AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Vissa spekulerar om Maj eftersom AMD firar 50 års jubileum då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Vissa spekulerar om Maj eftersom AMD firar 50 års jubileum då

AMD 50 års jubileum lär vi iallafall få mer information om Ryzen 3000 serien och ett datum när den lanseras.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Redgamingtech som tydligen tror på 7 Juli och att Ryzen 3000 + X570 moderkorten + Navi ska lanseras samtidigt.

7/7 ska markera CPU/Gpu i 7 nm enligt honom.

http://www.redgamingtech.com/exclusive-ryzen-3000-navi-releas...

Allt kan självklart ändras såger han också i sin video.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Allt är spekulationer om datumet. Vi kanske kan säga att som senast i Juli, men om vi har tur så redan i Maj. Hoppas som fan på en förbättring i IPC och frekvens, då blir det AMD denna gången. Annars får det nog bli Intel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Allt är spekulationer om datumet. Vi kanske kan säga att som senast i Juli, men om vi har tur så redan i Maj. Hoppas som fan på en förbättring i IPC och frekvens, då blir det AMD denna gången. Annars får det nog bli Intel.

Att AMD ska få ca 33% mer prestanda och vara i nivå med 9900K kommer inte att ske. Så vill du köpa en snabb spel cpu köp 9900K du blir inte besviken. Men AMD kommer att komma närmare Intel i spelpresstanda men frågan är hur mycket som kommer skilja. blir prestanda hoppet lika som mellan 1 och 2000 serien då kommer vi se +10-15% men då är AMD fortfarande över 15% efter Intel i spel. Men däremot vid "normala" inställningar så skiljer det inte så mycket då det är grafikkortet som stoppar före. Men låg upplösning med låga grafikinställningar och ett 2080 ti ja då skiljer det +30% idag mellan Intel och AMD. (2700X vs 9900K ej oc)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min core2duo e8400 med ett geforce 210 klarar allt jag kastar på den. jag kör allt på ultra low i 320*200...

Min E5450 i sign och GTX 460 spelar PUBG alldeles utmärkt i 1080p åtminstone, genom Geforce Now!
Perfekt liten gästdator när en vill komma ifrån en stund och ska "visa garaget"

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@sesese: Förstår inte riktigt vad du pratar om. I spel har intel för tillfället en ipc 10% bättre Ryzen 2000 och allt talar för att 3000 8/16 kommer prestera extremt jämlikt med 9900k.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@sesese: Förstår inte riktigt vad du pratar om. I spel har intel för tillfället en ipc 10% bättre Ryzen 2000 och allt talar för att 3000 8/16 kommer prestera extremt jämlikt med 9900k.

Håller med dig.

8/16 prototypen på Ces prestera som 9900K med mycket bättre energi effektivitet.

Självklart kommer slutgiltiga produkten vara betydligt högre klockad och genom arbetad på nya moderkorten med säkert nya boost teknik.

Liknade 1000-2000 serien.

Med tanke på att Amd själva tror att detta blir en gamechanger säger mycket och att 7nm+ ej ska bli så mycket bättre på prestanda utan bara mer energi effektiv kräver att 3000 serien ska ta ett stort steg upp för att dom ska vara aktuella nästa år när Intel kontrar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att AMD ska få ca 33% mer prestanda och vara i nivå med 9900K kommer inte att ske. Så vill du köpa en snabb spel cpu köp 9900K du blir inte besviken. Men AMD kommer att komma närmare Intel i spelpresstanda men frågan är hur mycket som kommer skilja. blir prestanda hoppet lika som mellan 1 och 2000 serien då kommer vi se +10-15% men då är AMD fortfarande över 15% efter Intel i spel. Men däremot vid "normala" inställningar så skiljer det inte så mycket då det är grafikkortet som stoppar före. Men låg upplösning med låga grafikinställningar och ett 2080 ti ja då skiljer det +30% idag mellan Intel och AMD. (2700X vs 9900K ej oc)

