Permalänk
Medlem

Krånglande moderkort.

Hejsan!

Precis suttit och byggt ihop min nya speldator, allting har fungerat utan problem fram tills nu när jag testade att starta den. Allting bootar, grafikkort, fläktar, processorkylare och min NZXT Smarthub. Moderkortet är en annan historia, inget händer med Rgbn på kortet eller på ram-minnena och ingenting dyker upp på skärmen. 24-pins kabeln är i samt 8 pins-kabeln. Någon som skulle kunna hjälpa mig? Skulle uppskattas enormt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbe:

Hejsan!

Precis suttit och byggt ihop min nya speldator, allting har fungerat utan problem fram tills nu när jag testade att starta den. Allting bootar, grafikkort, fläktar, processorkylare och min NZXT Smarthub. Moderkortet är en annan historia, inget händer med Rgbn på kortet eller på ram-minnena och ingenting dyker upp på skärmen. 24-pins kabeln är i samt 8 pins-kabeln. Någon som skulle kunna hjälpa mig? Skulle uppskattas enormt mycket.

Vore bra om du postar vilka komponenter som ingår.

Permalänk
Medlem

@Blabbe:
Satt RAM stickorna i rätt DIMM slottar?
Vissa moderkort är väldigt petiga med det, speciellt om det har Tripple eller Quad channel, hur de ska sitta i så fall förklaras i manualen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vore bra om du postar vilka komponenter som ingår.

Ber om ursäkt!

Moderkort: ASUS Z390-F Gaming.
CPU: Intel i7 9700k.
GPU: MSI GeForce 2080 ti 11gb gaming trio.
RAM: Corsair Vengeance 2x8 DDR4

@Belzader Har dubbelcheckat RAM minnena så att dom sitter i rätt slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blabbe:
Testa med bara en sticka, startar moderkortet inte upp, prova att flytta den till en annan DIMM slot, om/när det startar upp prova att sätt den andra stickan i den slottens motsvarighet för DUAL channel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Blabbe:
Testa med bara en sticka, startar moderkortet inte upp, prova att flytta den till en annan DIMM slot, om/när det startar upp prova att sätt den andra stickan i den slottens motsvarighet för DUAL channel.

Prova även att ta bort grafikkortet och kör med det integrerade på moderkortet.
Kolla även att distanserna sitter rätt o det inte sitter nån extra som kan kortsluta.