AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Självklart vill AMD vinna marknadsandelar.

Men det jag lärt mig är att folk är beredd att betala för dom bästa produkterna.

8 Core modellen som ska prestera som i9 9900K kommer vara billigare en denna.

Men 12 Core modellen som många hoppats på ska ta prestanda tronen kommer åtminstone lägga sig i samma prisklass som i9 9900K.

För om AMD säljer en 12/24 CPU för samma pris som Intels i9 9900K och dessutom utklassar dom i prestanda.

Varför ska man då köpa Intel ?

Ryzen är redan nu enormt hypad så allt beror på prestandan dom lyckas få ut.

Som du säger folk köper bästa produkten som finns vid inköpsdatumet så AMD har allt att vinna på att ta prestanda tronen.

Om det blir så att 8c-modellen har lika hög klockfrekvens som 12c-modellen så tror jag det kan bli så, men som AMD valt att segmentera Ryzen hittils så är det så att den modellen med flest kärnor också åtnjuter de högsta frekvenserna, och fortsätter de på det spåret så lär ju inte 8c-modellerna få lika hög klockfrekvens som 12c-modellerna, vilket gör att de tappar i enkeltrådsprestanda.

Om det däremot blir så att toppmodellen med 8c går jämsides 9900K i spel och 12c-modellen är ikapp och förbi, ja då kanske de tar ett högre premiumpris för den, men det är fortfarande många som tycker att 5600Kr är väldigt saftigt för 9900K, så då tappar de ju köpare och processorer blir liggande och det vill de ju naturligtvis int, utan då kommer den bli billigare.

Sedan får vi inte glömma att AMD har ett kraftigt vapen i att Intel inte kan svara med att prisdumpa 9900K, så om AMD då har en toppmodell som presterar betydligt bättre än 9900K och är billigare, säg 2700X-priser, ja då har de ett guldläge att plocka marknadsandelar oh allt Intel kan göra i det läget är att se på och stå handfallna, och om de får den chansen så tror jag de tar den, istället för att låta kortsiktig girighet ta över. Men det förutsätter förståss att det finns marginaler att ta av, om toppmodellerna är dyra att tillverka så kommer de såklart ta ut ett pris som är därefter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det blir så att 8c-modellen har lika hög klockfrekvens som 12c-modellen så tror jag det kan bli så, men som AMD valt att segmentera Ryzen hittils så är det så att den modellen med flest kärnor också åtnjuter de högsta frekvenserna, och fortsätter de på det spåret så lär ju inte 8c-modellerna få lika hög klockfrekvens som 12c-modellerna, vilket gör att de tappar i enkeltrådsprestanda.

Om det däremot blir så att toppmodellen med 8c går jämsides 9900K i spel och 12c-modellen är ikapp och förbi, ja då kanske de tar ett högre premiumpris för den, men det är fortfarande många som tycker att 5600Kr är väldigt saftigt för 9900K, så då tappar de ju köpare och processorer blir liggande och det vill de ju naturligtvis int, utan då kommer den bli billigare.

Sedan får vi inte glömma att AMD har ett kraftigt vapen i att Intel inte kan svara med att prisdumpa 9900K, så om AMD då har en toppmodell som presterar betydligt bättre än 9900K och är billigare, säg 2700X-priser, ja då har de ett guldläge att plocka marknadsandelar oh allt Intel kan göra i det läget är att se på och stå handfallna, och om de får den chansen så tror jag de tar den, istället för att låta kortsiktig girighet ta över. Men det förutsätter förståss att det finns marginaler att ta av, om toppmodellerna är dyra att tillverka så kommer de såklart ta ut ett pris som är därefter.

Inte ens dom tidigare läckorna med Mrsp tyder på topp modellen kommer kosta som 2700X.

Tror det stod 499 USD men dessa kom runt Ces och dessa kan man ta med en stor skopa salt.

Självklart kommer AMD ta betalt om dom tar prestanda tronen, folk handlar ändå.

Lanserings priser är också högre sedan sjunker dom eftersom som all elektronik.

Känns som du tror AMD ska prestera bättre en 9900K och ta ut 50% mot Intels priser i prestanda.

Varför ? Vilken logik finns i detta tankesätt ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@ozzed @xinpei Ni överkomplicerar verkligen de här i mina ögon, har man en produkt som kan mäta sig med konkurenten så säljer man den för ett liknande pris. Idag konkurerar man med priset för man har inte prestandan om ryzen 3000 lägger sig i nivå med med intel så kommer även priset göra de, kan mycket väl bli billigare men inte med stora skillnader.

Detta hade varit sant. OM AMD och INTEL hade snarlik marknadsandelar och snarlika förutsättningar. Nu ser det inte riktigt ut så. AMD har marknadsandelar att ta in och ingen Intel på marknaden. För att ta in marknadsandelar så måste de identifiera en lönsam marknad (vilket är lägre mainstream) och lägga priset därefter. Vilket man kan eftersom processen gjort det möjligt.

Skrivet av Jonas79:

Inte ens dom tidigare läckorna med Mrsp tyder på topp modellen kommer kosta som 2700X.

Tror det stod 499 USD men dessa kom runt Ces och dessa kan man ta med en stor skopa salt.

Självklart kommer AMD ta betalt om dom tar prestanda tronen, folk handlar ändå.

Lanserings priser är också högre sedan sjunker dom eftersom som all elektronik.

Känns som du tror AMD ska prestera bättre en 9900K och ta ut 50% mot Intels priser i prestanda.

Varför ? Vilken logik finns i detta tankesätt ?

För att ta in marknadsandelar? Beggars can't be choosers och Intel har ändå 10 nm på G. Alltså har AMD ett fönster där Intel är helt icke existerande i det segmentet. Säg att AMD 3xxx presterar som ett 9900K. Varför skulle AMD (som är fullt medvetna om denna illusion att Intel är bäst i allt) prissätta sina produkter i samma pris för en likvärdig processor när de VET att folk då kommer att välja Intel? Du ställer frågan som varför AMD INTE skulle lägga detta pris men vad får dig att tro att de skulle det? För dels så skulle det gå emot vad AMD gjort tidigare med Ryzen, dels så skulle det inte vara logiskt med tanke på den sits AMD sitter och dels så är det lite emot AMDs affärsidé just nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt med @Vash
Om AMD kunde dvs om de hade haft en top of the king produkt så hade de ju tagit bra betalt för det oxå. Har inget med att de försöker tänka långsiktigt att göra, de är ju ett företag och vill ha pengarna så fort som möjligt.

Nu har de iof inte ens varit på kartan alldeles för länge så de kan inte ta ut hur höga marginaler som helst, dvs men vi ser ju klart och tydligt med R7 prissättningen att om de får tillfälle så släpper de produkter som kostar skjortan även om marginalen är säkerligen superlåg här, dock får de ju massa göttig PR att ha ett top end kort/produkt.

AMD är ju ett företag trots allt, de ger inte bort saker gratis.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Aa men med tanke på att GlobalFoundaries 12nm low power nod kan köras i 4.3 redan så borde TSMC 7nm high power nod klara mycket högre frekvens än så. Är så på RVII kortet med. Vissa exemplar klarar oc upp till 2100mhz med stock kylare. Jämfört med ca 1700mhz på vega 64 det är 400mhz högre "bara" genom krympning o byte av foundry. Ryzen 3000 ska även ha andra tweaks än bara krympning

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men ja känner ändå att det är ett stort hopp, ipc förbättringarna lär nog begränsa frekvens boosten. Skulle man köra en zen+ utan modifieringar kanske den skulle klara 5ghz men ingen ipc vinst.
Zen2+ tror jag dom kommer fila upp frekvenserna så högt det går.
Det kommer bli väldigt intressant. Kul att cpu marknaden blivit väldigt spännande igen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Inte ens dom tidigare läckorna med Mrsp tyder på topp modellen kommer kosta som 2700X.

Tror det stod 499 USD men dessa kom runt Ces och dessa kan man ta med en stor skopa salt.

Självklart kommer AMD ta betalt om dom tar prestanda tronen, folk handlar ändå.

Lanserings priser är också högre sedan sjunker dom eftersom som all elektronik.

Känns som du tror AMD ska prestera bättre en 9900K och ta ut 50% mot Intels priser i prestanda.

Varför ? Vilken logik finns i detta tankesätt ?

Jag har ju redan förklarat i ett antal inlägg varför. Men jag gör det igen, och nu kommer jag att vara väldigt övertydlig. Inte för att vara taskig mot dig eller någon annan, men för att erbjuda ett övertydligt svar på frågan som kan användas som refferens längre fram om någon tycker att jag resonerar konstigt

AMD VILL TA MARKNADSANDELAR SNABBT SOM SATAN!

Och det är så klart extremt bråttom. När Sunny Cove-arkitekturen från Intel står färdig så kommer den förmodligen prestera bättre än Zen2, annars är den ju mycket dålig och Intel vill inte släppa dåliga grejer. AMD har alltså ett litet fönster där de har chansen att vara bäst och billigast. Det är klart de tar den chansen.

Det här med att "folk köper ändå" stämmer ju helt enkelt inte. Man behöver inte gå längre än det här forumet för att hitta folk som trånar efter 9900K men avstår köp pga priset, så att folk köper ändå är inte sant.

Produkten måste både vara bäst och billig för att folk ska köpa, så det är klart att AMD kommer ta den chansen. Så tror jag i alla fall och tycker mig ha extremt logiska argument för att backa upp det.

Edit: Alltså värdet av marknadsandelar och Mindshare går inte underskatta. Folk köper ju det polare har etc så det är för bra för att låta vara ifred. Att då ta 9900K-priser för toppmodellen är idiotiskt. Dumsnålt, kortsiktigt... Gör de det så förtjänar de fan inte folks pengar för då är deras prissättare dumma i huvudet och tänker inte längre än näsan räcker.

Prioset för 2700X är ett bra pris på en toppmodell. Vi såg hur det gick när de prissatte 1800X högt, det blev ingen succé precis. Men 2700X? Säljer som smör! Är det för att den presterar mycket mycket bättre än 1800X? Nej! Det är för att AMD med 2700X hittat sweetspot prismässigt för mainstream. Så går de över det så är de korkade. De har redan rätt formel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Självklart vill AMD vinna marknadsandelar.

Men det jag lärt mig är att folk är beredd att betala för dom bästa produkterna.

8 Core modellen som ska prestera som i9 9900K kommer vara billigare en denna.

Men 12 Core modellen som många hoppats på ska ta prestanda tronen kommer åtminstone lägga sig i samma prisklass som i9 9900K.

För om AMD säljer en 12/24 CPU för samma pris som Intels i9 9900K och dessutom utklassar dom i prestanda.

Varför ska man då köpa Intel ?

Ryzen är redan nu enormt hypad så allt beror på prestandan dom lyckas få ut.

Som du säger folk köper bästa produkten som finns vid inköpsdatumet så AMD har allt att vinna på att ta prestanda tronen.

Att AMD kommer vara snabbare på flertrådade tester räknar nog alla med då de kommer med en 12kärnig som kommer få tävla mot 9900K som är 8kärnig eller Intels nya som är 10 kärnig. Det som är frågan är OM AMD kommer maxa upp enkeltråds prestandan till Intels nivå? Det är det som jag tvivlar på men så länge som AMD tar in prestanda mot Intel så kommer de få bra recensioner vilket är mycket viktigt för AMD om de ska kunna ta marknadsandelar. Förra gången AMD var snabbare än intel så fulspelade intel med olika mutor och tvingande åtgärder. Om AMD satsar allt de har i prestanda så skulle Intel kunna göra samma sak igen då deras pengapåse är välfylld. AMD ska inte i nuläget driva på prestandan mer än nödvändigt då det är viktigt att även 4000 serien blir en succés.
Så om 3000 serien får 12/24 med bas 3,7GHz och max FXR 4,4-4,5GHz så menar jag att det är en bra strategi för AMD. För då kan de släppa 4000serien med 16/32 3,7Ghz och max FXR 4,5-4,6 med tdp på 105W (Om de inte gör en intel belastning en körna 5GHz, 2 eller mer max 4,6GHz)

Att tro att de ska maxa 3000 serien för att nästa år när intel kommer med sin 10Nm CPU släppa en CPU som endast är 0-5% bättre än 3000 serien inser nog alla att den CPUn kommer inte få några rosor av alla sidor som testar hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

För oss som spelar så behöver vi inte fler kärnor, det är högre frekvenser och hoppas amd fixar detta nu så de inte fixar fler kärnor och lägre frekvenser istället för att hålla tdp nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att AMD kommer vara snabbare på flertrådade tester räknar nog alla med då de kommer med en 12kärnig som kommer få tävla mot 9900K som är 8kärnig eller Intels nya som är 10 kärnig. Det som är frågan är OM AMD kommer maxa upp enkeltråds prestandan till Intels nivå? Det är det som jag tvivlar på men så länge som AMD tar in prestanda mot Intel så kommer de få bra recensioner vilket är mycket viktigt för AMD om de ska kunna ta marknadsandelar. Förra gången AMD var snabbare än intel så fulspelade intel med olika mutor och tvingande åtgärder. Om AMD satsar allt de har i prestanda så skulle Intel kunna göra samma sak igen då deras pengapåse är välfylld. AMD ska inte i nuläget driva på prestandan mer än nödvändigt då det är viktigt att även 4000 serien blir en succés.
Så om 3000 serien får 12/24 med bas 3,7GHz och max FXR 4,4-4,5GHz så menar jag att det är en bra strategi för AMD. För då kan de släppa 4000serien med 16/32 3,7Ghz och max FXR 4,5-4,6 med tdp på 105W (Om de inte gör en intel belastning en körna 5GHz, 2 eller mer max 4,6GHz)

Att tro att de ska maxa 3000 serien för att nästa år när intel kommer med sin 10Nm CPU släppa en CPU som endast är 0-5% bättre än 3000 serien inser nog alla att den CPUn kommer inte få några rosor av alla sidor som testar hårdvara.

Men ge dig nu! 4000-serien kommer inte få några större prestandaoptimeringar ENLIGT AMD SJÄLVA!

https://www.sweclockers.com/nyhet/26665-amd-7-nanometer-plus-...

https://wccftech.com/amd-zen-3-7nm-euv-higher-efficiency-mode...

https://www.pcgamesn.com/amd-zen-3-7nm-cpu-architecture

Det kommer inte hända att de sandbagar Zen2 för att ge utrymme åt Zen3, och som jag sa i mitt tidigare svar till dig, om det händer så lär man ju kunna klocka Zen2 utav helvete i så fall, vilket för de flesta gör ett köp at Zen3 meningslöst.

Det finns absolut ingen anledning någonstans för AMD att spara på krutet. Ingen bryr sig om prestandavinster generation till generation sålänge de inte trumfar Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men serien efter 3xxx lär vara i en ny sockel, så då är AMD friare att göra en större enhet med kanske fyra chiplets, ungefär som Threadripper eller Epyc, och ytterligare öka antalet kärnor. På samma sätt som det för 15-20 år sen var ett "megahertzkrig" så är det väl lite av ett "kärnantalskrig" i dag, vilket program- och spelutvecklare naturligtvis tar i beaktande och anpassar ny programvara till. Därmed minskar i viss mån kravet på enkeltrådsprestanda.

På några års sikt kanske 16-kärniga processorer är norm och det mesta i mjukvaruväg räknar med att det finns åtminstone 6-8 kärnor/trådar och helst det dubbla. Om AMD kan ligga före Intel på det spåret så har de goda chanser att kapa åt sig en stor marknadsandel. Den processen blir ju lite självdrivande också, för fler kärnor i processorerna ger programtillverkare större möjlighet att använda flertrådiga program, vilket i sin tur gör marknaden för ännu fler kärnor bättre.

Naturligtvis går det inte att dela upp processer på hur många kärnor som helst. Efter ett tag blir overheaden för omfattande för att det ska gå med vinst, antar jag. Men då är vi kanske 6-7 år in i framtiden, och vem vet hur förutsättningarna och teknikerna ser ut då?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

För oss som spelar så behöver vi inte fler kärnor, det är högre frekvenser och hoppas amd fixar detta nu så de inte fixar fler kärnor och lägre frekvenser istället för att hålla tdp nere.

Det som jag hoppas att AMD gör att de släpper en Gaming TR4 CPU 16/32 med 4,8-5GHz 180W eller 250W: Så den kan kör 5GHz med upp till 4-8 kärnor som HEDT spel cpun från AMD Black Edition 3950X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Det som jag hoppas att AMD gör att de släpper en Gaming TR4 CPU 32/64 med 5GHz 180W eller 250W så den kan kör upp till 8-16 kärnor i 5GHz som HEDT spel cpun från AMD Black Edition 3950X

Hehe det skulle vara nice, släppa en monster CPU där det står TDP: xxx

Permalänk
Medlem

Jag tror många saknar AMDs Black Edition Cpuer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant vilka rykten som blir sanna. Själv hoppas jag de gör en hyggligt klockad 6-8 kärnor som går att kyla för oss som gillar ITX-byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Eftersom moderatorerna ändrar mitt inlägg får jag väl skriva om då: Påpekade att det spekuleras väldigt mycket med starka känslor i tråden. Det jag menade är att vi kanske ska försöka inse att ingen vet särskilt mycket än.

§1
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

För en lågproduktion i storleksordningen tiotusentals av en 331mm^2 krets på 7nm med 16GB HMB2 är en bra indikation på vad en krets med 2 chiplets på 77mm^2 och en 14nm IO krets som massproduceras i miljontals prissätts som.

Du har däremot helt rätt när du säger att de lägger sig på en prisnivå som de kan komma undan med. Men förmodligen inte på det sättet som du tänker på. För Radeon VII är dyr att producera, tänk dig väldigt, väldigt dyr. Och med det så menar jag "Tjäna 0 eller gå svagt minus för varje sålt kort vid MSRP-dyrt". Deras konkurrerande produkt (2080, men egentligen mer 1080ti) kostar ~700-750 dollar i butik. Om Radeon VII säljs för lika mycket är AMD rökta, så de väljer att placera MSRP på det lägsta 2080:t. Det har alltså utgått från en lägsta gräns som de kan komma undan med då de inte har världens mest konkurrenskraftiga produkt.

Vi spolar tillbaka till år 2017 och ryzen släpps. 1800X är kraftigt överprisad och kostar 5600kr (om jag minns rätt), medan 1700 var 3700kr och 1700x för 4500kr. Alla dessa kostar lika mycket att tillverka , men de har förstås olika priser p.g.a olika prestanda och är således olika värda för konsumenterna. AMD ställde dessa mot 6900k som kostade mer än 10000kr (men var bättre...inte värd priset dock). De kunde lägga sig närmare det priset i teorin, men ändå så valde de att inte göra det. Men det var förmodligen vid den här tiden de hade mest marginaler med 1800x (obs, har inget bevis för att så var fallet, men mest en känsla baserat på priserna som följde med 2000 serien). Intel slog tillbaka både med priser och prestanda till 2000 serien och på så sätt så fick t.ex 2700 och 2700x en väldigt liten prisskillnad jämfört med tidigare, men de var ändå konkurrenskraftiga pris- och prestandamässigt. De prissatte det där de helt enkelt kunde komma undan med det.

Men låt oss analysera trender. Mindfactory är en stor tysk butik som publicerar sin data online för CPU försäljningar. De publicerade nyligen försäljningssiffror från Februari (och har även med tidigare data) för Intel och AMD produkter. Om vi ser på försäljningen för Februari var 64% AMD processorer och 36% Intel processorer. På ett ungefär 1.8 AMD processorer för varje Intel processor som säljs. Det är hyfsat stora siffror. Ändå är vinsten för för de sålda processorerna samma (51% mot 49%) , vilket indikerar på att AMD kör med lägre marginaler än Intel, men använder volym för att väga upp det.

Man kan även notera att när Intels produktionskatastrof kom i Augusti och priserna höjdes markant för Intels processorer, så låg AMDs priser stabila. Trots det så ökade vinsten för AMD markant.

Nu när de slängt ut IO delen till en egen krets har produktionen blivit billigare. Det finns däremot en risk att priserna ökar med 3000 serien som de gjorde när 1800x först släpptes mot 6900k , men det är sannolikt att de kommer fortsätta "sälj mer, lägre marginaler" taktiken som de har nu.

Det finns en källa som sa den 13 December att Mike Rayfield sparkats från AMD för att han föreslog en produkt som hette "Radeon VII" som kostade 750 dollar att tillverka och knappt kunde slåss med 1080ti i spel. Alla dessa saker förutom priset har bekräftats, så sannolikheten är hyfsat hög att de går med svag förlust eller jämnt ut.

Är dock inget problem i praktiken om de producerar hyfsat få kort. För 20k kort blir förlusten bara 1 miljon dollar för enheterna om de säljs för 700 dollar (tror att det är närmare 0 om man ser vad priserna i butikerna är. Kör en del för 700, andra för 750). Men om de skulle behöva de som har alla 64 CU fungerande och av bra kvalité så kan de sälja dem som Mi60 till mycket högre vinst. Så allt jämnar ut sig i slutet. Vi har ju trots allt hela project stream och project Xcloud som körs på dessa.

Ja alltså vad jag menar är att dom nog inte tjänar många dollar per kort I PENGAR eventuellt går dom +-0 men några stora förluster tror jag inte en sekund på. Bland annat just för att det är en existerande produktlinje som spottar ut Mi60 kort o vissa kommer med defekter som gör att dom alternativt skrotas eller kan säljas som VII. Sen så kommer vinsten jag pratar om från PR när Radeon VII faktiskt presterar helt ok och finns listat hos återförsäljare. Finns även på butikshyllorna ibland.

Ang pris på 3000 serien tror jag inte priset kommer skilja så mycket från nuvarande 2000 serie. Varför skulle dom plötsligt chockhöja priserna och förlora kunder till intel. Dom lägger nog ett hyfsat vettigt pris på processorerna för att få lite mer marknadsandelar. Sen 12core modellen kan dom ju ta lite mer pengar för då den troligtvis inte kommer sälja lika mycket som 8c modellerna och intel har inget liknande att erbjuda till deras konsument sockel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo men ja känner ändå att det är ett stort hopp, ipc förbättringarna lär nog begränsa frekvens boosten. Skulle man köra en zen+ utan modifieringar kanske den skulle klara 5ghz men ingen ipc vinst.
Zen2+ tror jag dom kommer fila upp frekvenserna så högt det går.
Det kommer bli väldigt intressant. Kul att cpu marknaden blivit väldigt spännande igen!

Jag förstår inte varför ipc förbättringarna skall begränsa klockfrekvensen? Seriös fråga.

Det som håller tillbaka AMD just nu är ju GF Low Power nod som inte är så bra för höga effektuttag med höga frekvenser.
TSMC 7nm high power är designad för just det, höga effektuttag i höga frekvenser. 5ghz är såklart bara min egen analys räknat vad man sett från tsmc 7nm vs gf 12nm och vad rykten säger. Jag kan såklart ha helt fel. Var först väldigt skeptisk till att ens nära 5ghz är möjligt för 3000 serien men med tanke på vad high power noden gjorde för Radeon VII (vega) kretsen så är jag inte så skeptisk längre.
Väldigt spännande indeed!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Jag förstår inte varför ipc förbättringarna skall begränsa klockfrekvensen? Seriös fråga.

Det som håller tillbaka AMD just nu är ju GF Low Power nod som inte är så bra för höga effektuttag med höga frekvenser.
TSMC 7nm high power är designad för just det, höga effektuttag i höga frekvenser. 5ghz är såklart bara min egen analys räknat vad man sett från tsmc 7nm vs gf 12nm och vad rykten säger. Jag kan såklart ha helt fel. Var först väldigt skeptisk till att ens nära 5ghz är möjligt för 3000 serien men med tanke på vad high power noden gjorde för Radeon VII (vega) kretsen så är jag inte så skeptisk längre.
Väldigt spännande indeed!!

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan inte ha kakan och äta den?IPC och klockhastighet går hand i hand och jag är skeptisk till en sådan stor ökning på båda fronter samtidigt. kan lilla amd verkligen gå om en gigant som intel på så kort tid när dom legat hopplöst efter under väldigt långt tid?
Jag håller mina förväntningar låga vilket brukar vara bra, folk har en tendens att hypa produkter till skyarna vilket man sett gång på gång. så 5ghz på 12 kärnor med lika eller högre IPC än intel låter lite långsökt för mig. det är ett väldigt stort hopp för ett väldigt litet bolag med
väldigt begränsade resurser om man jämnför vad intel har råd att plöja ned i forskning och utveckling.

jag ser det som ett jättekliv och en extrem bedrift om de lyckas. kanske bara så att jag inte försöker hoppa på hype tåget

har man låga förväntningar blir man nöjd medan dom med höga förväntningar blir besvikna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Håller faktiskt med @Vash
Om AMD kunde dvs om de hade haft en top of the king produkt så hade de ju tagit bra betalt för det oxå. Har inget med att de försöker tänka långsiktigt att göra, de är ju ett företag och vill ha pengarna så fort som möjligt.

Nu har de iof inte ens varit på kartan alldeles för länge så de kan inte ta ut hur höga marginaler som helst, dvs men vi ser ju klart och tydligt med R7 prissättningen att om de får tillfälle så släpper de produkter som kostar skjortan även om marginalen är säkerligen superlåg här, dock får de ju massa göttig PR att ha ett top end kort/produkt.

AMD är ju ett företag trots allt, de ger inte bort saker gratis.

Detta är vad som kallas för ett sluttande plan. Nej man behöver inte ta överdrivet bra betalt för en produkt bara för att man kan. Allt beror på marknadssituation, kostnad samt framtida plan. Det finns faktiskt företag som hellre säljer två produkter för priset av en än säljer en produkt för priset av två. Detta pga. att man faktiskt kan räkna med att ens kundkrets kommer att återvända. AMD sitter även i en sits där de måste skaffa sig så attraktiva positioner som möjligt och just nu på bekostnad av priset. Vilket AMD har råd med eftersom de beräknas få ut flera gånger fler kretsar per Wafer än Intel. Att jämföra med Radeon 7 bevisar bara hur brist på belägg ni har för detta påstående. R7 kostar som den gör för att kortet kostar stora summor att producera och det ska produceras i få exemplar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo men ja känner ändå att det är ett stort hopp, ipc förbättringarna lär nog begränsa frekvens boosten. Skulle man köra en zen+ utan modifieringar kanske den skulle klara 5ghz men ingen ipc vinst.
Zen2+ tror jag dom kommer fila upp frekvenserna så högt det går.
Det kommer bli väldigt intressant. Kul att cpu marknaden blivit väldigt spännande igen!

Det fungerar inte så. IPC är instruktionscykel per klockfrekvens (i väldigt enkla termer). Dessa har sällan något med boostfrekvensen att göra. Att den måste ha noll IPC vinst för att nå 5 GHz är direkt felaktigt.

Skrivet av anon298854:

För oss som spelar så behöver vi inte fler kärnor, det är högre frekvenser och hoppas amd fixar detta nu så de inte fixar fler kärnor och lägre frekvenser istället för att hålla tdp nere.

Det påståendet för generaliserat. Beror helt på spelmotor och dess förmåga att hantera många trådar och kärnor. Klockfrekvensen betyder dessutom inte ett smack om IPCn inte är hög nog. En P4 klockad till 4 GHz blir totalt manglad av en 2500K vid samma klockfrekvens.. för att inte prata om en 9900K. Med andra ord. Klockfrekvensen är inte det man är ute efter i första hand utan det är IPC + klockfrekvens. Sedan hålla tdp nere? Vet du något om Ryzen som ingen annan vet?

Skrivet av sesese:

Att AMD kommer vara snabbare på flertrådade tester räknar nog alla med då de kommer med en 12kärnig som kommer få tävla mot 9900K som är 8kärnig eller Intels nya som är 10 kärnig. Det som är frågan är OM AMD kommer maxa upp enkeltråds prestandan till Intels nivå? Det är det som jag tvivlar på men så länge som AMD tar in prestanda mot Intel så kommer de få bra recensioner vilket är mycket viktigt för AMD om de ska kunna ta marknadsandelar. Förra gången AMD var snabbare än intel så fulspelade intel med olika mutor och tvingande åtgärder. Om AMD satsar allt de har i prestanda så skulle Intel kunna göra samma sak igen då deras pengapåse är välfylld. AMD ska inte i nuläget driva på prestandan mer än nödvändigt då det är viktigt att även 4000 serien blir en succés.
Så om 3000 serien får 12/24 med bas 3,7GHz och max FXR 4,4-4,5GHz så menar jag att det är en bra strategi för AMD. För då kan de släppa 4000serien med 16/32 3,7Ghz och max FXR 4,5-4,6 med tdp på 105W (Om de inte gör en intel belastning en körna 5GHz, 2 eller mer max 4,6GHz)

Att tro att de ska maxa 3000 serien för att nästa år när intel kommer med sin 10Nm CPU släppa en CPU som endast är 0-5% bättre än 3000 serien inser nog alla att den CPUn kommer inte få några rosor av alla sidor som testar hårdvara.

Folk har redan svarat tillförlitligt på just denna typ av kommentar. Finns inget som tvingar AMD att hålla tillbaka prestandan artificiellt. Faktum är att det skulle skada AMD mer än det gagnar dem. Zen 3 kommer att ha fokus på lägre strömförbrukning. AMD har gått ut med detta själv. Det har tom. länkats i denna tråd mer än en gång.

Skrivet av cyklonen:

Men serien efter 3xxx lär vara i en ny sockel, så då är AMD friare att göra en större enhet med kanske fyra chiplets, ungefär som Threadripper eller Epyc, och ytterligare öka antalet kärnor. På samma sätt som det för 15-20 år sen var ett "megahertzkrig" så är det väl lite av ett "kärnantalskrig" i dag, vilket program- och spelutvecklare naturligtvis tar i beaktande och anpassar ny programvara till. Därmed minskar i viss mån kravet på enkeltrådsprestanda.

På några års sikt kanske 16-kärniga processorer är norm och det mesta i mjukvaruväg räknar med att det finns åtminstone 6-8 kärnor/trådar och helst det dubbla. Om AMD kan ligga före Intel på det spåret så har de goda chanser att kapa åt sig en stor marknadsandel. Den processen blir ju lite självdrivande också, för fler kärnor i processorerna ger programtillverkare större möjlighet att använda flertrådiga program, vilket i sin tur gör marknaden för ännu fler kärnor bättre.

Naturligtvis går det inte att dela upp processer på hur många kärnor som helst. Efter ett tag blir overheaden för omfattande för att det ska gå med vinst, antar jag. Men då är vi kanske 6-7 år in i framtiden, och vem vet hur förutsättningarna och teknikerna ser ut då?

Inte säkert. Beror på utveckling så som eventuell lansering av DDR5 eller liknande tekniker som behöver omarbetat chipset eller minneskontroller.

Skrivet av sesese:

Jag tror många saknar AMDs Black Edition Cpuer.

Du vet väl att BE betyder bara att de har en upplåst multipel va? Något alla Ryzen processorer har idag (iallafall desktop)?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan inte ha kakan och äta den?IPC och klockhastighet går hand i hand och jag är skeptisk till en sådan stor ökning på båda fronter samtidigt. kan lilla amd verkligen gå om en gigant som intel på så kort tid när dom legat hopplöst efter under väldigt långt tid?
Jag håller mina förväntningar låga vilket brukar vara bra, folk har en tendens att hypa produkter till skyarna vilket man sett gång på gång. så 5ghz på 12 kärnor med lika eller högre IPC än intel låter lite långsökt för mig. det är ett väldigt stort hopp för ett väldigt litet bolag med
väldigt begränsade resurser om man jämnför vad intel har råd att plöja ned i forskning och utveckling.

jag ser det som ett jättekliv och en extrem bedrift om de lyckas. kanske bara så att jag inte försöker hoppa på hype tåget

har man låga förväntningar blir man nöjd medan dom med höga förväntningar blir besvikna

Nej det gör den inte. IPC är i enkla termer Information per klockcykel. Alltså hur mycket information som kan skickas per mhz. Klockhastigheten regleras inte av IPC utan av andra aspekter. Sedan ska man vara medveten om att IPC inte är någon fast summa utan kan variera baserad på last samt styrkor och svagheter med en arkitektur.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men ge dig nu! 4000-serien kommer inte få några större prestandaoptimeringar ENLIGT AMD SJÄLVA!

https://www.sweclockers.com/nyhet/26665-amd-7-nanometer-plus-...

https://wccftech.com/amd-zen-3-7nm-euv-higher-efficiency-mode...

https://www.pcgamesn.com/amd-zen-3-7nm-cpu-architecture

Det kommer inte hända att de sandbagar Zen2 för att ge utrymme åt Zen3, och som jag sa i mitt tidigare svar till dig, om det händer så lär man ju kunna klocka Zen2 utav helvete i så fall, vilket för de flesta gör ett köp at Zen3 meningslöst.

Det finns absolut ingen anledning någonstans för AMD att spara på krutet. Ingen bryr sig om prestandavinster generation till generation sålänge de inte trumfar Intel.

EXAKT
kommer inte få några större prestandaoptimeringar men det är inte sagt att inte frekvensen kommer vara högre.

När AMD visade 8/16 i cinbence flertrådat jobb så var den något snabbare än 9900K. Om vi leker med tanken att 12/24 kan köra i samma frekvens så skulle den prestera över 3000p vilket är i nivå eller snabbare än dagens TR4 1950X (som är 16/32 kärnig) en nivå som Intel inte är i närheten av till vanliga konsumenter. Då är min fråga varför ska de då inte vänta på 4000 serien med Ryzen 16/32?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan inte ha kakan och äta den?IPC och klockhastighet går hand i hand och jag är skeptisk till en sådan stor ökning på båda fronter samtidigt. kan lilla amd verkligen gå om en gigant som intel på så kort tid när dom legat hopplöst efter under väldigt långt tid?
Jag håller mina förväntningar låga vilket brukar vara bra, folk har en tendens att hypa produkter till skyarna vilket man sett gång på gång. så 5ghz på 12 kärnor med lika eller högre IPC än intel låter lite långsökt för mig. det är ett väldigt stort hopp för ett väldigt litet bolag med
väldigt begränsade resurser om man jämnför vad intel har råd att plöja ned i forskning och utveckling.

jag ser det som ett jättekliv och en extrem bedrift om de lyckas. kanske bara så att jag inte försöker hoppa på hype tåget

har man låga förväntningar blir man nöjd medan dom med höga förväntningar blir besvikna

Fast jag tror absolut inte några 12 kärnor kommer gå i 5ghz. Kanske 1-2kärnor åt gången. Inte heller på 8 eller 6 kärniga kommer alla kärnor gå så högt det kan man nästan vara helt säker på. Det är max XFR jag tänker på inte all core clock.
Kan du förklara lite bättre än man kan inte både ha kakan o äta den? Ja mena dom ökade från 4.0 till 4.3ghz och fick lite bättre ipc med bara en refresh på samma low power nod så där både åt dom kakan o hade den kvar enligt din förklaring eller? Nu är det krympning, "refresh" + byte till high power nod.
Sen även 4.7-4.8ghz skulle vara extremt bra för prestandan.
Detta är bara nåt jag tror efter allt jag läst om 7nm + vad rykten säger, jag har ingen pålitlig info om detta.
Jag har höga förväntningar på AMD 3000 serien men blir inte besviken bara ifall mina förväntningar inte går i uppfyllelse. Det är bara en processor vi pratar om. Jag kör intel 2500k just nu så oavsett kommer det vara ett enormt lyft.
Du får såklart tro vad du vill.

Edit: Xinpei svarade väldigt bra på ipc frågan. Det var min fråga till dig hur du menar med att dom inte kan ha både ipc förbättring och frekvensökning. För vad jag vet så ska det absolut inte vara ett problem o öka båda. Hände ju typ varje generation förrut, nu inte så mycket ipc förbättringar hos intel på senare generationer bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b00nde:

Fast jag tror absolut inte några 12 kärnor kommer gå i 5ghz. Kanske 1-2kärnor åt gången. Inte heller på 8 eller 6 kärniga kommer alla kärnor gå så högt det kan man nästan vara helt säker på. Det är max XFR jag tänker på inte all core clock.
Kan du förklara lite bättre än man kan inte både ha kakan o äta den? Ja mena dom ökade från 4.0 till 4.3ghz och fick lite bättre ipc med bara en refresh på samma low power nod så där både åt dom kakan o hade den kvar enligt din förklaring eller? Nu är det krympning, "refresh" + byte till high power nod.
Sen även 4.7-4.8ghz skulle vara extremt bra för prestandan.
Detta är bara nåt jag tror efter allt jag läst om 7nm + vad rykten säger, jag har ingen pålitlig info om detta.
Jag har höga förväntningar på AMD 3000 serien men blir inte besviken bara ifall mina förväntningar inte går i uppfyllelse. Det är bara en processor vi pratar om. Jag kör intel 2500k just nu så oavsett kommer det vara ett enormt lyft.
Du får såklart tro vad du vill.

Edit: Xinpei svarade väldigt bra på ipc frågan. Det var min fråga till dig hur du menar med att dom inte kan ha både ipc förbättring och frekvensökning. För vad jag vet så ska det absolut inte vara ett problem o öka båda. Hände ju typ varje generation förrut, nu inte så mycket ipc förbättringar hos intel på senare generationer bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Med 1,25 ggr högre prestanda vid samma TDP kan boosten gå från 4 Ghz på samtliga kärnor till 5 Ghz, men det är ju vid bästa fall, tror att de kommer att sikta på 4,6-4,8 Ghz. Hoppas man kan låsa upp strömreglaget för XFR som på 2000 serien, då kan vi nå 5 Ghz om inte spänningen springer iväg.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta är vad som kallas för ett sluttande plan. Nej man behöver inte ta överdrivet bra betalt för en produkt bara för att man kan. Allt beror på marknadssituation, kostnad samt framtida plan. Det finns faktiskt företag som hellre säljer två produkter för priset av en än säljer en produkt för priset av två. Detta pga. att man faktiskt kan räkna med att ens kundkrets kommer att återvända. AMD sitter även i en sits där de måste skaffa sig så attraktiva positioner som möjligt och just nu på bekostnad av priset. Vilket AMD har råd med eftersom de beräknas få ut flera gånger fler kretsar per Wafer än Intel. Att jämföra med Radeon 7 bevisar bara hur brist på belägg ni har för detta påstående. R7 kostar som den gör för att kortet kostar stora summor att producera och det ska produceras i få exemplar.

Det fungerar inte så. IPC är instruktionscykel per klockfrekvens (i väldigt enkla termer). Dessa har sällan något med boostfrekvensen att göra. Att den måste ha noll IPC vinst för att nå 5 GHz är direkt felaktigt.

Det påståendet för generaliserat. Beror helt på spelmotor och dess förmåga att hantera många trådar och kärnor. Klockfrekvensen betyder dessutom inte ett smack om IPCn inte är hög nog. En P4 klockad till 4 GHz blir totalt manglad av en 2500K vid samma klockfrekvens.. för att inte prata om en 9900K. Med andra ord. Klockfrekvensen är inte det man är ute efter i första hand utan det är IPC + klockfrekvens. Sedan hålla tdp nere? Vet du något om Ryzen som ingen annan vet?

Folk har redan svarat tillförlitligt på just denna typ av kommentar. Finns inget som tvingar AMD att hålla tillbaka prestandan artificiellt. Faktum är att det skulle skada AMD mer än det gagnar dem. Zen 3 kommer att ha fokus på lägre strömförbrukning. AMD har gått ut med detta själv. Det har tom. länkats i denna tråd mer än en gång.

Inte säkert. Beror på utveckling så som eventuell lansering av DDR5 eller liknande tekniker som behöver omarbetat chipset eller minneskontroller.

Du vet väl att BE betyder bara att de har en upplåst multipel va? Något alla Ryzen processorer har idag (iallafall desktop)?

Nej det gör den inte. IPC är i enkla termer Information per klockcykel. Alltså hur mycket information som kan skickas per mhz. Klockhastigheten regleras inte av IPC utan av andra aspekter. Sedan ska man vara medveten om att IPC inte är någon fast summa utan kan variera baserad på last samt styrkor och svagheter med en arkitektur.

Skrivet av b00nde:

Fast jag tror absolut inte några 12 kärnor kommer gå i 5ghz. Kanske 1-2kärnor åt gången. Inte heller på 8 eller 6 kärniga kommer alla kärnor gå så högt det kan man nästan vara helt säker på. Det är max XFR jag tänker på inte all core clock.
Kan du förklara lite bättre än man kan inte både ha kakan o äta den? Ja mena dom ökade från 4.0 till 4.3ghz och fick lite bättre ipc med bara en refresh på samma low power nod så där både åt dom kakan o hade den kvar enligt din förklaring eller? Nu är det krympning, "refresh" + byte till high power nod.
Sen även 4.7-4.8ghz skulle vara extremt bra för prestandan.
Detta är bara nåt jag tror efter allt jag läst om 7nm + vad rykten säger, jag har ingen pålitlig info om detta.
Jag har höga förväntningar på AMD 3000 serien men blir inte besviken bara ifall mina förväntningar inte går i uppfyllelse. Det är bara en processor vi pratar om. Jag kör intel 2500k just nu så oavsett kommer det vara ett enormt lyft.
Du får såklart tro vad du vill.

Edit: Xinpei svarade väldigt bra på ipc frågan. Det var min fråga till dig hur du menar med att dom inte kan ha både ipc förbättring och frekvensökning. För vad jag vet så ska det absolut inte vara ett problem o öka båda. Hände ju typ varje generation förrut, nu inte så mycket ipc förbättringar hos intel på senare generationer bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni missar en sak och jag är nog lite dålig på att meddela vad och det är att AMD är ett litet företag med begränsade resurser så jag tror de inte har råd att kunna öka både ipc och klockhastighet med så stora steg på så kort tid.
boost på 5ghz kan de säkert klara men idag börjar en boost till 5ghz på en kärna vara ganska menlöst, det intressanta för mig är vad dom klarar på samtliga kärnor och jag tror inte på mer än 4.5 kanske 4.6ghz

allt detta är spekulationer av oss alla men jag tror det, MEN jag hoppas ni har rätt, jag hoppas verkligen det. för klarar dom att köra 5ghz på alla kärnor (OC såklart) och en ipc i klass med intel så vore det riktigt bra och beundransvärt för ett så pass litet företag som haft en lång period av ekonomiska svårigheter och kommer nog få betala tillbaka lån en bra tid framöver.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ni missar en sak och jag är nog lite dålig på att meddela vad och det är att AMD är ett litet företag med begränsade resurser så jag tror de inte har råd att kunna öka både ipc och klockhastighet med så stora steg på så kort tid.
boost på 5ghz kan de säkert klara men idag börjar en boost till 5ghz på en kärna vara ganska menlöst, det intressanta för mig är vad dom klarar på samtliga kärnor och jag tror inte på mer än 4.5 kanske 4.6ghz

allt detta är spekulationer av oss alla men jag tror det, MEN jag hoppas ni har rätt, jag hoppas verkligen det. för klarar dom att köra 5ghz på alla kärnor (OC såklart) och en ipc i klass med intel så vore det riktigt bra och beundransvärt för ett så pass litet företag som haft en lång period av ekonomiska svårigheter och kommer nog få betala tillbaka lån en bra tid framöver.

Nu snackar inte jag oc eller all core klock utan max XFR. Klarar en kärna 5ghz lär vissa bra exemplar klara 5ghz all core vid oc och bra kylning. Såklart 5ghz på alla 8 eller 12 kärnor ur paket är önsketänkande, det klarar inte intel heller på en vettig strömbudget eller med nån dålig kylare.
Jag missar inte att amd är ett litet företag jämfört med intel, vars får du det ifrån? Till slut så spelar det ingen roll hur mycket pengar man kan pumpa in om man har en dålig/gammal design. Amd har fått till en bra design så nu gäller det bara att polera till den precis som intel gjort med deras nu rätt gamla design.
Att dom är så nära intel som dom redan är, det är helt otroligt med tanke på deras budget och gör så att det inte är omöjligt alls att dom går förbi intel ett tag iallafall. Ryzen är en hyfsat ny design som troligtvis kan poleras ytterligare i flera generationer och som nu får en krympning medan intels core är en gammal skapelse som redan är ultrapolerad och står kvar på 14nm.

Edit: Dom har råd att byta till 7nm high power = högre frekvens och dom har råd att polera sin design och trycka in fler och mindre transistorer=högre ipc. Och dom kommer göra det.
Det är intel som har problem med att dom inte kan krympa då deras teknik inte fungerar som tänkt ännu, bland annat därför amd börjar vara ikapp. Hade det fungerat med 10nm flera år sen som tänkt hade det varit svårare för amd nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Nu snackar inte jag oc eller all core klock utan max XFR. Klarar en kärna 5ghz lär vissa bra exemplar klara 5ghz all core vid oc och bra kylning. Såklart 5ghz på alla 8 eller 12 kärnor ur paket är önsketänkande, det klarar inte intel heller på en vettig strömbudget eller med nån dålig kylare.
Jag missar inte att amd är ett litet företag jämfört med intel, vars får du det ifrån? Till slut så spelar det ingen roll hur mycket pengar man kan pumpa in om man har en dålig/gammal design. Amd har fått till en bra design så nu gäller det bara att polera till den precis som intel gjort med deras nu rätt gamla design.
Att dom är så nära intel som dom redan är, det är helt otroligt med tanke på deras budget och gör så att det inte är omöjligt alls att dom går förbi intel ett tag iallafall. Ryzen är en hyfsat ny design som troligtvis kan poleras ytterligare i flera generationer och som nu får en krympning medan intels core är en gammal skapelse som redan är ultrapolerad och står kvar på 14nm.

Edit: Dom har råd att byta till 7nm high power = högre frekvens och dom har råd att polera sin design och trycka in fler och mindre transistorer=högre ipc. Och dom kommer göra det.
Det är intel som har problem med att dom inte kan krympa då deras teknik inte fungerar som tänkt ännu, bland annat därför amd börjar vara ikapp. Hade det fungerat med 10nm flera år sen som tänkt hade det varit svårare för amd nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har mycket mer möjligheter med mer pengar och kan ta mer risker.

Intels design är gammal och måste bytas ut dom kan inte göra så mycket mer med den. Men den är väldigt polerad.

Vi får nog helt enkelt se men jag gissar på 4.5ghz på alla kärnor. Som sagt så börjar boost på 1-2 kärnor kännas onödigt då även spel nu börjar tugga på alla mina 8 kärnor. Så för mig är det intressant vad alla kärnor klarar av.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Ska bli kul att återigen bygga ett AMD-system. Om inte AMD har ändrat sina kärnvärden sen K5, så har de alltid varit prisvärda trots att prestandan varit snabbare än Intels motsvarighet. Detta har hänt på K6, K7 (Athlon) och dess iterationer. Det är dags att byta ut mitt gamla Sandybridge-system. Tyvärr så har bristen på konkurrens lett till att Intel har saktat ned utvecklingen. Jag menar, hur gammal är Core-arkitekturen? Vi är inne på 9:e generationens Core. AMD måste tjäna pengar och vinna tillbaka respekten efter debaclet med Bulldozer-eran. Då kan man inte höja priserna, som Intel har gjort, men AMD har alltid varit David och Intel Goliat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Jag menar, hur gammal är Core-arkitekturen? Vi är inne på 9:e generationens Core.

Menar du att alla Core-produkter skulle vara baserade på samma arkitektur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Menar du att alla Core-produkter skulle vara baserade på samma arkitektur?

Det är väl inte precis samma arkitektur men väldigt liknande designmässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Menar du att alla Core-produkter skulle vara baserade på samma arkitektur?

1151 är inne på sin 4 generation byggd på 14 mm och samma arkitektur.

Detta beror på att dom ej lyckats krympa processor noden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man har mycket mer möjligheter med mer pengar och kan ta mer risker.

Intels design är gammal och måste bytas ut dom kan inte göra så mycket mer med den. Men den är väldigt polerad.

Vi får nog helt enkelt se men jag gissar på 4.5ghz på alla kärnor. Som sagt så börjar boost på 1-2 kärnor kännas onödigt då även spel nu börjar tugga på alla mina 8 kärnor. Så för mig är det intressant vad alla kärnor klarar av.

Det är väl helt klart att man har fler möjligheter med mer pengar. Grejen är just den att intel inte tagit några direkta risker och använt samma design i år o dar. Dock så visade sig det vara den största risken då amd nu nästan kommit ikapp.
Ja jag gissar också 4.4-4.6ghz på alla kärnor sen max xfr på kring 5ghz. Jag pratar om och har helatiden menat direkt ur kartong. Vilket kommer vara ett jäkla lyft tillsammans med en liten ipc ökning!
Sen hur bra det går att överklocka alla kärnor till kring 5ghz beror nog på kylning, vrm och silikonlotteri. Kommer ju inte att gå med bibehållen 105w tdp iallafall.
Se bara vad intels 9900k drar vid 5ghz all core, över 200watt och är jävligt svårkyld även med sTIM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W