Ersätta en 30-tums kvalitetsskärm?

Permalänk
Medlem

Ersätta en 30-tums kvalitetsskärm?

Hej,

Har suttit och kikat på en ny skärm men blir inte riktigt klok på vad jag vill ha. I dagsläget kör jag en HP LP3065 (2560x1600, IPS) som har drygt tio år på nacken. Ruggigt bra enligt mina krav. Flankerad av två stycken Dell på 1200x1600 (pivot). Vill nu byta ut mittenskärmen men vill inte göra något dumt. Fördelen med LP3065 är att den är otroligt jämn och behaglig. Har kikat på företagets LED-skärmar som är betydligt mera ojämna och svajjiga överlag både i hur de presterar men också i design (pivot- läge som inte är rakt, stativ som gungar osv).

Om man går upp till 4K och minst 30" igen - vad bör man ha för att det inte ska vara sämre? Sidoskärmarna räknar jag med får vara kvar ett tag till.

Förtydligade rubrik från "Ny skärm - alternativ är jobbigt..."/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@MsSmith: 00-talets 30-tummare var high-end-produkter och de har egentligen bara ersatts av 2560x1440-modeller som ibland är nästan lika bra, men också mycket billigare att tillverka. Så för att finna något motsvarande måste du nog ut på en undersökningsturne. Vill du ha stort och brett, ta en titt på de 38-tums 3840x1600-skärmar som finns. Kan vara motsvarande nivå.

Annars är den troliga nivån för lika bra fast i 4K den nivå av 32-tums (31,5) IPS-paneler som ligger i prisklassen över 10.000 kronor.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Är det så illa? Jag vet att dessa 30" modeller som HP, Dell och Apple tog fram var väldigt korrekta men trodde att utvecklingen kommit längre. Vill minnas att jag betalade runt 18 000kr för denna när det begav sig. Låter nästan som att det inte är värt uppgraderingen, tyvärr Finns det någon estimerad livslängd på dessa?

Permalänk
Bildexpert 📺

@MsSmith: Med en budget på 18.000 kr går det att även idag finns lika bra eller bättre skärmar. Men du kommer förmodligen inte riktigt få samma nivå om du lägger 3500 kronor på en 27-tummare med 2560x1440.

Om det nu var det du undrade?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag vet nog inte vad jag undrade...
Man blir lite avundsjuk samt konfunderad när man ser alla skärmtrådar och recensioner för "rimligt" (sub 10 000kr) prissatta skärmar och så skriver du att de "ibland är nästan lika bra" Uppgraderingsjävulen finns där men samtidigt finns det inte många alternativ att uppgradera till.

Permalänk
Master of Overkill
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺

@MsSmith: Det som hänt med bildkvaliteten sedan den där 00-generationen är faktiskt inte så mycket. Jag har en själv en NEC Spectraview av den generationen. De nyare IPS-panelerna är dock bättre på eftersläpsnivåer – ifall nu spel är ett krav.

Men den grundläggande bildkvaliteten är väl närmast i grunden något sämre – men mycket, mycket billigare. Köparna har vant sig att betala 4000-5000 kr för en vettig IPS-arbetsskärm med bra stativ etc. Det är inte längre lika intressant att man kan få ännu bättre skärm för 2-5 ggr priset.

Om man nu inte är medveten om vad man faktiskt kan få på den här nivån.

För 10 år sedan kunde man "lätt" betala 18.000 kronor för en bra skärm. Därför att allt som kostade mindre var en direkt försämring. Nu är det nästan lika bra och kostar en bråkdel. Men den kvalitetsnivå du är van vid med hög uniformitet med mera är fortfarande lika kostsamt som det alltid varit.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag bytte till den i signaturen och är än så länge nöjd med den, tillräckligt bra för att man inte direkt ska irritera sig på nått (möjligen ljudkvaliten...) utan att kosta proffsskärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är också i samma situation . Jag har en Dell U3011 som är köpt i september 2012. Jag funderar på denna Eizo..

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4918209

Jag hittar dock inga vettiga recensioner av skärmen. Kan den fungera som en allroundskärm? Hur är bildkvaliteten direkt ur lådan?