Majoriteten av Intels prestandafördel gentemot AMD är i majoritet klockfrekvens. Skulle AMD komma i närheten så skulle prestandanskillnaden försumbar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Min E5450 i sign och GTX 460 spelar PUBG alldeles utmärkt i 1080p åtminstone, genom Geforce Now!
Perfekt liten gästdator när en vill komma ifrån en stund och ska "visa garaget"

Visa garaget? Jag säger bara vi går och gejmar 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att AMD ska få ca 33% mer prestanda och vara i nivå med 9900K kommer inte att ske. Så vill du köpa en snabb spel cpu köp 9900K du blir inte besviken. Men AMD kommer att komma närmare Intel i spelpresstanda men frågan är hur mycket som kommer skilja. blir prestanda hoppet lika som mellan 1 och 2000 serien då kommer vi se +10-15% men då är AMD fortfarande över 15% efter Intel i spel. Men däremot vid "normala" inställningar så skiljer det inte så mycket då det är grafikkortet som stoppar före. Men låg upplösning med låga grafikinställningar och ett 2080 ti ja då skiljer det +30% idag mellan Intel och AMD. (2700X vs 9900K ej oc)

Vad skoj att du verkar fått tag på IPC-förbättringen som ingen annan har fått tag på! Eftersom du verkar veta med säkerhet att AMD inte kommer gå om Intel i spel kanske du vill vara så vänlig och dela med dig av den exakta siffran av hur nära de kommer, eftersom du helt uppenbart vet, samt källa på den informationen.

För du sitter väl inte och slänger ur dig saker bara?

Det vi redan vet med 100% säkerhet är att en modell Ryzen 3000 drar jämt skägg med 9900K i CB, men spelprestanda har vi inte sett några jämförelser med än. Då spelprestanda och flyttalsprestanda är olika saker går det inte extrapolera från det ena ur det andra.

Så, utan att ha fakta ¨på bordet tycker jag att vi ska sitta ner i båten och inte vilseleda folk genom att killgissa oss till saker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Majoriteten av Intels prestandafördel gentemot AMD är i majoritet klockfrekvens. Skulle AMD komma i närheten så skulle prestandanskillnaden försumbar.

Ja amd måste upp i frek ens eller mycket bättre ipc för att matcha.
När kommer nästa mässa med info om amd? Är nått i mars va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att AMD ska få ca 33% mer prestanda och vara i nivå med 9900K kommer inte att ske. Så vill du köpa en snabb spel cpu köp 9900K du blir inte besviken. Men AMD kommer att komma närmare Intel i spelpresstanda men frågan är hur mycket som kommer skilja. blir prestanda hoppet lika som mellan 1 och 2000 serien då kommer vi se +10-15% men då är AMD fortfarande över 15% efter Intel i spel. Men däremot vid "normala" inställningar så skiljer det inte så mycket då det är grafikkortet som stoppar före. Men låg upplösning med låga grafikinställningar och ett 2080 ti ja då skiljer det +30% idag mellan Intel och AMD. (2700X vs 9900K ej oc)

Ja, jag står och vacklar där. Jag kör i 1440p, så oftast är det GPUn som sätter takten. Skulle aldrig få för mig att sänka upplösningen, men kör gärna på låga inställningar i PUBG och liknande. Och andra sidan så behöver jag behöver så många kärnor som möjligt eftersom jag har många laster som påverkas mycket av det. Transcoding, genetiska algoritmer, etc.

Så det får bli en kompromiss åt något håll. När jag skrivet detta så känns det som jag hellre har 60-70% av transcodingtiden än 10% fler FPS, men vi får se vad de riktiga siffrorna blir. Tror inte på någon hype eller rykten, litar bara på hård fakta.

Sen kan man ju alltid hoppas på ryktena om en 3700X med 12c / 5.0ghz, men det tror jag inte är realistiskt.

Och så kollar man på datumet och inser att avsett så är det många månader kvar tills man får vet något. Blä.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Finns en del läckor om ES som moderkortstillverkare redan har fått, inget om prestanda men tydligen väldigt låga klockfrekvenser. Dock var det samma med Ryzen 1 och 2, ES hade låga frekvenser för att sen höjas avsevärt vid lansering. Eftersom redan Ryzen 2 har riktigt hygglig IPC så är det just frekvenser som är det kritiska, hoppas att AMD får till det gärna uppåt 5GHz på några få kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är som du påpekar inte längre meningsfullt att räkna cykler, det blev rätt tveksamt samma sekund CPUer fick cache, rätt hopplöst när CPUerna blev superskalära och omöjligt när K6/PPro tog x86 in i "out-of-order" eran (som nu gett oss roliga saker som Spectre/Meltdown).

"IPC" idag är därför bara ett genomsnittlig värde på mängd utfört arbete per cykel och CPU-tråd. Går att mäta genomsnittlig IPC både på AMD och Intel m.h.a. av verktyg som "perf" i Linux (vet inte om det finns motsvarande för Windows).

Värdet av IPC är ju primärt att avgöra hur effektiva olika mikroarkitekturer är i förhållande till varandra. Nu är frekvens * IPC det som egentligen spelar roll, men då frekvensen för högpresterande desktop CPUer fastnat mellan 4-5 GHz räcker det ju rätt bra att jämföra IPC.

Andra saker som gör IPC intressant är när man jämför inkrementella förändringar. Om nu inte AMD trollat i sin GCC patch (finns absolut noll anledning för dem att göra så) kan man ju konstatera att sett till "back-end" är Zen 2 identiskt med Zen+ när det kommer till heltal medan det finns en del förändringar kring flyttals och primärt AVX (är ju redan officiellt att man går från 128-bitars SIMD-bredd i Zen+ till 256-bitars i Zen 2).

Enligt patchen är även storlek på L1D$ och L2$ oförändrat (kompilatorer bryr sig inte om LLC, d.v.s. L3$ för Zen, då den ligger för långt bort för att ha något relevant inverkan på ordningen instruktioner läggs ut, vidare varierar typiskt LLC mellan modeller) samt bredden på "front-end" är den samma (men det hindrar inte branch-predictor och mikro-op-cache för att ha ändrats, dessa modelleras inte av en kompilator, vi vet ju att branch-predictorn är uppdaterad i Zen 2).

Vad som inte går att uttala sig om än är hur mycket högre latensen mot RAM blir p.g.a. att minneskontroller flyttals från CPU-kretsen till en separat I/O-krets. Vad man kan säga är att utan rejäla förbättringar i cache eller bransch-predictor så kommer heltals IPC hos Zen 2 vara lika eller marginellt lägre än hos Zen+.

Om Clarkdale vs Westmere är något att gå efter (Clarkdale var en Westmere med minneskontroller och GPU i en separat krets medan Westmere hade en integrerad minneskontroller) är skillnaden allt från ingenting till upp mot 20 % i vissa applikationer. T.ex. spel gillade inte Clarkdales högre latens, fast nu hade Clarkdale även sämre bandbredd än Westmere så är nog inte en perfekt liknelse.

Å andra sidan. Om Zen 2 går att klocka till 5,0 GHz kompenserar det ju det mer än nog! Just att frekvensen är helt okänd just nu gör att jag inte tycker det är jättespännande att göra några spekulationer för tillfället.

Blir dock allt mer spännande att se frekvensen vid läckta resultat ju närmare släpp vi kommer. Är övertygad att det just är vilken frekvens man landar som avgör hur Zen 2 kommer mottas. Hamnar man bara strax över 4 GHz igen kommer man ligga precis lika långt efter Skylake i spel som idag, i värsta fall ännu längre efter p.g.a. förlust av integrerad minneskontroller.

Att AdoredTV gissade fel på minnes-kontrollern är väldigt lätt att förstå. För skrivbordsapplikationer visade både Athlon och Nehalem att den lägre latensen hos en integrerad minneskontroller är en fullt mätbar fördel.

Lite äldre inlägg men citerar ändå då jag är ganska säker på att detta är fortfarande aktuell information.

Blev lite orolig när jag läste att enligt GCC-patchen som släpptes så kommer Zen 2 vara mer eller mindre identisk med Zen+ gällande heltalsoperationer. Detta i samband med att I/O kretsen flyttas ut till en separat die samt att vissa av Ryzen 3000-serien CPU:er får kärnor på olika dies verkar vara ganska negativt för prestandan.

Du nämner dock att ökade frekvenser (vilket är något jag antar kommer att vara fallet, sett till bl.a. att TSMC kommer att tillverka dessa CPU:er på deras high-power node) kan "kompensera mer än nog". Om man nu gör en spekulation om detta på att vi kommer få se liknande frekvenser som Intel har just nu - kan vi verkligen se bättre prestanda i bl.a. spel gentemot Intels senaste Skylake CPU:er med tanke på det ovannämnda? Det känns som att Zen 2's kärnor inte riktigt kommer att kunna användas fullt ut p.g.a. den separata I/O delen även om dessa når 5.0 GHz+ (läs: flaskhals) och vi istället kommer att få se nära eller likande prestanda gentemot motsvarande Intels senaste CPU:er.

Nu vet jag inte riktigt om det går att jämföra, men har (enligt GCC-patchen) Zen 2 och Intel Skylake nu "samma" heltals- och flyttalsprestanda sett till SIMD-bredden?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ryzen 3000

Enligt AdoredTv finns det planer på Ryzen 3850 med 5,1Ghz som högst, hur trovärdigt det är har jag dock ingen aning om men om det kommer en sådan så kommer det att sitta en i mitt X470 så snart det går.

https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/A...

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Enligt AdoredTv finns det planer på Ryzen 3850 med 5,1Ghz som högst, hur trovärdigt det är har jag dock ingen aning om men om det kommer en sådan så kommer det att sitta en i mitt X470 så snart det går.

https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/A...

Ja det har pratats om detta sen hans första video som släpptes för ca 2 månader sen:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Visa garaget? Jag säger bara vi går och gejmar 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Får lägga upp ett galleri när tiden är mogen men just nu så är det ganska mycket ett garage också så att säga
Vidare så är galleriet i signaturen från 3 bostäder eller 11 år sedan och har bara hängt kvar... Högtalarna och projektorduken är väl det som används fortfarande...

Finns inte så mycket tid med småbarn kort och gott

Och ja det är underförstått då det inte är de minst frekventa gästerna.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@sesese: Förstår inte riktigt vad du pratar om. I spel har intel för tillfället en ipc 10% bättre Ryzen 2000 och allt talar för att 3000 8/16 kommer prestera extremt jämlikt med 9900k.

Skrivet av Xinpei:

Majoriteten av Intels prestandafördel gentemot AMD är i majoritet klockfrekvens. Skulle AMD komma i närheten så skulle prestandanskillnaden försumbar.

Skrivet av Ozzed:

Vad skoj att du verkar fått tag på IPC-förbättringen som ingen annan har fått tag på! Eftersom du verkar veta med säkerhet att AMD inte kommer gå om Intel i spel kanske du vill vara så vänlig och dela med dig av den exakta siffran av hur nära de kommer, eftersom du helt uppenbart vet, samt källa på den informationen.

För du sitter väl inte och slänger ur dig saker bara?

Det vi redan vet med 100% säkerhet är att en modell Ryzen 3000 drar jämt skägg med 9900K i CB, men spelprestanda har vi inte sett några jämförelser med än. Då spelprestanda och flyttalsprestanda är olika saker går det inte extrapolera från det ena ur det andra.

Så, utan att ha fakta ¨på bordet tycker jag att vi ska sitta ner i båten och inte vilseleda folk genom att killgissa oss till saker.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja amd måste upp i frek ens eller mycket bättre ipc för att matcha.
När kommer nästa mässa med info om amd? Är nått i mars va?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en spel dator man ska köpa där man inte byter CPU så ofta (6-10år) då är det testerna som man kör i låg upplösning med låga inställningar som visar vad CPUn klarar av och där är 9900K överlägsen idag. https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7... Men om man som jag spelar på 4K skärm så funkar en gamman 8350 fortfarande då mitt krav är minst 60Hz (3st Fury X) Men ser man på prisnivån mellan 9900K och 2700X så är den så stor att idag får du en snabbare spel dator för pengarna när du väljer 2700X med ett RTX2080 än du väljer 9900K med RTX2070.
Så AMD har en mycket bra produkt vs pris men ska du köpa spel dator utan budget då är det 9900K med RTX2080ti.

AMD visar att det inte kommer att bli något stort hopp som många tror. Men de kommer ta in på intel har de lovat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det en spel dator man ska köpa där man inte byter CPU så ofta (6-10år) då är det testerna som man kör i låg upplösning med låga inställningar som visar vad CPUn klarar av och där är 9900K överlägsen idag. https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7... Men om man som jag spelar på 4K skärm så funkar en gamman 8350 fortfarande då mitt krav är minst 60Hz (3st Fury X) Men ser man på prisnivån mellan 9900K och 2700X så är den så stor att idag får du en snabbare spel dator för pengarna när du väljer 2700X med ett RTX2080 än du väljer 9900K med RTX2070.
Så AMD har en mycket bra produkt vs pris men ska du köpa spel dator utan budget då är det 9900K med RTX2080ti.

AMD visar att det inte kommer att bli något stort hopp som många tror. Men de kommer ta in på intel har de lovat.
http://www.bilddump.se/bilder/20181228002052-90.224.176.6.jpg

13% högre IPC plus extra prestanda pga. högre klockfrekvens gör att den antagligen kommer att närma sig Intel med stormsteg. Staplarna du hänvisar till gäller dessutom inte Ryzen.

https://wccftech.com/amd-zen-2-7nm-cpu-13-percent-ipc-increas...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det en spel dator man ska köpa där man inte byter CPU så ofta (6-10år) då är det testerna som man kör i låg upplösning med låga inställningar som visar vad CPUn klarar av och där är 9900K överlägsen idag. https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7... Men om man som jag spelar på 4K skärm så funkar en gamman 8350 fortfarande då mitt krav är minst 60Hz (3st Fury X) Men ser man på prisnivån mellan 9900K och 2700X så är den så stor att idag får du en snabbare spel dator för pengarna när du väljer 2700X med ett RTX2080 än du väljer 9900K med RTX2070.
Så AMD har en mycket bra produkt vs pris men ska du köpa spel dator utan budget då är det 9900K med RTX2080ti.

AMD visar att det inte kommer att bli något stort hopp som många tror. Men de kommer ta in på intel har de lovat.
http://www.bilddump.se/bilder/20181228002052-90.224.176.6.jpg

Bilden du hänvisar till gäller för det första inte Ryzen, och publicerades för det andra långt innan de första ingengörsexemplaren (som alltså drar jämt med 9900K i CB) fanns ute, så är det den bilden du källhänvisar till när du säger att det "inte kommer hända" att Zen2 går om eller drar jämt med 9900K i spel så har det ingen som helst relevans i sammanhanget.

Vi vet inte hur Ryzen 3000 kommer prestera i spel. Att det kommer komma modeller som presterar bättre än 2700X går räkna ut med arslet givet den data vi har, men hur de kommer stå sig mot 9900K vet vi inte, och jag tycker det är fel, oärligt och vilseledande att ge köpråd och produktrekommendationer utifrån sina egna killgissningar. Det har inte publicerats någon spelprestanda och datan vi redan har går inte extrapolera ifrån.

Edit: Dessutom är det inte särskillt gött snack att säga att "9900K presterar 33% bättre än 2700X i spel". Möjligen finns det fall där det är så i 720P, som ingen spelar i, men skall man använda det som refferens, varför inte befria CPU från GPU-flaskhalsen ännu mer och testa i typ 640X480, eller varför inte 320X240, eller 1X1? Ska man ändå envisas med att hänvisa till orealistiska upplösningar som en allmängiltig prestandasanning, varför inte dra på utav helvete när man ändå håller på?

Det kan ju vara så att 9900K presterar 1000% bättre än 2700X om man skruvar ner upplösningen till 320X240, så varför inte använda den siffran?

"Mja", säger folk, "Det är ju ingen som spelar i så låga upplösningar så det är inte relevant".

OK, spelar folk i 720P då? BOOM! Nej, det gör de inte.

Ska vi vara öppna och ärliga och använda oss av verklighetstrogna upplösningar så är skillnaden mellan 2700X och 9900K snarare 10-15%, och vi vet fortfarande inte om Ryzen 3000 kommer betyda att AMD knappar in eller går om Intel, så igen, dumt att ge köpråd baserat på det.

Om frågan däremot hade varit ställd såhär "Jag vill ha den bästa CPU'n för spel idag och skiter fullständigt i vad både Intel och AMD lanerar i frantiden, och bryr mig inte det minsta om vad det kostar". Då kan man rekommendera 9900K, aldrig annars.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det en spel dator man ska köpa där man inte byter CPU så ofta (6-10år) då är det testerna som man kör i låg upplösning med låga inställningar som visar vad CPUn klarar av och där är 9900K överlägsen idag. https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7... Men om man som jag spelar på 4K skärm så funkar en gamman 8350 fortfarande då mitt krav är minst 60Hz (3st Fury X) Men ser man på prisnivån mellan 9900K och 2700X så är den så stor att idag får du en snabbare spel dator för pengarna när du väljer 2700X med ett RTX2080 än du väljer 9900K med RTX2070.
Så AMD har en mycket bra produkt vs pris men ska du köpa spel dator utan budget då är det 9900K med RTX2080ti.

AMD visar att det inte kommer att bli något stort hopp som många tror. Men de kommer ta in på intel har de lovat.
http://www.bilddump.se/bilder/20181228002052-90.224.176.6.jpg

Måste bara fråga hur hur många konsumenter lägger 30-40 000 kr för det värsta på marknaden.

Självklart är 9900K + 2080Ti perfekt matchning och oftast det man ser i speltester och där ser man en klar fördel för 9900K i 1080P jämfört med 2700X.

Men desto högre upplösning så belastas Gpu mer och grafikkortet är viktigare en starkaste CPU för ett jämnare Pc build.

Skulle vara mer intressant och se i5 9400 vs Ryzen 5 2600 båda överklockad med ett Rtx 2060-2070.

Alternativ 2600x vs i5 9400 oklockat med samma setup för dessa ligger i samma prisklass.

Upplösning 1080-1440P.

För här den stora massan köper idag.

Många ungdomar kör även på tv-apparater för att spara in på skärmen och spelar i vardagsrummet och då är vi på 2160P.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79:
https://www.youtube.com/watch?v=AUyF--fJaaM
2600 mot 8400 i 36 spel. Lite daterad men relevant enligt mig.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vash:

@Jonas79:
https://www.youtube.com/watch?v=AUyF--fJaaM
2600x mot 8400 i 36 spel. Lite daterad men relevant enligt mig.

2600 inte 2600x. (bara en liten notis.)

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

2600 inte 2600x. (bara en liten notis.)

Mer än en notis, skiljer ju rätt så mycket i frekvens mellan 2600 och 2600X, så om man inte klockat 2600 så mycket det går så var det där skapligt oreleveant. Såvida man inte vill veta exakt hur 2600 stock presterar, som jag såg högre upp att man ville.

edit. kollade på klippet och den var klockad, så skitsamma om det är ett X eller inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

2600 inte 2600x. (bara en liten notis.)

Öh, vad spelar det för roll. överklockad 2600 och med ram som går i bra mycket högre frekvens än 8400an som får nöja sig med 2666mhz... inte ens en r7a kommer prestera nämnvärt bättre i dagens spel än r5an, medans en stock 8400 med snabbt ram eller byte till 8700k å 9900k resulterar i bättre spelprestanda.

Ryzen prestandan i spel är redan maximerad så att säga.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Jonas79:
https://www.youtube.com/watch?v=AUyF--fJaaM
2600x mot 8400 i 36 spel. Lite daterad men relevant enligt mig.

Tack för Youtube klippet.

Ryzen 5 2600 överklockad mot i5 8400 i spel med mycket CPU last så vinner Ryzen med stor marginal och alla Cs fans som säger att Intel alltid vinner har fel.

40 Fps mer i 1080P och 30 Fps i 1440P fördel Ryzen.

Känns som snittet ligger runt 10 fps fördel Ryzen men en hel del Xtra i vissa titlar och mindre i andra titlar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Öh, vad spelar det för roll. överklockad 2600 och med ram som går i bra mycket högre frekvens än 8400an som får nöja sig med 2666mhz... inte ens en r7a kommer prestera nämnvärt bättre i dagens spel än r5an, medans en stock 8400 med snabbt ram eller byte till 8700k å 9900k resulterar i bättre spelprestanda.

Ryzen prestandan i spel är redan maximerad så att säga.

Ska man sätta samma prisklass oklockat så är det Ryzen 5 2600X mot i5 9400 alt i5 8400 pga Intel priser har gått upp och Amd ner.

Självklart ska man köra samma ramminnen i Speed för korrekta resultat.

Edit: frågan är dock klarar i5 9400 3200 MHz Xmp stabilt detta är jag tveksam på oftast måste man upp på i5 9600K. Så fördel AMD att man köra snabbare minnen på billigare CPU därför testet säkert utnyttja fördelen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ska man sätta samma prisklass oklockat så är det Ryzen 5 2600X mot i5 9400 alt i5 8400 pga Intel priser har gått upp och Amd ner.

Självklart ska man köra samma ramminnen i Speed för korrekta resultat.

Edit: frågan är dock klarar i5 9400 3200 MHz Xmp stabilt detta är jag tveksam på oftast måste man upp på i5 9600K. Så fördel AMD att man köra snabbare minnen på billigare CPU därför testet säkert utnyttja fördelen.

HU tvingades i princip att köra med stock frekvenser på intels låsta cpuer av AMD-fanboisen. När de körde 8400 med ett z370 mobo å snabbt ram så blev det skrik i kommentarsfälten.

Om du kör med ett z-mobo så kan du köra i princip vilket minne du vill. 3200 e ingenting för intel platform, även en låst cpu.

Sen förstår jag inte ditt förra inlägg. Hög cpu-last i spel? Vilka spel då? Har nog inte sett några spel där en Ryzen är snabbare än 8400an med 40-30fps? what? 8400an e typ som en 6700k/7700k ungefär vilket fortfarande är snabbare än Ryzen cpuer i just spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

HU tvingades i princip att köra med stock frekvenser på intels låsta cpuer av AMD-fanboisen. När de körde 8400 med ett z370 mobo å snabbt ram så blev det skrik i kommentarsfälten.

Om du kör med ett z-mobo så kan du köra i princip vilket minne du vill. 3200 e ingenting för intel platform, även en låst cpu.

Sen förstår jag inte ditt förra inlägg. Hög cpu-last i spel? Vilka spel då? Har nog inte sett några spel där en Ryzen är snabbare än 8400an med 40-30fps? what? 8400an e typ som en 6700k/7700k ungefär vilket fortfarande är snabbare än Ryzen cpuer i just spel.

CS go i Youtube klippet jag kollade på.

1080P 40 Fps mer med Ryzen setup.

i5 8400 stock 2666 mhz minnen vs Ryzen 5 2600 4.2 Ghz all core + 3200 MHz ramminnen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.