Reparation av termostat Gnosjö oljefylld radiator

Permalänk
Medlem

Reparation av termostat Gnosjö oljefylld radiator

Införskaffade för 8 år sedan 9 st oljefyllda 400V elradiatorer på Jula. Fabrikat Gnosjö.

Tills nyligen fungerade bara 4 av dessa. 5 trasiga.

Tänkte att det inte är helt osannolikt att det finns en och annan Sweclockersmedlem som har monterat sådana hemma.
Att köpa nya kompletta termostater är dyrt.
Däremot är komponenterna som behöver bytas i termostaten billiga och kan köpas på Elfa exempelvis.

De som inte fungerade hade lite olika problem:

  • de blev inte varma trots att lysdioden lös (om den lyser svagt så släpper inte triacen på strömmen till radiatorn)

  • det var svårt att ställa in temperaturen, antingen kallt eller varmt, fastnade i antingen kallt eller varmt läge (beror troligen på att trimpoten bränts sönder pga den urusla konstruktionen med ett effektmostånd som utvecklar mycket värme)

De fyra trasiga termostaterna är nu reparerade nedan visas vad som behöver bytas ut.

Men först...det handlar om 400V, starkström, ge er endast på detta om ni har tillräcklig kunskap!!!
Dra ut kontakten innan ni börjar skruva isär!!!

Komponenter som behöver bytas ut är:
https://www.elfa.se/sv/drivkrets-dil-on-semiconductor-uaa2016...
https://www.elfa.se/sv/kondensator-470-uf-25-vdc-105-rubycon-...
https://www.elfa.se/sv/trimpotentiometer-22-kohm-piher-pt15nv...

Men det skadar inte att även byta dioden:
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-400-do-41-taiwan-semicon...

Triacen har jag inte behövt byta. Men om även den skulle vara trasig så är det denna:
https://www.elfa.se/sv/triac-to-220ab-600-12-st-btb12-600swrg...

Termostaten:

Skruva isär och vik upp elektronikdelen:

Dra bort kylflänsen (hmm... undrar om man ska på med Kryonaut sedan.... )

Dessa komponenter ska bytas ut:

Nya komponenter:

Lödkolv....

...och tennsug gör jobbet:

Enklast att montera tillbaka ena halvan först:

Elektronikschemat, har utgått från exempelapplikation och ritat in hur Gnosjös är konstruerad:

Permalänk
Medlem

Vill verkligen tacka för denna guide.
Jag har lagat 3st element hittills, lär bli fler. Du har sparat mig en hel del $$$, säg till så swishar jag en pizza

Ett gav ingen värme, trots att dioden lös. De andra två gav värme lite hur som helst, aldrig som jag ville. Lysdioden lös svagt på dessa.

Jag har bytt kondensator, inget synligt fel på dem men chansar på att de hade torkat ut då elementen är några år gamla. Samt likriktardioden, den var tydligt bränd i alla elementen.

Alltså bytte jag varken potentiometer eller drivkrets i något av fallen.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Reparation termostat Gnosjö oljeelement,

Tjena, riktigt stilig beskrivning och länkar till komponenter. Jag verkar ha samma problem men komponenten ovanför dioden har bränt kortet. Antar att det är något form av motstånd kanske en termistor men kan inte se några beteckningar på den så svårt att veta vilken jag ska köpa. Du anger 10kOhm på schemat men jag hittade en annan tråd som specade 33kOhm.

Sen har du två NTC på schemat men jag ser bara 1 i verkligheten. Har du möjligen spec på vilken termistor man ska ha (om det nu är det som sitter ovanför dioden)

Sen är det väl 400v mellan faserna?

Tack igen för ypperlig beskrivning och bilder!!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gått genvägen med att sätta upp en central termostat och koppla förbi styrenheten i elementen helt och bara behålla överhettningsskydd.

Men det beror givetvis på hur det ser ut i det aktuella fallet vad som är smidigast.