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna! Ska läsas på

Skrivet av Laxpudding:

@MsSmith: Det som hänt med bildkvaliteten sedan den där 00-generationen är faktiskt inte så mycket. Jag har en själv en NEC Spectraview av den generationen. De nyare IPS-panelerna är dock bättre på eftersläpsnivåer – ifall nu spel är ett krav.

Men den grundläggande bildkvaliteten är väl närmast i grunden något sämre – men mycket, mycket billigare. Köparna har vant sig att betala 4000-5000 kr för en vettig IPS-arbetsskärm med bra stativ etc. Det är inte längre lika intressant att man kan få ännu bättre skärm för 2-5 ggr priset.

Om man nu inte är medveten om vad man faktiskt kan få på den här nivån.

För 10 år sedan kunde man "lätt" betala 18.000 kronor för en bra skärm. Därför att allt som kostade mindre var en direkt försämring. Nu är det nästan lika bra och kostar en bråkdel. Men den kvalitetsnivå du är van vid med hög uniformitet med mera är fortfarande lika kostsamt som det alltid varit.

Tack för dina tankar, då är det lite som jag trott egentligen. Tyvärr, får väl medges. Är nog inte riktigt beredd att gå ned i kvalitet för att få en högre upplösning eller en snabbare monitor. Det är väl spöstraff på att säga det här men 60hz räcker gott för mig.

Skrivet av landahl:

Jag är också i samma situation . Jag har en Dell U3011 som är köpt i september 2012. Jag funderar på denna Eizo..

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4918209

Jag hittar dock inga vettiga recensioner av skärmen. Kan den fungera som en allroundskärm? Hur är bildkvaliteten direkt ur lådan?

Ingen dålig pjäs du har där. Dessvärre känns det som att vi kommer ha svårt att hitta något som på rak arm är bättre. Den du länkade är samma som Tvelander länkade tror jag och ja - den känns väldigt aktuell att titta närmare på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är väl spöstraff på att säga det här men 60hz räcker gott för mig.

Don't you dare!

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faktiskt riktigt bra bildkvalité framför högre uppdatering. Det bästa är om man kunde få bägge delar men för tillfället så verkar det omöjligt. Jag håller tummarna att MicroLed utvecklas snabbare.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar min 43"-spelskärm från Philips med HDR1000, VA-panel, Quantum Dot (QLED) & Adaptive Sync. Se signatur.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Rekommenderar min 43"-spelskärm från Philips med HDR1000, VA-panel, Quantum Dot (QLED) & Adaptive Sync. Se signatur.

Den skärmen är säkert helt ok men jag vill ha det absolut bästa inom bildkvalitet och då är det nog bara Eizo som verkar intressant nu.

Jag har kollat lite på denna också ---> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4077218 Tyvärr verkar det vara ojämn kvalitet så jag skippar nog den. Dells senaste 32 4k monitor har jag också kikat på men den verkar också ha skiftande kvalitet.

Denna är mest intressant nu. Jag tror jag ska ringa Eizo och fråga lite om den. Kanske det kommer en ersättare nästa år?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4918209

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@landahl: Vi får nog lägga ned det här - åtminstone har jag gjort det
Vi är så pass nära den ultimata skärmen att en "betydligt" bättre helt enkelt inte finns.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att en 55 tum 4k Oled tv kostar ca 12000 kr och denna Eizo 31,5 tum 4k datorskärm kostar 15000kr?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4918209

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kommer det sig att en 55 tum 4k Oled tv kostar ca 12000 kr och denna Eizo 31,5 tum 4k datorskärm kostar 15000kr?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4918209

Antagligen så har datorskärmen i fråga betydligt bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

@landahl: Kvantitet och storlek. 55" är väl betydligt mer standard och lättare. Som tidigare nämnts är vi i ett udda träsk nu medan tv är normalt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@landahl: Tillverkningsvolymer som jag gissar är tiotalet miljoner paneler mot tio tusentalet paneler. Vi har också skillnader i kvalitetskontroll och krav på komponenter.

