Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Eller har du extremt dålig hörsel om 64dB inte är oväsen

Lägre ljudnivå än normal samtalston, typ hälften, så antar att du inte kan sova på flygplan eller någon annan plats där det finns männsikor vakna heller som pratar med varandra

Permalänk
Medlem

Många kör betydligt högre än så med musik i sina hörlurar och dessutom under väldigt lång tid - över 80 dB och mer än 8 timmar/dygnet ger permanenta bullerskador. 80 dB upplevs som rätt mycket för svagt av många när de spelar musik i hörlurar...

För örat är det ingen skillnad på musik och buller om nivåerna är så höga att det nått nivån att det ger hörselskador.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KarlHelmer:

Lägre ljudnivå än normal samtalston, typ hälften, så antar att du inte kan sova på flygplan eller någon annan plats där det finns männsikor vakna heller som pratar med varandra

Flygplan är ju dock en helt annorlunda sak då ljudet där är monotont och konstant. Din AC går igång i rundor med ett väldigt cirkulerande ljud från kompressorn, det finns inget konsekvent med det ljudet alls.

Jag skulle säga att anledningen till att du kan sova med en AC igång är för att du just kan sova med hög och varierade ljudnivå kring dig eller att du har nersatt hörsel.

60dB är dessutom vanlig samtalston, så 64dB är en hel del högre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är dock rätt lätt val mellan alternativen att inte kunna sova alls av värmen och göra lakan dyngblöta på kort tid och att sova med en brummande maskin som ger svalka - kanske med hörselproppar. - Dessutom vänjer man sig med rytmen som en sådan maskin ger och gångtiden är längre än 5 minuter och på den tiden hinner de flesta somna igen. - visst första och kanske den andre natten besväras man av det - men det är lika mycket för att det är andra obekanta ljud som man inte är van vid sedan tidigare och ger oron av den orsaken.

Att man nu i tråden pratar om att ljudet är ett bekymmer betyder att vi inte har haft tillräcklig hög och lång värmebölja ännu och några väldigt dåliga nätters sömn med blöta och insvettade lakan bakom sig - förra året var desperationen så stor att få fatt på någon kyla övh. att ljudnivån eller utseende på maskinen var knappt av någon betydelse - bara det sprutade ut kalluft i tillräcklig mängd och att man kunde köpa den _NU_

Permalänk
Inaktiv

Jag sover aldrig med något täcke, var säkert 10 år sedan, har bara påslakan och jag kör utan påslakanet säkert 75% av natten då jag blir för varm. har alltid minst 23 inne även på vintern.
Som tur är ännu så verkar de inte bli någon vidare sommar här i Västerbotten, strålande sol i dag men blåste ordentligt och de var luft kallt, bara 17 i skuggan.
10 dygns prognosen säger fortsatt sol men ingen värme alls, bara runt 19 grader.
Verkar som de blir en dålig sommar i år, har inte varit någon värme ännu mer en runt 25 några dagar i Maj, var bättre väder i Maj, bästa månaden hittills.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den måste stå på Cool och ha slangen ut för att du ska få kompressor (kylning) annars agerar den bara en stor fläkt.

Udda, min kompressor går igång i Auto. Provade precis nu också, om det inte är så att det bara fungerar när den är inställd på 16C
Enda problemet är som sagt att den i Auto-läge inte verkar hålla temperaturinställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Udda, min kompressor går igång i Auto. Provade precis nu också, om det inte är så att det bara fungerar när den är inställd på 16C
Enda problemet är som sagt att den i Auto-läge inte verkar hålla temperaturinställningen.

Det kan ju vara någon "teknikalitet". Jag kör min på cool för på auto så startade inte kompressorn. Fläkten kör jag dock i auto.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då hade du nog även sovit om någon stått bredvid dig och spelat trummor.
De flesta somnar inte med extremt oväsen, det finns dock väldigt få individer som kan göra detta, så grattis till det
Önskar jag vore samma, att sova med oljud som en portabel AC hade jag inte kunnat göra även om jag varit uppe 2 dygn.

Jag kan intyga att just Electrolux EXP34U338CW är en väldigt tyst maskin.
Fläkten lät ungefär lika mycket som en bordsfläkt men kompressorn
hördes inte alls trots att den var i kylläge.

Jämför man med våran DeLonghi Pinguino PAC EX120 Silent så är det stor skillnad.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Det där med att sova med oljud, det är ju skillnad som att spela trummor eller höra bilar tutande utanför, eller höra en fest i närheten... mot ett kontinuerligt ljud... har svårt att sova när jag hör massa oväsen... men vår gamla AC i sovrummet håller ett konstant brummande, är tom ett sövande ljud... nu när vi inte behövt den, har jag nästan haft svårare att somna, så har en bordsfläkt på, ifrån oss, för att det ska ljuda lite, hahaha

Permalänk
Medlem

Någon som har andersson arc 3.6? Vad tycker ni om denna?

Lyckades få en igår kväll på netonnet. Kontaktade supporten för att dubbelkolla så att det inte blev fel då jag efter mitt köp bara kan se att produlten utgått. Men nejdå fick den sista enligt deras livechääatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Någon som har andersson arc 3.6? Vad tycker ni om denna?

Lyckades få en igår kväll på netonnet. Kontaktade supporten för att dubbelkolla så att det inte blev fel då jag efter mitt köp bara kan se att produlten utgått. Men nejdå fick den sista enligt deras livechääatt!

Inte 3.6, däremot 3.1 (torde ju vara rätt lik), och jag är nöjd. Är jäkligt effektiv med fönsterkittet i sovrummet. I söndags när det var ca 33-34 grader i skuggan så höll den 22.5 grader i sovrummet utan större problem.

Ljudnivån är förvisso rätt hög som alla AC:s, men ändå inte sådär jättestörande i mitt tycke, är en jämn nivå på det så att säga.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Just att de låter mycket var också ett stort problem för mig och så fort man stängde av den så blev de lika varmt igen på nolltid så jag kör med en vanligt liten fläkt istället som är nästan helt tyst, ställer man den vid fönstret så drar den in den svalare luften som är på natten, nu i sommar har de dock inte behövst, är riktigt kallt på natten, och nån värme har de inte varit ännu, är en normal sommar här med temp runt 20 grader och runt 10-13 på natten.

Gällande när man stänger av den stiger alltid temperaturen något pga att allt är uppvärmt, ett tips för att minska den effekten är dock att köra med garderoberna öppna på dagen och när man kyler ner rummet, varmluft stannar annars kvar i skåpen och värmer upp rummet mer än nödvändigt.

Det blir ju dock fortfarande varmare när man stänger av, men du minskar iaf effekten något.

Själv brukar jag dra ner rummet till 21-22 grader och sätter sen AC:n på att gå typ en timma till efter jag lagt mig tillsammans med takfläkten igång och det funkar bra. Har nämligen inte så stora problem att temperaturen går uppåt 24-25 när jag väl sover, kan däremot omöjligen somna i de temperaturerna, men alla är ju olika.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en EXP26U338CW från Dustin idag, köpte den förra veckan då den kostade 4999kr och i det läget var den fraktfritt dessutom

Har dock även en beställning på en Delonghi PAC EX120 Silent hos WhiteAway (6290kr kampanjpris när jag lade beställningen), förväntad shipping date ligger nu på 11/7 tror jag.

Frågan är om jag ska avboka Delonghin? Såg ett kommentar ovan att iaf Electrolux EXP34 är betydligt tystare än Delonghin? Vet inte om samma gäller EXP26:an kanske? Det jag gillar med Delonghin är färgen - den kommer tillbringa en del tid i biorummet där väggarna och taket är svarta; dra in en glänsande vit maskin där är ju inte direkt optimalt för tittarupplevelsen. Men Electroluxen är däremot billigare och eventuellt tystare... och går säkert att spraymåla i mattsvart

Vad anser ni som har erfarenheter med båda maskiner?

Jag har förresten även börjat fundera kring alternativet att ha fast AC, men måste kolla upp huruvida det funkar med vår planlösning och frånluftsvärmesystemet.

Permalänk
Skrivet av Dryad:

Jag fick hem en EXP26U338CW från Dustin idag, köpte den förra veckan då den kostade 4999kr och i det läget var den fraktfritt dessutom

Har dock även en beställning på en Delonghi PAC EX120 Silent hos WhiteAway (6290kr kampanjpris när jag lade beställningen), förväntad shipping date ligger nu på 11/7 tror jag.

