Priset på minneskretsar för SSD-enheter kan mer än halveras under 2019

Permalänk
Medlem

Luktar kartellbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Det är det jag menar. SSDer är så mycket billigare idag och om de blir billigare så är det bara ett plus. Hade gärna sett 1TB SSD för 500 kr som en HDD i samma kapacitet ligger på. Men det är nog dröm priser det. Sitter för övrigt redan på 2st 500GB SSDer så behöver inte mer SSD utrymme för tillfället.

Förr i tiden tog å andra sidan inte ett spel upp 80GB lagringsutrymme heller.

Allt är relativt.

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter!
Köpte själv en Intel X25-M G2 80GB för 2300:- inklusive frakt, har blivit ganska mycket billigare senaste åren

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det stinker minst sagt.
Nä, troligen är det nog bara så att efterfrågan nu har minskat, bluff och båg, de har tjänat grova pengar på minnen de senaste åren..

Permalänk
Medlem

Har inte en liknande nyhet som den här kommit varje år senaste typ 2-3 åren?
Att flera terabyte stora SSDer kommer att bli billigare än mekanisk lagringsmedia under året, osv osv.
Sen har det ju varit en del nyheter om det motsatta förstås, pga katastrofer, och allmän brist på kretsar.
Känns som man tappat lite hoppet att det kommer bli ett megahopp ner i pris.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Good news everyone!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag skulle säga att 64-128 så stämmer det nog. Men 128-256 är vi inte riktigt där.

Beror på fabrikat och modell.
Det finns gott om 120GB-modeller som är dyrare än andra 250GB.
En annan aspekt är att de senaste modellerna knappt tillverkas i mindre versioner än 250GB, så prisjämförelser kan halta.

Skrivet av Paddanx:

... så var det i runda slängar 10x dyrare med SSD. Idag är den siffran 4-5x och faller fort. 480GB SSD för 700kr ... vs ... ca 500kr för 1TB HDD[/url], gör ca 1500 vs 500kr per TB, dvs 3x skillnad.

Inse att en 3TB HDD kostar 800kr (~270kr/TB) som ska jämföras med 1500kr/TB.
SSDn du hänvisar till kostar i de flesta butiker lika mycket.
Man får alltså fortfarande mer än sex gånger så mycket lagringsutrymme med HDD som med SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Inse att en 3TB HDD kostar 800kr (~270kr/TB) som ska jämföras med 1500kr/TB.
SSDn du hänvisar till kostar i de flesta butiker lika mycket.
Man får alltså fortfarande mer än sex gånger så mycket lagringsutrymme med HDD som med SSD.

Lustigt...
För enda jag hittar för nära 800kr är en Toshiba 3TB, som du måste köpa hos Dxtech, + frakt som gör det dyrare.
900kr kan jag dock köpa som relativt pris, då det är vanligt i flera butiker eller med frakt.

Så 300kr vs 1500kr, vilket är de 5x jag också säger flera gånger i mitt inlägg. Men låt oss säga 5-6x då, så blir du nöjd
Skulle tro att priserna varierar från vecka till vecka. Men SSD priserna är iaf på väg ner.

Min jämförelse var ju detta "ta liten SSD + en 1TB HDD", dvs den billigaste HDDn du kunde köpa och där står siffrorna på 3x. Så att det är ca 5x prisskillnad är som sagt också vanligt, men vill du ha billigaste HDDn tar du inte en 3TB. Och behöver du inte 2,5TB mer plats, ser jag absolut ingen vettig anledning att ta en budget HDD med bara 2 års garanti, som lär rasa mekaniskt rätt snabbt.

Så även om du ser det till 5-6x högre pris per TB, är det på bara garantin rätt bra investering per år med SSDn jämfört.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Har svår att tro att det kommer en chef på fabriken och ger order att sänka hastigheten på produktionen med 20-30%

Och Ozzed, berätta nu vad skulle situationen på marknaden vara om Samsung aldrig existerade, så som du tycker att prata om Samsung.

Tycker redan att processorer, grafikkort, skärmar, SSD, HDD, DVD är verkligen skitbilliga nu för tiden. De som klagar så klagar på att de bästa på marknaden är dyrt.

Skitsnack att Samsung skulle vara ett hyggligt företag.

Deras fulspel har pågått minst ett decenium.

Exempel?:

Ja, tex när dom ville etablera sig mer ordentligt på smartphone-marknaden för ca 10 år sen, och själva var dom väldigt beroende av en massa olika tekniker/patent från andra företag, men samtidigt på ett aktivt sätt tog beslut för att exkludera andra tillverkare från att få tillgång till AMOLED-skärmar som började användas av samsung mer aktivt iom Galaxy S-serien för 8 år sedan. Allt för att Samsung själva skulle roffa åt sig mobil-marknaden, medans dom själva skodde sig på andras teknologi.

Eller varför inte när dom chocksänkte priserna på ram-minnen så att flera ram-producenter gick i graven, varefter Samsung helt plötsligt chockhöjde priserna.
Ja, mördar sina konkurrenter för att nästan få monopol, men nu börjar iaf världen vakna upp och reagera på Samsung och kartellbildningen som uppstod.

Det finns bra mycket fler exempel där Samsung tex kopierat, eller på annat sätt betett sig väldigt korrupt o missbrukat sin ställning på marknaden. Väldigt fult av världens mäktigaste elektronikföretag (eller hoppsan, inte bara elektronik-företag... vitvaror, kemikalier, mjukvara, militär teknologi, fartyg, mm).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!