RAID 1 vs Basic Synology NAS

Permalänk
Medlem

RAID 1 vs Basic Synology NAS

Hej!

Ska konfigurera min nya Synology NAS. Min plan är att köra 2st 4TB diskar i "Basic" varav den ena ska agera backup till den andra. Anledningen till att jag vill ha basic och inte RAID 1 är för att jag vill även ha backup på vissa grejer som inte är på den andra NAS-hårddisken. Kommer även såklart ha en backup på "backupen" på en annan plats. Låter det vettigt?

Vissa tjatar om att raid 1 inte är backup, men förstår inte varför det inte skulle vara det? Om ena hårddisken kraschar så har man det ju på den andra? Sen kan ju huset brinna upp men det är ju mindre troligt och därför jag också kommer spara det viktigaste på en separat plats. Men tycker fortfarande det borde kunna anses som en form av backup även fast det såklart alltid är bra att a backup på backupen.

Skrev fel raid
Permalänk
Vila i frid

RAID1 är upptid (om NAS'en tillåter HotSwap), inget annat. Du är inte skyddad från logiska fel som t.ex. trycka på DEL, få strömavbrott, ransomware eller blixnedslag. Kör diskarna i RAID0 om du har backup på annan plats samtidigt som diskprestandan blir fördubblad.