Ingångslön Junior Linux Systemadministratör

Permalänk

Ingångslön Junior Linux Systemadministratör

Hej och Glad Påsk!

Jag är 34 år, har två årig Yrkesutbildning examen, Java Systemutvecklare.

Jag kommer förhanda om lön i den här veckan som junior linux admin role. Jag har några månader kunskaper om Linux miljö, web app servrar i unix, puppet och docker.

Jag kikade runt och ingångslönen ligger 33.000kr med 7års erfarenhet på Lönestatsitik, mellan 30.000 och 37.000kr på Unionen, och 37.000kr på Framtiden med 5års erfarenhet.

Jag tänker om 26.000kr, vad tycker ni?

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle säga att mellan 25-30 berodde på kunskapsnivå för en junior.
Är man duktig brukar detta ofta uppmärksammas och eftersom branschen skriker efter folk som kan docker och kubernetes så tror jag det kommer bli enkelt att flytta på sig efter sedvanliga 24 månader om man känner för det.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Skulle säga att mellan 25-30 berodde på kunskapsnivå för en junior.
Är man duktig brukar detta ofta uppmärksammas och eftersom branschen skriker efter folk som kan docker och kubernetes så tror jag det kommer bli enkelt att flytta på sig efter sedvanliga 24 månader om man känner för det.

Tack för ditt svar, jag håller med dig. Tänker om minst 25.000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror också på din arbetslivserfarenhet. Du skriver att du är 34år. Har du jobbat studerat de senaste 14 åren? har du ett fullspäckat schema begär 30kkr. Men även om det skulle vara många hål av arbetslöshet och liknande är det minsta du ska begära 28kkr. Vill företaget underbjuda dig så är det upp till dem)

Permalänk
Skrivet av petabyte:

Det beror också på din arbetslivserfarenhet. Du skriver att du är 34år. Har du jobbat studerat de senaste 14 åren? har du ett fullspäckat schema begär 30kkr. Men även om det skulle vara många hål av arbetslöshet och liknande är det minsta du ska begära 28kkr. Vill företaget underbjuda dig så är det upp till dem)

Tack för ditt svar. Tycker att 28k är ganska hög om man jämför med mina kunskaper.

Japp men har flyttar till Sverige när jag var 28år gammal, först läste jag på svenska år. Jag hade helt annat jobb innan flyttade hit men ville öppna en ny sida då bestämde jag att fortsätta vidare inom IT. Annars har jag 13årig gymnasie btyg också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendessvous:

Tack för ditt svar. Tycker att 28k är ganska hög om man jämför med mina kunskaper.

Japp men har flyttar till Sverige när jag var 28år gammal, först läste jag på svenska år. Jag hade helt annat jobb innan flyttade hit men ville öppna en ny sida då bestämde jag att fortsätta vidare inom IT. Annars har jag 13årig gymnasie btyg också.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen tycker jag du ska gå in med självförtroendet att du ska ha högre än du begär.
Lägg dig högt från början och förhandla nedåt, säg att du tänker att 30 känns rimligt och fråga vad de hade tänkt sig.
Kan ju vara så att din arbetsgivare tycker att du gör mer än vad dina kunskaper visar, t.ex tar ansvar och försöker utvecklas.
Har själv gett folk en högre lön för att jag sett kvalifikationer som varit mer värda än kunskap.

Permalänk
Medlem

Det beror också lite på var i landet det gäller, löner är lite högre i storstäderna.
25-30 är en rätt ok juniorlön, men se också detta som en möjlighet att verkligen lära sig.
Visar man framfötterna och är duktig så spelar det större roll än erfarenheten du har på pappret.

Begär 30K så kommer du säkert få ett motbud på 28, då har du fått det du vill ha.
Men tänk också på att lönen bara är en sak, glöm inte antal semesterdagar, övertidsersättning, möjlighet att t.ex. träna på arbetstid och andra förmåner.

Permalänk
Medlem

@Rendessvous:
@reverend benny:
Precis som benny skriver, lönen är inte allt. Se till ev andra fördelar du får. Jag gick in liiite lågt på mitt nuvarande jobb under provanställningen. Får en lite ökning sen vid övergången. Men fick också 6+1,5v semester istället för "vanliga" 5v. Samt möjlighet för massa utbildningar/kurser och utvecklingsmöjligheter. Samt diverse andra fördelar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

I sedvanlig ordning beror det på var du bor, hur väl dina kunskaper matchar tjänsten och hur stor tillgången på kompetent folk är.
Jag gick in på 30k som konsult i december 2017 och ligger idag på 35k. Blev erbjuden 37 för ett halvår sedan hos kundens kund, men ökade på lön hos nuvarande plus körkortsutbildning på arbetstid i stället.
Precis som skrivits ovan är kontant lön inte allt. Rent ekonomiskt blev min nuvarande deal en förlustaffär från mitt håll, men då jag vet att körkortet aldrig skulle blivit av annars så vägde det upp en hel del. Resten vägdes upp av att jag på nuvarande långtidsuppdrag har fasta arbetstider måndag till fredag och med goda möjligheter att flexa. Det är mycket värt i sig ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Egentligen tycker jag du ska gå in med självförtroendet att du ska ha högre än du begär.
Lägg dig högt från början och förhandla nedåt, säg att du tänker att 30 känns rimligt och fråga vad de hade tänkt sig.
Kan ju vara så att din arbetsgivare tycker att du gör mer än vad dina kunskaper visar, t.ex tar ansvar och försöker utvecklas.
Har själv gett folk en högre lön för att jag sett kvalifikationer som varit mer värda än kunskap.

Du har helt rätt i! Jag måste gå in med min självförtroendet eftersom branchen letar efter personer. Precis, mer värde än kunskap.

Tack

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

I sedvanlig ordning beror det på var du bor, hur väl dina kunskaper matchar tjänsten och hur stor tillgången på kompetent folk är.
Jag gick in på 30k som konsult i december 2017 och ligger idag på 35k. Blev erbjuden 37 för ett halvår sedan hos kundens kund, men ökade på lön hos nuvarande plus körkortsutbildning på arbetstid i stället.
Precis som skrivits ovan är kontant lön inte allt. Rent ekonomiskt blev min nuvarande deal en förlustaffär från mitt håll, men då jag vet att körkortet aldrig skulle blivit av annars så vägde det upp en hel del. Resten vägdes upp av att jag på nuvarande långtidsuppdrag har fasta arbetstider måndag till fredag och med goda möjligheter att flexa. Det är mycket värt i sig ...

Jag bor i Stockholm.... Håller med dig också, tackar!