Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gaming-PC runt 50k, öppen för tips och råd!

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

DKlart den går att clocka med stock boost på 5ghz är bara att glömma, mer åt 4.7.

Skickades från m.sweclockers.com

Kika på denna: https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/9yjgcj/i9_9900...

Permalänk
Skrivet av Phil88:

Liten iaktagelse bara, vill du inte ha fönster på ditt chassi? En hel del flashiga delar med rgb osv som inte får synas annars.
Alla gillar det inte men så fina delar borde man ju vilja visa upp hehe.

Ja alltså visst är delarna lite flashiga, men det är inte därför jag har valt dem. Jag störs mest av blink och annat. Givetvis kommer jag få pikningar på detta också

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Oj, här tar vi i. Menade inte att vara negativ till din dator. Bara att vi tänker väldigt olika. Men kul att du förmedlade att du skiter pengar.
Eller så är du ett troll iaf ? Fast det rimmar ej med att du har haft en skit dator innan, hade du inga stålar då ?

Jag har fått en del skit så står på automatisk infång av det nu. Är inte min mening att låta negativ heller. Det är inte så att jag direkt skiter i pengar, utan att jag vill ha det bästa av det bästa. Jag har levt med skruttburkar innan ja. Det jag kan säga är att min affärsidé har gått väldigt bra. Nu vill jag äntligen gotta mig med det bästa inom gaming.

Permalänk
Medlem

Dom har klockat cpu'n själva, och då får man upp den till 5ghz på alla kärnor. Men här har det diskuterats vad cpu'n boostar själv och då är 4,7ghz mer vanligt. och inte på alla kärnor. Den kan såklart boosta mer om man har tur och bra kylning, men det är på 1-2 kärnor.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Det är snarare att köpa en bmw till ockerpris eller köpa en till en till marknadsvärde. Du får inte bättre prestanda bara för att du köper dom dyraste sakerna. Och för den delen, så har jag en dator som klarar alla spel på ultra utan problem. Inväntar bara nya zen 2 från amd, sen är det klart. Så råd har jag, däremot betala jag inte 50k+ för min dator. Men det blev närmare 40 för den, dock med tgb,mus och skärm.

64gb ram behöver du inte, tror jag varit med om att ett spel tog 12gb ungefär. Så du kan ju göra uträkningen själv. Sen om man verkligen vill framtidssäkra, så kan man väl köra på 32gb. Det kommer dock aldrig behövas i spel. Ska inte säga aldrig, men det kommer dröja många många år tills dess. Och som du själv säger, så ska du ändå byta dator om några år igen.

9900k är en jättebra cpu för spel.

2080ti korten presterar likadant, så länge du inte överklockar själv. Vilket du inte verkar sugen på. Men jag förstår att man kan vilja köpa premium, jag har själv gjort det. Men jag överklockar även kortet. Men ska man inte överklocka, då kan man köpa vilket 2080ti kort som helst, för dom presterar som sagt likadant. Du säger att du valde matrix kortet för det va bäst/snabbast. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg, så har alla korten något som heter gpu boost. Och så länge man inte manuellt klockar korten, så kommer dom boosta lika mycket ungefär. Allt handlar om man har turen med sig. Men marginalerna det handlar om är inte märkbart i spel. Om du får 140 eller 141 fps kommer du inte märka.

Du gillade att dra en bilreferens. Det är som att köpa en bil med 600hk men ha den strypt till 400hk, istället för att betala mindre och fortfarande få 400hk. Du betalar för något du inte får användning av. Och hur man än vrider och vänder på det, så är inte det en bra affär. Spelar ingen roll om man har råd eller inte.

Du kan sänka priset med 10k utan problem. Välj 32gb ram istället t ex. Man brukar säga att 3200mhz är sweetspot för pris/prestanda, sen kan man överklocka dom till 3600mhz med lite tur. Och det är mer än väl. Bara för att det står att minnet går i 4000mhz innebär inte att du kommer kunna köra dom i den hastigheten. Det är en överklockning och samma sak som med gpu'n, det gäller att ha lite tur.

Tack för bra input.

RAM-size går att diskutera. Från början var det 16GB jag var inställd på. Då sollade jag och tog de snabbaste. Sedan var det inte värt att ta de snabbaste enligt många, då gick jag till 64GB, som var snabbast och i mer acceptabel nivå.

Ok, så att jag köper den billigaste 2080 Ti-GPU:n mot den dyraste så vinner jag ytterst lite? Men den kommer fortfarande att prestera lite bättre? Plus att det finns möjlighet för att överklocka själv och det utrymmet är bra?

Fast om jag då har en bil med 600hk, går det inte att låsa upp (överklocka) dessa eller är jag helt enkelt fast på 400hk? Visst om det är en enkelriktad 30-väg i innerstan, då är det svårt att använda allt, men åker man ut lite utanför staden

Alltså tycker du att jag ska gå ner till 32GB och ta en billigare GPU?

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Tips är att kolla på H700, ej i.

Blev lite besviken på mina minnen. Gick inte ens att öka till 3300.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar vi om NZXT H700 chassi?

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Dom har klockat cpu'n själva, och då får man upp den till 5ghz på alla kärnor. Men här har det diskuterats vad cpu'n boostar själv och då är 4,7ghz mer vanligt. och inte på alla kärnor. Den kan såklart boosta mer om man har tur och bra kylning, men det är på 1-2 kärnor.

Jag har som plan att överklocka den till åtminstone 5GHz på alla kärnor. Kanske var otydlig med det.

Permalänk

Pratar om stock boost på 5ghz. Det är bara möjlighet i teorin. Rekordet tror jag ligger på 7.6.

Ang. 5ghz.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1550389-9900k-problem-hj...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Pratar vi om NZXT H700 chassi?

Yes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Tack för bra input.

RAM-size går att diskutera. Från början var det 16GB jag var inställd på. Då sollade jag och tog de snabbaste. Sedan var det inte värt att ta de snabbaste enligt många, då gick jag till 64GB, som var snabbast och i mer acceptabel nivå.

Ok, så att jag köper den billigaste 2080 Ti-GPU:n mot den dyraste så vinner jag ytterst lite? Men den kommer fortfarande att prestera lite bättre? Plus att det finns möjlighet för att överklocka själv och det utrymmet är bra?

Fast om jag då har en bil med 600hk, går det inte att låsa upp (överklocka) dessa eller är jag helt enkelt fast på 400hk? Visst om det är en enkelriktad 30-väg i innerstan, då är det svårt att använda allt, men åker man ut lite utanför staden

Alltså tycker du att jag ska gå ner till 32GB och ta en billigare GPU?

Jag har fått uppfattningen att du inte vill överklocka datorn, därav mitt resonemang. Men låt oss ponera att du i framtiden kommer göra det. Finns absolut ingen anledning till att inte göra det om man har komponenterna för det. Det är gratis prestanda. Det kan verka svårt om man inte är insatt, men det finns mängder med bra guider på det. Youtube är din vän.

Ram ska du definitivt minska. Enda anledningen till att ha så mycket, är om man kör datorn som en workstation med tung video/bild redigering osv. 16gb räcker i dagens läge, men vill man verkligen framtidssäkra kan man ta 32gb. Men som sagt det kommer dröja länge innan man behöver så mycket till spel. Bara där kan du spara ~5000kr

Nu kommer jag förklara som att du inte redan vet om det här. Hastigheten på minnet som tillverkarna skriver, är en överklockning på minnet. Man måste alltså själv gå in i bios och överklocka minnet. Annars körs dom i standard hastighet, tror det är 2133mhz som är default. Men det är alltså ingen garanti att minnet kommer klara av hastigheten som står på kartongen. Åtminstone när man kommer upp i dom "extrema" hastigheterna. 3200mhz har nog ingen haft problem med. Om man köpt minnen som lirar med moderkortet såklart.

Skillnaden mellan 3200mhz och 4000mhz i spel kan röra sig om 0-5fps skillnad och då måste man även tänka på felmarginalen i tester. Därför säger man att 3200mhz är sweetspot för pris/prestanda. Och oftast kan man få dom att klocka något högre ändå. 3400 kanske till och med 3600mhz om man har tur. Men prestandan i spel är inte märkbar.

Som sagt cpu'n är i skrivande stund den bästa för spel, det kan man inte komma ifrån. Men man får såklart betala premium för den. Där har vi också väldigt mycket gratis prestanda att hämta om man bara överklockar den själv. Du kan nog räkna med att den kommer gå runt 4,7ghz kanske något högre om du har tur. Och det är då på 1-2 kärnor. Men med några få knapptryck, så kan du få den att gå i kanske 5,1ghz på alla kärnor, i vissa fall högre ändå.

