Permalänk
Medlem

Ny dator, 14,000kr

Hej alla.

Önskar kommentarer på en dator för max 14,000kr (några kronor under gör absolut ingenting). Det är till en kollegas son på jobbet som skall byta upp sig från bärbar till stationär.

Spel idag är Arc, Fortnite, GTA V.

Endast dator behövs. Övrig kringutrustning finns redan eller tas på annan budget. Lika så gäller operativsystem.

1. Kommentarer på datorn uppskattas. Är inte någon expert på Intel (men det är uttalat att det skall vara Intel - tycker ni annorlunda får ni gärna framföra detta, men i första hand önskas kommentarer på en Inteldator). Även kommentarer på RAM vore uppskattat med timing, och hastighet mm.

2. Tror ni man skall vänta tills mellandagsrean eller är det lika bra att köpa nu? Det är ingen julklapp eller men att kunna spara en tusenlapp eller så vore ju såklart toppen!

Datorbygge 14,000kr

Permalänk
Medlem

@Zarlor: Det verkar bra. Personligen hade jag tagit en 500GB SSD eftersom de har betydligt bättre pris per GB.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Zarlor: Kan inte alltid lita på komponentkoll, minnena kostar 1590kr. Klicka alltid på länken till butiken och kolla vad som står där. Processorn finns inte i lager hos Alina.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Mattecoach

Håller med föregående talare. Prioriterade precis som du när jag nyligen köpte en dator, med undantaget att jag körde med AMD (2600 eller 2600X toppar alla listor på prestanda per krona jag sett när man ser till både spel och produktivitet).
Dock körde jag med en 1TB SSD, mitt bygge slutade på 14465 kr.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
Jag gjorde det först och hade just den diskussionen på jobbet igår.

500Gb SSD (utan mekanisk HHD) eller en 250+mekanisk HHD.

Han som skall köpa datorn har inga filmer, bilder eller annat som tar upp massvis med plats på datorn. Det finns NAS:en till.
Så den plats som behövs kommer allokeras till spel. Har ju själv en 500Gb SSD + 2 Tb. Men när ett spel idag tar upp mot 100Gb - då kändes helt plötsligt 500 lite i underkant. Därav gjorde jag om till denna konfiguration.

Kanske skall satsa på en 500SSD + 1 TB mekanisk?
Eller bara en 500SSD till en början och om det behövs senare så kan man alltid köpa till en mekanisk.

Permalänk
Medlem

AMD är mera prisvärd, brist på Intel gör dem dyrare.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@Chris_Kadaver:
Jag gjorde det först och hade just den diskussionen på jobbet igår.

500Gb SSD (utan mekanisk HHD) eller en 250+mekanisk HHD.

Han som skall köpa datorn har inga filmer, bilder eller annat som tar upp massvis med plats på datorn. Det finns NAS:en till.
Så den plats som behövs kommer allokeras till spel. Har ju själv en 500Gb SSD + 2 Tb. Men när ett spel idag tar upp mot 100Gb - då kändes helt plötsligt 500 lite i underkant. Därav gjorde jag om till denna konfiguration.

Kanske skall satsa på en 500SSD + 1 TB mekanisk?
Eller bara en 500SSD till en början och om det behövs senare så kan man alltid köpa till en mekanisk.

Ark ensamt kan lätt ta upp 110-130GB, plussa på OS och GTA, jag hade tagit så stor SSD budgeten tillåter och kompletterat med en HDD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zarlor:

AMD Förslag. Bättre processor, snabbare RAM och längre garanti på nätagget. Tror även chassit är lite bättre med temperaturer.
Valde Webhallen för det vart 500kr billigare än Inet för prylarna, vilket faktiskt är ovanligt.

Alla dem här delarna finns tillgängliga i Webblagret och kan beställas direkt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Allas tips och idéer tas givetvis tacksamt emot.
Hade nog själv också köpt AMD om jag fått bestämma (trots att jag köpte en Intel för 6 månader sedan). Alla verkar dessutom förorda just detta.
Även jag personligen håller också med om att Intel just nu är överprisade.

Dock är 8400 på sina ca. 2500kr hyffsat prisvärd ändå om man bara spelar.

Fractal S eller C? Det kan man också såklart diskutera. Jag kollade på deras hemsida och tyckte mig då gilla C mer.
Trots detta köpte jag en R6 när jag köpte min dator - men den är jäkligt stor den lådan. Hade nu i efterhand velat ha en lite mindre och nättare.
Vad köparen kommer föredra stå mer skrivet i stjärnorna. Bäst är nog om han kollar på hemsidan själv. Jag vill ju påstå att båda lådorna är väldigt kompetenta.