Går det inte att ha 2 olika leverantörer via fibern samtidigt?

Permalänk
Medlem

Går det inte att ha 2 olika leverantörer via fibern samtidigt?

Jag bytte leverantör för mitt bredband via fibern, från Bjäre Kraft 100/100 - Betalar 399 kr i månaden;
https://stadsnat.bjarekraft.se/serviceguide/index/consumers/s...

Till Com Hem 250/100 - Som kostar lika mycket som ovan, 399 kr i månaden, förutom de 6 första månaderna som kostar 149 kr i månaden;
https://www.comhem.se/bredband/bredband-250

Jag sa till dom att jag behöver ingen ny router heller, då jag har en ny fin ASUS RT-AC68U.

Men så fick jag nyss ett SMS från Com Hem, att mitt nuvarande, Bjäre Kraft, först måste avslutas. O det har bindningstid t.o.m. den sista mars. Idag är det den 14:e mars. Tror ni man kan be Bjäre Kraft att inaktivera abonnemanget? Jag får givetvis betala ändå t.o.m. sista mars.

Jag experimenterade lite, o kopplade in en äldre router i det andra av fyra uttag i fiberdosan, men det gick inte att ha båda uppkopplade samtidigt utan att kom bara till Bjäre Kraft's servicesida, där man kan köpa abonnemang o tjänster. Då borde det väl gå att koppla in Com Hem's abonnemang i det uttaget?

Eller vad tror ni man ska göra? Är ju ingen fara att vänta till sista mars, men man vill ju ändå ha det så fort som möjligt...

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

Om det är över stadsnät så kan nätägaren bara lägga på en tjänst åt gången, och de är det skiftet som drar ut på tiden. Skulle tippa att det blir svårt att få dem att göra undantag bara för dig som privatperson. Men ring och härja lite, så kanske de skyndar på processen. 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk

Din nuvarande leverantör har en skyldighet att leverera tjänsterna fram till det sistadatum du har betalat för. Den nya leverantören kan inte skynda på detta. Inte heller nätägaren.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Din nuvarande leverantör har en skyldighet att leverera tjänsterna fram till det sistadatum du har betalat för. Den nya leverantören kan inte skynda på detta. Inte heller nätägaren.

Johodu.

Du kan be din nuvarande leverantör klippa linan på direkten och efterskänka det du pröjsat.
Däremot så kommer du få ett glapp där du blir utan internet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Inte utan att bryta avtal. Men visst, finns kanske mindre nogräknade kommunala nät där samma folk som sköter kommunens kopiatorer, även är de som sköter stadsnätet. Där kanske det funkar.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Inte utan att bryta avtal. Men visst, finns kanske mindre nogräknade kommunala nät där samma folk som sköter kommunens kopiatorer, även är de som sköter stadsnätet. Där kanske det funkar.

"Din nuvarande leverantör har en skyldighet att leverera tjänsterna fram till det sistadatum du har betalat för. Den nya leverantören kan inte skynda på detta. Inte heller nätägaren."

Varför skulle det vara så?

Både Bahnhof, Telia, Comhem, Universal har klippt på dagen när jag bett om det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Om du läser trådskaparens inlägg igen, så ser du att det är så det är. Att du lyckats få en lina avstängd på önskat datum, är ingen garanti för att sedan få en annan operatör ansluten direkt. Och som trådskaparen själv skriver, denne har ju fått svaret att anslutningen är blockerad/upptagen till ett visst datum. Solklart.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.