Permalänk

Stora pixlar i skärmen.

Hejsan, första gången på forumet för mig här, så om tråden ligger fel eller om jag glömmer att ha med något väsentligt så ber jag om ursäkt.
Iallafall. Har nyligen lyckats att laga min gamla speldator som har några år på nacken. Har väl spelat på den sedan 2013-14 och lagt den på hyllan runt 2016. Allt verkade fungera fint, tills jag fick upp stora pixlar mitt i skärmen som är på specifika områden. De rör sig lite dynamiskt, liksom att de blinkar lite. Här på länken kan ni se hur det ser ut: https://imgur.com/a/BCZfCzu
När jag startar om datorn så går det bort en stund, men dyker senare upp igen. Testade att uppdatera alla drivrutiner, det löste inget. Då är väl frågan, går detta att lösa utan att ersätta grafikkortet, eller är det helt enkelt kört? Grafikkortet heter AMD Radeon R7 200 Series
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ser ganska kört ut för grafikkortet, om det inte endast uppstår i browser då och inte på något annat ställe. Möjligen skulle det fungera ett tag att klocka ner minnet på grafikkortet men om man inte är insatt i överklockning/nerklockning så kanske man bör skippa det.

Skulle ju kunna vara så att kortet får för lite ström, och att exempelvis nätagget eller moderkortet håller på att ge sig, dock är det svårt att klura ut med endast ett system.

Permalänk
Medlem

Det där är tyvärr ett fel som oftast indikerar att grafikkortet har gjort sitt. Något man kan testa är att "baka" grafikkortet, men det finns inga garantier att det hjälper.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ser ganska kört ut för grafikkortet, om det inte endast uppstår i browser då och inte på något annat ställe. Möjligen skulle det fungera ett tag att klocka ner minnet på grafikkortet men om man inte är insatt i överklockning/nerklockning så kanske man bör skippa det.

Skulle ju kunna vara så att kortet får för lite ström, och att exempelvis nätagget eller moderkortet håller på att ge sig, dock är det svårt att klura ut med endast ett system.

Skrivet av perost:

Det där är tyvärr ett fel som oftast indikerar att grafikkortet har gjort sitt. Något man kan testa är att "baka" grafikkortet, men det finns inga garantier att det hjälper.

Åh, tråkigt. Då blir det väl att spana på något nytt. Ni har inga rekommendationer för en som vill spela på en medelmåttig nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Åh, tråkigt. Då blir det väl att spana på något nytt. Ni har inga rekommendationer för en som vill spela på en medelmåttig nivå?

Ett begagnat 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det där är tyvärr ett fel som oftast indikerar att grafikkortet har gjort sitt. Något man kan testa är att "baka" grafikkortet, men det finns inga garantier att det hjälper.

Baka är alltid en temporär lösning och orsakar mer skada än nytta, du förstör lödningarna ännu mer med den metoden.

Kan vara något helt annat problem och börjar man ungssteka kortet så kanske man tar sönder det i onödan.

Permalänk
Medlem

Prova nerklocka ditt grafikkorts videominne.
Du kan göra det med verktyg så som MSI Afterburner.

Antar att du har 280x?

Misstänker att det är Videominnet som har 'artifacts'. Hade det på mitt kort, 280x är kända för det här.

Det brukar ge en liten prestandaminskning i spel, men oftast inget som gör spelbara spel ospelbara.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Prova nerklocka ditt grafikkorts videominne.
Du kan göra det med verktyg så som MSI Afterburner.

Antar att du har 280x?

Misstänker att det är Videominnet som har 'artifacts'. Hade det på mitt kort, 280x är kända för det här.

Det brukar ge en liten prestandaminskning i spel, men oftast inget som gör spelbara spel ospelbara.

Jasså! Ska se om det löser något, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg.

Syns det på en skärmdump?
om nej: kabel/skärm
Om ja: grafikkort, mjukvara, hårdvara.

Håller med föregående utöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5