Frågan är om jag ska avboka Delonghin? Såg ett kommentar ovan att iaf Electrolux EXP34 är betydligt tystare än Delonghin? Vet inte om samma gäller EXP26:an kanske? Det jag gillar med Delonghin är färgen - den kommer tillbringa en del tid i biorummet där väggarna och taket är svarta; dra in en glänsande vit maskin där är ju inte direkt optimalt för tittarupplevelsen. Men Electroluxen är däremot billigare och eventuellt tystare... och går säkert att spraymåla i mattsvart

Vad anser ni som har erfarenheter med båda maskiner?

Jag har förresten även börjat fundera kring alternativet att ha fast AC, men måste kolla upp huruvida det funkar med vår planlösning och frånluftsvärmesystemet.

Tyckte min EXP26U338CW var tystare än jag förväntade mig. Men den låter ändå såpass att jag var tvungen att höja volymen på TVn ordentligt när kompressorn var igång.

Absolut är ju hela huset att föredra, men det kostar ju en del så att foka på biorummet med en luftvärmepump där kompressorn sitter ute är väl en bra kompromiss. Förhoppningsvis har du sköna fåtöljer du kan sova i om det blir illa i resten av huset

Permalänk
Medlem

Är det ngn som har fått timer-funktionen att fungera på Argo Holly från Bauhaus?

EDIT: Fick det att fungera. Manualen är fel, man ska klicka på klockan, välja timmar och sen vänta tills tiden slutar blinkar. Dvs inte klicka på klockan igen som manualen säger.

Permalänk
Medlem

Bytte utloppgallret till en mer öppen och 1cm bredare så nu är flaskhalsen nästan obefintlig. Flyttade också på AC så röret inte blir så lång.

Den har nu matat i över 3 timmar utan avbrott

Permalänk

Clatronic CL 3716

Fått hem Clatronic CL 3716 från Amazon.de nu (3400:-)
9000btu
Wifi

Har kopplat in den tillfälligt för att testa. Inte fått wifi att fungera än tyvärr. Låter inte så mycket, ser på tv med den på, utan att störas.
Skall testköra lite nu när värmen kommer.

https://m.imgur.com/Pogj57X

https://m.imgur.com/eAlzPlz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av minimaeen:

Fått hem Clatronic CL 3716 från Amazon.de nu (3400:-)
9000btu
Wifi

Har kopplat in den tillfälligt för att testa. Inte fått wifi att fungera än tyvärr. Låter inte så mycket, ser på tv med den på, utan att störas.
Skall testköra lite nu när värmen kommer.

https://m.imgur.com/Pogj57X

https://m.imgur.com/eAlzPlz

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vilja påstå att den står alldeles för nära väggen och soffan för att få ett bra luftflöde. Helst ska den stå en halvmeter från vägg och andra objekt.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av Borgen1998:

Skulle vilja påstå att den står alldeles för nära väggen och soffan för att få ett bra luftflöde. Helst ska den stå en halvmeter från vägg och andra objekt.

Ja, säkert. Tyvärr enda fönstret jag kan ha den vid. Får se om den klarar kyla ned lägenheten annars får jag försöka möblera om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om Portabel AC och behöver en AC till min lägenhet på 54 kvm. Har ni tips på en bra och tyst sådan. Vad behöver man tänka på inför ett köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan ingenting om Portabel AC och behöver en AC till min lägenhet på 54 kvm. Har ni tips på en bra och tyst sådan. Vad behöver man tänka på inför ett köp?

Något du måste tänka på innan är var du ska utloppet och skaffa tätning därefter, är det ett fönster som öppnas inåt kan jag rekommendera tätning som Airlock, oavsett är en bra fönstertätning A&O för att den ska göra mer än ticka kWh och låta. Varmluften får inte komma in igen.

Köp inte heller en för billig modell med låg BTU, då blir du bara besviken, speciellt om du ska kyla ner så mycket som 54kvm helt och hållet kommer det krävas en hel del. Tror det är enklarare att stänga dörren och kyla ner ett rum i taget i så fall.

