Huawei spår sämre tider till följd av hot om nationell säkerhet

Permalänk
Melding Plague

Huawei spår sämre tider till följd av hot om nationell säkerhet

Förbud mot Huaweis telekomutrustning och tilltagande skepsis mot bolaget gör att VD:n i ett internt mejl varnar om sämre tider och att "mediokra anställda" kommer sägas upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Medoikra anställda". Jävla slipsnisse! Att ens våga ta den tonen mot de som ser till att han har mat på bordet. Fy fan. Hoppas han avsätts.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hade det funnits bakdörrar i deras telefoner skulle det ha upptäckts för länge sedan. Finns inga bevis för just den saken överhuvudtaget. Känns lite som en häxjakt faktiskt. Visst ska man vara kritisk och granska men då ska alla behandlas lika och inte bara Huawei.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Inaktiv

Protektionism är tufft.

Huawei kommer jag annars minnas som en riktig prispressare som fick mobiltelefoni att bli bättre. Idag är de mer som vilken tillverkare som helst, men en gång var de riktigt prisvärdiga.

Samtidigt det var inte länge sedan sverige var en av de största mobiltillverkarna(Ericsson) för mobiler i norden. Innan dess Luxor som gjorde tv, datorer, radioapparater etc. Så det ändras hela tiden vilken som är ledande. När SE T610 kom, så var det väl den mobiltelefon som flest i sverige ville ha?

Jag själv är inte mer rädd för Kinaproducerade saker än saker producerade i USA, i sverige finns det myndigheter som helt öppet lyssnar på folk. (FRA)

Permalänk
Avstängd

Eller så kan dom öka förtroende genom öppenhet och transparens.
Anlita säkerhetsföretag att kritiskt inspektera sina produkter och publicera sedan rapporten.
Säkerställ att produktionen är certifierad, dokumenterad och reproducerbar.
Publicera bill of materials (BOM) för sina produkter.
Släpp källkod för mjukvara, firmware och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Medoikra anställda". Jävls slipsnisse! Att ens våga ta den tonen mot de som ser till att han har mat på bordet. Fy fan. Hoppas han avsätts.

Ja, fy fan. Men det är väl så de ser på sina anställda i Kina. "Ni ska vara glada för att vi ger er ett jobb, och ni ska ge chefen era liv för en minimal lön."

Vidrigt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deeyay:

Hade det funnits bakdörrar i deras telefoner skulle det ha upptäckts för länge sedan. Finns inga bevis för just den saken överhuvudtaget. Känns lite som en häxjakt faktiskt. Visst ska man vara kritisk och granska men då ska alla behandlas lika och inte bara Huawei.

Jag håller med om att det borde ha upptäckts för länge sedan, särskilt nu med YouTube-världen och alla tekniskt kunniga som kan slänga upp YT-klipp där de upptäcker mystiska komponenter i diverse elprylar och spridningen skulle ske snabbt på sociala medier och andra håll och kanter.

Jag är nyfiken på de faktiska tekniska bevis samtidigt som jag är mycket medveten om alla bootlegs som produceras i Kina, hårdvara såväl som mjukvara, vilket jag är emot. Kanske det är en lika stor skandal med Huawei som med NSA-grejen eller kanske inte. Jag är öppen för data.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

går ju inte att förneka hur kinesiska staten på ett sjukt sätt kontrollerar invånare i kina, då är det inte så konstigt usa bannlyser huawei osv.. och att dom ägs av staten är lite oroväckande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Hade det funnits bakdörrar i deras telefoner skulle det ha upptäckts för länge sedan. Finns inga bevis för just den saken överhuvudtaget. Känns lite som en häxjakt faktiskt. Visst ska man vara kritisk och granska men då ska alla behandlas lika och inte bara Huawei.

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...
https://qz.com/1016531/what-you-need-to-know-about-chinas-int...

Nu är det ju så att de redan finns bevis för att man inte blint skall lita på kinesiska företag.

Att använda dom för kritiska kommunikationssystem innebär risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Eller så kan dom öka förtroende genom öppenhet och transparens.
Anlita säkerhetsföretag att kritiskt inspektera sina produkter och publicera sedan rapporten.
Säkerställ att produktionen är certifierad, dokumenterad och reproducerbar.
Publicera bill of materials (BOM) för sina produkter.
Släpp källkod för mjukvara, firmware och hårdvara.

Detta skulle ju vara rätt najs om även Samsung, Apple you name it gjorde detta. Skulle aldrig ske pga en jäkla massa anledningar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

"Ni måste bli ännu bättre på att smyga in spionvara så att staten subventionerar oss"

Permalänk
Medlem

Kinesiska staten har ju inte bara ett finger med i spelet här utan hela handen. Det är ju helt rätt att inte låta dessa stå för några essentiella delar i telekomnätet. Att deras telefoner säljs till privatperson är väl chill men jag tror ju knappast Säpo rekommenderar dem till politiker. Av samma anledning bör de inte stå för någon utrustning med möjligheten att avlyssna trafik.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av deeyay:

Hade det funnits bakdörrar i deras telefoner skulle det ha upptäckts för länge sedan. Finns inga bevis för just den saken överhuvudtaget. Känns lite som en häxjakt faktiskt. Visst ska man vara kritisk och granska men då ska alla behandlas lika och inte bara Huawei.

Du menar precis som att man sedan länge skulle känt till säkerhetshål i WiFi kretsar, om det funnits ett sådant?

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta skulle ju vara rätt najs om även Samsung, Apple you name it gjorde detta. Skulle aldrig ske pga en jäkla massa anledningar.

Skillnaden är kinesiska staten ger otroligt mycket stöd till Huawei i bakgrunden via finansiella medel. Gratis lån till Huawei och dess kunder från kinesiska statliga banker till exempel. Ren Zengfei själv var aktiv inom kinesisk militär en gång i tiden. Det är liksom bara osannolikt Huawei är en självständig företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samtidigt avlyssnar NSA alla och lagrar allt vårt metadata för mail och samtal, alla våra dokument vi skickar via nätet och även krypterat data lagras tills det blir dekrypterat, och vi ska vara rädda för någon påhittad risk med avlyssning av kinesiska staten via Huawei? Kanske handlar det mer om att USA ligger i handelskonflikt med Kina och lydstaten (knähunden) Sverige gör som sin Herre (USA) säger... Har Huawei stora installationer på gång av 5G nät här? Handlar det om pengar? Ja...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ratatosk:

Du menar precis som att man sedan länge skulle kännt till säkerhetshål i WiFi kretsar, om det funnits ett sådant?

Säkerhetshål och mjukvara som skickar hem signaler till hemlandet mot ens egen vilja ser jag som två olika saker och det säger ju sig självt vilket som är lättast att upptäcka. En mjukvara som skickar hem data eller försöka hitta säkerhetshål i WiFi-kretsar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Skillnaden är kinesiska staten ger otroligt mycket stöd till Huawei i bakgrunden via finansiella medel. Gratis lån till Huawei och dess kunder från kinesiska statliga banker till exempel. Ren Zengfei själv var aktiv inom kinesisk militär en gång i tiden. Det är liksom bara osannolikt Huawei är en självständig företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger absolut inte att Kinesiska staten "troligen" har något med det att göra. Jag säger bara att ska man kunna tvinga ett bolag att göra det så ska man kunna tvinga alla. Och där blir det ju en intressekonflikt, vem bestämmer NÄR man kan tvinga någon göra så? En ny konkurrent på markanden? Apple? Bolag som är ifrån Kina? Sverige? Det är liksom absurt tycker jag även om det är väldigt viktig att vara kritisk.

Min sambo har en Huawei P20 pro och jag funderar själv på att använda Huawei. NSA(USA), FRA(Sverige), you name it spårar ju redan mig så why not Kina? Vad är skillnaden?
Jag värnar om anonymitet men det är omöjligt om jag inte köper burner phone med kontantkort kopplat mot fake ID och håller mig borta från publika platser med kameror runt tillfällen jag använder mobilen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske Sweclockers kan göra någon "foliehatt"-uppdatering av läget på internet idag? Vad vet vi idag? Intervjua Bahnhof, med flera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...
https://qz.com/1016531/what-you-need-to-know-about-chinas-int...

Nu är det ju så att de redan finns bevis för att man inte blint skall lita på kinesiska företag.

Att använda dom för kritiska kommunikationssystem innebär risker.

Den där Bloomberg-artiklen har ju ifrågasatts och dementerats av alla "drabbade" företag.
Jag skulle nog ta den med en nypa salt.

https://www.apple.com/newsroom/2018/10/what-businessweek-got-...
https://aws.amazon.com/blogs/security/setting-the-record-stra...
https://www.dhs.gov/news/2018/10/06/statement-dhs-press-secre...
https://www.reuters.com/article/us-china-cyber-britain/uk-cyb...

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att det saknas bevis för de påstådda bakdörrarna i Huaweis prylar, men däremot finns gott om bevis för NSA:s bakdörrar i produkter från bl.a. Cisco och Juniper. [1] Även bakdörrarna som kinesiska fabriker skulle ha installerat i Supermicros moderkort saknas det bevis för.[2][3]
Lätt att tolka detta som en propagandakampanj mot Kina.

Med det sagt finner jag det fullt rimligt att vara försiktig med att låta kinesiska företag stå för delar av ett lands infrastruktur eller för den delen tillhandahålla kommunikation åt politiker (apropå amerikanska politikers förbud mot att använda Huaweitelefoner). Det är ju fullt rimligt att det finns vissa bakdörrar i kinesiska produkter, varför skulle en diktatur som Kina som dessutom ägnat sig åt cyberangrepp tidigare inte göra som t.ex. NSA, men till skillnad mot i NSA-fallet finns det ännu inga bevis.

1. http://www.spiegel.de/international/world/catalog-reveals-nsa...
2. https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...
3. https://www.zdnet.com/article/security-researcher-cited-in-su...

EDIT: Måste bara tillägga att hotet om att säga upp "mediokra anställda" är ett vidrigt beteende. Att hota sina anställda i samma veva som man förklarar att det är USAs fel är allt annat än sympatiskt. Även om de konkreta effekterna skulle kunna vara att de tvingas säga upp folk, drar han till med ett onödigt hot som för att visa att han sitter på makten.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ja, fy fan. Men det är väl så de ser på sina anställda i Kina. "Ni ska vara glada för att vi ger er ett jobb, och ni ska ge chefen era liv för en minimal lön."

Vidrigt.

Så ser man väl även på anställda här i väst, eller för all del i de flesta av världens länder. Kan inte komma på ett företag som erbjuder annat än minimum av vad de är villiga att betala för arbetet den anställda utför.

Är det annorlunda på ditt jobb föreslår jag att du klampar in hos din chef och säger "Tjänare chiiifen, vad sägs om att du ökar min lön med 100% och minskar min arbetstid med 30%? Släng gärna in 3 veckors extra semester och gratis tandvård var sjätte månad".

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Sitter med en ny Huawei telefon, som jag är nöjd med. Hur rädd ska man vara?

Finns det ett verkligt hot, eller är det hela "propaganda"?

Kanske lika bra och slänga den, ringa via två plastburkar med snöre i mellan , hihi.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Kan man inte konkurrera på annat sätt, kör man sanktioner med hysteriska tänk-ompåståenden som är omöjliga att motbevisa, på klassiskt manér. Kan man inte köpa upp dem, strör man ut löften och dollars, finansierar diverse "demokrater", bombar och tar eller förstör konkurrenternas grejer. Angreppen gäller inte bara Kina utan riktar sig också mot Ryssland och alla andra länder som inte jamsar med.

Att USA avråder från Huawei är det enda säkra vi vet och något som snarast talar för Huawei och att bolaget är fritt från åtminstone USA-banditernas övervakning.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Avstängd

Att någon annat land skulle få skapa en viktig del av ens infrastruktur när ens eget land likaväl kan göra det är ju skandal. Vad fan har vi KTH till? Bygga jägarmössor åt kungen? Spara pengar mot kostnaden att kunna förlora hela sitt kommunikationsnät när ryssen ger vinken åt kinesen att bryta hela kommunikationsnätet? Snacka om att bry sig mer om pengar då än Svea Rike. T_T

Skrivet av XripperX:

Sitter med en ny Huawei telefon, som jag är nöjd med. Hur rädd ska man vara?

Finns det ett verkligt hot, eller är det hela "propaganda"?

Kanske lika bra och slänga den, ringa via två plastburkar med snöre i mellan , hihi.

Så tillvida inte du är en av Sveriges viktigaste personer så är du troligen av litet intresse för eventuella spioner.

Varför inte fylla den med granny p0rn så får spionerna en otrevlig överraskning?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Medoikra anställda". Jävla slipsnisse! Att ens våga ta den tonen mot de som ser till att han har mat på bordet. Fy fan. Hoppas han avsätts.

Det är tvärtom, tack vare "slipsnissen" som de anställda kan ge sina familjer mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det är tvärtom, tack vare "slipsnissen" som de anställda kan ge sina familjer mat.

Ja, det är det vi får lära oss. Att de anställda "får" arbete och att de ska vara tacksamma för det. I själva verket är det de som gör slipsnissens vinst möjlig, genom att sälja sin arbetskraft billigare än deras arbetes värde. Arbetsgivare är ett liberalt ord som maskerar det egentliga förhållandet - arbetsköpare. Arbetsköparen kan inte realisera vinst utan sina anställda och en våldsapparat som upprätthåller den relationen. De anställda behöver däremot inte arbetsköparen för att producera. Det är de, och bara de, som ser till att ägarna och deras funktionärer har mat på bordet.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Medoikra anställda". Jävla slipsnisse! Att ens våga ta den tonen mot de som ser till att han har mat på bordet. Fy fan. Hoppas han avsätts.

Skrivet av FabriciusRex:

Det är tvärtom, tack vare "slipsnissen" som de anställda kan ge sina familjer mat.

Reagerade också på "tonen", sen vet jag inte hur det låter på sitt originalspråk heller. Han har försett folk med arbete oavsett om du tycker att han är en trevlig kis eller ej och inte tvärtom.

Själv tycker jag inte att det är så konstigt. Det kan dock vara för att jag tolkar "mediokra" som ett fint sätt att säga värdelösa eller dom som ej tillför något till verksamheten och det är väl inga konstigheter med att man avskedar dessa?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Ett mycket farligt företag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Huawei å sin sida har konsekvent slagit ifrån sig anklagelserna och sagt att vare sig dess telekomutrustning eller telefoner har förinstallerade bakdörrar på order av kinesiska staten."

Så de skulle alltså t.ex. kunna ha förinstallerade bakdörrar på förfrågan av kinesiska staten - så länge som det inte är en direkt order? Eller för att de känner för det på egen hand?

Jag tippar på att de har bakdörrar, men även att alla andra stora tillverkare också har det, på förfrågan av sina länders respektive underrättelseorganisationer.

Problemet är förstås att en extremt stor del av all elektronik tillverkas i kina ... så har man en kinesisk lur har man bara bakdörrar från kinesiska staten, men har man en amerikansk så har man även från usa, så kinesiskt blir i praktiken "bättre" ändå?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

USA blandar in politik i business.

Detta är ett ojust sätt av amrisarna att få bort konkurrens ! Naturligtvis så gör USA:s allierade likadant, Sverige också ! Amrisarna vill ge fördelar till sina egna företag och då kommer man på ett mystiskt "hot", MEN INGA som helst bevis på att Huawei har några "bakdörrar" eller liknande.
Däremot när det gäller spionage så minns man ju att NSA spionerade på Merkels och andras telefoner. Samt att de flesta amerikanska programtillverkarna har bakdörrar till NSA inbyggda i sina program . Norton tex. skulle inte jag använda ! Windows har helt säkert bakdörrar till NSA.
Undrar om dom som använder IPhone, Motorola känner sig säkra med sina mobiler ?
Om man skaffar VPN, ska man se till att företaget inte är baserat i länder som tillhör "15 Eyes". Skaffa aldrig VPN program om företaget är baserat i USA, Kanada, Storbritannien, Sverige, Australien, Tyskland, Norge osv., det är också bra om inte använder sig av servrar i dessa länder !
När det gäller BEVIS, så behövs dom inte när man anklagar Kina, Ryssland. Det går bra att hitta på exakt vad som helst om dessa länder, bevis behöver man aldrig visa ! Sådant är "rättssystemet" i det här så kallade "väst" !

Lade till litet