AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Exakt vad som menas är inte alltid självklart, men oftast handlar det om antalet kretsar ur en wafer som går till försäljning. Händer även att det talas om fullt fungerande kretsar (icke nedskalade) men det är inte normen. I artikeln det hänvisas till från Bits 'n Chips, som inte har världens bästa track record och ofta upplevs vara väldigt "AMD-vänligt", blandas det duktigt för att få det ena att framstå som bättre än det andra.

Det skrivs att Zen 2 har en yield på 70 procent totalt i produktion, vilket jag tolkar som kretsar AMD kan använda och sälja (inkl. nedskalade där färre kärnor än 8 är aktiva). Det är helt okej med en ny design på en ny tillverkningsteknik. Positivt är att den siffran bara lär bli bättre.

Samtidigt skriver de att det ryktas om att Intels 28-kärniga XCC-krets har en yield på 35 procent sett till fullt fungerande kretsar, här räknar man helt plötsligt inte med det faktum att samma krets används för att sälja processorer med färre kärnor. I kontexten med en fullständigt enorm krets på närmare 700 mm² är 35 procent inte dåligt, något annat vore också konstigt när det handlar om en gammal tillverkningsteknik (14nm) Intel lär ha bemästrat vid det här laget. Används samma tumstock som i fallet AMD borde siffran ligga på närmare 100 procent.

Vet inte hur de räknar. Men min erfarenhet är att yield alltid syftar på hur mycket som är felfritt utan åtgärd. Om det inte är felfritt eller om det krävs en åtgärd så ger det utslag i yield. Att deaktivera defekta delar och sälja i stympad version är en åtgärd. Sedan om Bit 'n Chips blandar bort korten kan jag som sagt inte vara på. Men om AMD eller TSMC uppger 70% yield så är det 70% felfria kretsar som det åsyftas på. Men jag kan faktiskt inte se några tecken i deras text på att de skulle räkna annorlunda för de båda tillverkarna. Inga formuleringar som kan tyda på syftningsglidningar.
På mitt företag så är det så att ett omtest på grund av falskfel och brister i testutrustning ändå ger utslag i yield. Statistiken tar inte hänsyn till om det varit en faktisk åtgärd eller ej eller om enbart själva omtestet är åtgärden. Men det är kan vara mer på grund av tekniska begränsningar i loggningen snarare än att många falskfel faktiskt anses vara dålig yield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Utvecklingen går ganska långsamt.

så har det inte alltid varit vill jag minnas, glömmer aldrig den stora skillnaden mellan AMD k6-2 och k6-3 eller p1 och p2. nu på senare år känns det som det saktats ned ganska rejält, dels PGA dålig konkurrens och dels PGA att silikon börjar närma sig sin vägs ände och moores lag är död.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Vet inte hur de räknar. Men min erfarenhet är att yield alltid syftar på hur mycket som är felfritt utan åtgärd. Om det inte är felfritt eller om det krävs en åtgärd så ger det utslag i yield. Att deaktivera defekta delar och sälja i stympad version är en åtgärd. Sedan om Bit 'n Chips blandar bort korten kan jag som sagt inte vara på. Men om AMD eller TSMC uppger 70% yield så är det 70% felfria kretsar som det åsyftas på. Men jag kan faktiskt inte se några tecken i deras text på att de skulle räkna annorlunda för de båda tillverkarna. Inga formuleringar som kan tyda på syftningsglidningar.
På mitt företag så är det så att ett omtest på grund av falskfel och brister i testutrustning ändå ger utslag i yield. Statistiken tar inte hänsyn till om det varit en faktisk åtgärd eller ej eller om enbart själva omtestet är åtgärden. Men det är kan vara mer på grund av tekniska begränsningar i loggningen snarare än att många falskfel faktiskt anses vara dålig yield.

Som jag läser det hos Overclock3D (som återrapporterar) används likartade formuleringar, medan ursprungskällan Bits 'n Chips som påstår fått tag på informationen blandar korten och använder två i mina ögon vitt skilda formuleringar. Sen är det sällan jag läser eller hör någon vara så kategorisk när de pratar om yields och att det måste vara helt "felfria" kretsar. Av min erfarenhet med människor i branschen räknar de även med kretsar som är delvis defekta och kan säljas efter "åtgärd".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Känns lite som att folk väljer att argumentera mot vissa punkter utan att ens ta till sig vad jag eg skrev, eller försökte säga.
Ligger ju på dig som entusiast att sätta ihop en maskin utifrån det användningsområde den ska användas till. Om du använder just någon av dessa programmen där zen är snabbare och väljer intel, ja då har du gjort an booboo eller hur.

9900k är ju objektivt snabbare än 2700x, finns väl vissa användningsområden som jag just nu kan komma på där zen är att föredra som dekomprimering och kompilerings testet som GN körde senast. Även vissa spel föredrar AMD cpuer över Intel så det gäller ju för användaren att välja rätt beroende på vad hon/han ska använde datorn till. Men är du en användare som gör allt eller inte är så prismedveten så är ju 9900k den cpun man bör välja.

Klart man kommer uppleva flaskning om man parar ihop en äldre cpu som fx med ett 2080ti i vissa spel där 2080ti faktiskt kan prestera långt över 60fps i just 4k.(begränsar fx cpun till 60fps i detta argument) Men en fx cpu ligger från 50-75fps i många spel och para ihop den med ett modernt toppkort är inte så tokigt då du får i runda slängar samma prestanda med ett helt nytt system med ett high kort oxå. Återigen handlar det om att man som entusiast ska veta hur systemet kommer prestera i just det tilltänkta användningsområdet. Det är ju simpelt ju mer "gpu bound" du är desto mindre spelar cpun roll, tittar du upp i himlen så visst kommer du märka att fx cpun inte hänger med alls men i tunga scener så ska det inte vara någon skillnad när kortet är på knäna.

Det märks att min poäng fullständigt gått dig förbi. Nej 9900K är inte "Objektivt snabbare" än 2700X eftersom det skulle innebära att Ryzen var efter Intel på i stort sett alla plan. Vilket den inte är. Så innan du börjar tjonga runt dig dina egna åsikter som "objektiva" sanningar så kanske du borde lära dig vad begreppet innebär.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det märks att min poäng fullständigt gått dig förbi. Nej 9900K är inte "Objektivt snabbare" än 2700X eftersom det skulle innebära att Ryzen var efter Intel på i stort sett alla plan. Vilket den inte är. Så innan du börjar tjonga runt dig dina egna åsikter som "objektiva" sanningar så kanske du borde lära dig vad begreppet innebär.

Vart är 9900K inte objektivt snabbare än 2700X?

2700X ligger lång efter i Cinebench även i flertrådat och det är AMDs holy grail, spel ligger de ännu längre bakom. Ryzen ÄR i stort sett efter 9900K på alla plan.

"Overall" så är 9900K bättre även om det finns något område som AMD är bra på med 2700X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Vart är 9900K inte objektivt snabbare än 2700X?

2700X ligger lång efter i Cinebench även i flertrådat och det är AMDs holy grail, spel ligger de ännu längre bakom. Ryzen ÄR i stort sett efter 9900K på alla plan.

"Overall" så är 9900K bättre även om det finns något område som AMD är bra på med 2700X.

Även om jag gillar AMD så håller jag med här. 2700x enda större fördel är att den är ca 2400kr billigare.
Detta leder att för vissa byggen så är Intels 9900K det enda val vissa köpare har. (Xeon W är för dyr för dessa)

Det är detta som gör det så intressant med Ryzen 3, prestandaförbättringen tror jag inte kommer bli så stor så den motiverar all denna väntan många har haft. Men lite bättre prestanda behövs för att knappa in på Intel.
Där jag misstänker att AMD kommer lansera den mainstream cpu (12 core) som presterar bäst för större laster, vilket tyvärr inte mainstream nyttjar. Och emot mindre laster så blir det en prisfråga, där den största skaran inte väljer de dyraste hårdvaran rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Även om jag gillar AMD så håller jag med här. 2700x enda större fördel är att den är ca 2400kr billigare.
Detta leder att för vissa byggen så är Intels 9900K det enda val vissa köpare har. (Xeon W är för dyr för dessa)

Jag skickade tillbaka min 9900k och beställde en 2700X i förra veckan. Varför? Jag tyckte att det var så mycket skit runt om. Moderkorten till 9900k, med VRM:er, spänning, boost som inte följer Intels specifikationer och degraderas över tid. Och att vattenkylning rekommenderas/är tvunget ifall man vill köra all core boost. Jag får att det är en känsla av att allt är hackigt / slarvigt på något sätt. Den är så klart jättebra på pappret och går att köra bra med under specifika förutsättningar, men allt det som är runt omkring ger mig en känsla av slarv / desperation / end of the line / nått. Det känns bara mörkt ut, helt enkelt.

Och sen är det bara att ploppa i en 3700-3800X när de kommer om de nu kommer att vara bättre. Det blev en skillnad på 600kr (flyttade över pengar till bättre minne och moderkort) i slutändan och det är en jobbdator där några tusen hit och dit kvittar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ryzen 3200G kommer inte med 7nm utan med12+ nm lite trimmad till 3.9/1.25 GHz CPU/gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag skickade tillbaka min 9900k och beställde en 2700X i förra veckan. Varför? Jag tyckte att det var så mycket skit runt om. Moderkorten till 9900k, med VRM:er, spänning, boost som inte följer Intels specifikationer och degraderas över tid. Och att vattenkylning rekommenderas/är tvunget ifall man vill köra all core boost. Jag får att det är en känsla av att allt är hackigt / slarvigt på något sätt. Den är så klart jättebra på pappret och går att köra bra med under specifika förutsättningar, men allt det som är runt omkring ger mig en känsla av slarv / desperation / end of the line / nått. Det känns bara mörkt ut, helt enkelt.

Och sen är det bara att ploppa i en 3700-3800X när de kommer om de nu kommer att vara bättre. Det blev en skillnad på 600kr (flyttade över pengar till bättre minne och moderkort) i slutändan och det är en jobbdator där några tusen hit och dit kvittar.

Jo, det är ju känslan man får, 9900K är Intels sätt att klämma ut det sista av prestanda som går att få med det kislet. Kostar i strömförbrukning o kylning mm. AMD var ju i en liknande sits tidigare, ta tex FX-9370: TDP=220W. Hade inte AMD kommit med Ryzen hade vi nog suttit med en något uppsnabbad 7700K i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag skickade tillbaka min 9900k och beställde en 2700X i förra veckan. Varför? Jag tyckte att det var så mycket skit runt om. Moderkorten till 9900k, med VRM:er, spänning, boost som inte följer Intels specifikationer och degraderas över tid. Och att vattenkylning rekommenderas/är tvunget ifall man vill köra all core boost. Jag får att det är en känsla av att allt är hackigt / slarvigt på något sätt. Den är så klart jättebra på pappret och går att köra bra med under specifika förutsättningar, men allt det som är runt omkring ger mig en känsla av slarv / desperation / end of the line / nått. Det känns bara mörkt ut, helt enkelt.

Och sen är det bara att ploppa i en 3700-3800X när de kommer om de nu kommer att vara bättre. Det blev en skillnad på 600kr (flyttade över pengar till bättre minne och moderkort) i slutändan och det är en jobbdator där några tusen hit och dit kvittar.

Jag har varit en AMD Ryzen förespråkare, och minns när jag skrev att Yoshman var craaazy när han skrev att ryzen skulle prestera typ som en i3a i spel, vilket var sant i vissa spel i början. När jag väl skaffade mig en egen ryzen så märkte jag hur mycket pill det krävdes för att få ryzen att kunna hänga med intel i spel.

Den senaste tiden(sen 2012) har jag byggt (åt mig själv) en ivy 3770k, 6700, r5 1600 och r7 2700 och alla system förutom just gamla trogna 3770k har fått lämna mig. 6700 fick lämna mig för att det var samma gamla visa som ivy:n fast lite snabbare(10-15fps) faktum är att en sandybridge @ 5ghz fick exakt samma resultat som min 6700 at stock. När man körde överklockat till 4.8ghz(4.76) med skaylaken så fick jag enbart 5 fps mer än stock och sandyn, dock kunde jag ej klocka minnet upp något från 2133 men då får man tänka på att gamla ivy å sandyn körde med 1600ram.

