Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Härdat glas som musmatta

2001 så testade jag en Icemat, blev förälskad i den pga. den låga statiska samt dynamiska friktionen. 18 år senare så tänkte jag kolla huruvida den här typen av hårda musmattor fungerar med dagens optiska sensorer. Hittade en snorbillig matta på eBay med namnet Nedis Gaming Mouse Pad Super Smooth Float Glass. Måtten är 400 x 300mm vilket är i minsta laget för min personliga smak men köpte den iaf.

Blev glatt överraskad, tror jag hittat mitt End Game när det kommer till musmattor. Ska även testa att spraya den med någon lämplig PTFE-kit för att se om man kan minska friktions parametrarna ytterligare.

Någon som kan ge tips på andra låg friktions mattor ?

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

Min 3Dconnexion är det bästa jag någonsin provat.

Logitech G903 med custom skates/glides snurrar flera varv om man flaxar iväg den!

Permalänk
Medlem

@Borderlander: jäklar vad spännande, en teflon matta ? den ska jag testa omgående tack ! :).

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

Hårdplastmattor är populära och har låg friktion

Permalänk
Medlem

@Doorfen:

Denna är det

Det är helt fantastiskt bra musmatta. Inte i närheten av något annat jag provat och min "hobbygarderob" är full med musmattor!
Kör på 1850 dpi och det är helt otroligt viktigt att minsta rörelse går friktionsfritt. Tunn som fan är den också, 2mm, vilket är otroligt skillnad jämfört med 3-4mm.

Permalänk
Medlem

@Borderlander: tackar, beställde en nu. Drömmen skulle ju vara en matta exakt som denna fast med större mått. typ 400 mm X 400 mm

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

@Doorfen: Klarar mig bra med denna pga. min höga DPI. Men förstår dig helt. Kvalitén är dock så hög att det säkert hade gått att sätta ihop två stycken utan en märkbar skarv, men det tillför den del tjocklek.

Permalänk
Medlem

@Borderlander: Intressant förslag, det ska jag testa. Undrar vad bästa metod är för att skarva ihop dessa mattor. Nått trevligt Epoxylim kan nog lösa detta.

Edit: Möjligtvis att man efter skarvandet applicerar en PTFE coating. Finns torr spray som skapar en hinna över ytan som behandlas, detta borde medföra att skarvarna försvinner helt.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk

@Doorfen: Nu blev jag ju jobbigt sugen på en glasmatta. Kanske bara är nostalgi eller så är det lönen som bränner i plånboken, men jag måste nog lägga vantarna på en. Har du nån länk till säljaren du köpte den av?

Visa signatur

Jag har för många leksaker...
Jag stavar som en knug!

Permalänk
Medlem

Finns det någon kombination?

Hårdplast eller härdat glas är ju suveränt underlag för mössen... men hemskt för handen/handleden.

Har själv någon Razer-matta idag efter att ha använt Steelseries tidigare.

Städar man inte regelbundet så agerar dammet förträffligt som slipmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasonChrist:

@Doorfen: Nu blev jag ju jobbigt sugen på en glasmatta. Kanske bara är nostalgi eller så är det lönen som bränner i plånboken, men jag måste nog lägga vantarna på en. Har du nån länk till säljaren du köpte den av?

Köpte av den här säljaren -> https://www.ebay.com/itm/Nedis-Gaming-Mouse-Pad-Super-Smooth-...

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Skrivet av Doorfen:

Tack! lite saftig frakt men bra pris så det jämnar ju ut sig

Visa signatur

Jag har för många leksaker...
Jag stavar som en knug!

Permalänk

Någon som testat skypad? Verkar vara ett dansk företag, men hittar inga recension direkt.

https://cdon.se/hemelektronik/skypad-gaming-glass-mousepad-bl...

https://skypad-gaming.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@uuunknownnn: Tycker den ser alldeles för tjock ut.

Permalänk
Medlem

jag hamna på teflon matta när jag för ca 7 år sen köpte en på comfuture i Hudiksvall dom hade rensning på gamla data saker då och hade en låda med musmattor som var i från ca 1980 till 1988 talet när optiska möss kom mus mattera fungerade inte så bra då med den tidens optiska möss.
men laser möss gilla dom glider som smör i en varm stekpanna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Fasen får flashback från 2000-talet. Hade min trogna icemat och Razer boomslang back in the day.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande min Icemat <3
Samma som den som @Helionart: har på bild ovan, tror inte jag kommer att byta bort den på länge ännu.
Vissa möss man har använt sen jag köpte den har varit lite dåliga på att läsa av den, men de nyare laserbaserade sensorerna har inte haft några problem.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Använder fortfarande min Icemat <3
Samma som den som @Helionart: har på bild ovan, tror inte jag kommer att byta bort den på länge ännu.
Vissa möss man har använt sen jag köpte den har varit lite dåliga på att läsa av den, men de nyare laserbaserade sensorerna har inte haft några problem.

haha amen brother

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Doorfen:

Denna är det

Det är helt fantastiskt bra musmatta. Inte i närheten av något annat jag provat och min "hobbygarderob" är full med musmattor!
Kör på 1850 dpi och det är helt otroligt viktigt att minsta rörelse går friktionsfritt. Tunn som fan är den också, 2mm, vilket är otroligt skillnad jämfört med 3-4mm.

