Vilket kort skall jag välja? Har flera olika 570/580

Permalänk

Vilket kort skall jag välja? Har flera olika 570/580

Hej, är ny här och vill bara börja med att säga att jag trivs jättebra, alla trådar osv jag läst i verkar alla jättetrevliga och kunniga så nu när jag återigen tagit upp mitt IT-intresse så känner jag att jag hamnat helt rätt.

Nu till min fråga, jag har fått ett gäng datordelar av en polare som minat bitcoins men nu håller på att göra sig av med sin setup. Har fått ett z270 gigabyte MB, 16gb 2666hz DDR4 RAM, 750w Corsair PSU, dessvärre hade han inga vassa CPU's så har bara en intel Celeron i den datorn atm. I väntan på att hitta en billig (jättebillig, har dålig ekonomi så har definitivt inte råd att köpa ny eller ens i närheten av nypris) processor så fortsätter jag spela på min gamla dator med i5-4460, 16gb DDR3 osv, men iaf; jag fick även ett gäng grafikkort.

Jag spelar primärt BF5 (även alla äldre battlefieldspel) och PUBG. Det jag undrar är vilket kort jag skall välja för att få ut bäst FPS i dessa spelen, ta hänsyn till hur mycket man kan överklocka korten via afterburner när ni svarar också. Jag tar gärna emot förslag på stabila OC's till dessa korten också. Anledningen att jag startar denna tråden är för att jag är helt övertygad om att ni användare här har erfarenhet av dessa korten och hur mycket man kan pressa dem osv.

Korten jag har tillgång till:
Asus RX 570 4GB
Sapphire Nitro RX 580 4GB
MSI RX 570 4GB
Asus RX 580 8GB (2 olika modeller, en med två och en med tre fläktar, vet inte om det är någon skillnad på dem)
Asus Radeon R9 290 4GB stabil OC 1190 Mhz klocka, 1400 Mhz mem (mitt gamla kort, inte märkt någon jättestor skillnad mot detta och ett stock Asus 580 som jag stoppat i nu)

Även om jag vet att det är en marginell skillnad mellan alla dessa så vill jag ändå försäkra mig om att jag väljer rätt kort även om det bara skulle skilja 1% mot de andra.

Min kompis har massvis med fler kort liggandes i sin lokal, dock enbart 570s/580s så om ni har något förslag på ett annat kort från denna serien än de jag listat ovan så får ni gärna dela med er så kan jag kolla med honom om det finns sådana nästa gång han är i stan.

EDIT: Ett par frågor till, hur stor skillnad gör grafikminne (4/8GB) i dagens spel? Förbättrar detta FPS markant eller är det i första hand coreklockan? Hur mycket skillnad för FPS gör minnesklockan? Ber om ursäkt för min okunskap och tackar igen på förhand

Tack på förhand,
Rabbe

Permalänk
Avstängd

@rabbelito: Gå för det bästa kortet, RX 580 8GB. Om du ska ta Strix(3 fläktar) eller Dual (2 fläktar) beror helt på vilket som ryms i ditt chassi.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@rabbelito: Gå för det bästa kortet, RX 580 8GB. Om du ska ta Strix(3 fläktar) eller Dual (2 fläktar) beror helt på vilket som ryms i ditt chassi.

Okej så tänkte jag också direkt så slängde i RX 580 8GB Strixkortet direkt, blev lite missnöjd med prestandan dock eftersom jag uppgraderade från mitt överklockade 290, detta kortet går knappt att överklocka alls i afterburner verkar det som (dock bara testat utan att höja strömmen, korten jag inte ska använda ska säljas så vill inte riskera att förstöra något). Har rätt dålig chassikylning i denna datorn dock så det kanske påverkar? Den nya bygger jag i ett CoolerMaster Sniperchassi med enorma fläktar (kommer flytta över kortet till den datorn när jag införskaffat CPU) så det kanske kommer gå bättre där?

Har även läst i många trådar här på forumet samt på diverse andra hemsidor att Nitrokorten är de absolut bästa i denna serien, men 8GB asus är alltså ändå att föredra framför 4GB Nitro?

Tack för snabbt svar

Mvh,
Rabbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabbelito:

Okej så tänkte jag också direkt så slängde i RX 580 8GB Strixkortet direkt, blev lite missnöjd med prestandan dock eftersom jag uppgraderade från mitt överklockade 290, detta kortet går knappt att överklocka alls i afterburner verkar det som (dock bara testat utan att höja strömmen, korten jag inte ska använda ska säljas så vill inte riskera att förstöra något). Har rätt dålig chassikylning i denna datorn dock så det kanske påverkar? Den nya bygger jag i ett CoolerMaster Sniperchassi med enorma fläktar (kommer flytta över kortet till den datorn när jag införskaffat CPU) så det kanske kommer gå bättre där?

Har även läst i många trådar här på forumet samt på diverse andra hemsidor att Nitrokorten är de absolut bästa i denna serien, men 8GB asus är alltså ändå att föredra framför 4GB Nitro?

Tack för snabbt svar

Mvh,
Rabbe

ASUS korten har dubbla mängden grafikminne, så skulle valt det kortet alla dagar i veckan. Men jag håller med om att många föredrar Sapphire Nitro korten, kylaren är en omarbetad version av deras gamla Tri-X kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hjälpsam

@rabbelito: din Celeron bromsar nog ofta, men du har ju i alla fall bra med arbetsminne.
Angående kortet så håller jag med de andra, ta det med 8 GB minne.
RX580 överklockar ofta inget vidare, men kika på trådar om att sänka spänningen, det kan ofta ge mer samtidigt som kortet drar mindre effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@rabbelito: din Celeron bromsar nog ofta, men du har ju i alla fall bra med arbetsminne.
Angående kortet så håller jag med de andra, ta det med 8 GB minne.
RX580 överklockar ofta inget vidare, men kika på trådar om att sänka spänningen, det kan ofta ge mer samtidigt som kortet drar mindre effekt.

Testade att överklocka både med stockspänning och överspänning men fick artefakter redan på en 20mhz coreöverklockning så låter den vara, däremot gick minnesklockan från 2000mhz upp till 2250 (max i afterburner) utan några som helst problem. Använder inte datorn än PGA Celeronprocessorn, kör 580't i min gamla PC så länge tills jag fått tag på en ordentlig CPU

Tack för svaret

Mvh,
Rabbe