatt utan förtydling ett flertal gånger i serien. Alltså hur hänger det ihop historiskt, kulturellt och genetiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter rätt förvirrande att någon som allt som oftast är oberörd av det du kallar "diversity casting" i andra TV serier och Filmer av någon anledning måste få reda på hur det praktiskt är möjligt i just the Witcher. Antar att detta även inkluderar ursprung till alla icke-mänskliga varelser med då?

Förresten, när du ger betyg utifrån vad du "tycker" är det inte längre objektivt utan subjektivt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Förresten, när du ger betyg utifrån vad du "tycker" är det inte längre objektivt utan subjektivt.

Som att någon form av konst kan mätas objektivt? :S