Permalänk
Medlem

TACK!!!!

Bugar, bockar och tackar allra ödmjukast för detta tips!! Räddade mig från ett betydligt större problem än att bara byta termostat eller element. Har bara två faser plus jord framdraget till elementen i garaget. Ny termostat eller nytt element kräver numera nolla också. I mitt fall vore det väldigt komplicerat att lösa!

Permalänk
Medlem

Undran till ursprungliga inlägget från Jul 2017

Hej!

I kretsschemat, uppdaterat 2019-01-20, anges potentiometerns resistans till 100k, i komponentlistan anges 22k.

1: Vilket värde är korrekt?
2: Stämmer verkligen kretsshemat från 2019-01-20? 2 st NTC-motsrånd...?

/Bengt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnurre:

Hej!

I kretsschemat, uppdaterat 2019-01-20, anges potentiometerns resistans till 100k, i komponentlistan anges 22k.

1: Vilket värde är korrekt?
2: Stämmer verkligen kretsshemat från 2019-01-20? 2 st NTC-motsrånd...?

/Bengt

Trimpoten är på 22k. Det är ett fast motstånd bredvid som är på 100k.

Jodå, två NTC på mina radiatorer iaf.

Det verkar finnas minst en till version av termostaten, kanske din inte är exakt lik denna.

Permalänk
Medlem

Reparation av termostat Gnosjö oljefylld radiator

Skrivet av abc80piggyback:

Trimpoten är på 22k. Det är ett fast motstånd bredvid som är på 100k.

Jodå, två NTC på mina radiatorer iaf.
https://i.imgur.com/4ids7dZ.jpg

Det verkar finnas minst en till version av termostaten, kanske din inte är exakt lik denna.

Ok. Tack för snabbt besked! /Bengt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airlord:

Bugar, bockar och tackar allra ödmjukast för detta tips!! Räddade mig från ett betydligt större problem än att bara byta termostat eller element. Har bara två faser plus jord framdraget till elementen i garaget. Ny termostat eller nytt element kräver numera nolla också. I mitt fall vore det väldigt komplicerat att lösa!

Hej, det står i Gnosjös bruksanvisning att man kan strunta i den blå tråden om man har 3 fas utan nolla. Anslut bara 2 av faserna och jord

Permalänk
Medlem
Skrivet av davblo:

Hej, det står i Gnosjös bruksanvisning att man kan strunta i den blå tråden om man har 3 fas utan nolla. Anslut bara 2 av faserna och jord

Jo det stämmer bra det. Hos oss används nollan för nattsänkning inne i huset mha central timer, men till garaget o källaren är den inte framdragen, bara två faser och jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Tänkte att det inte är helt osannolikt att det finns en och annan Sweclockersmedlem som har monterat sådana hemma.....

Hej, vi har en stugby med totalt över 100 sådana element - och det finns nästan alltid några som inte fungerar. Hittills har vi bara slängt ut de och installerat nya. Det är den enklaste lösning men inte alls billig.

Jag har nyligen börjat fundera på att byta ut termostaten på dem trasiga, så det var väldigt intressant att hitta denna tråd.

Jag har sparat 7 stycken icke fungerande, och ska börja kolla närmare på dem. Först behöver jag ta reda på om det är termostaten som är dålig eller om värmeelementet har gått sönder. Jag antar att man kan mätta någon motstånd genom värmeelementet om det är ok.

Permalänk
Medlem

Det går att köpa ny termostat också...inte så dyra faktiskt.
Kolla artikelnummer bara så att de passar.
https://www.gkp.se/sv/sortiment/reservdelar/elektronisk-termo...

Permalänk
Medlem

Säkerhetsskruvar

Skrivet av abc80piggyback:

Det går att köpa ny termostat också...inte så dyra faktiskt.
Kolla artikelnummer bara så att de passar.
https://www.gkp.se/sv/sortiment/reservdelar/elektronisk-termo...

