Vilken distro till delning av filer i nätverket?

Permalänk

Vilken distro till delning av filer i nätverket?

Tänkte höra vilken distro som är enkel att sätta upp för att kunna lagra och spela upp sin musik i nätverket mellan olika enheter.

Har en enklare dator som jag tänkt använda till detta men vet inte om man borde satsa på ett NAS operativ eller en distro som tex Ubuntu istället?

Undrar även hur man sätter upp delning av mappar i Linux?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En ubuntuserver är inte svår att sätta upp och det finns många gudier som steg för steg visar hur man sätter upp en samba-share - observera - det görs inte i någon grafisk GUI utan via ssh och med kommandorader. från windows kan du använda putty som SSH-terminal mot servern ifråga

all administrering görs på samma sätt via SSH-terminal och datorn i fråga kan vara helt headless utan skärm eller tangentbord. Och när du loggar in så står det om det behöver uppdateras (och som root skriver man då 'apt upgrade' och sedan njuter man av synen när olika programpaket installeras och när det är klart så kan det i några enstaka fall rekommenderas omboot - men det är fortfarande du som bestämmer när det skall göras och ingen jäkla automatik som i win-världen...

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk:

kör på ubuntu server med ett lättare desktop,

men för musikdelning tycker jag du ska kolla på 1: emby server eller subsonic
subsonic är mest gjort för musik medans emby är mest gjort för film.
fördelen med emby är att den har inbyggda funktioner för backup och automatisk uppladdning från tex telefonen eller datorn.

emby:

musik
film
serier
bilder
live tv
hemma filmer
fil backupper.
dlna
har stöd i löjligt mycket hårdvara (finnas appar till nästan alla saker)
stöd för lokala användare utan 3 part

subsonic:

musik (gör den väldigt bra)
film (med vissa strul)
har ok stöd för olika hårdvara (finns till smart tv, telefoner mm)
stöd för lokala användare utan 3 part

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med Devuan, en systemd-fri fork av Debian. Det är enkelt, pålitligt och Debian är generellt sett väldokumenterad i alla avseenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

FreeNAS kan vara värt att kolla in också: https://freenas.org/

Permalänk
Medlem

OpenMediaVault vill jag rekommendera! Likt FreeNAS fast Debian istället för BSD. Mycket trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

OpenMediaVault vill jag rekommendera! Likt FreeNAS fast Debian istället för BSD. Mycket trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med! Har använt det i många år nu och har fungerat mycket bra. Finns mycket möjligheter och tillval. Väl värt att ta en titt på.