Gällande ljudet, det kommer låta, det gör alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Rättade stavfel
Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Något du måste tänka på innan är var du ska utloppet och skaffa tätning därefter, är det ett fönster som öppnas inåt kan jag rekommendera tätning som Airlock, oavsett är en bra fönstertätning är A&O för att den ska göra mer än ticka kWh och låta. Varmluften får inge komma in igen.

Köp inte heller en för billig modell med låg BTU, då blir du bara besviken, speciellt om du ska kyla ner så mycket som 54kvm helt och hållet kommer det krävas en hel del. Tror det är enklarare att stänga dörren och kyla ner ett rum i taget i så fall.

Gällande ljudet, det kommer låta, det gör alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen möjlighet till att ha en utlopp. Finns det ingen AC som inte behöver sånt? Är Electrolux EXP35U538CWot något att ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av socsoc:

Har ingen möjlighet till att ha en utlopp. Finns det ingen AC som inte behöver sånt? Är Electrolux EXP35U538CWot något att ha?

Hur menar du? En portabel AC måste ha ett utlopp, annars fungerar det ju inte, den varma luften måste ju bort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Något du måste tänka på innan är var du ska utloppet och skaffa tätning därefter, är det ett fönster som öppnas inåt kan jag rekommendera tätning som Airlock, oavsett är en bra fönstertätning är A&O för att den ska göra mer än ticka kWh och låta. Varmluften får inge komma in igen.

Man måste låta lite luft komma in på något sätt, annars får man problem med att ventilalation kan sluta fungera eftersom det skapas undertryck, och om undertrycket blir för stort så kan det istället sugas in luft genom dem istället (speciellt om det är självdrags ventilation), och då kan man få in lukt från grannar om man bor i lägenhet.

Ett sätt att slippa detta är att skaffa en AC som har två slangs system, men som har tagits upp tidigare i tråden så är dessa inte särskilt vanliga i Sverige.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen apparat som kan kyla ner rummet utan nå krav för nå särskild grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns det ingen apparat som kan kyla ner rummet utan nå krav för nå särskild grej?

Jodå, det finns det, men dessa använder i regel is (te.x kylklampar) för att kyla, och detta skapar ett dilemma eftersom klamparna måste frysas och då skapar frysen värme.
Det finns också som använder sig att vatten istället, men detta skapar också ett dilemma eftersom luftfuktigheten blir högre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Har ingen möjlighet till att ha en utlopp. Finns det ingen AC som inte behöver sånt? Är Electrolux EXP35U538CWot något att ha?

Du har väl fönster i lägenheten? Där kan du ha röret och täta med Airlock exempelvis.

Alla riktiga AC MÅSTE ha ett utlopp där du får ut den varma luften, annars lär snarare rumstemperaturen höjas. Själva idén är ju att transportera bort varm luft ut ur rummet och pumpa in kall luft. På fast monterade har du fläkten på utsidan av huset, en portabel leds det ut med ett stort rör på maskinen. Om den varma luften inte leds bort från rummet så fungerar det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Man måste låta lite luft komma in på något sätt, annars får man problem med att ventilalation kan sluta fungera eftersom det skapas undertryck, och om undertrycket blir för stort så kan det istället sugas in luft genom dem istället (speciellt om det är självdrags ventilation), och då kan man få in lukt från grannar om man bor i lägenhet.

Ett sätt att slippa detta är att skaffa en AC som har två slangs system, men som har tagits upp tidigare i tråden så är dessa inte särskilt vanliga i Sverige.

Det har du rätt i, därav bör man absolut inte stänga ventiler och liknande. Inget problem jag har i denna lägenhet dock vad jag märkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om andersson arc 3.6 eller exp35u538cw?

Vilken är bättre?

Fått hem min andersson arc 3.6 nu men inte packat upp då vi åkte utomlands och ser att mediamarkt fått in ecp35 för samma pris 🤔🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Vad tror ni om andersson arc 3.6 eller exp35u538cw?

Vilken är bättre?

Fått hem min andersson arc 3.6 nu men inte packat upp då vi åkte utomlands och ser att mediamarkt fått in ecp35 för samma pris 🤔🤔

Jag har exp35u538cw och kan med handen på hjärtat säga att det är ett av de bättre jag har testat. Ägde tidigare Arc 3.6 men mycket handlar nog om hur din lägenhet ser ut och vad som behövs

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE