Permalänk
Medlem

Ramminnen

Hej

Kanske en dum fråga men. Blir det någon skillnad att köra t ex 1×16 jämfört med 2x8 i ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valteros:

Hej

Kanske en dum fråga men. Blir det någon skillnad att köra t ex 1×16 jämfört med 2x8 i ram?

Ja, om du kör 2x8GB så använder du båda minneskanalerna i processorn vilket ger bättre prestanda.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Jag har en sticka nu som jag tänkte sätta i en dator som dottern ska använda till att spela the sims och typ Fortnite men funderar på att byta till två istället. Är det värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valteros:

Ok, tack. Jag har en sticka nu som jag tänkte sätta i en dator som dottern ska använda till att spela the sims och typ Fortnite men funderar på att byta till två istället. Är det värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga nej, om du ändå har en 16 GB sticka. Så kör på den. Kostar ju över 1000kr att byta.
Det kommer inte dubblera fpsen av att köra dubbla ram stickor

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valteros:

Ok, tack. Jag har en sticka nu som jag tänkte sätta i en dator som dottern ska använda till att spela the sims och typ Fortnite men funderar på att byta till två istället. Är det värt det?

Det finns en hel del diskussioner om single vs dual channel, en del säger att skillnaden är relativt liten, medans andra säger att det gör en hel del skillnad.

Men jag skulle säga, att det är värt att byta ut till 2st istället.

Om du vill förkovra dig i ämnet:
Single Channel vs Dual Channel Memory
RAM Performance Benchmark: Single-Channel vs. Dual-Channel - Does It Matter?

Den andra länken, är ett test som är avancerat, och inget som en vanlig användare inte kommer att göra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag testade faktiskt detta vid senaste Ryzen 2700 -bygget jag gjorde och det har ganska liten impact skulle jag vilja säga. Hade först en 8gb sticka i, körde ett test och sedan stoppade in en till och körde ett till i dual-channel.
Detta är en syntetisk test och inget annat, men det ger ändå lite siffror.

Har för mig att skillnaden i Cinebench var knappt 80-90p på den totala ~1300p skalan.
Så visst, det är ändå ~6-7% skillnad, men i verkliga laster såsom mer fps etc märker man knappt skillnad.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns en hel del diskussioner om single vs dual channel, en del säger att skillnaden är relativt liten, medans andra säger att det gör en hel del skillnad.

Men jag skulle säga, att det är värt att byta ut till 2st istället.

Om du vill förkovra dig i ämnet:
Single Channel vs Dual Channel Memory
RAM Performance Benchmark: Single-Channel vs. Dual-Channel - Does It Matter?

Den andra länken, är ett test som är avancerat, och inget som en vanlig användare inte kommer att göra.

@valteros: Tog ut en bild ur Belzaders länk. Där dom testat skillnaden i spel, vilket var det som var viktigt för dig. Avgör själv om det är värt drygt 1000kr att köra 2 st

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag testade faktiskt detta vid senaste Ryzen 2700 -bygget jag gjorde och det har ganska liten impact skulle jag vilja säga. Hade först en 8gb sticka i, körde ett test och sedan stoppade in en till och körde ett till i dual-channel.
Detta är en syntetisk test och inget annat, men det ger ändå lite siffror.

Har för mig att skillnaden i Cinebench var knappt 80-90p på den totala ~1300p skalan.
Så visst, det är ändå ~6-7% skillnad, men i verkliga laster såsom mer fps etc märker man knappt skillnad.

Ja, mängden RAM gör bra mycket mer skillnad, än om man kör single eller dual channel.

Men jag håller ändå fast vid uppfattningen att dual channel är bättre än single channel.

Det är ju iofs. beroende på hur mycket pengar man vill lägga, har man redan RAM, så kan det kännas lite onödigt att kasta ut pengar på att byta ut till 2st istället.
Men man kan ju alltid sälja den man har, för att på det viset få igen lite av pengarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Verkar ju vara minimal skillnad i spel och jag tror inte dottern är så kinkig när det gäller fps. Svårt läge ändå. Jag känner ändå att jag vill bygga den så optimalt som möjligt 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valteros: Vad är det för sticka du har? Om det är ett bra märke så kan du få mycket för den, annars kan du ju alltid sälja den för säkert 700kr

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.