AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Det som är högintressant från userbenchmark här är att latensen vid olika blockstorlekar finns med. Detta intygar att det åtminstone gjorts en dubblering utav L3 cachen vilket är extremt positivt!

https://i.imgur.com/bRbqTza.png

Latensen har sjunkit rejält även vid 8MB block. Konstigt nog är är den oproportionell vid 32MB block men det är nog bara något vi får se på just ett ES exemplar. Det kan också vara att den hämtar data från den andra chiplets L3 cache vilket i detta fall skulle lägga på ~4ns, men det är förmodligen inte så i detta test.

Latensen över regel ser mycket lovande ut över samtliga block och med tanke på att Zen2 med sin större L3 cache kan läsa och skriva dubbelt så stora block med samma latens och det bara ligger ca ~~10ns extra med chipleten så verkar det vara en lyckad design (potentiellt mycket bra för spelprestanda). Det är trots allt också ett ES med slött RAM. Om det är någon form av cachehantering i I/O delen vet man ju ännu inte med tanke på dess storlek, men med dubblad L3 cache så minskar behovet för en sådan om man lyckats såpass bra ändå med latens till RAM.

Flyttal ser oväntat stark ut då det inte är något AVX2/256-bit SIMD test där prestandan i så fall skulle vara dubblerad. Det kan väl skyllas på att front-end är mer kraftfull och matar back-end bättre, men då borde också prestanda vid heltal vart högre. Detta är ju för tidigt för att säga ännu, men i det värsta fallet vi kan förutspå så har man samma IPC i heltal fast med mycket högre frekvens och större förbättrade cacher=högre prestanda i allt, och med största sannolikheten i spel.

överensstämmer med Papermasters uttalande med att single tråd prestandat har ökat

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Det som är lite intressant i artikeln från Tom´s Hardware är detta:

"AMD has promised AM4 CPU socket compatibility until 2020 for all its Ryzen processors. That means you should be able to use any AMD Ryzen processor on any AM4 motherboard, providing AMD’s customers with a solid upgrade path in the future."

Det går ju emot det som rapporterats här på Swec... Artikeln är skriven den 17/1.

Problemet är väl att det är en tolkning. Alltså inte fakta per definition. Sedan är ju Toms hardware inte direkt den mest troliga källan för tolkningar av AMD produkter. Detta sedan länge.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Userbenchmark är inte den vassaste kniven i lådan gällande tester, men det var tillräckligt för att skvallra om att varje CCX fått 16MB L3 cache. Det återstår också att se om L3 är en inklusiv eller exklusiv cache, men med tanke på att L3 är dubblerad så finns i mina ögon större flashhalsar i Zen, och det är främst bandbredden hos IFOP och IFIS vilket är Infinity Fabric's bussarna både incore och offcore. Infinity Fabric är sjukt bra, men det behöver lira i högre frekvenser, så man kan hoppas på officiellt stöd för högre RAM hastigheter med Zen2 eller en annan divider som skulle kunna ge 2:1 IF:DRAM förhållande, eller att IFOP får en egen frekvensdomän för att åtminstone eliminera kommunikationsproblem mellan CCX.

En annan fråga som då automatiskt också dyker upp är om varje CCX får varsin länk (IFIS) till I/O kretsen, eller ska dom gå igenom en crossbar switch.

Allt har för och nackdelar men framförallt kompromissas det enormt när dom ritar en arkitektur för att möta krav som strömförbrukning och kärnyta. Det bästa scenariot med att designa ett kluster med 8 kärnor och ta bort CCX grupperingen hade varit nått, men ska alla kärnorna i en sådan design ha full meshtopologi (true-mesh) så ökar antalet bussar i kvadrat och blir extremt komplex (stort och törstigt på ström). Grupperingar måste göras någonstans då inget kan förbli monolitiskt i evighet, så CCX är nödvändigtvis inget dåligt, utan effektivt med få nackdelar om dom sätter fart på Infinity Fabric som har en ENORM potential och närmast oändligt skalbart.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

överensstämmer med Papermasters uttalande med att single tråd prestandat har ökat

Dock har AMD specifikt aldrig nämnt ökad IPC i heltal, även om det definitivt inte är uteslutet. Jag skulle bli extremt förvånad om så var fallet med en mer kraftfull front-end men det finns i en del fall bromsklossar i back-end för heltal också. Back-end för flyttal är minst sagt redan tillräckligt kraftfull.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@sesese: Det vär väl en fördel om det presterar likvärdigt redan med 3.6GHz Turbo som det gör med 4.0GHz Turbo. 400MHz eller mer än 10% i förbättring. Det är väl också vad som gissats om IPC förbättringar; runt 10%. Det som blir avgörande är vilka frekvenser det i slutändan blir. Tex 4.7GHz Turbo blir en märkbar skillnad.

Sen har ju 1920X fyrkanaligt minne, oklart vad det ger för skillnad i Userbench men det är ändå dubbla bandbredden.

1920X=180W tdp så att tro på 12kärnor och 4.7GHz med endast 105W. Då måste amd göra en 8086K= om du endast belasta en kärna då kan du få cpun att gå i 4.7GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

1920X=180W tdp så att tro på 12kärnor och 4.7GHz med endast 105W. Då måste amd göra en 8086K= om du endast belasta en kärna då kan du få cpun att gå i 4.7GHz

Skickades från m.sweclockers.com

7nm vs 14nm, helt annan process, och ny arkitektur. Du kan inte jämföra TDP på det sättet du gör.

Tex, så slår GloFo 14nm i sitt tak redan vid 4GHz och börjar dra väldigt mycket ström, säg att TSMC 7nm slår i samma tak vid 4.8GHz så är det strömmässigt ingen speciell skillnad men ändå högre frekvens.

Sen säger ju TDP inte allt, jag kan klämma ur 170W ur min 2700X fast den har 105W i TDP. Bra kylning ger mer marginal.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Senaste från Adored. Det verkar absolut som 12c med hög klockfrekvens blir av. Man måste tänka på att Zen2 är en helt ny arkitektur med förbättringar över hela brädet. Stegen från Zen till Zen+ är ingenting i jämförelse. Vi kan säkerligen räkna med både högre IPC och rejält uppskruvade klockfrekvenser, med bibehållen TDP.

Det tas upp i videon igen att 16c kan komma att lanseras senare av strategiska skäl, så att AMD kan behålla sitt momentum. Jag hoppas inte det blir så då jag vill kunna köpa det snabbaste snabba med det mesta av det mesta vad gäller kärnantal direkt vid lansering.

Jag tror även att det är fler som tänker som jag och kanske avvaktar en smula.

För låt säga som exempel att det snabbaste de lanserar nu till sommaren är 12c 4.7Ghz boost, ja då vill man ju ha den. Men släpper de senare en 16c med 5.1Ghz boost så vill man ju ha den istället, och då blir ju effekten att man kanske håller i pengarna och avvaktar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Sant, men det beror på priset också. Jag går ofta på most bang for the buck så länge som det fyller mina behov.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Dock har AMD specifikt aldrig nämnt ökad IPC i heltal, även om det definitivt inte är uteslutet. Jag skulle bli extremt förvånad om så var fallet med en mer kraftfull front-end men det finns i en del fall bromsklossar i back-end för heltal också. Back-end för flyttal är minst sagt redan tillräckligt kraftfull.

Är dock troligen de lagt en del krut just på singeltråd pga av att spelandet är en stor marknad

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kan det också vara en fråga om yield som gör att man skulle vilja lansera en 16-kärnig senare? Jag tänker att det är mycket lättare att få stora mängder 4- och 6-kärniga chiplets jämfört med 8-kärniga där inga trasiga kärnor alls får finnas. I så fall kanske man vill få upp volymen och ha en buffert av 8-kärniga så det inte blir stora leveranssvårigheter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan det också vara en fråga om yield som gör att man skulle vilja lansera en 16-kärnig senare? Jag tänker att det är mycket lättare att få stora mängder 4- och 6-kärniga chiplets jämfört med 8-kärniga där inga trasiga kärnor alls får finnas. I så fall kanske man vill få upp volymen och ha en buffert av 8-kärniga så det inte blir stora leveranssvårigheter.

Det kan absolut vara en möjlighet. Men det är också så att chiplet-designn i sig ger bättre yields än en monolitisk design, så förhoppningsvis har de inte det problemet.

Men om det är ett problem så tycker jag det är ett smart drag. De har ju lyckats dra Intel vid näsan genom att, till skillnad från dem, faktiskt ha god tillgång på både Zen och Zen+ redan vid lansering. Så jag ser såklart hellre en senarelagd lansering av 16c än en papperslansering samma datum som övriga modeller lanseras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Senaste från Adored. Det verkar absolut som 12c med hög klockfrekvens blir av. Man måste tänka på att Zen2 är en helt ny arkitektur med förbättringar över hela brädet. Stegen från Zen till Zen+ är ingenting i jämförelse. Vi kan säkerligen räkna med både högre IPC och rejält uppskruvade klockfrekvenser, med bibehållen TDP.

https://www.youtube.com/watch?v=wjVjHce8uME

Det tas upp i videon igen att 16c kan komma att lanseras senare av strategiska skäl, så att AMD kan behålla sitt momentum. Jag hoppas inte det blir så då jag vill kunna köpa det snabbaste snabba med det mesta av det mesta vad gäller kärnantal direkt vid lansering.

Jag tror även att det är fler som tänker som jag och kanske avvaktar en smula.

För låt säga som exempel att det snabbaste de lanserar nu till sommaren är 12c 4.7Ghz boost, ja då vill man ju ha den. Men släpper de senare en 16c med 5.1Ghz boost så vill man ju ha den istället, och då blir ju effekten att man kanske håller i pengarna och avvaktar.

Riktigt intressant video och bra uttalande från Mark Papermaster om prestandan vs ZEN+ och energieffektivitet.

Bara hoppas att detta blir en gamechanger men alla dessa tidiga videos ska man ta med en rejäl skopa salt och även det sägs i videon ett antal ggr.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan dom lansera skiten nån gång?! Pallar inte med 120-140fps i quake chanpions och har ingen lust att köpa i9 bara för ett spel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Woah!!.... Om vi får hänta andan och reflektera lite... Det här skulle kunna betyda ett slags tyst gillande från AMD, att en signifikant del i det han gräver fram i sina videor har substans av rang. Om de hade varit saker som överhypar ZEN2 eller osanna uppgifter så tror jag inte VD'n hade gjort det hon nu gjorde. Det här är stort. Riktigt stort!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan dom lansera skiten nån gång?! Pallar inte med 120-140fps i quake chanpions och har ingen lust att köpa i9 bara för ett spel.

Eller hur? Jag sitter helt och hållet i din båt. Två senaste spelen jag lirat krossar min CPU, hur kul är det? Och sen snackar folk om att en 6700K flaskar ett 1080Ti (fattades bara det). Har varken lust eller råd att köpa en 9900K eller ett 2080Ti som nästan krävs för spel på den skärmen jag sitter på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Eller hur? Jag sitter helt och hållet i din båt. Två senaste spelen jag lirat krossar min CPU, hur kul är det? Och sen snackar folk om att en 6700K flaskar ett 1080Ti (fattades bara det). Har varken lust eller råd att köpa en 9900K eller ett 2080Ti som nästan krävs för spel på den skärmen jag sitter på.

Min 6700k har inga som helst problem att hänga med i dagens alla titlar.
Upplever inte flaskhalls någonstans.
Sitter med ett 1080 förövrigt.

Permalänk
Medlem

När är tänka releasen för dessa skönheter?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Woah!!.... Om vi får hänta andan och reflektera lite... Det här skulle kunna betyda ett slags tyst gillande från AMD, att en signifikant del i det han gräver fram i sina videor har substans av rang. Om de hade varit saker som överhypar ZEN2 eller osanna uppgifter så tror jag inte VD'n hade gjort det hon nu gjorde. Det här är stort. Riktigt stort!

Nej precis... det här om något visar storleken på Jims dase. Extremt bra analyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

När är tänka releasen för dessa skönheter?

När Lisa Su säger att de ska lanseras.

Dold text
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

När är tänka releasen för dessa skönheter?

Juni enligt senaste nyheterna.

Permalänk
Medlem

Lisa Sus tweet är intressant. Tyder på att det ligger mycket sanning i det som AdoredTV påstår om Zen 2.

Skrivet av kalleteodor:

Min 6700k har inga som helst problem att hänga med i dagens alla titlar dom spelen jag spelar.
Upplever inte flaskhalls någonstans.
Sitter med ett 1080 förövrigt.

Fixade det åt dig: "Alla titlar" är snudd på lögn, men att den duger åt dig och dina krav i spelen du spelar är mycket möjligt.
Rent allmänt så är en 6700k absolut en flaskhals i många modernare spel, beroende på upplösning och grafikkort,
Fler och fler spel kan nyttja 6 kärnor, och i de fallen kommer en 4C/8T-CPU inte att hänga med om man parar det med ett high-end grafikkort.

Min överklockade 8700k är en flaskhals i vissa spel (BF:V och indiespel såsom 7 Days to Die, m.fl) tillsammans med ett RTX 2080 i 1440p.
Skulle jag ha en 6700k tillsammans med ett RTX 2080 och spela i 1080p hade processorn varit en extrem flaskhals.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Min 6700k har inga som helst problem att hänga med i dagens alla titlar.
Upplever inte flaskhalls någonstans.
Sitter med ett 1080 förövrigt.

Min core2duo e8400 med ett geforce 210 klarar allt jag kastar på den. jag kör allt på ultra low i 320*200...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMDDDDD:

Sätter på mig "Foliehatten" Kanske är AdoredTV en hemlig AMD influenser Hur mycket vet vi egentligen om AdoredTV? jag tror vi måste se hans födelse certifikat för att kunna verifiera att han/hon inte är en utomjording. Som jobbar för AMD.

Hur som helst att AdoredTV får något tillbaka ifrån AMD efter alla videor är skoj att se. Vi får se om Lisa Su Trollar eller om AdoredTV har slagit huvudet rakt på spiken.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Finns ingen folkbokförd i Sverige med det namn som förekommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Finns ingen folkbokförd i Sverige med det namn som förekommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh?

Permalänk
Medlem

Jim på AdoredTV. Är inte folkbokförd i Sverige, eller så heter han nåt annat än Jim/James i förnamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Det finns en James P i Aneby enligt hitta
.se.

Permalänk
Medlem

Han heter väl James "Jim" Parker?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förlåt, folkbokförd i Uppsala, menade jag. Där han enligt uppgift bor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S