Snabba upp server samt fråga om att skicka/ta emot data

Permalänk
Medlem

Snabba upp server samt fråga om att skicka/ta emot data

Hej,

Två frågor i en tråd

1. Min server har 8GB ECC RAM och hanterar ett antal serverprogram. Vid boot tar den upp 5,6GB RAM, vilket gör att det blir 2,4GB tillgängligt. Servern kör Windows 10 Enterprise. Väl medveten om hur Windows fungerar med minneshanteringen, skulle servern upplevas som snabbare med mer RAM? Den är inte direkt långsam nu men att dra igång en webbläsare eller arbeta direkt på servern gör att RAM- minnet går nästan i toppen. Är det så att Windows hanterar detta bra eller är det mycket swappande tro?

2. När jag skickar större filer från en Windows 7 dator så får jag bara ut 22-25MB/sek från klienten. Men när jag hämtar samma filer på klienten från servern så ligger det på 110-125MB/sek, alltså gigabit hastighet. Någon som har en tanke om vad detta kan bero på?

Permalänk

Varför kör du Windows 10 på en server? Det fungerar att skyffla data från en W10 också, men vad föranleder det?
Alla datorer mår bra av RAM, men det är förstås efter ditt behov. Om den allokerar upp mycket RAM och det börjar bli "trångt" kommer den i värsta fall börja swappa på hårddisk.
SMB är lite yxigt sätt att mäta överföringshastighet. Vad kör du för diskar? CPU?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Bekvämlighetsskäl skulle jag säga. Windows fungerar och intresset för Linux är ungefär noll. Server är väl alltid ett alternativ men också en kostnadsfråga. Kör ett antal servrar från Bitnami (hemsidor, CRM med flera) och det fungerar väldigt bra så finns liksom ingen direkt anledning att byta annat än för bytets skull.

Datorn är som följande:
AMD FX-6100
8GB ECC RAM
3x250GB SSD i RAID1 som systemdisk och servermjukvaror
16 8TB diskar, WD RED om jag minns rätt, i hårdvaru RAID6 uppdelat i två uppsättningar (i praktiken alltså 12x8TB)

Permalänk

Om du har möjlighet att köra Windows Server, så är det en bra början på en server. Filhastigheter varierar mycket på mekanisk disk, speciellt beroende på vilken typ av läs/skriv du uträttar. Du får alltså väldigt olika resultat på många och små filer, jämfört med få och stora filer. Raidkontrollers, cache-storlekar, batteribackup mm påverkar också diskprestanda. Utöver uppsatt array också.
Är det DAS-lagring, eller är det någon form av SAN?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Gör ett läs och skrivtest lokalt. Skapa en share på både mekaniska diskarna och SSD och gör samma test med filöverföringen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Om du har möjlighet att köra Windows Server, så är det en bra början på en server. Filhastigheter varierar mycket på mekanisk disk, speciellt beroende på vilken typ av läs/skriv du uträttar. Du får alltså väldigt olika resultat på många och små filer, jämfört med få och stora filer. Raidkontrollers, cache-storlekar, batteribackup mm påverkar också diskprestanda. Utöver uppsatt array också.
Är det DAS-lagring, eller är det någon form av SAN?

Får titta på det - har fortfarande lite svårt att se fördelarna egentligen. Servern kör Bitdefender Antivirus och Malwarebytes (vad-det-nu-heter) och risken är väl att sådana mjukvaror inte fungerar tillräckligt bra utan svindyra licenser.

Angående prestandan, jo jag vet men om jag har en fil på 10GB och skickar den till servern så går det i början fort för att sedan sjunka ned mot 20-25MB/sek. Tänk att det beter sig som om en cache blir full. Hämtar jag däremot samma fil från Windows 7 så går det i gigabithastighet.

Det är väl egentligen bara en vanlig NAS om man ser till filservern. Vet inte riktigt skillnaden mellan DAS och SAN och NAS. En dator i nätverket

Skrivet av jocke92:

Gör ett läs och skrivtest lokalt. Skapa en share på både mekaniska diskarna och SSD och gör samma test med filöverföringen

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
Gjorde det nu - går så pass fort att det knappt går att uppskatta men betydligt snabbare än gigabithastighet vart fall. Testade även att skicka samma fil till en annan Windows 10 dator och från Windows 10 dator till servern. Till Windows 10 datorn går det förhållandevis trögt (ca 50-60MB/sek) medan från Windows 10 till Windows 10 går det i gigabithastighet. Så skulle tro att det är nån vajsing i Windows 7.

Permalänk
Medlem

När du gör det lokala testet på servern, alltså flyttar fil(er) från en disk till en annan, tänk på att använda så pass stora filer att dom inte får plats i diskarna / raid-controllerns cache, annars får du inte ut så mycket vettig info av testet.

Du använder raid6 för hårddiskarna, som jag gissar är 5400 RPM-diskar. Raid6 är den absolut slöaste av alla raids vid skrivningar, eftersom varje skrivning måste skrivas till 3 olika diskar. Det kan vara så att med din setup kommer du inte komma upp i högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Topp3:

När du gör det lokala testet på servern, alltså flyttar fil(er) från en disk till en annan, tänk på att använda så pass stora filer att dom inte får plats i diskarna / raid-controllerns cache, annars får du inte ut så mycket vettig info av testet.

Du använder raid6 för hårddiskarna, som jag gissar är 5400 RPM-diskar. Raid6 är den absolut slöaste av alla raids vid skrivningar, eftersom varje skrivning måste skrivas till 3 olika diskar. Det kan vara så att med din setup kommer du inte komma upp i högre hastighet.

Hej,

Jo det är klart, brukar köra med en stor 20GB fil. Är filen mindre än typ 3GB så går det så fort att det inte märks riktigt. Är det mindre än 20GB spelar det inte heller så stor roll känns det som

Ligger på ungefär 350-500 i skriv under normala förutsättningar så det fungerar som det ska. Är rätt övertygad om att det är något med min Windows 7 installation.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Vad har du för hårdvaruserver? beroende på märke så måste du installera alla server agenter korrekt. Är detta gjort? Sedan har du några andra vettiga inlägg här ovan som nämner en hel del som du bör gå igenom. Det jag tycker är konstigt är att ingen har reagerat på det mest uppenbara: "Servern kör Bitdefender Antivirus och Malwarebytes" Alla Microsoft servers blir superslöa om antivirus är käpprätt felkonfigurerat samt felinstallerat. Börja med att stänga av/avinstallera antivirusprogrammen helt. Testa därefter om det blev bättre eller sämre. Förmodligen blev det till det bättre = felinstallerad/felkonfigurerad antivirus. På servers skall man alltid konfigurera just Antivirusprogram korrekt för att slippa få slö server. Varje seriös tillverkare av antivirusprogram har en lista på vad man bör tänka på när det kommer till just installation av antivirusprogram på servers, speciellt Microsoft servers. Och glöm inte att installera serverns agenter!

Permalänk
Medlem

@dl380g7: Hej och tack för svar.
Som jag skrev i början så är det Windows 10 Enterprise så inget server OS eller dylikt så där av standard Bitdefender och Malwarebytes. Som du säger är det ofta utmaningar med "vanliga" antivirusprogram och server OS, så där av standard.

Permalänk
Medlem

När du gör en fil överföring till servern, kolla task manager (aktivitetshanteraren på svenska?).
Går någon av cpu, minne eller disk usage mot 100%?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Får titta på det - har fortfarande lite svårt att se fördelarna egentligen. Servern kör Bitdefender Antivirus och Malwarebytes (vad-det-nu-heter) och risken är väl att sådana mjukvaror inte fungerar tillräckligt bra utan svindyra licenser.

Antivirus är väl det troliga problemet... ska väl scanna allt data under skrivning?

Hade själv en långsam filserver med raid-6. Visade sig att pga glapp kabel eller nåt hade en av diskarna gått över från DMA till PIO-mode. Var mjukvaruraid så gick att se att en disk var mycket långsammare om man gjorde individuellt lästest på dem. Kunde maxa linan vid läsning men inte skrivning.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Hej,
Som sagt så fungerar det att hämta data i gigabit hastighet. Det som inte fungerar är att skicka data till servern i gigabit hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@SAFA: Hej,
Som sagt så fungerar det att hämta data i gigabit hastighet. Det som inte fungerar är att skicka data till servern i gigabit hastighet.

Låter som diskarnas skrivhastigt inte riktigt hänger med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Låter som diskarnas skrivhastigt inte riktigt hänger med

Hej,

Nu förstår jag inte riktigt. Om jag skickar data från Windows 7 till servern så går det långsamt men om jag hämtar data från Windows 7 till servern så går det fort.

Verkar svårt att förstå problematiken - men jag har gått vidare och nöjt mig med att just nu är det så här. Det funkar bra i övrigt och det är inga större datamängder som sänds så det blir bara ett problem i teorin.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den läser fortare än vad den skriver, rätt standard även om det inte är en jättestor skillnad i hastighet men det kan påverka.

Som nämnt tidigare lär ditt AV påverka också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej,

Nu förstår jag inte riktigt. Om jag skickar data från Windows 7 till servern så går det långsamt men om jag hämtar data från Windows 7 till servern så går det fort.

Verkar svårt att förstå problematiken - men jag har gått vidare och nöjt mig med att just nu är det så här. Det funkar bra i övrigt och det är inga större datamängder som sänds så det blir bara ett problem i teorin.

Provade just att skriva en 10GB fil på min raid6: tog 35 sekunder (inkl sync) att läsa samma fil (efter att tömt cache) tog 19 sekunder. Så klar skillnad.
Sen om det är olika från olika datorer men snabbt lokalt så kan det ju bero på tappade paket på nätet. Behövs inte många omsändningar för att ta ned farten rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den läser fortare än vad den skriver, rätt standard även om det inte är en jättestor skillnad i hastighet men det kan påverka.

Som nämnt tidigare lär ditt AV påverka också.

Skrivet av SAFA:

Provade just att skriva en 10GB fil på min raid6: tog 35 sekunder (inkl sync) att läsa samma fil (efter att tömt cache) tog 19 sekunder. Så klar skillnad.
Sen om det är olika från olika datorer men snabbt lokalt så kan det ju bero på tappade paket på nätet. Behövs inte många omsändningar för att ta ned farten rejält.

Ok hörrni - jag förstår att detta är svårt men kan ni läsa följande och förstå frågan:

1. Inloggad på Windows 7 sänder jag en fil till server och det går långsamt
2. Inloggad på servern hämtar jag en fil från Windows 7 och det går fort

Det är således skrivning i båda fallen. Avsändaren är densamma. Mottagaren är densamma. Skillnaden är vem som utför kommandot. Det har inget med antivirus att göra eller läs/skriv då kapaciteten är begränsad av nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ok hörrni - jag förstår att detta är svårt men kan ni läsa följande och förstå frågan:

1. Inloggad på Windows 7 sänder jag en fil till server och det går långsamt
2. Inloggad på servern hämtar jag en fil från Windows 7 och det går fort

Det är således skrivning i båda fallen. Avsändaren är densamma. Mottagaren är densamma. Skillnaden är vem som utför kommandot. Det har inget med antivirus att göra eller läs/skriv då kapaciteten är begränsad av nätverket.

Behöver kanske inte dra min sedvanliga predikan om att konsument-OS inte är lämpligt för server-syften, så jag hoppar det.

Kanske handlar om någon processprioritering?
När W7 skickar fil är det en lokal user på W7-maskinen som skickar till ett remote system, där remote systemet själv styr över vad som skall prioriteras.
Lek med tanken att servern säger nåt i stil med: Mitt arbetsminne är redan ganska hårt belastat p.g.a. servertjänster med prioritet, så den överföringen får gå lite långsammare så det inte påverkar något annat.

När däremot severadmin(?) på servern -lokal user- tar en fil från en remote plats, kanske den ges högsta prioritet p.g.a. lokal user-status?

Hur funkar det omvända scenariot?
1. Inloggad på Servern(W10) sänder jag en fil till Windows 7?
2. Inloggad på Windows 7 hämtar jag en fil från Servern(W10)?

-Har ju även förekommit att närverksdrivrutiner kan ha lite fuffens för sig ibland.
-Även Anti-virus program på servern t.ex. kan ju ha olika policys för vad som skall prioriteras/kontrolleras.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ok hörrni - jag förstår att detta är svårt men kan ni läsa följande och förstå frågan:

1. Inloggad på Windows 7 sänder jag en fil till server och det går långsamt
2. Inloggad på servern hämtar jag en fil från Windows 7 och det går fort

Det är således skrivning i båda fallen. Avsändaren är densamma. Mottagaren är densamma. Skillnaden är vem som utför kommandot. Det har inget med antivirus att göra eller läs/skriv då kapaciteten är begränsad av nätverket.

Du verkar heller inte vilja läsa svaren och ta aktion.

Kort sagt du får profilera överföringen och se hur mycket diskarna sitter 'wait', skrivkö-längder (NCQ-värden), CPU-förbrukning på olika program, kolla noga på förbrukningen av din AV-program etc. - temporärt stänga av olika program som kan interferera (som tex AV-programmet) och se om det blir högre fart, kort sagt kolla bit för bit och se var det flaskar någonstans.

Även filsystem påverkar och en ej på länge defragmenterad NTFS kan ha rent bedrövliga prestandavärden på snurrdiskar med fragmenterad och väldigt många småskrivningar över hela disken även om diskarna som sådan har bra prestanda när man väljer bättre filsystem som grupperar sina skrivningar och försöker få dem så sekventiella som praktiskt möjliga redan från början...

När du har svar på detta så kan man gå vidare därifrån.

---

Har du RAM-cacheminne på din HBA-kort, har den som du _VET_ fungerande BBWC (batteribackup på RAM-minne på kontrollerkortet) eller motsvarande med supercap eller flash-minne.

Står den i HBA:s BIOS eller administrativa program att write-cache (på HBA RAM-cache alltså, inte själva diskarna då skrivcache på diskarna skall vara avstängda) verkligen är aktiv, har du justerat balansen mellan läscache och skrivcache i HBA-kontrollern (jag brukar köra 1/4-läscache och 3/4-del skriv-cache - för det är skrivcache som ger resultat när det gäller skrivhastighet mot diskarna)

Det är jätteskillnad i antal moment som måste göras om man 'bara' läser från en RAID gentemot att skriva mot en RAID. Därav brukar skrivhastigheten vara lägre än läshastigheten.

HBA brukar tex. vänta på ett kvitto att det är skrivet och klart från disken innan det skickar nästa bunt data för skrivning, och är det många och små datapaket så tar det ett tag, speciellt när man inte har write-cache aktiverad på disken (med write-cache så kvitterar det omedelbart trots att datat inte är utskrivet på skivan och fortfarande bara ligger i skrivkö (som dessutom stuvas om hela tiden mha. NCQ prioriterar olika hela tiden för att minimera armrörelserna så mycket det går) inne i driverns RAM-minne) vilket den inte behöver göra vid läsning.

Detta ger stor skillnad i prestanda... Just att write cache kvitterar innan datat verkligen är skrivet på skivan gör att man inte vill ha writecache påslaget på själva diskdriver utan istället har man en större diskcache på själva diskkontrollern som får ta den smällen och med batteribackup försäkrar att ingen data liggande i dess RAM-minne försvinner vid strömavbrott innan man fått kvitto från diskarna att det är skrivet på deras skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Behöver kanske inte dra min sedvanliga predikan om att konsument-OS inte är lämpligt för server-syften, så jag hoppar det.

Kanske handlar om någon processprioritering?
När W7 skickar fil är det en lokal user på W7-maskinen som skickar till ett remote system, där remote systemet själv styr över vad som skall prioriteras.
Lek med tanken att servern säger nåt i stil med: Mitt arbetsminne är redan ganska hårt belastat p.g.a. servertjänster med prioritet, så den överföringen får gå lite långsammare så det inte påverkar något annat.

När däremot severadmin(?) på servern -lokal user- tar en fil från en remote plats, kanske den ges högsta prioritet p.g.a. lokal user-status?

Hur funkar det omvända scenariot?
1. Inloggad på Servern(W10) sänder jag en fil till Windows 7?
2. Inloggad på Windows 7 hämtar jag en fil från Servern(W10)?

-Har ju även förekommit att närverksdrivrutiner kan ha lite fuffens för sig ibland.
-Även Anti-virus program på servern t.ex. kan ju ha olika policys för vad som skall prioriteras/kontrolleras.

Du kanske är först med att vara inne på något här. Servern kör många (nåja, relativt) serverprogram och använder en hel del RAM.

Testade nu att hämta en fil från serven till Windows 7 = maxad gigabit lina.
Testade också att skicka en fil från servern till Windows 7 = gick trögare men marginellt, ca 85-90% av max

Kan vara något med nätverksdrivrutiner kanske, kör på ett separat som går över PCI-E porten.

Skrivet av xxargs:

Du verkar heller inte vilja läsa svaren och ta aktion.

Kort sagt du får profilera överföringen och se hur mycket diskarna sitter 'wait', skrivkö-längder (NCQ-värden), CPU-förbrukning på olika program, kolla noga på förbrukningen av din AV-program etc. - temporärt stänga av olika program som kan interferera (som tex AV-programmet) och se om det blir högre fart, kort sagt kolla bit för bit och se var det flaskar någonstans.

Även filsystem påverkar och en ej på länge defragmenterad NTFS kan ha rent bedrövliga prestandavärden på snurrdiskar med fragmenterad och väldigt många småskrivningar över hela disken även om diskarna som sådan har bra prestanda när man väljer bättre filsystem som grupperar sina skrivningar och försöker få dem så sekventiella som praktiskt möjliga redan från början...

När du har svar på detta så kan man gå vidare därifrån.

---

Har du RAM-cacheminne på din HBA-kort, har den som du _VET_ fungerande BBWC (batteribackup på RAM-minne på kontrollerkortet) eller motsvarande med supercap eller flash-minne.

Står den i HBA:s BIOS eller administrativa program att write-cache (på HBA RAM-cache alltså, inte själva diskarna då skrivcache på diskarna skall vara avstängda) verkligen är aktiv, har du justerat balansen mellan läscache och skrivcache i HBA-kontrollern (jag brukar köra 1/4-läscache och 3/4-del skriv-cache - för det är skrivcache som ger resultat när det gäller skrivhastighet mot diskarna)

Det är jätteskillnad i antal moment som måste göras om man 'bara' läser från en RAID gentemot att skriva mot en RAID. Därav brukar skrivhastigheten vara lägre än läshastigheten.

HBA brukar tex. vänta på ett kvitto att det är skrivet och klart från disken innan det skickar nästa bunt data för skrivning, och är det många och små datapaket så tar det ett tag, speciellt när man inte har write-cache aktiverad på disken (med write-cache så kvitterar det omedelbart trots att datat inte är utskrivet på skivan och fortfarande bara ligger i skrivkö (som dessutom stuvas om hela tiden mha. NCQ prioriterar olika hela tiden för att minimera armrörelserna så mycket det går) inne i driverns RAM-minne) vilket den inte behöver göra vid läsning.

Detta ger stor skillnad i prestanda... Just att write cache kvitterar innan datat verkligen är skrivet på skivan gör att man inte vill ha writecache påslaget på själva diskdriver utan istället har man en större diskcache på själva diskkontrollern som får ta den smällen och med batteribackup försäkrar att ingen data liggande i dess RAM-minne försvinner vid strömavbrott innan man fått kvitto från diskarna att det är skrivet på deras skivor.

Missförstå mig rätt men det är för att svaren är så fruktansvärt dåliga. Inget i svaren fram tills nyligen har varit något att agera på annat än att det skapade en "nä detta var nog fel forum"- känsla.

Jag har läs på drygt 550MB/sek och skriv på 350-400MB/sek i min RAID6. Detta är inget jag nämnt för att det är helt oväsentligt. Visst har jag batteribackup och visst är det rätt konfigurerat. Som jag har skrivit i tråden så funkar det att skicka data från en Windows 10 dator till Server i gigabithastighet, motsvarande ca 110-120MB/sek. Det funkar att hämta data från en Windows 7 dator i gigabithastighet men det funkar alltså inte att skicka data från en Windows 7 dator i mer än 30-50% av gigabithastigheten. Min tolkning är att det är något protokoll eller något annat i kommunikationen mellan de olika operativsystemen som är orsaken. Eftersom jag inte kör ett serveroperativsystem så spelar antiviruset inte någon roll, testat. Men som jag skrev ovan så har jag släppt det och accepterat att det bara är så. Inte så mycket att göra något åt och prestandan är "bra nog".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du kanske är först med att vara inne på något här. Servern kör många (nåja, relativt) serverprogram och använder en hel del RAM.

Testade nu att hämta en fil från serven till Windows 7 = maxad gigabit lina.
Testade också att skicka en fil från servern till Windows 7 = gick trögare men marginellt, ca 85-90% av max

Kan vara något med nätverksdrivrutiner kanske, kör på ett separat som går över PCI-E porten.

Missförstå mig rätt men det är för att svaren är så fruktansvärt dåliga. Inget i svaren fram tills nyligen har varit något att agera på annat än att det skapade en "nä detta var nog fel forum"- känsla.

Jag har läs på drygt 550MB/sek och skriv på 350-400MB/sek i min RAID6. Detta är inget jag nämnt för att det är helt oväsentligt. Visst har jag batteribackup och visst är det rätt konfigurerat. Som jag har skrivit i tråden så funkar det att skicka data från en Windows 10 dator till Server i gigabithastighet, motsvarande ca 110-120MB/sek. Det funkar att hämta data från en Windows 7 dator i gigabithastighet men det funkar alltså inte att skicka data från en Windows 7 dator i mer än 30-50% av gigabithastigheten. Min tolkning är att det är något protokoll eller något annat i kommunikationen mellan de olika operativsystemen som är orsaken. Eftersom jag inte kör ett serveroperativsystem så spelar antiviruset inte någon roll, testat. Men som jag skrev ovan så har jag släppt det och accepterat att det bara är så. Inte så mycket att göra något åt och prestandan är "bra nog".

Vilka versioner av SMB har du installerat på resp. dator? Inte så att det är någon missmatch att någon fortfarande kör på SMB 1.0?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Missförstå mig rätt men det är för att svaren är så fruktansvärt dåliga. Inget i svaren fram tills nyligen har varit något att agera på annat än att det skapade en "nä detta var nog fel forum"- känsla.

Jag har läs på drygt 550MB/sek och skriv på 350-400MB/sek i min RAID6. Detta är inget jag nämnt för att det är helt oväsentligt.

Du kanske anser det oväsentligt men för de flesta andra så är det väsentlig information eftersom RAID-system kan vara struliga rätt ofta i prestandaavseende och kan behövas att skruvas på parametermässigt, att skriva "Jag har läs på drygt 550MB/sek och skriv på 350-400MB/sek i min RAID6" redan väldigt tidigt i fråga/svars dialogen, hade inneburit att alla berörda tidigt kunna noppat av potentiella felhändelseträdet som berör lagringen och ägnat mer tid på de andra frågeställningarna.

Att felsöka så handlare det om att man (läsaren också - inte bara frågeställaren) förstår hela vägen, dela upp det i mindre block och titta på de block som sölar mer än förväntat, veta vad varje del rimligen bör ge och märka när det inte presterar som tänkt, och det fungerar inte om frågeställaren bara kastar ut små bitar av det. Ingen som felsöker vill spendera tiden på en drivrutin i en klientdator om det senare visar sig att en disk i raiden står och lyser rött på 100% last och drar ned all prestanda i RAID:en - därför vill man veta med hårda fakta och helst bench-test ( på moget filsystem med stora och icke komprimerbara filer) som tex. uppgivna hastigheter nu - inte bara tro att RAID har den prestanda som förväntas, så att man inte behöver ägna mer tid åt det.

---

Det ligger mycket i att "som man frågar, får man svar" och är inte svaren tillfredsställande så skall man inte börja med att klanka på och förringa de som svarat (vilket sänker kvaliten och viljan på svaren ännu mer) utan istället kritiskt titta på sin fråga och dialogkedjan efter om den är tillräckligt bra formulerad och har tillräckligt mycket och rätt information så att läsaren leds rätt och inte börja spekulera och bränna tid på fel saker i fel ända... för sådant missledande/eller avsaknaden av information som gör att man leds fel och bränner tid på saker som visade sig inte vara problem kan även göra läsare som är villiga att skriva svar griniga och kvaliteten på svaren blir där efter...

Kan man inte finna användbar information för att man helt enkel är okunnig (alla är nybörjare någon gång) så är dos ödmjukhet i texten väldigt förlåtande om man gör saker i fel ordning och är lyhörd och responsiv på svaren som sedan kommer...

Mao. ibland kan det vara bra att sätta på sig svarar-mössan och försöka se på frågeställningen utifrån om den är vettig och informativ utformad för en läsare som inte har någon som helst kunskap om situationen innan - innan man trycker på 'skicka meddelande'...

Permalänk
Medlem

@xxargs: men för helvete rent ut sagt. Frågan är följande: "Jag skickar data till en server i låg hastighet från en Windows 7 dator men kan hämta data till server från samma dator i gigabithastighet, varför? Någon som har något råd eller tanke om detta". Dessutom i något tillägg så står det att från en Windows 10 dator så skickas data i full gigabit hastighet hela tiden.

Det säger att servern är kapabel till 1gbit eller mer i prestanda. Minsta slutledningsförmåga säger att det således bör vara något mellan Windows 7 och Windows 10 i mitt fall och behövde förslag på vad det skulle kunna vara.

Visst, man ställer frågor som man får svar. Håller helt med, men i det här fallet så är det inget fel på frågan. Att börja svamla om "antivirusprogrammet som strular" när jag kör Windows Enterprise, vilket jag också varit tydlig med, sätter också bara nivå. Leds man in på fel spår för att man får tunnelseende av ordet "server" och inte vet att Enterprise inte är ett serveroperativsystem bör man inte ge sig på att avge svar.

Problemet är inte att jag är okunnig utan problemet här är att allt för många tror sig vara kunniga. Men just i det här fallet går jag bet och har bestämt mig för att rycka på axlarna åt det för att i praktiken spelar det inte så stor roll.

@mr_lazy har kollat och det är inte SMB1 på Windows 7. Jag har bestämt mig för att tro att det bara är något meckigt mellan de olika plattformarna och låter det vara som det är

Permalänk
Medlem

ok - vi står ganska långt ifrån varandra, men har du ännu gjort någon profilering och sett var resurserna spenderas i Win7 gentemot Win10 (jag missade faktiskt det med win10 och full blås där när jag skrev - ursäkta)

Jag vet inte om det finns liknande verktyg som tex 'atop' i linux men resurs-monitorn och taskmanagern i windows kanske ger en hint om det är en process som drar mycket resurser eller hänger i väntan på IO-svar från någon enhet som bromsar.

De är ju ganska lika i GUI-uppbyggnaden i win7 och win10 och lägger man skärmskott bredvid varandra eller kan studera dess parallellt under testen mot server så kanske man ser någon process och drar resurser som inte är tänkt på den ena av burkarna.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Mjae det jag på rak arm kan läsa ut är att hårddisken (partitionen för att vara exakt) går på 100% på Windows 7 datorn när den skickar data till Windows 10. Däremot när jag är inloggad på servern och hämtar data från Windows 7 så ligger den på kanske 40-50% och ändå presterar dubbelt.

Dock verkar inga processer sticka ut på något sätt.

Permalänk
Medlem

100% disklast i mer än mycket korta perioder är inte bra när man läser från disk, vid 100% last så flaskar disken av någon orsak.

hur ser NCQ - är den över 1 så är disken hårt lastad om det är en SSD

Något hanteras alltså olika på disk och sektorhämtningsnivå om man från win7 försöker skicka till en utdelad nätverksvolym på servern, men hanteras på annat sätt när servern hämtar fil på en utdelad enhet i din win7.

Är det bara läsnings som sker när det går långsamt - eller skriver den saker också samtidigt?

Är du helt säker på att datorn och servern är nystartad eller har rensat cachen och är lika i status vid båda testerna - för har man gjort en körning så finns data kvar i OS olika Cachar på respektive sidan och det går inte att jämföra om man inte har exakt samma utgångsvärden

Vad jag menar är att när du läser filen första gången så läser det med diskens sanna hastighet, andra gången går väldigt mycket fortar pga kvarvarande cache-information i burken