Fråga om RAM minnens hastighet kontra Moderkortets spec.

Permalänk
Medlem

Fråga om RAM minnens hastighet kontra Moderkortets spec.

Hej!
Snart anländer alla delar till min nya dator. Men en fråga har jag kring ram hastigheten.
I min kundvagn har jag nu ett par Gskill med hastigheten 3200mhz.

Men i specen på mitt moderkort Asus Z390-F så står det: Standard:2666 och sedan alla efterföljande MHZ med OC i parentes. Vad betyder detta för mig när jag bygger ihop datorn? Har jag förstått rätt om det är så att jag bara behöver boota in i bios och sätta på XMP-profilen? Kommer minnena köras i 2666 tills jag gör det?

Jättetacksam för svar!
Abbe

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Gigabyte Z-68X-UD3H-B3 Rev 1.3 - i5 2500k 4,1Ghz - Fractal Design Smart Modular 650W - ASUS GTX 660 TI 2GB - Intel 320 80GB SSD - Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB

Permalänk
Medlem

@Fiiber:
Du har uppfattat det korrekt, tills du sätter på XMP profilerna kommer minnena att köras i lägre hastighet, men det kommer fungera bra när du väl slår på det. Intel garanterar egentligen bara att det kommer fungera upp till 2666 Mhz, även om det fungerar bra mycket högre än så, med variation från moderkort till moderkort.

Det är endast i de högre segmenten runt 4000+ som det brukar bli issues med boot, stabilitet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

@Fiiber:
Du har uppfattat det korrekt, tills du sätter på XMP profilerna kommer minnena att köras i lägre hastighet, men det kommer fungera bra när du väl slår på det. Intel garanterar egentligen bara att det kommer fungera upp till 2666 Mhz, även om det fungerar bra mycket högre än så, med variation från moderkort till moderkort.

Det är endast i de högre segmenten runt 4000+ som det brukar bli issues med boot, stabilitet osv.

Tack för grymt svar! Tycker du att 3200 känns som en bra hastighet att köra eller ska jag satsa högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Gigabyte Z-68X-UD3H-B3 Rev 1.3 - i5 2500k 4,1Ghz - Fractal Design Smart Modular 650W - ASUS GTX 660 TI 2GB - Intel 320 80GB SSD - Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fiiber:

Tack för grymt svar! Tycker du att 3200 känns som en bra hastighet att köra eller ska jag satsa högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på hur mycket priset påverkas, Intelplattformar påverkas ganska lite av minneshastigheten så det är ofta inte så prisvärt att skaffa snabbare minnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiiber:

Tack för grymt svar! Tycker du att 3200 känns som en bra hastighet att köra eller ska jag satsa högre?

Skickades från m.sweclockers.com

3200 på intel är nästan the sweetspot, det kostar mycket mer än det smakar när man börjar komma över det

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

3200 på intel är nästan the sweetspot, det kostar mycket mer än det smakar när man börjar komma över det

Tack båda två för era svar 👍👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Gigabyte Z-68X-UD3H-B3 Rev 1.3 - i5 2500k 4,1Ghz - Fractal Design Smart Modular 650W - ASUS GTX 660 TI 2GB - Intel 320 80GB SSD - Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB