Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoku:

Mitt öppnas inte heller så mycket som på videon. Du har möjligtvis inte ett foto på ditt fönster med kitet?

Tyvärr inte, jag kan försöka ta ett foto ikväll om du vill?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tyvärr inte, jag kan försöka ta ett foto ikväll om du vill?

Det vore snällt. Som tur så är det ganska svalt denna veckan.
Försökte blåsa ut det genom ventilations hålet, men den drog bara ner sig själv, ganska tungt rör.

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoku:

Det vore snällt. Som tur så är det ganska svalt denna veckan.
Försökte blåsa ut det genom ventilations hålet, men den drog bara ner sig själv, ganska tungt rör.

Inte världens bästa setup eller bilder. Men det duger bra för mig. Även om solfilmen inte gör något så blev det mörkare också.

https://imgur.com/a/Dp4v9o9

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte världens bästa setup eller bilder. Men det duger bra för mig. Även om solfilmen inte gör något så blev det mörkare också.

https://imgur.com/a/Dp4v9o9

Grymt! Hur är det på övre delen? Är det helt förseglat? Vilken storlek har du på fönstret?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoku:

Grymt! Hur är det på övre delen? Är det helt förseglat? Vilken storlek har du på fönstret?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte förseglat på övre delen Airlock 100 går som du ser hela nederdelen och sidorna men inte i "övre delen". Men det är ganska tätt mellan fönster och "fönsterkarmen" om du förstår vad jag menar. Det drar varken kallt eller varmt där. Ca 1.3 x 1.3 meter.

På den varmaste dagen i söndags (32C) så hade jag ACn igång utan problem till den temp jag ville ha. Fönstret förseglade jag extra med Persienn + Rullgardin + Mörkläggningsgardinerna. Det var en bastu där bakom.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoku:

Grymt! Hur är det på övre delen? Är det helt förseglat? Vilken storlek har du på fönstret?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte bara att stoppa in en handduk eller något? Själv använder jag sönderklippt liggunderlag från biltema för att täta små springor. Det är ju inte så att det måste vara hermetiskt tätt för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoku:

Grymt! Hur är det på övre delen? Är det helt förseglat? Vilken storlek har du på fönstret?

Skrivet av Frispel:

Är det inte bara att stoppa in en handduk eller något? Själv använder jag sönderklippt liggunderlag från biltema för att täta små springor. Det är ju inte så att det måste vara hermetiskt tätt för att fungera.

Kardborreband och en tygbit eller en bit myggnät kan ni väl köra om det är en glipa, det är ju myggen och andra insekter man vill hålla ute.

Permalänk
Medlem

Vill bara tips om att Biltemas myggnät inte tolererar värme så bra och släpper helt från själva kardborren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vill bara tips om att Biltemas myggnät inte tolererar värme så bra och släpper helt från själva kardborren.

Tänkte mer på 3Ms kardborreband och liknande

Permalänk

Skulle det vara fel att sätta en t.ex plexiskiva på insidan av fönstret och ha slanggenomföringen genom denna?
t.ex: https://www.bauhaus.se/plexiglas-skiva-akryl-klar-3x1000x1500...

Permalänk
Medlem

@slimboyfat: Det borde funka fint med mina erfarenheter, dock inte testat det du tänker på. Borde inte bli problem med kondens heller mot glaset nu när det är varmt ute

Permalänk
Inaktiv

Fick nyss hem min 1999kr AC från Jula
Ska bli intressant att testa när tempen går upp igen

Julas senaste inköp verkade landa på 716 st
Kanske dom som sålde slut på 1-2h online?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna från jula:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Har testat för första gången idag. Gick från 24 till 18 på 2,5 timme i ett litet sovrum. Dock med öppet fönster utan fönsterkit. Apparaten låter väldigt mycket. Det går inte att sova med den på. Vi har tänkt att använda den för att kyla sovrummet innan vi somnar och låta den torka tvätten i tvättstuga.

Känns ok för de spenderade pengarna.

Permalänk
Inaktiv

Just att de låter mycket var också ett stort problem för mig och så fort man stängde av den så blev de lika varmt igen på nolltid så jag kör med en vanligt liten fläkt istället som är nästan helt tyst, ställer man den vid fönstret så drar den in den svalare luften som är på natten, nu i sommar har de dock inte behövst, är riktigt kallt på natten, och nån värme har de inte varit ännu, är en normal sommar här med temp runt 20 grader och runt 10-13 på natten.

Permalänk
Medlem

En och en halv timme efter att jag stäng av AC:n hade temperaturen gått upp 1,4 grader till 19,4. Då gick jag och lade mig och det kändes ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Just att de låter mycket var också ett stort problem för mig och så fort man stängde av den så blev de lika varmt igen på nolltid så jag kör med en vanligt liten fläkt istället som är nästan helt tyst, ställer man den vid fönstret så drar den in den svalare luften som är på natten, nu i sommar har de dock inte behövst, är riktigt kallt på natten, och nån värme har de inte varit ännu, är en normal sommar här med temp runt 20 grader och runt 10-13 på natten.

Trixet är att man måste köra ett antal timmar så att väggar och inredning går ned i temperatur och senare kan absorbera värme igen när det läcker in värme igen när maskinen är avstängd - att bara kyla själva luften i rummet har ingen magasinerande verkan alls utan blir lika varm som rummets insida, väggar och möbler redan inom minuter efter avstängning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Trixet är att man måste köra ett antal timmar så att väggar och inredning går ned i temperatur och senare kan absorbera värme igen när det läcker in värme igen när maskinen är avstängd - att bara kyla själva luften i rummet har ingen magasinerande verkan alls utan blir lika varm som rummets insida, väggar och möbler redan inom minuter efter avstängning...

Precis. Kan säga att hos mig behöver man köra flera dagar innan man uppnår full effekt för vi har tjocka ytterväggar i gammalt hus som när de är uppvärmda tar lång tid att kyla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Trixet är att man måste köra ett antal timmar så att väggar och inredning går ned i temperatur och senare kan absorbera värme igen när det läcker in värme igen när maskinen är avstängd - att bara kyla själva luften i rummet har ingen magasinerande verkan alls utan blir lika varm som rummets insida, väggar och möbler redan inom minuter efter avstängning...

Vilket jag gjorde, hade på ac hela dagen men de hjälper noll så fort du stänger av, vinden våran är delad med 2 andra lgh samt att jag bor ovanpå 3 andra så de spelar ingen roll hur mycket jag körde, tog mindre en 1 timme så var de lika varmt igen, hade som värst 32 grader inne och jag lyckades få ner tempen till 20 grader i sovrummet och de tog hela dagen men mindre en 1 timme var de lika varmt igen, måste köra konstant för att hålla nere tempen och just därför som en vanlig fläkt som knappt hörs är bättre, drar in luft utifrån och de var enklare att kyla ner eftersom jag kan sova med den på, de bästa vore ju så klart att ha ac via ventilationen men de blir nog dyrt och svårt att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilket jag gjorde, hade på ac hela dagen men de hjälper noll så fort du stänger av, vinden våran är delad med 2 andra lgh samt att jag bor ovanpå 3 andra så de spelar ingen roll hur mycket jag körde, tog mindre en 1 timme så var de lika varmt igen, hade som värst 32 grader inne och jag lyckades få ner tempen till 20 grader i sovrummet och de tog hela dagen men mindre en 1 timme var de lika varmt igen, måste köra konstant för att hålla nere tempen och just därför som en vanlig fläkt som knappt hörs är bättre, drar in luft utifrån och de var enklare att kyla ner eftersom jag kan sova med den på, de bästa vore ju så klart att ha ac via ventilationen men de blir nog dyrt och svårt att fixa.

Finns i princip inga bostäder med luftuppvärmning i Sverige och därför är det inte lämpligt att köra kylning via luft-/ventilationskanaler heller. Delat system med en eller flera innedelar funkar säkert dock, och är betydligt tystare än enhetsaggregat (portabel luftkonditionering, fönsterenhet o.s.v.). Det är ju inte riktigt värt det i ett flerfamiljshus med vattenburen värme som är anslutet till fjärrvärmenätet däremot, alltså för att bara kyla ett par dagar så är det en relativt stor ekonomisk investering för nyttan man får. Hade det varit fråga om kallhyra och direktverkande el som var standard hade däremot så gott som alla skaffat värmepump.

Permalänk

Någon som har Electrolux portabel AC? (Av nyare modell) Som kan rekommendera dem? Är dem tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoonasmeister:

Någon som har Electrolux portabel AC? (Av nyare modell) Som kan rekommendera dem? Är dem tyst?

Det finns mycket prat om Electrolux-maskiner bara ett par sidor bak i tråden. Och du kan totalt glömma tanken på tystnad med en portabel AC, tyvärr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hoonasmeister:

Någon som har Electrolux portabel AC? (Av nyare modell) Som kan rekommendera dem? Är dem tyst?

Jag har den "tystaste" av Electrolux-apparaterna och visst, den är tyst för att vara en portabel AC men att sova i samma rum som den kan man fetglömma.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Som folk, tidigare nämnt. Skall ni köpa en portabel AC så får ni räkna med lite oljud.
För mig t.ex. spelar det ingen roll då jag har lurar på mig när jag sitter vid datorn t.ex.

Men oavsett vilken portabel AC ni än väljer så kommer det låta en del...

Finns ingen som är tyst.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

@Hoonasmeister: Jag har en Electrolux EXP34U338CW och sover som en stock med den igång, kört min 24/7 sen jag fick hem den och håller stabila svala 20,6-21,2 i sovrummet och läcker ut en del kyla i övriga lägenheten också

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

@Hoonasmeister: Jag har en Electrolux EXP34U338CW och sover som en stock med den igång, kört min 24/7 sen jag fick hem den och håller stabila svala 20,6-21,2 i sovrummet och läcker ut en del kyla i övriga lägenheten också

Då hade du nog även sovit om någon stått bredvid dig och spelat trummor.
De flesta somnar inte med extremt oväsen, det finns dock väldigt få individer som kan göra detta, så grattis till det
Önskar jag vore samma, att sova med oljud som en portabel AC hade jag inte kunnat göra även om jag varit uppe 2 dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då hade du nog även sovit om någon stått bredvid dig och spelat trummor.
De flesta somnar inte med extremt oväsen, det finns dock väldigt få individer som kan göra detta, så grattis till det
Önskar jag vore samma, att sova med oljud som en portabel AC hade jag inte kunnat göra även om jag varit uppe 2 dygn.

Samma här, jag kan ha min AC igång till precis när jag ska sova men sen måste den av.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Köpte en exp26u338cw från dustin (pallfrakt 399kr, tips: hemleverans inom 4h kostar lika mycket (sthlm iaf)) men är lite besviken och tänkte höra om andras erfarenheter, kanske inte just av min modell men Electrolux öht.

Jag satte igång autoläge och drog på max med 16C när jag fick hem den och den började jobba på, från 24,6C jobbade den ner sig på 3h till 21,8C när jag kände att det räckte och ställde in apparaten på 22C istället.
Märkte att tempen steg såklart, när jag gick o la mig var den uppe i 23C. Tänkte inte mer på det för lite utrymme måste den ha för att inte behöva jobba konstant. Nu på morgonen märkte jag att tempen stigit till 23,9C utan att AC:n gjort sitt jobb.

Nån som märkt liknande? Att dess auto-läge har rätt kass temperaturavkänning, eller inget alls utan bara kör avfuktning? Avfuktningen är det enda jag typ kan se den göra under natten.
Slog precis om till Cool-läge och då slog kompressorn på, ska testa det över dagen, inte för att vädret ute är så varmt/soligt just nu...
Ska tillägga att jag inte har nått fönsterkit ännu, letar ny lägenhet och klistra fast kardborreband lockar inte riktigt då.

Mäter med en Bosch BME280-sensor som ska vara rätt bra. Temperaturen den visar stämmer bra med andra sensorer jag har, däribland en gammal analog en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då hade du nog även sovit om någon stått bredvid dig och spelat trummor.
De flesta somnar inte med extremt oväsen, det finns dock väldigt få individer som kan göra detta, så grattis till det
Önskar jag vore samma, att sova med oljud som en portabel AC hade jag inte kunnat göra även om jag varit uppe 2 dygn.

Extremt oväsen från den ACn så har du extremt bra och känslig hörsel utöver det vanliga i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Köpte en exp26u338cw från dustin (pallfrakt 399kr, tips: hemleverans inom 4h kostar lika mycket (sthlm iaf)) men är lite besviken och tänkte höra om andras erfarenheter, kanske inte just av min modell men Electrolux öht.

Jag satte igång autoläge och drog på max med 16C när jag fick hem den och den började jobba på, från 24,6C jobbade den ner sig på 3h till 21,8C när jag kände att det räckte och ställde in apparaten på 22C istället.
Märkte att tempen steg såklart, när jag gick o la mig var den uppe i 23C. Tänkte inte mer på det för lite utrymme måste den ha för att inte behöva jobba konstant. Nu på morgonen märkte jag att tempen stigit till 23,9C utan att AC:n gjort sitt jobb.

Nån som märkt liknande? Att dess auto-läge har rätt kass temperaturavkänning, eller inget alls utan bara kör avfuktning? Avfuktningen är det enda jag typ kan se den göra under natten.
Slog precis om till Cool-läge och då slog kompressorn på, ska testa det över dagen, inte för att vädret ute är så varmt/soligt just nu...
Ska tillägga att jag inte har nått fönsterkit ännu, letar ny lägenhet och klistra fast kardborreband lockar inte riktigt då.

Mäter med en Bosch BME280-sensor som ska vara rätt bra. Temperaturen den visar stämmer bra med andra sensorer jag har, däribland en gammal analog en.

https://i.imgur.com/PeESmPi.png

Den måste stå på Cool och ha slangen ut för att du ska få kompressor (kylning) annars agerar den bara en stor fläkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Extremt oväsen från den ACn så har du extremt bra och känslig hörsel utöver det vanliga i så fall

Eller har du extremt dålig hörsel om 64dB inte är oväsen