Permalänk

Kommer RAM upgrade snabba upp min dator?

Hej behöver er hjälp.
Ja har en Asus UX32LN med original 8GB RAM (dessa https://www.amazon.com/Hynix-HMT451S6AFR8A-PB-PC3-12800-DDR3-...

Skulle 2 st av dom här snabba upp min dator?
https://www.crucial.com/usa/en/ux32ln/CT6005999

Tipsa gärna om andra/billigare minnen om ni vet några.

Tack!

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

@ljudnisse: Mera RAM kan man alltid nyttja, men jag tror inte du kommer märka av någon prestanda skillnad.
Datorn du har, kunde fås med både 1TB mekanisk disk, eller en 128GB SSD.
Om du har mekanisk disk, kommer du snabba upp burken högst påtagligt med byte till en SSD.
Det kräver dock kopiering av din Windows installation från gamla disken, till den nya. (Lite mera meck!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Tack @turbonisse ( är vi släkt kanske )
Misstänkte nästan det, min har redan en SSD som tur är.
Troligen skulle väl mer än 8GB ram inte heller hjälpa.

Får väl vänta nåt år och sen köpa mig en ny helt enkelt, men gillar min Asus fortfarande så...

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

@ljudnisse: Har du väldigt mycket program, eller sidor i web läsaren öppna samtidigt? I så fall kommer din dator swappa över en del ur RAM till SSDn för att frigöra minne. Men iom att det är en SSD, så saktar inte swappandet ner datorn jättemycket. Har du fem program/sidor öppna samtidigt, ryms de i RAM och ingen idé att uppgradera alls. Allt beror på dina dator vanor.
Photoshoppar du? Eller ännu värre videoredigerar? Då kan du inte ha nog mycket RAM. Men då skulle du redan köpt en annan dator.
I min tag nedan ser du att jag har 32GB i båda mina maskiner. Det är för att jag Photoshoppar.

Ja det ser tvivelsutan ut som vi är släkt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Kan ge ett exempel jag nyligen fått uppleva.
Köpte nyligen en laptop, den har 8gb ram och endast SSD lagring. (GL73 8RE med HDD byt till SSD. Ram upgrade på väg.)
Om jag kör Destiny 2 och har en valfri sida öppen med Firefox så är ram-användningen väldigt hög och jag får ut max 60fps-ish.
Stänger jag Firefox går FPSen upp över 60 och ligger oftast runt 80 FPS.

Rekommenderar numera minst 16gb ram för gaming datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk

Mest surfande men en ovana att ha många flikar öppna i både Chrome och Firefox.
Är lite av en travnörd och kollar div videos och trav siter, där av många flikar.
Och ser då att minnesbeläggnigen då ligger på 75-80% och datorn känns seg/laggar.
Därav min fråga.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Mest surfande men en ovana att ha många flikar öppna i både Chrome och Firefox.
Är lite av en travnörd och kollar div videos och trav siter, där av många flikar.
Och ser då att minnesbeläggnigen då ligger på 75-80% och datorn känns seg/laggar.Därav min fråga.

Du beskrev det precis själv. Du har många flikar öppna. En flik kan lätt tugga i sig 1GB (Windows vill ha ett par också) Så det är klart att datorn swappar över sidor till SSD.
Med 16GB RAM kommer det swappa mindre, men så länge du låter Windows styra kommer du ändå råka på det.
Laggar datorn om du har tre-fyra flikar öppna? Om svaret är nej, så kan det hjälpa att installera mera ram. Annars inte.
Det är inte så att du har en liten SSD som börjat bli full? Har datorn inte plats att swappa, måste den börja organisera om och det saktar ner.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: Tack för alla svar.
Testade lite mer nu.
Har 17GB ledigt på SSDn och med typ 10 flikar öppna i två läsare så ligger minnet på 50% beläggning. Och dator känns rapp.

Så jag spar nog in de 1600:- som nya minnen skulle kosta, och håller koll på min flikar i stället:)

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Avstängd

@Fastie: Hej, jag har en massa ram minne från min man och undrar kan jag stoppa in dem i en laptop så den blir snabb nog att spela ark på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne1:

@Fastie: Hej, jag har en massa ram minne från min man och undrar kan jag stoppa in dem i en laptop så den blir snabb nog att spela ark på?

Det beror på alldeles för många faktorer för att svara på.
Det kommer endast hjälpa om det är ram som sätter gränsen för din prestanda.
För min laptop gav dig mig en prestanda boost då jag byte till både bättre och mer ram. Men det var just ram som var min bottleneck.

Det skadar inte att ha mer ram, men det måste vara rätt också. Det du har ligger är kanske inte rätt. Laptops använder SO-DIMMs, en mindre formfaktor jämfört med ram till stationära datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Avstängd

@Fastie: Ok ja han hade en stor stationär dator med massa saker i,så passar nog inte in i min laptop. Ska kika på ram minne alternativet annars får jag nog inhandla en ny laptop.

Permalänk
Medlem

@nanne1: Om det är just ARK du vill spela så jämför de rekommenderade specifikationerna för spelet med hårdvaran i din laptop.

MINIMUM:
OS: Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)
Processor: Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 or better
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GTX 670 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or better
DirectX: Version 10
Storage: 60 GB available space

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Avstängd

@Fastie: ok tack det hjälpte en del så min laptop räcker inte jag har 6 GB Memory, mitt grafik kort inget att ens nämna..Det blir en ny laptop:)