Jag kom på att två (av fyra) skruvar är säkerhetsskruvar - Torx T10 med stift.

Som tur verkar Kjell ha något som passar...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade komponenter?

Skrivet av abc80piggyback:

Trimpoten är på 22k. Det är ett fast motstånd bredvid som är på 100k.

Jodå, två NTC på mina radiatorer iaf.
https://i.imgur.com/4ids7dZ.jpg

Det verkar finnas minst en till version av termostaten, kanske din inte är exakt lik denna.

Kanonbra tips, som jag tar till mig! Jag har köpt fyra nya termostater á 495 kr på Jula, men nu har ytterligare ett lagt av - och vi har 11 i hela huset. Att reparera är betydligt smartare och billigare:-) Men när jag klickar på länkarna till reservkomponenterna allra överst i tråden, verkar de inte gälla längre. Har du uppdatering på vad det är jag ska beställa? Jag har samma termostater som på bilden, till 400 V element./Per

Permalänk
Medlem

Uppdaterad komponentlista, som i alla fall fungerat för mina termostater "KLI BASIC 400V 200MM" med artikelnummer P-1198 - 9134049.

PT15NV15223A2020IPMS - Trimpotentiometer 22kOhm 250mW, Piher-Amphenol
https://www.elfa.se/sv/trimpotentiometer-22kohm-250mw-piher-a...

UAA2016PG - Drivkrets PDIP, onsemi
https://www.elfa.se/sv/drivkrets-pdip-onsemi-uaa2016pg/p/1730...
Dock lång leveranstid ser det ut som just nu, 41 dagar. Finns även här (utan G på slutet, ej Pb-free bara)
https://www.electrokit.com/uaa2016p-dip-8-zero-voltage-switch...

EEUFR1E471 - Radiell elektrolytkondensator, 470uF, 117.5uA, 25V, 1.29A, Panasonic
https://www.elfa.se/sv/radiell-elektrolytkondensator-470uf-11...

1N4004G - Likriktardiod 400 V 1A DO-41, Taiwan Semiconductor
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-400-1a-do-41-taiwan-semi...

BTB12-600SWRG - Triac, 600V, 12A, TO-220AB, ST
https://www.elfa.se/sv/triac-600v-12a-to-220ab-st-btb12-600sw...

Lycka till! Men kanske ändå enklast att bara köpa en ny termostat. När jag först gav mig på detta så har jag för mig att termostaterna var klart dyrare än de 495:- du gett.

Permalänk
Medlem

Hej, stort tack för detta tips! Lysdioden har lyst svagt under längre tid. Häromdagen var elementet iskallt, trots att den lös. Testade att endast byta kondensatorn, då jag hade rätt typ hemma. Nu lyser dioden som den skall och elementet blir varmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hewre:

Hej, stort tack för detta tips! Lysdioden har lyst svagt under längre tid. Häromdagen var elementet iskallt, trots att den lös. Testade att endast byta kondensatorn, då jag hade rätt typ hemma. Nu lyser dioden som den skall och elementet blir varmt!

Så bra, tack själv för att du delar med dig av resultatet!
Ca 5 kronor i reparationskostnad, inte illa

Det är nog rimligt att kondensatorn är den komponent som åldras snabbast, pga värmen och för låg kvalitet.
Kondensatorn i listan har hyfsat lång specad livslängd 6000h och ok max arbetstemp 105 grader.

Jag har fått reparera iaf 7 av de 9 radiatorerna hemma.
Det vanligaste symptomet har varit som för dig att lysdioden lyst svagt.

Trimpoten har varit trasig ett par tre gånger, kolbanan av.
(Svårt att ställa in temperaturen, antingen kallt eller varmt, fastnade i antingen kallt eller varmt läge)

Att byta kondensatorn och trimpoten är ju lite enklare än att ge sig på ICn.
Så att börja med att byta den förstnämnda eller båda två får bli "best practice" så här långt.