Skaffade mig en r5 1600 på dagen när coffe lake släpptes, när den var överklockad(3.9,3200-3333cl16) så presterade den mellan ivyn och skylaken i de spelen jag spelade med mina vänner men hade otroligt störande barnsjukdomar som att den ej vaknade upp efter att den gick in i "hibernation mode", reset var enda lösningen(gigabyte b350 mini itx). Ett annat problem var att när man körde en testslinga och sen alt-tabba för att kolla vad för prestanda siffror afterburner rapporterade så kändes ryzen maskinen seg och laggig medans intel maskinerna var mjuk å då var det 12 trådar mot 8 och 6 trådar. En mycket nära vän som hade köpt både en 8400 och 8600 presterade i runda slängar 20fps bättre i de spelen vi spelade, och han ångrade djupt att han ens köpte 8600an då 8400an gav i princip samma prestanda.

När jag skaffade r7 2700 så hade jag fortfarande problem med att systemet kändes laggit vit allt-tabbandet jämfört med 3770kan.
Prestandan var fortfarande för snarlik ivyn å eftersom 2700, samsung b-die och det dyraste mini itx mobot gick att sälja för en bra peng så försvann det illa kvickt till en vän.

så, vad kan vi dra utav detta, jo gamla sandy å ivy e bäst

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

så, vad kan vi dra utav detta, ju gamla sandy å ivy e bäst

Nä, 4790K är den "gamla" proppen som hänger med bäst

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nä, 4790K är den "gamla" proppen som hänger med bäst

Mm det e nog så, om man inte får tag på en broadwell och får upp frekvensen en smula.

Har sett många skrika sig hesa både här och på andra forum att Ryzen 1xxx är bästa valet för att få bästa "bang for buck" men så har de senare uppdaterat till zen+ och ändå så är inte spel prestandan lika bra som en låst svennson/avg joe cpu som 8400 med enbart 6 trådar.

Hur bra "bang for buck" är det i slutändan när det har krävts två inköp och massa tid för pill för att ens komma nära en låst cpu?
Nu pratar jag så klart om spel, jag minns hur polaren med sina coffee lake(som eg är an AMD fanboi) spydda galla över hur dum jag var som valde en ryzen när det simplaste skulle vara att bra skaffa en sleten i5a, och då var ju 8400an även billigare än 1600an.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

@DST: jag gick ifrån en I7 3820 och ångrar det inte en sekund, R7 1700 känns betydligt smidigare och efter att jag fixade med att ha överklockat den till 3.9ghz och pillat med ramminnet. Så finns det inget spel som jag känner att jag behöver en starkare CPU för. Sjukt stor skillnad för streaming, jag kunde äntligen använda OBS utan att behöva köra via grafikkortet eller koppla in en 3e part streaming kort etc.

Eftersom att jag köpte Ryzen CA 3 månader efter att den kom ut så förutsatte jag att den hade några barnsjukdomar, men sedan ett år tillbaka har jag inga problem med AM4 plattformen, Flyter på sjukt stabilt och CPUn är definitivt bättre i spel än min gamla Sandy 3820.

Just nu stör jag mig mer på att Mitt Vega 64, jag kommer nog Rolla tillbaka Drivrutinerna på kortet, 75 grader som Temp Throttle är irriterande. ( Det Första och enda Negativa med Wattman just nu)

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Just nu stör jag mig mer på att Mitt Vega 64, jag kommer nog Rolla tillbaka Drivrutinerna på kortet, 75 grader som Temp Throttle är irriterande. ( Det Första och enda Negativa med Wattman just nu)

Ungefär samma med PBO, det temp throttlar, å andra sidan finns det ingen som helst risk för överhettning så det är ganska bra egentligen. Ska inte klaga eftersom min all core med PBO ligger på 4150MHz och då har jag fortfarande fördelen gentemot fast klock utan throttling att enstaka kärnor går upp till 4.35GHz. Jag inbillar mig att det är bra för typiskt desktop arbete. Och med PBO skall man köra Windows "High Performance" schema(enligt manualen för Ryzen Master), blev kännbart rappare av det men inte varmare. Idle är fortfarande ca. 30C. Lite knåp med latenser i Ryzen Dram Calculator, sen så finns det inte mycket att klaga på.

Vad gäller grafiken som är 1080Ti så är det vatten på den, gör mer nytta där än för cpu enligt mig. Kortet boostar till 2GHz utan att jag ens har överklockat det och eftersom taket är 2.1GHz så finns det inte mycket kvar att vinna på överklockning blir bara högre temps, vattenkylningen gjorde att Nvidias egen boost teknik gör jobbet, ligger på ca 50C i spel och max 60C i bench.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

@the squonk:

Varje gång jag får tanken på vatten kylning så slutar det alltid med nej då det enda som jag ser framför mig är hur det ligger en stor pöl av vätska under och i datorn en dag.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@DST: jag gick ifrån en I7 3820 och ångrar det inte en sekund, R7 1700 känns betydligt smidigare och efter att jag fixade med att ha överklockat den till 3.9ghz och pillat med ramminnet. Så finns det inget spel som jag känner att jag behöver en starkare CPU för. Sjukt stor skillnad för streaming, jag kunde äntligen använda OBS utan att behöva köra via grafikkortet eller koppla in en 3e part streaming kort etc.

Eftersom att jag köpte Ryzen CA 3 månader efter att den kom ut så förutsatte jag att den hade några barnsjukdomar, men sedan ett år tillbaka har jag inga problem med AM4 plattformen, Flyter på sjukt stabilt och CPUn är definitivt bättre i spel än min gamla Sandy 3820.

Just nu stör jag mig mer på att Mitt Vega 64, jag kommer nog Rolla tillbaka Drivrutinerna på kortet, 75 grader som Temp Throttle är irriterande. ( Det Första och enda Negativa med Wattman just nu)

Låter som en okej uppgradering i program/spel som kan utnyttja alla 8c/16t på riktigt från din i7 3820, men det finns ju samtidigt uppgraderingsalternativ till din gamla X79 plattform som ligger på samma nivå som R7 1700 om inte bättre. Och du hade uppenbarligen kommit undan sjukt mycket billigare med enbart en ny CPU till din gamla plattform än att uppgradera till en R7 1700. Allt behöver bytas istället för bara CPUn.

Personlingen tycker jag första generationen ryzen är ganska meh, visst är den betydligt bättre än den gamla FX-serien och lägger även grunden för Zen+ och Zen2 för att kunna utmana Intel på riktigt. Men jag har svårt att se hur den någonsin var ett bra uppgraderingsalternativ, om vi nu förutsätter att man hade en dator innan. Jämför vi Ryzen generation 1 med Intel processorer med samma antal cores/threads så ligger Ryzen 1500x på ungefär samma nivå som en uråldrig i7 2600k efter överklockning. Ryzen 1600x är väl aningen framför en i7 3960x t.ex. Första generationens Ryzen är ju inte ens en enorm uppgradering från den uråldriga X58 plattformen, vi snackar liksom ~20% efter överklockning.

Jag hoppas verkligen att Zen 2 levererar, men med det sagt så känns det som att deras nya 6c/12t (3600?) åtminstone bör vara bättre än 8700k i princip alla scenarion. Osv. Det fungerar inte riktigt att bara sälja fler kärnor/trådar än Intel till billigt pris om man inte ens kan slå Intel processorer som är ett antal år gamla i prestanda per c/t.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4.0:

Låter som en okej uppgradering i program/spel som kan utnyttja alla 8c/16t på riktigt från din i7 3820, men det finns ju samtidigt uppgraderingsalternativ till din gamla X79 plattform som ligger på samma nivå som R7 1700 om inte bättre. Och du hade uppenbarligen kommit undan sjukt mycket billigare med enbart en ny CPU till din gamla plattform än att uppgradera till en R7 1700. Allt behöver bytas istället för bara CPUn.

Personlingen tycker jag första generationen ryzen är ganska meh, visst är den betydligt bättre än den gamla FX-serien och lägger även grunden för Zen+ och Zen2 för att kunna utmana Intel på riktigt. Men jag har svårt att se hur den någonsin var ett bra uppgraderingsalternativ, om vi nu förutsätter att man hade en dator innan. Jämför vi Ryzen generation 1 med Intel processorer med samma antal cores/threads så ligger Ryzen 1500x på ungefär samma nivå som en uråldrig i7 2600k efter överklockning. Ryzen 1600x är väl aningen framför en i7 3960x t.ex. Första generationens Ryzen är ju inte ens en enorm uppgradering från den uråldriga X58 plattformen, vi snackar liksom ~20% efter överklockning.

Jag hoppas verkligen att Zen 2 levererar, men med det sagt så känns det som att deras nya 6c/12t (3600?) åtminstone bör vara bättre än 8700k i princip alla scenarion. Osv. Det fungerar inte riktigt att bara sälja fler kärnor/trådar än Intel till billigt pris om man inte ens kan slå Intel processorer som är ett antal år gamla i prestanda per c/t.

med tanke på hur mycket bättre ryzen är för streaming över intel så är dem inte ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Det handlar väl återigen om att den generellt sett har mer cores/threads till rätt pris. Från vad jag kan se så är en 6c/12t Intel bättre än en 6c/12t AMD även i streaming. Visst är det mycket billigare att köpa en AMD om man måste ha nytt, men hittills har ju AMD bara lagt sig på samma nivå som äldre Intel processorer med samma antal cores/threads.

Efter överklockning ser det ju ungefär så här om vi jämför 6c/12t processorer efter överklockning:

Xeon 56XX (uråldriga X58, CPUn kostar typ 20$) 6c/12t är ungefär ~20% långsammare om ens det än en Ryzen 1600x.
i7 3960x (X79) och liknande presterar på samma nivå som Ryzen 1600x.
i7 5820k (X99) och liknande presterar på samma nivå som Ryzen 2600x.

Alla de där plattformarna kan även gå upp ännu högre i antal cores/threads även om det börjar bli lite omständigt i vissa fall. Och jag antar att resultatet är liknande om vi snackar processorer från samma generationer fast med 8c/16t eller ännu högre för den delen. Tänk 5960x vs R7 2700x t.ex.

Men visst, ska man ha en billig streaming PC(eller annat som funkar bra med över 12t) och vägrar begagnat och överklockning för den delen så Ryzen ett riktigt bra val idag.

AMD ska vara jävligt glada att Intel började låsa multiplarna på Xeon processorerna som motsvarar Broadwell-E (6800k osv) och senare om AMD ska fortsätta på samma spår med många cores/threads till bra pris.

Permalänk
Medlem

@4.0 en 6c/12t Intel är NU bättre än en 6c/12t amd för streaming; när amd släppte sina Ryzen så var Intels 6c/12t cpuer fortfarande markant dyrare, eller sämre prestanda än amd (typ 3930 och liknande).
En 5960x presterar vad jag kan hitta ett par procent sämre än en 2700X, även överklockade.
Om man dessutom ska skaffa begagnat så är gen1 Ryzen betydligt mer prisvärda än de plattformar du nämner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

@4.0:

Jag har haft en sån dålig erfarenhet av Intels uppgraderings vägar att jag vägrar köpa en till Intel CPU i mitt liv igen. OM det kommer en Ryzen 3000 modell med 12 kärnor så kommer jag förmodligen köpa den. Jag ser ingen anledning till att köpa en gamla Intel CPU som jag ändå kan överklocka en R7 1700 att springa varv runt. Med mina minnes timings och om jag trycker upp min CPU i 4ghz+ så klår jag lätt en Intel 6950x i stock, en CPU som vid tid punkten när jag köpte min R7 1700 kostade 20k (6950x). Jag gav 3200kr för min R7 1700 och jag såg ingen Intel CPU som kunde ge mig i närheten av samma prestanda för prisklassen. Även i dagens läge är det bara 9900k som är något att ha ifrån intel om det inte vore för att priset ligger runt 5000kr så kanske man kunde rekomendera den. men då kan man lika bra köpa en R7 2700 för 2500kr-2800kr och överklocka. Och du får även med en okej kylare med en Ryzen CPU, det kan man inte säga om Intel.

Sen är Även Threadripper Betydligt bättre än vad intel kan erbjuda i samma prisklass.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Nä, 4790K är den "gamla" proppen som hänger med bäst

Varför inte en 5775C?

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag kanske har missuppfattat att denna tråd kanske skulle handla om nya AMD Ryzen 3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@_Merc_: Det handlar väl återigen om att den generellt sett har mer cores/threads till rätt pris. Från vad jag kan se så är en 6c/12t Intel bättre än en 6c/12t AMD även i streaming. Visst är det mycket billigare att köpa en AMD om man måste ha nytt, men hittills har ju AMD bara lagt sig på samma nivå som äldre Intel processorer med samma antal cores/threads.

Efter överklockning ser det ju ungefär så här om vi jämför 6c/12t processorer efter överklockning:

Xeon 56XX (uråldriga X58, CPUn kostar typ 20$) 6c/12t är ungefär ~20% långsammare om ens det än en Ryzen 1600x.
i7 3960x (X79) och liknande presterar på samma nivå som Ryzen 1600x.
i7 5820k (X99) och liknande presterar på samma nivå som Ryzen 2600x.

Alla de där plattformarna kan även gå upp ännu högre i antal cores/threads även om det börjar bli lite omständigt i vissa fall. Och jag antar att resultatet är liknande om vi snackar processorer från samma generationer fast med 8c/16t eller ännu högre för den delen. Tänk 5960x vs R7 2700x t.ex.

Men visst, ska man ha en billig streaming PC(eller annat som funkar bra med över 12t) och vägrar begagnat och överklockning för den delen så Ryzen ett riktigt bra val idag.

AMD ska vara jävligt glada att Intel började låsa multiplarna på Xeon processorerna som motsvarar Broadwell-E (6800k osv) och senare om AMD ska fortsätta på samma spår med många cores/threads till bra pris.

Känns som de i det blåa laget ser 3000 serien som ett större hot då de går in i tråden och skriver hur bra det blå lagets CPUer är i denna tråden.

Men som trådskapare så anser jag att det får ni ta i en egen tråd. Jag skapade tråden för att prata om AMD RYZEN 3000 serien och inget annat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du inte bara berätta istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Ber om ursäkt, livet gjorde sig påmint. Fick se Asus lineup och lite prestandasiffror, men det ser inte så hett ut. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad är det du fick se som inte är bra? Ät det dåligt moderkort eller dålig prestanda på CPUn. vilken CPU fick du se prestanda om?

Skrivet av korda:

Ber om ursäkt, livet gjorde sig påmint. Fick se Asus lineup och lite prestandasiffror, men det ser inte så hett ut. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Enligt mig känns det inte så troligt att någon recensent eller personer under NDA redan sett skarpa versioner av någon Zen 2 propp ännu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jonas79:

Enligt mig känns det inte så troligt att någon recensent eller personer under NDA redan sett skarpa versioner av någon Zen 2 propp ännu.

Media har inte fått någon sån info ännu och det lär dröja ett tag till. Allt pekar mot en lansering i sommar och så jävla långt innan får vi inte reda på saker under sekretess.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: i7 3930k kom ut i slutet av 2011, Ryzen 5 1600 kom ut 11 april 2017. Så vet inte riktigt hur du har jämfört. Fanns ju ingen som tänkte en tanke på att köpa en ny 3930k 2017, och begagnat var/är nog den motsvarande Xeon-proppen billigare för samma sak.

Det är svårt att jämföra vad som är mest prisvärt begagnat, nästintill allt handlar om dagspris. Vad man däremot kan konstatera är att det är att det är betydligt billigare att enbart byta CPU än att byta ut allt, vilket hela den här diskussionen började från. Utöver det så har ju i princip alltid single thread prestandan varit avgörande för hur länge en plattform håller rent historiskt.

Angående 5960x vs 2700x beror det självklart på test från test, men från vad jag kan se är det otroligt jämnt efter överklockning.

@_Merc_:
Självklart är/var Ryzen ett klockrent val för dig som priorioterar många cores/threads till rätt pris. Sen är det ju lite löjligt att jämföra en överklockad processor med en stock. Min poäng handlade mycket om hur billiga uppgraderingar av äldre plattformar ofta kan nå samma nivå som Ryzen Gen 1 och eventuellt 2. Så om du inte hade en sådan plattform sen innan så är det ju en helt annan sak. Men det är ju en väldigt specifik gren som Ryzen vunnit i hitills på riktigt.

@sesese: Skulle inte påstå att jag tillhör något "lag". Jag är väldigt intresserad av hur bra Ryzen 3000 serien kommer vara och håller verkligen tummarna på att den levererar. Känns verkligen som att potentialen finns där samtidigt som det känns lite som att Intel fastnat på en platå i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv

@4.0: Jag håller med om det du säger med lag. Känns så otroligt ***** fånigt de som tar sidor på just en sak som detta där man faktiskt har möjlighet att mäta i princip allt. Det beror ju helt på vad man ska ha det till och sen får man väga olika för- och nackdelar mot vad man får betala osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton studs:

@snajk: Jag kanske har missuppfattat att denna tråd kanske skulle handla om nya AMD Ryzen 3000

Det verkar så. Tråden har hittills handlat mest om pajkastning mellan fanbois till två stora företag. Mitt inlägg var något sarkastiskt...