Så miljoner exemplar som pumpar ut till en massmarknad världen över där köparen tänker "Wow vilken svärta!" jämfört med en yrkesprodukt som säljs i enstaka exemplar till specifika ändamål där användaren ställer direkta krav på kvaliteten. Vilken i sin tur kräver bättre komponenter och snävare urvalsprocesser. För exempelvis hög uniformitet. Den 55-tums OLED du köper kommer troligtvis vara synligt fläckvis grön eller rosa mot ena halvan av panelen.

Permalänk
Medlem

Kan någon jämföra dessa skärmar och tala om vilken på papperet som har bäst bild, färger mm?

Jag tycker det ser ut som att Dell vinner här med bland annat 10 bitars panel.

Eizo FlexScan EV3285 vs Dell Ultrasharp UP2316Q

https://www.displayspecifications.com/en/comparison/e93561c99

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kan någon jämföra dessa skärmar och tala om vilken på papperet som har bäst bild, färger mm?

Jag tycker det ser ut som att Dell vinner här med bland annat 10 bitars panel.

Eizo FlexScan EV3285 vs Dell Ultrasharp UP2316Q

https://www.displayspecifications.com/en/comparison/e93561c99

I praktiken tror jag inte det är någon större skillnad mellan dem, men på pappret ser Dell skärmen bättre ut.

Dels för 10 bitars panelen, och dels för att Dell skryter om hur bra färgåtergivning skärmen har - vilket tyder på att de i alla fall har ansträngt sig lite extra på den punkten. Dessutom ser Dell skärmen ut att vara något billigare.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skulle nog sätta mer tillit till Eizos menyer och möjligheter ifall man vill gå mer på djupet utöver kartonginställningarna.

Inte sett någon av de båda produkterna, men Dells menyer saknar ofta viktiga alternativ ifall man behöver ta ett extra kliv med finjustering.

Permalänk
Medlem

Tydligen kan man inte se någon skillnad mellan 10 och 8 bitars panel.

https://fstoppers.com/education/can-you-see-difference-betwee...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av landahl:

Tydligen kan man inte se någon skillnad mellan 10 och 8 bitars panel.

Det där stämde inte det minsta. Oväntat att set en så felriktad artikel på f-stoppers. Många år sedan jag besökte dem men ändå. Inte ett rätt någonstans.

Ögat har en förmåga att inom särskilja ungefär 10.000 steg av olika luminansnivåer. Det motsvarar ungefär 14 bitars färgdjup. 8 bitar täcker inte in i närheten in denna nivå och därför är en 8-bitars gråramp på en display som är kapabel att återge 8 bitar utan posterisering också en tydlig bandningsnivå.

Man kan räkna banden i en perfekt återgiven 8-bitars gråramp utan vidare så länge displayen är tillräckligt stor och förstås tillräckligt bra, vilket kan vara en utmaning bara det. Den märkliga "testbilden" i artikeln är inte tillräckligt stor för att demonstrera dessa skillnader. Dessutom innehåller den fel som ger en effekt liknande posterisering.

Att 8 bitar är otillräckligt för att svara mot precisionen i ögat är uppenbart med SDR. Och smärtsamt tydligt med HDR där också 10 bitar kan anses vara lite underkant. HDR är det som ändrar detta och tvingar fram högre bitdjup i hur hård- och mjukvara fungerar.

Däremot är det "rätt" på sätt och vis då det idag är svårt att se skillnad på 8 och 10 bitar därför att:
1) "infrastrukturen" är 8 bitar. Jpeg-bilder, HD-video, DVD, Blu-ray etc. YT-codecs etc.
2) De flesta displayer är inte tillräckligt bra och kan inte återge nyanser med 10 bitars precision även om det specas så.
3) Windows och mjukvara arbetar normalt i 8-bitars färgdjup. Så även om innehållet är 10 bitar kan de flesta program inte arbeta med högre precision än 8 bitar. Så en 10-bitars testbild återges med 8 bitars precision och då blir det förstås omöjligt att se skillnad. Detta håller då på att ändras i och med HDR.

Permalänk
Medlem

Asus kommande skärm Proart PA32UCX verkar intressant. Här är lite mer information -->

https://youtu.be/EYftg6pUrUs?t=519

Permalänk
Medlem

Sitter i samma träsk med min https://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x1... för att jag ska få något mer intressant än denna som snart är 6 år gammal måste jag upp i 6000-7000kr vilket jag inte är beredd på att lägga för att få en liknande skärm.

Har personligen sneglat på denna ett tag men har ingen aning om det verkligen är i princip den skärmen jag har idag + 144hz

https://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-mg279q

förstår verkligen hur jobbigt det måste vara att hitta en ersättningsskärm till din om den kostade runt 18000kr ny och var det absolut värsta då, det absolut värsta idag kostar väl mer än det dubbla och allt annat i 18000krs klassen är likvärdigt med det du redan har :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Sitter i samma träsk med min https://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x1... för att jag ska få något mer intressant än denna som snart är 6 år gammal måste jag upp i 6000-7000kr vilket jag inte är beredd på att lägga för att få en liknande skärm.

Har personligen sneglat på denna ett tag men har ingen aning om det verkligen är i princip den skärmen jag har idag + 144hz

https://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-mg279q

förstår verkligen hur jobbigt det måste vara att hitta en ersättningsskärm till din om den kostade runt 18000kr ny och var det absolut värsta då, det absolut värsta idag kostar väl mer än det dubbla och allt annat i 18000krs klassen är likvärdigt med det du redan har :/

Jag är beredd att betala runt 20000 för att ersätta min Dell U3011. Den är fortfarande på topp vad gäller bildkvalitet men jag vill gå över till 4k. Asus skärm verkar mycket intressant med tex micro led, hdr 10 , 10 bitar Ips panel mm. Tänk på att en skärm kan man ha länge och pengarna är väl investerade för det är skärmen man tittar på hela tiden. Jag lägger faktiskt hellre mer pengar på en skärm än själva datorn. Givetvis måste jag ha en ny dator när jag ska byta skärm men jag tänker inte köpa det snabbaste grafikkortet som tex 2080ti för 15000 kr.

https://youtu.be/EYftg6pUrUs?t=519

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om man är ute efter en skärm med bra kvalitet och uniform bild så skulle jag personligen nog inte kika på något annat än Eizo eller NEC i den högre prisklassen. Smakar det så kostar det men det är det värt då skärmen är det man sitter och tittar på hela tiden. Det finns inga genvägar till den perfekta bilden. Bedrövlig uniformity överlag på dagens skärmar oavsett vad man köper under 10k. Jag ska köpa mig en Eizo igen om ett tag och den som är länkad högre upp här i 4k upplösning är en stark kandidat. Under tiden har jag köpt mig en väldigt billig 4k panel att använda för 3000kr (Philips 276E8VJSB). Inte "perfekt" uniformity på något vis men bra mycket bättre än några paneler jag testade innan som låg i 6000kr klassen. Tillräckligt bra för att inte störa mig på det och då är jag väldigt känslig för ojämnheter så det är ett rätt gott betyg ändå. Finns mycket överprisat skräp där ute idag.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Om man är ute efter en skärm med bra kvalitet och uniform bild så skulle jag personligen nog inte kika på något annat än Eizo eller NEC i den högre prisklassen. Smakar det så kostar det men det är det värt då skärmen är det man sitter och tittar på hela tiden. Det finns inga genvägar till den perfekta bilden. Bedrövlig uniformity överlag på dagens skärmar oavsett vad man köper under 10k. Jag ska köpa mig en Eizo igen om ett tag och den som är länkad högre upp här i 4k upplösning är en stark kandidat. Under tiden har jag köpt mig en väldigt billig 4k panel att använda för 3000kr (Philips 276E8VJSB). Inte "perfekt" uniformity på något vis men bra mycket bättre än några paneler jag testade innan som låg i 6000kr klassen. Tillräckligt bra för att inte störa mig på det och då är jag väldigt känslig för ojämnheter så det är ett rätt gott betyg ändå. Finns mycket överprisat skräp där ute idag.

Det enda problemet är att detta är en 8 bitars panel. Jag vill ha en 10 bitars panel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4918209

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av landahl:

Det enda problemet är att detta är en 8 bitars panel. Jag vill ha en 10 bitars panel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4918209

Aj det hade jag missat det var ju synd för det behöver jag också då jag arbetar en del i Photoshop. Till och med den billiga 4k-panelen jag sitter på nu har 10-bit och även det visar sina brister i gradienter framförallt när man sitter och jobbar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch