Vad går sönder om (när) man kopplar om nätaggregatet på ett hårddiskkabinett till 115 volt?

Permalänk
Medlem

Vad går sönder om (när) man kopplar om nätaggregatet på ett hårddiskkabinett till 115 volt?

Jag råkade just slå om switchen på nätaggregatet till 115 V på ett beggat hårdiskkabinett jag precis köpt. Det small. Det ville inte starta upp, och jag ruckade lite på sladden och flippade på strömbrytaren när fingret bara av sig själv petade till den röda lilla j-a switchen. Hjärnsläpp. Jag hittar iallafall ingen säkring, definitivt inte i direkt anslutning till inmatningen på strömmen, efter strömbrytaren, och kan inte se någon någonstans på de delar av de två kretskorten allt sitter på, fast det är lite trångt och svårt att se.

Så - vad brukar gå sönder...?

Permalänk
Medlem

Du har förstört nätaggregatet, men antagligen inget annat.
Byt ut det och prova;)

Permalänk
Inaktiv

Med hårddiskkabinett, menar du ett som kostar runt 300kr sprillans ny?
https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

Så släng skiten och köp en ny, överspänning kan resultera i många fel och det är inte mycket pengar det handlar om. Är det dyrare saker så kan du ta fram ett mikroskop och multimeter och mäta, då kanske nätdelen sitter på ett eget kretskort. Med mikroskop menar jag inget med 2000x förstoring, utan något bättre än ett förstoringsglas.
*edit*
Förtydligande på en hårddiskkabinett lagrar man ofta data, man vill kunna förlita sig på att denna är intakt. Att ge sig på att lagga en 300kr pryl och i bästa fall få en opålitlig produkt är för de flesta ej värt.

Permalänk
Medlem

Det kostade 2400 eller om det var 2700 nytt, fem platser. När jag plockade lös kretskortet hittar jag en liten maskliknande sak, täckt med krympslang, som det står "fuse" bredvid, och som knastrar när jag petar på det. Knastrar som något sönderbränt. Men det är ingen lös utbytbar säkring, man måste löda lös den. Har aldrig sett någon sådan tidigare.

edit: Men det är ingen här som kan något om elektronik - vad det är för komponenter som troligen går sönder i ett sådant här fall? Måste jag fråga på flashback eller nåt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naugas:

edit: Men det är ingen här som kan något om elektronik - vad det är för komponenter som troligen går sönder i ett sådant här fall? Måste jag fråga på flashback eller nåt...?

Har du tur är det bara den säkringen som gått. Har du otur har den skickat dubbel spänning genom allting som varit inkopplat, dvs stekt anslutna hårddiskar etc.

Oftast är det kondingar som brukar skjuta, de överlever inte för hög spänning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

/.../
Oftast är det kondingar som brukar skjuta, de överlever inte för hög spänning.

Tack! Jag har för mig att man "brukar" kunna se på kondningar om de blivit överbelastade, att de buktar eller tillochmed spricker, vilket jag inte kan se något av. Har kommit fram till att det antagligen är en liten glassäkring som sitter inuti den maskliknande krympslangen, det låter som trasigt glas som knastrar därinne. Det smällde som en liten smällare när switchen slogs om. Med lite tur är det bara den säkringen som gått, men jag räknar inte med det... Om det inte bara är säkringen, så ska jag nog försöka göra en abrovink med ett separat gammalt nätaggregat från en pc utanför kabinettet. Alla hårddiskarna var hela iallafall.