Mikrotik router + Telia + TV samt telefoni?

Permalänk
Inaktiv

Mikrotik router + Telia + TV samt telefoni?

Hur får man igång TVn med en Mikrotik router? Jag har indraget fiber till huset och Telia installerade en liten låda som har fyra st RJ45 med olika färger (jag tror inte att färgerna har någon betydelse alls). Just nu så lånar jag Telias router och jag har kopplat en ethernet kabel från lådan till Telias router för att få Internet, TV och telefoni. Hur får man igång TV och telefoni med en Mikrotik router? Kan man slänga bort Telias skit router och ersätta deras router med en annan router? Eller måste man brygga Telias router och koppla en ny router bakom Telias router? Jag kommer bli besviken om man måste använda Telias router för att ha igång TV och telefoni.

Permalänk
Medlem

Koppla mikrotiken till röd port (data), tv boxen till gul port (IP tv) och till sist Telias gateway i den gröna porten (telefoni) och använd den bara som telefoni adapter. Så vet jag att det har fungerat för många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Behöver man inte Telias router alls?

Permalänk
Medlem

@anon285805:
Om du kopplar in din TV direkt i den "lilla lådan med fyra uttag"(Gissar på en inteno xg6846) Så kommer du inte att behöva ha deras router. Vill du koppla den på din egna mikrotik så behöver du trolla fram vilket VLAN (har hört att de ska finnas någon bra tråd här på forumet med rätt VLAN) dom kör IPTV på, du kommer troligen även behöva slå på IGMP snooping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

@mikroplugg:
Om du kopplar in din TV direkt i den "lilla lådan med fyra uttag"(Gissar på en inteno xg6846) Så kommer du inte att behöva ha deras router. Vill du koppla den på din egna mikrotik så behöver du trolla fram vilket VLAN (har hört att de ska finnas någon bra tråd här på forumet med rätt VLAN) dom kör IPTV på, du kommer troligen även behöva slå på IGMP snooping.

Hur löser du telefonin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gaist: Shit missade den delen totalt, men den kommer behöva gå igenom den router Telia skickade. Beroende på hur dom har confat hos sig så funkar de ibland att sätta den bakom en annan router. Annars är de att sätta mikrotiken på den vita lådan, Telia routern även så. Och sen TVn på telia routern eller på den vita lådan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Med den övre lösningen får du krångla mycket med att få igenom telefonin och TV i den egna routern

Den nedre fungerar, med då får du ställa in Telias Router i DMZ läge (vilket är lätt), som gör att port 4 i routern går rakt igenom, där du ansluter din egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Med den övre lösningen får du krångla mycket med att få igenom telefonin och TV i den egna routern

Den nedre fungerar, med då får du ställa in Telias Router i DMZ läge (vilket är lätt), som gör att port 4 i routern går rakt igenom, där du ansluter din egen router.

Exakt som Gaist säger så skulle även jag rekommendera den nedre lösningen då det blir lättare, vet inte vad Telia har valt att döpa de till men DMZ/Brygga deras router skulle funka bäst då. De absolut bästa vore att dra separata kablar till Telia routern och till mikrotiken men de är ju inte alltid de går att göra på ett smidigt sätt, och då funkar de som sagt med DMZ/Bryggning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gaist:

Med den övre lösningen får du krångla mycket med att få igenom telefonin och TV i den egna routern

Den nedre fungerar, med då får du ställa in Telias Router i DMZ läge (vilket är lätt), som gör att port 4 i routern går rakt igenom, där du ansluter din egen router.

Skrivet av AleMal:

Exakt som Gaist säger så skulle även jag rekommendera den nedre lösningen då det blir lättare, vet inte vad Telia har valt att döpa de till men DMZ/Brygga deras router skulle funka bäst då. De absolut bästa vore att dra separata kablar till Telia routern och till mikrotiken men de är ju inte alltid de går att göra på ett smidigt sätt, och då funkar de som sagt med DMZ/Bryggning.

https://puu.sh/CQ63W/e2eeb8cd6f.png

Skulle detta fungera?

Jo förresten, så är min telefoni inte kopplad till deras router. Den är kopplad till vägguttaget. Så det blir bara IPTV för min del.

Permalänk
Medlem

Har du inte Ip telefoni så borde du kunna skippa teliaboxen helt och hållet.
Jag gjorde något liknande till föräldrarna, har för mig att iptv trafiken skall tagga med 845. Men googla detta så kommer du hitta.

Permalänk
Inaktiv

Behöver man ens att tagga VLANet för IPTV om man drar en kabel direkt från fiber lådan till TV boxen?
Vad är skillnaden om man drar kabeln från fiber lådan > routern > TVn istället för fiber lådan > TVn?