Gpu'n den dyraste och "viktigaste" komponenten i datorn (när det kommer till spel). Jag har ett Asus rog strix 2080 ti oc, det är ett premiumkort som många skulle säga att jag är dum som köpt, med tanke på priset. Men jag som du, är beredd att betala premium. Men jag har överklockat mitt kort. Och jag vet att mitt kort har en custom pcb och väldigt bra kylare, därav större möjligheter till att kunna överklockas bättre än många andra kort. Men prestandan jag får ut av min överklockning är ju inte dag och natt såklart, men det är prestanda. Du kan såklart överklocka alla kort. Men vissa har bättre möjligheter än andra.

Ska man inte överklocka, då kan man köpa vilket kort som helst och få samma prestanda. Men vissa kort har t ex inte lika bra kylare, så fläktarna kanske måste jobba hårdare och datorn låter lite mer. Eller det kanske inte ser lika snyggt ut, så man vill köpa något som man tycker är snyggt. Men i ditt fall, så är ju utseende oväsentligt eftersom du har en burk utan fönster.

Jag gillar Asus och har haft flera Strix kort från dom. Men jag skulle kunnat köpa ett kort för kanske säg 13-14k och fått exakt samma prestanda. Men som sagt. Jag gillar Asus och hur dom ser ut och presterar. Jag har i min mening en snygg dator som jag visar upp också.

Så du skulle kunna spara ytterligare ~5000kr om du köper ett annat grafikkort, men fortfarande få samma prestanda. T ex är Msi gaming x trio ett populärt kort och kostar 14389kr. Stirra dig inte blind på klockhastigheten som står på korten. Dom har som sagt gpu boost och boostar i dom flesta fall högre än vad det står. Och det gäller alla kort. Man ska ha lite tur.

Detta blev ett väldigt långt inlägg, men jag hoppas att det kan hjälpa dig något. Finns ingen anledning till att kasta bort pengar även om man har mycket. Det är bara dumt. Men som du ser, är tur ett återkommande tema. Man kan ha tur och få ett guldexemplar till chipp som kan klockas hur bra som helst, men man kan också ha otur och få ett som inte kan klockas speciellt bra.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av frong:

Vissa har råd med dator och resa till Karibien, tro det eller ej. Främmande koncept för dig?

Dstorintresse är billigt jämfört med många andra fritidsintressen, t.ex.båtägande.

@frong japp, det är det. Är mer ekonomisk av mig. Och det gör mig inget att vissa har råd till det mesta.
Men jag prioriterar annat före en dator för 50 papp. Men som jag skrev innan, vi alla är olika.

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Jag har fått en del skit så står på automatisk infång av det nu. Är inte min mening att låta negativ heller. Det är inte så att jag direkt skiter i pengar, utan att jag vill ha det bästa av det bästa. Jag har levt med skruttburkar innan ja. Det jag kan säga är att min affärsidé har gått väldigt bra. Nu vill jag äntligen gotta mig med det bästa inom gaming.

Ok, ja jag önskar dig lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Ok nu pratar vi. Vad är sämre i min korg gentemot din? Är det endast moderkortet? Eller andra komponenter? Du får vara tydlig med mig för det är mycket fram och tillbaka.

Tack!

Edit: såg att det var annat MOBO som du pratade om men också två GPU:er. Annars är den ju sämre. Har bestämt mig för en GPU och jag vet inte om ditt MOBO har mina bra RAM på sin QVL. Vet du?

Skickades från m.sweclockers.com

Det faktum att du "bara" har ett grafikkort. I övrigt är det ju inte "sämre" komponenter nej (förutom eventuellt då strömtillförseln på moderkortet du valt), men samtidigt märker du inte av dem eventuella skillnader som kan finnas. RAM-minnena är heller inte sämre - men det är mindre lämpade för en speldator eftersom det aldrig kommer användas så mycket RAM.

Om vi nu alltså pratar en speldator där målet är att få så bra prestanda som möjligt så är datorn du länkat till sämre än den jag länkade till. Men som sagt dina pengar så du får förstås göra precis vad du vill med dem. Jag säger bara att jag tycker det känns som lite tokigt tänk.

Angående minnena som jag hade valt, så nej. De finns inte med på QVL-listan. Men det är bara att be Inet testa minnena och se ifall det går. Borde dock inte vara några problem.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men skulle jag satsat på "top of the line" för gaming rig så hade nog paketet sett ut något som nedan.
Du kommer inte märka någon jätteförbättring eller märkbar skillnad i dagens spel med din 50k rig.

Lägg resten av pengarna på en riktigt bra 1440p Ultrawide skärm om så önskas, en riktigt bra stol för långa timmar framför datorn, ett tangentbord custom-byggt efter dina specifikationer och valfri mus. Kanske ett snyggt o funktionsdugligt skrivbord med för att göra hörnan komplett.

Just my 2 cents. Jag tänker bara lite som jag har gjort med bilar "smiles per miles" faktor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12442294

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Då kan man lika gärna köpa en bil för 20k för den fungerar och rullar, och inte köpa en ny BMW. Men har man råd så.

Skickades från m.sweclockers.com

Dålig liknelse.
Välj ett billigare 2080ti, ett billigare moderkort och nätagg och 16/32GB ram så har du samma prestanda för 15-20k mindre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sen tillkommer kylning för typ 7 tusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Detta hade jag köpt. Mest för att det ser fint ut

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12442389

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Inte någon annan som tycker att 1TB disk är på tok för lite i en speldator när spelen ligger på 50-150 GB styck? I alla fall när man skall överdriva med allt annat.

Permalänk

970 Evo 250 till OS sen 860 Evo 1 eller 2 TB till spel. Jag kör ju dock bara SP så när det är klart avinstalleras det. Har alltså sällan mer än 2 spel installerade samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnhothep:

Inte någon annan som tycker att 1TB disk är på tok för lite i en speldator när spelen ligger på 50-150 GB styck? I alla fall när man skall överdriva med allt annat.

Det är för lite om datorn skulle köpas på riktigt. Annars gör det inget.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag har 120gb för os och 1tb till spel. Än så länge har jag inga problem med utrymme. Och det är ju inga problem att utöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Galet, du kan gå ner typ 20k i pris utan att märka någon skillnad på prestandan.

Jag har påpekat det flera gånger han förstår inte det.
Han vill ha ut mer jag rekommenderade Titan han fortsätter med sitt 2080TI.
Finns inte så mycket mer att säga han lyssnar inte han jämför inte han kör sitt race.
https://www.youtube.com/watch?v=1XEsmlfe5iQ&t=308s

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag har påpekat det flera gånger han förstår inte det.
Han vill ha ut mer jag rekommenderade Titan han fortsätter med sitt 2080TI.
Finns inte så mycket mer att säga han lyssnar inte han jämför inte han kör sitt race.
https://www.youtube.com/watch?v=1XEsmlfe5iQ&t=308s

Jag tror nog att TS fattar att det inte är prisvärt att köpa speldator för 50 000kr. Han har väl sina skäl för att det gärna ska bli dyrt, men vill hålla det privat.

Jag känner ett par där hon ville renovera en del av villan. Han gick till slut med på det om han fick köpa ett nytt motorfordon. Tror du han valde det mest praktiska och prisvärda fordonet? Kanske är det skattetekniska skäl till TS intresse för dyra grejer? Kanske han vill bräcka sin kompis? Kanske han är folkvald EU-parlamentariker och får 180 000 i månaden inkl traktamenten och vill belöna sig själv? Kanske är han ett troll, men jag tror inte det.

Jag installerade en ny Vray (4:an) idag. Pratade med en som hade 4 (fyra!!) st PNY Tesla V100 16GB i sin setup. 50 000 kr räcker där inte ens till 1 (ett) grafikkort (utan Cpu eller annat) i hans låda. Vanlig speldator för 50k är mycket. För en fet workstation är det inte.

Så jag tror att TS antingen borde varit mer ärlig i varför han vill att det gärna får vara ganska dyrt, eller formulerat sin fråga annorlunda. För jag håller med om att det är ovärt att köpa speldator för 50 000kr.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Jag tror nog att TS fattar att det inte är prisvärt att köpa speldator för 50 000kr. Han har väl sina skäl för att det gärna ska bli dyrt, men vill hålla det privat.

Handlar inte så mycket om hur det är prisvärt med en dator för 50k eller inte utan vilka delar som TS väljer. Ett 2080ti för 20k istället för ett för 14k t ex, de kommer prestera likadant.
Med vettigare val kan han ju peta in två 2080ti för samma pengar om han nu känner att han måste bränna just 50k på datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Denna räcker riktigt länge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12443323

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

som ägare av två 2080ti så rekommenderar jag det inte.
jag trodde att bf5 som jag spelar en hel del skulle få stöd för sli
men det blev aldrig av. dom två spelen som jag använt sig av SLI
som jag spelat under dom 5 månader jag haft korten har varit hitman 2
och tombraider men det är inte många timmar. Oftast finns det inget stöd
alls för sli och när det väll finns så är det inte säkert att det ger en bättre
upplevelse en med ett grafikkort.

jag tycker du ska lägga dina pengar på ett billigt
2080ti med hög powerlimit. investera sedan pengar i
eftermarknads kyl så drar du ifrån värsting korten för en bra mycket mindre peng.
powerlimit på 2080ti är det som begränsar ens överclockining
när man har bra kylning. palit har ett billigt kort med 126% powerlimit
det vanligaste är 120%. evga har nog bäst powerlimit av alla kort.
130%

när du är villig att betala 50k för en dator har du kollat på https://www.digitalstorm.com/
dom gör riktigt grymma datorer. finns också en kille på youtube som gör grymma datorer
på beställning https://www.youtube.com/channel/UCr1J-4O7J2oMhmn1aSVwCpQ

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Handlar inte så mycket om hur det är prisvärt med en dator för 50k eller inte utan vilka delar som TS väljer. Ett 2080ti för 20k istället för ett för 14k t ex, de kommer prestera likadant. Med vettigare val kan han ju peta in två 2080ti för samma pengar om han nu känner att han måste bränna just 50k på datorn

Jag kanske misslyckades att förmedla det, men jag menade mest att t ex känslomässiga skäl - eller andra - kan komma före t ex logiska skäl. TS vill ju av något (privat) skäl gärna lägga ca 50 000 på en speldator man (nästan) får för 30 000. Flera i tråden verkade hemskt arga över det, i mitt tycke kanske lite väl arga då det är hans pengar. 2080ti i SLI verkar inte heller prisvärt i förhållande till prestanda för spel, inte ens för GPU-rendering. Men visst, det är ju absolut ett förslag om man vill ha en den värsta speldatorn. Jag har sett andra trådar som har verkat oseriösa med liknande tema, jag tror inte att TS är ett troll. Jag tror att han genuint vill ha råd men inte gillar förslag på att spara pengar. Han har inte heller varit så bra på att lyssna på de råd han har fått iofs.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

som ägare av två 2080ti så rekommenderar jag det inte.
jag trodde att bf5 som jag spelar en hel del skulle få stöd för sli
men det blev aldrig av. dom två spelen som jag använt sig av SLI
som jag spelat under dom 5 månader jag haft korten har varit hitman 2
och tombraider men det är inte många timmar. Oftast finns det inget stöd
alls för sli och när det väll finns så är det inte säkert att det ger en bättre
upplevelse en med ett grafikkort.

jag tycker du ska lägga dina pengar på ett billigt
2080ti med hög powerlimit. investera sedan pengar i
eftermarknads kyl så drar du ifrån värsting korten för en bra mycket mindre peng.
powerlimit på 2080ti är det som begränsar ens överclockining
när man har bra kylning. palit har ett billigt kort med 126% powerlimit
det vanligaste är 120%. evga har nog bäst powerlimit av alla kort.
130%

när du är villig att betala 50k för en dator har du kollat på https://www.digitalstorm.com/
dom gör riktigt grymma datorer. finns också en kille på youtube som gör grymma datorer
på beställning https://www.youtube.com/channel/UCr1J-4O7J2oMhmn1aSVwCpQ

Digital Storm Aventum X var riktigt grym.

Dock räckte inte 50 000 kr så långt där.

Skulle dock inte vilja ha en sådan stor dator idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Du kan ju även köpa en cpu som är testad att gå till en viss frekvens, lite dyrare men vill man ha max prestanda så:

https://www.caseking.de/en/der8auer-core-i9-9900k-5-0-ghz-adv...

eller så köper man ett antal cpuer och testar fram den snabbaste och säljer övriga.