Smart hem, vad välja idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Svarar mig själv då jag läst vidare en del. Som sagt ovan verkar Homey vara omtyckt, men vill inte lägga så mycket pengar ännu då jag är osäker på vilken väg vi kommer gå.

Tänker nu att Aqara verkar vettigt då dess sensorer fungerar brett, och börjar nog med att köra med deras egen aqara hub för att eventuellt senare bygga vidare med Homey.

Men, finns bara en hub; homekit hub. Hur dumt är det är köpa en sådan då man är android användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Svarar mig själv då jag läst vidare en del. Som sagt ovan verkar Homey vara omtyckt, men vill inte lägga så mycket pengar ännu då jag är osäker på vilken väg vi kommer gå.

Tänker nu att Aqara verkar vettigt då dess sensorer fungerar brett, och börjar nog med att köra med deras egen aqara hub för att eventuellt senare bygga vidare med Homey.

Men, finns bara en hub; homekit hub. Hur dumt är det är köpa en sådan då man är android användare?

aqara funkar garanterat till vera plus eller secure med. dessa brukar man kunna köpa riktigt billigt på Facebook av folk som inte fattar hur man konfigurerar dom, köpt flera stycken för några hundra styck, 200-400kr Jag körde 3 xiaomi röksensorer med min vera plus utan problem.
dock får man ändra ett par parametrar manuellt eller som vissa gjort frikopplat zigbee i vera och kört den i ha direkt via interface.
Om du planerar att gå in i HA i ett senare skede vill du inte gå på homey som är inkompatibelt med HA, vera har bäst integration med HA av alla hubbar jag testat. (testat väldigt många)
En annan fördel med vera är att skitbilliga sensorer från kina funkar utan problem både z-wave och zigbee.
Det kommer snart en ny uppdatering till veras hubbar som ska fixa mer automatisk compatibility så man slipper ändra paratmeterar manuellt. (är i sen beta just nu)

Vill du inte köra HA skulle jag väntat in Ezlo secure som kommer till eu q2 2021. (ezlo köpte upp vera) ingen vet dock hur integrationen blir med HA och denna, jag är dock rädd att ezlo skiter i att behålla den fina integration vera har för dom vill försöka konkurrera med ha, (tror dock inte det finns någon hubb som klarar det i dagsläget, Ha utvecklas blixtsnabbt tack före ett mycket stort community.

Edit: Ha har stöd för gräsklippare,damsugare,bilar,värmepumpar,ac osv osv kör detta själv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

aqara funkar garanterat till vera plus eller secure med.
Om du planerar att gå in i HA i ett senare skede vill du inte gå på homey som är inkompatibelt med HA, vera har bäst integration med HA av alla hubbar jag testat. (testat väldigt många)
[..]
Edit: Ha har stöd för gräsklippare,damsugare,bilar,värmepumpar,ac osv osv kör detta själv.

Tack för tipsen!

Inhandlar då som startpunkt 5-6st Aqara luft-/tempsensorer ihop med deras egna hub. Detta då mätning behöver komma igång snarast.. vidare tolkar jag det som jag senare kan köpa in mig i Vera-träsket när jag ska börja automatisera mer?
Vilket man i sin tur gör med "HA" (=home-assistant.io?)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Tack för tipsen!

Inhandlar då som startpunkt 5-6st Aqara luft-/tempsensorer ihop med deras egna hub. Detta då mätning behöver komma igång snarast.. vidare tolkar jag det som jag senare kan köpa in mig i Vera-träsket när jag ska börja automatisera mer?
Vilket man i sin tur gör med "HA" (=home-assistant.io?)?

visst kan du göra det. men jag skriver ett lite längre inlägg bara för att du ska för en bättre förståelse för dom olika sakerna.

vera plus är är en smarthub, den har z-wave,zigbee,wifi,lan, stödjer 3gmodem eller rfxtrx moduler mm (samt blåtand, dock ej aktiv) går använda som router eller ap. kan köra allt helt lokalt, även länken till ha är lokal.

vera secure har förutom det ovan, batteribackup, siren,3g modem och dubbelt så mycket ram samt snabbare cpu
dessa hubbar kommer snart förvinna då som sagt ezlo köpt upp dom, (har själv byggt upp ett litet lager

det man gör är att använda vera endast för att ansluta enheterna till, men du kan naturligtvis köra automation på dom med,
eller styra saker,kolla elförbrukning, kameror mm
tex brukar jag göra "viktiga" scener på vera som aktiveras olika av andra scener från homeassistant.

tänk ochså på protokoll, dvs vilken typ du vill ha. zigbee,blåtand,wifi osv (aqara,shelly,plejd osv) kör alla på 2.4 bandet med andra ord är det inte ovanligt med problem på grund av störningar från andra enheter eller från dom egna enheterna.
sedan har zigbee flera standarder så dels funkar inte alla enheter med alla hubbar men sedan finns det även saker som funkar till samma hub men kan sedan inte measha. så kolla noga vad du har och vad du ska köpa.

z-wave kör på 800mhz bandet dvs har inte problem med störning, och är enligt min mening det man vill ha för bas saker dvs saker som inte får strula, sedan brukar det även finns mycket mer inställningar du kan göra direkt i en z-wave puck.
MEN att installera z-wave då måste man ha lite koll på vad man gör för att få en bra upplevelse, många köper det och tror det bara är att para sakerna så det klart, när man får ett par enheter börjar man sedan få problem och tror då det är fel på z-wave protokollet. ställer man in det rätt är det rå stabilt och extremt snabbt. billiga z-wave saker typ sensorer köper du på aliexpress, kola bara så det står EU på dom. samma sak med zigbee saker det går hitta väldigt billigt, kolla bara så dom stödjer din hubb
Tänk dock på att det som med allt annat kan vara stor skillnad på kvalité, tex qubino vs noname kina pryl där qubino är jätte stabil medans kina enheten ha ramla ur meshen eller missa väckningen osv. NEO och Himan är två som är väldigt stabila, och funkar bra. ibland dyker det upp saker som Aeotech sensor 6 för 150-200kr vs svenska priset på 500-600+kr

2021 ska zigbee alliansen komma med en teknik dom kallar chip, den ska vara ip baserat, den tror jag kommer bli kanon för dom som inte vill styra hela hus utan mer köper ett par saker på ikea och likande. nackdelen är att jag tror zigbee kommer fasas ut, inte direkt men fortare än man tror särskilt på ställen som ikea.

oavsett vad du väljer försök hålla dig till ett protokoll så du får ett bra meash, kör på 2.4 saker så kolla vilka kanaler som används och försök sprida ut det så saker inte stör ut varandra. (inte ovanligt att två grannar kör tex hue och stör varandra)
sedan kan man naturligtvis blanda protkoll till både vera och ha, tipset är att du delar in det i 3 delar. 1 saker som måste funka, dessa kör du ett protokoll för till en hubb så du får ett bra meash, 2 saker som inte gör så mycket om det strular i bland, 3 cloud baserade saker som inte går att lita på stabilitetsmässigt.

//Lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

//Lycka till

Ok, när jag väl fått igång aqara hubben med 5 st sensorer så misstänker jag att nästa steg blir att automatisera luftvärmepumparna. Sensorerna är inte så kritiska då det är för datauppföljning, och dom verkar använda sig av ZigBee = 2.4GHz? Alltså borde luftvärmepumparna styras på annat band för att säkra styrningen. Har du tips på nästa steg för att börja fundera kring denna implementering?

Vill främst kunna ställa in olika temperaturer i huset beroende på tid och om någon är hemma.

Permalänk
Medlem

Tänkte själv köpa Philips Hue. Men deras brygga är alltså kompitabel med t.ex IKEA Trådfri? Kan ju vara bra att veta! Hade ingen aning att det var så om de stämmer?

Problemet är väl bara att Hue är "svindyrt"... men man får väl köpa för ett rum i taget eller börja med det mest basala.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Ok, när jag väl fått igång aqara hubben med 5 st sensorer så misstänker jag att nästa steg blir att automatisera luftvärmepumparna. Sensorerna är inte så kritiska då det är för datauppföljning, och dom verkar använda sig av ZigBee = 2.4GHz? Alltså borde luftvärmepumparna styras på annat band för att säkra styrningen. Har du tips på nästa steg för att börja fundera kring denna implementering?

Vill främst kunna ställa in olika temperaturer i huset beroende på tid och om någon är hemma.

nu vet jag inte vilken typ av pumpar du har.
är det luft/luft pumpar? Normalt sätt brukar dessa ha cloud anslutning som du kör in direkt i ha om dom inte väldigt gamla.
visst det går styra dom via rf/ir beroende på vad du har, tex zwave till rf/ir problemet som jag ser det är att rf eller ir går inte lita på så då kan det vara lika bra att köra qloud lösningen tillverkaren har eller en billigare lösning som brodlink pro som klara ir och rf eller möjligen logitech hub om dom bara kan köra ir. båda funkar i HA och kan även användas för styra tv sterio osv. Har pumparna ett interface för styrning är det en annan sak då kan du använda fibaros z-wave lösning (tror den heter smart implant) jag har dock aldrig sysslat med den så där har jag ingen hjälp att ge. https://www.m.nu/sensorer/smart-implant-universalsensor?gclid...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Tänkte själv köpa Philips Hue. Men deras brygga är alltså kompitabel med t.ex IKEA Trådfri? Kan ju vara bra att veta! Hade ingen aning att det var så om de stämmer?

Problemet är väl bara att Hue är "svindyrt"... men man får väl köpa för ett rum i taget eller börja med det mest basala.

stämmer att du kan ansluta ikea till hue, Men du kan även använda en usb pinne om du vill köra ha
Edit: personligen är jag inget fan av hue eller ikea, vill man ha färg eller mysbelysningen tycker jag det både snyggare och funktionsrikare att använda ledstrip tex sk6812rgbn, går välja styrka och har en kanal med naturligt vitt ljus. montera dom en bit från taket och lys mot taket, ger ett jämnt och fint ljus, då kan du kör puckar bakom belysning knapparna och köra vanliga lampor med bättre ljus och du kan behålla din vanliga lysknapp på väggen, styr du sk6812rgb med tex dig-uno kan du ha väggbrytare till den med, det går naturligtvis även styra det från HA eller telefon,dator och synka mot andra ljuskällor typ ikea eller hue osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Weestman:

Tänkte själv köpa Philips Hue. Men deras brygga är alltså kompitabel med t.ex IKEA Trådfri? Kan ju vara bra att veta! Hade ingen aning att det var så om de stämmer?

Problemet är väl bara att Hue är "svindyrt"... men man får väl köpa för ett rum i taget eller börja med det mest basala.

Tips är att läsa repotaget om hue här på sc som kom nyligen. Det finns nämligen fyra generationer av hue som klarar lite olika saker vilket kan vara bra att veta. Köpte själv hue till vardagsrummet för nått år sen eller två men byggde aldrig vidare då jag inte tycker det är värt vad det kostar.