Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2007

ASUS , Bloatware.... ?

Hej !

Har fått överta en ASUS Lap-Top och har gjort en fullständig ominstallation
enligt ASUS's instruktioner så nu är datorn typ som NY så att säga.
Men då har ju också en massa Bloatware dykt upp på datorn och jag har inte en aning
om vilka saker man kan ta bort och vilka som måste vara kvar...

Följande saker som för mig är helt okända dyker upp på skrivbordet efter ominstallationen:
* ASUS Turbo 33
* ASUS LifeFrame
* ASUS ControlDeck
* ASUS UL-experience
* ASUS Access
* ASUS AP Bank
* Boingo Installer
* Windows DVD maker ( Lap-Top'en har ingen intern DVD spelare ! )
* AIUSB.exe

Någon som kan hjälpa mig ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av 2stroke:

Hej !

Har fått överta en ASUS Lap-Top och har gjort en fullständig ominstallation
enligt ASUS's instruktioner så nu är datorn typ som NY så att säga.
Men då har ju också en massa Bloatware dykt upp på datorn och jag har inte en aning
om vilka saker man kan ta bort och vilka som måste vara kvar...

Följande saker som för mig är helt okända dyker upp på skrivbordet efter ominstallationen:
* ASUS Turbo 33
* ASUS LifeFrame
* ASUS ControlDeck
* ASUS UL-experience
* ASUS Access
* ASUS AP Bank
* Boingo Installer
* Windows DVD maker ( Lap-Top'en har ingen intern DVD spelare ! )
* AIUSB.exe

Någon som kan hjälpa mig ?

Köp en Windows 10 Licens på ebay för 50:- och ladda ner Windows 10 med Microsoft Media Creation Tool och installera med det. När du installerade om med datorns restore avbildning så installerade du en skräddarsydd som Asus har låtit göra, där deras bloatware ingår. Med den du laddar ner med microsoft media creation tool så får du enbart microsofts "rena" version och inget av asus.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av iBurningMan:

Köp en Windows 10 Licens på ebay för 50:- och ladda ner Windows 10 med Microsoft Media Creation Tool och installera med det. När du installerade om med datorns restore avbildning så installerade du en skräddarsydd som Asus har låtit göra, där deras bloatware ingår. Med den du laddar ner med microsoft media creation tool så får du enbart microsofts "rena" version och inget av asus.

Behöver man köpa en nyckel när datorn kommer med en?
Den borde ju vara låst till laptopen moderkort eller om han kunde logga in med ert microsoft konto.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av ExcZist:

Behöver man köpa en nyckel när datorn kommer med en?
Den borde ju vara låst till laptopen moderkort eller om han kunde logga in med ert microsoft konto.

Nej, det behöver man inte. Räcker att fixa ett USB och göra om installationen på riktigt istället för någon sorts fabriksåterställning. Med det sagt @2stroke, vill du inte göra om installationen igen hade jag tagit väck allt du listade.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det behöver man inte. Räcker att fixa ett USB och göra om installationen på riktigt istället för någon sorts fabriksåterställning. Med det sagt @2stroke, vill du inte göra om installationen igen hade jag tagit väck allt du listade.

Nej jag menar det. Man borde ju bara behöva installera om den som på en PC så ska nyckeln finnas kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2007

Datorn har Windows-7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av iBurningMan:

När du installerade om med datorns restore avbildning så installerade du en skräddarsydd som ASUS har låtit göra, där deras bloatware ingår.
Med den du laddar ner med Microsoft media creation tool så får du enbart microsofts "rena" version och inget av ASUS.

Hur gör jag detta ?

Skrivet av ExcZist:

Behöver man verkligen köpa en Windows nyckel när datorn kommer med en ?
Den borde ju vara låst till laptopen/moderkortet.

Datorn har Windows-7
och det sitter en sån där Windows nyckel på undersidan av Lap-Top'en.

Skrivet av Andreaz1:

Nej, det behöver man inte.
Räcker att fixa ett USB och göra om installationen på riktigt istället för någon sorts fabriksåterställning.
Med det sagt @2stroke, vill du inte göra om installationen igen hade jag tagit väck allt du listade.

Hur gör jag detta ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Du kan använda windows 7 nyckeln för att aktivera windows 10.