rätt sätt att installera windows drivrutiner (dch)

Permalänk
Medlem

rätt sätt att installera windows drivrutiner (dch)

så som jag har fattat det skall dch drivrutiner vara framtiden. eller ja det moderna sedan 1809 släpptes.

hur gör man på "rätt sätt" för att få de senaste dch drivrutinerna installerade efter en windows ominstallation? laddas allting ned via windows update numera eller måste jag ha exe filen från tillverkarens hemsida?

för mig var det lite bök att få realtek ljudkortet att fungera då jag först behövde exe filen från moderkortstillverkaren. sedan verkar den inte ha laddat ner rätt version? av kontrollpanelen via windows store.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För drivrutiner hittar man de mest kompatibla på dator/moderkortstillverkarens hemsida men de senaste från respektive kretstillverkare (Intel, Realtek mfl, Nvidia)

WU hittar det som får enheten att fungera - det mest grundläggande.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

@anon285333: man får ju ofta blue screen när man använder såna program. dock har jag bara använt DriverAgent och driver easy..

Permalänk
Skrivet av sarimner86:

@ChrilleCratzz: man får ju ofta blue screen när man använder såna program. dock har jag bara använt DriverAgent och driver easy..

Använd bättre program som inte ger BS då eller tanka inte alla drivers du ser bara för dom finns.

Permalänk

@Flibbertigibbet: nu använder jag Aorus app center och inga BS än så länge..

Permalänk
Skrivet av sarimner86:

@Flibbertigibbet: nu använder jag Aorus app center och inga BS än så länge..

Du sade att sådana program oftast ger BS men sen använder du sådana program själv och inte fått några BS.

Men sak samma. Programmen är inte perfekta och drar man ner allt som finns i listorna så får man givetvis förvänta sig en BS här och där.

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

Du sade att sådana program oftast ger BS men sen använder du sådana program själv och inte fått några BS.

Men sak samma. Programmen är inte perfekta och drar man ner allt som finns i listorna så får man givetvis förvänta sig en BS här och där.

de här är ju för Gigabyte moderkort så de e ju lite skillnad mellan det och ett radome program

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sarimner86:

@ChrilleCratzz: man får ju ofta blue screen när man använder såna program. dock har jag bara använt DriverAgent och driver easy..

Förstår vad du menar, den typen har ett dåligt rykte men detta programmet faller inte i kategorin "sådana program" Jag hade inte länkat till det om så vore fallet. Kan svära på det programmet. Det är ruskigt bra, prova så får du se.

Permalänk

@anon285333: de e ju kanon om de funkar!

Permalänk
Skrivet av anon285333:

Förstår vad du menar, den typen har ett dåligt rykte men detta programmet faller inte i kategorin "sådana program" Jag hade inte länkat till det om så vore fallet. Kan svära på det programmet. Det är ruskigt bra, prova så får du se.

Jag drog ner det för att spara det bland mina "Tools" för Windows. Smidigt och bra med portabla verktygsappar!