Ser väldigt intressant ut.

Hur hård/rigid är den?
Står material silikon/gummi på länken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

jag hamna på teflon matta när jag för ca 7 år sen köpte en på comfuture i Hudiksvall dom hade rensning på gamla data saker då och hade en låda med musmattor som var i från ca 1980 till 1988 talet när optiska möss kom mus mattera fungerade inte så bra då med den tidens optiska möss.
men laser möss gilla dom glider som smör i en varm stekpanna

Härligt !

Skrivet av Helionart:

Fasen får flashback från 2000-talet. Hade min trogna icemat och Razer boomslang back in the day.

https://www.overclockersclub.com/siteimages/articles/icemat/icematmouse_thumb.jpg

Den där bilden får mig att bli väldigt nostalgiskt, har haft exakt samma setup :D. Älskade Razer Boomslang !

Skrivet av loefet:

Använder fortfarande min Icemat <3
Samma som den som @Helionart: har på bild ovan, tror inte jag kommer att byta bort den på länge ännu.
Vissa möss man har använt sen jag köpte den har varit lite dåliga på att läsa av den, men de nyare laserbaserade sensorerna har inte haft några problem.

Najs! Man kan ju hoppas på att steelseries skapar en ny version av Icemat någon dag, en bjässematta på 500*500 mm

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

Jag testade min kollegas 3Dconnexion och jag tyckte inte att det var så stor skillnad mot min ~10 år gamla Steelseries S&S. Lite finare textur.
Tror att jag ska beställa en SkyPAD Glas 2.0 för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Jag testade min kollegas 3Dconnexion och jag tyckte inte att det var så stor skillnad mot min ~10 år gamla Steelseries S&S. Lite finare textur.
Tror att jag ska beställa en SkyPAD Glas 2.0 för att testa.

Lite små sugen på en SkyPAD Glas 2.0, blev det en för dig? Vad tycker du om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Lite små sugen på en SkyPAD Glas 2.0, blev det en för dig? Vad tycker du om den?

Ja. Det är nog mitt sämsta köp någonsin. Glidet är lite bättre än min gamla musmatta i hårdplast men kanterna är alldeles för höga och det låter orimligt mycket när man flyttar musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Ja. Det är nog mitt sämsta köp någonsin. Glidet är lite bättre än min gamla musmatta i hårdplast men kanterna är alldeles för höga och det låter orimligt mycket när man flyttar musen.

Oj. Blir nog att fundera över det köpet lite mer. Var nära att beställa idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doorfen:

2001 så testade jag en Icemat, blev förälskad i den pga. den låga statiska samt dynamiska friktionen. 18 år senare så tänkte jag kolla huruvida den här typen av hårda musmattor fungerar med dagens optiska sensorer. Hittade en snorbillig matta på eBay med namnet Nedis Gaming Mouse Pad Super Smooth Float Glass. Måtten är 400 x 300mm vilket är i minsta laget för min personliga smak men köpte den iaf.

Blev glatt överraskad, tror jag hittat mitt End Game när det kommer till musmattor. Ska även testa att spraya den med någon lämplig PTFE-kit för att se om man kan minska friktions parametrarna ytterligare.

Någon som kan ge tips på andra låg friktions mattor ?

Är du fortfarande nöjd med den? Hur hög skulle du säga att den är mätt från bordet?

Den verkar finnas i en större storlek också förresten.

https://www.ebay.com/itm/NEDIS-Gaming-Mouse-Pad-of-Super-Smoo...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Jag testade min kollegas 3Dconnexion och jag tyckte inte att det var så stor skillnad mot min ~10 år gamla Steelseries S&S. Lite finare textur.

Lite OT men jag beställde en Mionix Propus Precision Extended Gaming Surface. 10 euro på tyska amazon. Den är tillräckligt stor, till skillnad mot 3Dconnexion och jag tror att egenskaperna är ganska likvärdiga annars. En aning tjock med 4mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Fasen får flashback från 2000-talet. Hade min trogna icemat och Razer boomslang back in the day.

https://www.overclockersclub.com/siteimages/articles/icemat/icematmouse_thumb.jpg

boomslangen var riktigt bra den! tog dock veckor innan jag hade vant mig med det konstiga greppet bara

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att tänka på min allra första musmatta, icemat. Vilken nostalgi!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns liknande musmattor som är bredare? typ 900x300 som populära breda mattor är.
Börjar bli less på att katterna ska riva upp vanliga tygmusmattor

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken