Lämplig uppgradering för i5-4690k/GTX970/16GB?

Permalänk
Medlem

Lämplig uppgradering för i5-4690k/GTX970/16GB?

Tycker det börjar bli dags att uppgradera min gamla spelburk lite smått iallafall. Ett bra tag sen man var ens det minsta insatt i vad det var för delar man skulle ha i burken för att det skulle duga till att spela. Tittade lite på vad Battlefield 5 hade för krav och enligt just den sidan jag tittade på iallafall (systemrequirementslab) så var det väl just processorn som inte höll måttet för att ens nå minimikraven.

Detta är väl typ vad jag har i burken ungefärligt just nu:

CPU:
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz

RAM:
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)

GFX:
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUStek Computer Inc)

HDD:
223GB KINGSTON SV300S37A240G (SSD)
931GB Western Digital WDC WD10EZRX-00D8PB0 (SATA)

Får rota runt i datorn mer om det finns någon ytterligare fråga gällande datorn.

Budgetmässigt så har jag egentligen ingen hårddragen linje, men jag hade iallafall hoppats på att få ut så mycket som möjligt på <5,000.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Tidale:

Nytt grafikkort för 35% extra FPS i snitt från 970 + Pure Rock CPU kylare för att överklocka den till 4.2GHz åtminstone.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1070-vs-Nvid...

Ny processor som är 15% snabbare ungefär.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4690K-vs-...

Hade jag varit du hade jag tagit alternativ 1 och uppgraderat processor nästa år när nya generation Ryzen kommer ut.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Moderkort? Kylare? PSU?

Klocka skiten ur CPU:n och kasta in ett till 970 och du är hemma.

Permalänk
Medlem

Kasta INTE in ett till 970.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Nja, 970n i sig börjar kännas lite lätt förlegad. Tror inte att det skulle vara det mest prisvärda alternativet om jag så kastade in ett dussin av dem.

MOBO:
ASUS Z97M-PLUS

PSU:
Cooler Master 600Watt 80+

Kylningen har jag lite sämre koll på vad de ens heter. Ganska standardiserad fläkt där på baksidan, en standard på processorn, och den som sitter på grafikkortet

Blir väl mest troligt då att köra på ditt förslag @Stromming90 och kasta in ett 1070 istället (eller också?) och avvakta nya Ryzen-serien när den kommer (Vad kommer den ens att heta? Noll koll nuförtiden!) Tack oavsett för hjälpen!

Självfallet ändå öppen för second opinions eller bara folk som håller med! Desto fler svar desto säkrare känner jag mig inför ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidale:

Nja, 970n i sig börjar kännas lite lätt förlegad. Tror inte att det skulle vara det mest prisvärda alternativet om jag så kastade in ett dussin av dem.

MOBO:
ASUS Z97M-PLUS

PSU:
Cooler Master 600Watt 80+

Kylningen har jag lite sämre koll på vad de ens heter. Ganska standardiserad fläkt där på baksidan, en standard på processorn, och den som sitter på grafikkortet

Blir väl mest troligt då att köra på ditt förslag @Stromming90 och kasta in ett 1070 istället (eller också?) och avvakta nya Ryzen-serien när den kommer (Vad kommer den ens att heta? Noll koll nuförtiden!) Tack oavsett för hjälpen!

Självfallet ändå öppen för second opinions eller bara folk som håller med! Desto fler svar desto säkrare känner jag mig inför ett köp!

Låter som ett vettigt beslut. Du kan ju även kolla efter beggade i7 4xxxK på Tradera/Blocket/SweC eller bara försöka klocka din i5:a lite mer.

Edit: Här är lite juicy rykten om Ryzen 2:

Permalänk

Har själv en 4690k. Har överklockar den till 4,5. Den är grymt överklockningsvänlig. Har däremot hört att det är väldigt individuellt från processor till processor. Med vattenkylning går den som varmast 83 grader. Bytte till ett 1080 ti för några månader sedan. Bf5 går väl någonstans mellan 75-95 FPS. Däremot så är det cpun som flaskar. Den får verkligen jobba och får tyvärr strypa till 60 fps på grund av värmeutvecklingen som blir på högre fps i vissa spel (144hz skärm).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör min 4690k I 4.8ghz och den pallar inte i närheten av 144fps i spel som har 32spelare eller mer t.ex black ops 4, bf1 osv. Så min uppgradering kommer bli nya ryzen som kommer 2019 ☺️

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort kommer göra största skillnaden, du bör uppgradera din CPU senare, men då krävs nytt moderkort och minnen, bättre att spendera pengarna på ett grafikkort, kanske begagnat 1070ti-1080 från marknaden här?