SVT Play har ishockey-VM i 50 fps – ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men nu pratar jag om SVT Play. Den används i datorer och på mobila enheter. Där kan man spela upp strömmar som nog är dussintals gånger så "tunga" som SVT:s...

Jag pratar också om play. Du vet att det ska funka på chromecast etc

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag pratar också om play. Du vet att det ska funka på chromecast etc

Fast den spelar väl bara upp bild som kommer från den enhet som strömmar? Den har väl ingen direktavkodning?

Hur som helst behöver ju inte en tjänst ha maxnivån satt efter de sämsta tänkbara enheterna som kan anslutas, utan i stället erbjuda flera kvalitetsalternativ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Är det fel på ljudet?

Inte på det de skickar ut men jag saknar diskret surround även på play, det är ju rätt trist att SVT och en del andra bara ger stereo via playtjänster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast den spelar väl bara upp bild som kommer från den enhet som strömmar? Den har väl ingen direktavkodning?

Hur som helst behöver ju inte en tjänst ha maxnivån satt efter de sämsta tänkbara enheterna som kan anslutas, utan i stället erbjuda flera kvalitetsalternativ.

Chromecast tar normalt sett strömmen från källan (t ex SVT eller youtube etc). Telefonen är främst fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast den spelar väl bara upp bild som kommer från den enhet som strömmar? Den har väl ingen direktavkodning?

Hur som helst behöver ju inte en tjänst ha maxnivån satt efter de sämsta tänkbara enheterna som kan anslutas, utan i stället erbjuda flera kvalitetsalternativ.

Det jag menar är att det genast blir väldigt mycket mer tekniskt krångligt, men ja det går. Däremot är som sagt SVTs källa, deras sändningskedjor, fortfarande 720p50 så det finns inget bättre än så att använda till play. Nästa förbättring blir om SVT går över till 4K. De kommer med största säkerhet inte bygga om hela SVT till 1080 som nån slags mellansteg.

Edit: Jo chromecast spelar samma ström som webben etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Meto:

Själv har jag inte tänkt på SVTPlay kör i 25 fps.

Tja, man är väl olika. Har knappt sett ett enda program utan att irritera mig på det så långt tillbaka jag kan minnas.

Citat:

SVTPlay har länge haft bättre kvalité än vanligt tv tycker jag.

Är det verkligen så? (Förstår naturligtvis att du syftar på kvalitet bortsett från bildfrekvens.) Brukar tycka att Play har betydligt mer komprimeringsartefakter som en följd av låg bitrate, jämfört med SVT:s HD-sändningar via DVB‑T2.

Om du menar jämfört med SVT:s SD-sändningar är det naturligtvis stor skillnad till Plays fördel, och SVT:s HD-sändningar via andra medier än det marksända nätet har jag mycket begränsad erfarenhet av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Bildfrekvens är en nischgrej som mest bara har nån betydelse vid snabba sporter som just hockey. Att se nyheter i 50 fps känns förbaskat onödigt.

Det där är verkligen inte så självklart som ditt inlägg ger intryck av. Jag tycker att skillnaden mellan 25 och 50 fps är mycket påtaglig för de flesta typer av innehåll. Mängden av innehållstyper där jag tycker att tittarupplevelsen blir avsevärt sämre med 25 fps innehåller t ex nyhetssändningar, debattprogram, frågesporter, musikuppträdanden och naturligtvis de flesta sportsändningar.

Utöver den direkta positiva effekten på själva flytet har bildfrekvensen i mina ögon (bokstavligen, hehe) stor betydelse för den känsla av närvaro, äkthet och direktsändning som all (direktsänd) icke-fiktion bör sträva efter att skapa hos tittaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det där är verkligen inte så självklart som ditt inlägg ger intryck av. Jag tycker att skillnaden mellan 25 och 50 fps är mycket påtaglig för de flesta typer av innehåll. Mängden av innehållstyper där jag tycker att tittarupplevelsen blir avsevärt sämre med 25 fps innehåller t ex nyhetssändningar, debattprogram, frågesporter, musikuppträdanden och naturligtvis de flesta sportsändningar.

Utöver den direkta positiva effekten på själva flytet har bildfrekvensen i mina ögon (bokstavligen, hehe) stor betydelse för den känsla av närvaro, äkthet och direktsändning som all (direktsänd) icke-fiktion bör sträva efter att skapa hos tittaren.

Tja, det är ju ingen nackdel, men oändligt mycket viktigare är det att först lägga den ökade bandbredden på högre bitrate, så att man slipper att bilden kraschar ihop till legoblock så fort nåt rör sig. Hellre 25 bra bilder per sekund än 50 dåliga, alltså.

Hur mycket bildfrekvensen märks beror på slutartiden som använts. Med en slutartid som matchar 1/bildfrekvens så kommer rörelseoskärpa att mer eller mindre eliminera upplevelsen av att det är ryckigt med lägre bildfrekvens. Tyvärr filmas mycket med för kort slutartid, men det är inte bildfrekvensens fel!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om du menar jämfört med SVT:s SD-sändningar är det naturligtvis stor skillnad till Plays fördel, och SVT:s HD-sändningar via andra medier än det marksända nätet har jag mycket begränsad erfarenhet av.

Jag även jämfört med SVT HD ser att t.ex På spåret på play sänds i 1920x1080@25 så det är inte så konstigt att ger bättre bild. Sen finns det säkert andra orsaker till att SVT-Play ger bättre bild.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Tja, det är ju ingen nackdel, men oändligt mycket viktigare är det att först lägga den ökade bandbredden på högre bitrate, så att man slipper att bilden kraschar ihop till legoblock så fort nåt rör sig. Hellre 25 bra bilder per sekund än 50 dåliga, alltså.

Det beror väl på vilken bitrate man har från början, så att säga. Svårt att uttala sig i absoluta termer om vad som är viktigast, tycker jag. Man får nog nöja sig med att konstatera att min ideala balans mellan spatial och temporal upplösning är viktad mer åt den sistnämnda än din, relativt sett.

Citat:

Hur mycket bildfrekvensen märks beror på slutartiden som använts. Med en slutartid som matchar 1/bildfrekvens så kommer rörelseoskärpa att mer eller mindre eliminera upplevelsen av att det är ryckigt med lägre bildfrekvens. Tyvärr filmas mycket med för kort slutartid, men det är inte bildfrekvensens fel!

”Mer eller mindre eliminera” tycker jag är att ta i, men visst ligger det mycket i det. TV-serier och filmer upplevs ju inte alls lika hackiga som TV-program i låg framerate.

Men just TV-program filmas och produceras ju i och för 50 fps, så det är klart att de använder en slutartid anpassad för det. Och det borde de också, då låg rörelseoskärpa och bra flyt är och bör vara målet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det beror väl på vilken bitrate man har från början, så att säga. Svårt att uttala sig i absoluta termer om vad som är viktigast, tycker jag. Man får nog nöja sig med att konstatera att min ideala balans mellan spatial och temporal upplösning är viktad mer åt den sistnämnda än din, relativt sett.

Men allvarligt, störs du inte av såpoperaeffekten i film- och tv-material? Om inte, är det en talang du kan lära ut?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Phod:

Men allvarligt, störs du inte av såpoperaeffekten i film- och tv-material?

Vad menar du? (Helt genuin och seriös fråga.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad menar du? (Helt genuin och seriös fråga.)

Det är många som tycker att film- och TV-material i hög framerate ser ut som en latinamerikansk telenovela, p.g.a. att man är van vid rörelseoskärpa och judder. För mig funkar det fint för sport och naturfilmer, men annars ser det bara billigt ut.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är många som tycker att film- och TV-material i hög framerate ser ut som en latinamerikansk telenovela, p.g.a. att man är van vid rörelseoskärpa och judder. För mig funkar det fint för sport och naturfilmer, men annars ser det bara billigt ut.

Det är väl bara att titta några timmar så blir du van. Jag hade gärna tagit 60 fps på allting från nyheter till filmer. Hade tagit en vecka för tittarna att vänja sig!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Phod:

Men allvarligt, störs du inte av såpoperaeffekten i film- och tv-material? Om inte, är det en talang du kan lära ut?

Hej igen! Det fanns inget kort svar som jag kunde stå för, och jag hade inte tid att skriva ett långt just då, men nu ska jag försöka besvara din fråga. Kontexten var att du citerade mitt svar till detta inlägg, vars poäng var ungefär att högre bandbredd bör nyttjas till bättre kvalitet på varje bildruta snarare än fler bildrutor per sekund. Diskussionen handlade alltså om temporal vs spatial upplösning under bandbreddsbegränsning.

Som jag uppfattar det behöver din fråga inte nödvändigtvis läsas i nämnda kontext, utan kan lika gärna ha ställts i förbifarten då du förstod att jag uppskattar hög bildfrekvens i allmänhet. För det fall du faktiskt hade tidigare inlägg i åtanke ska jag dock klargöra att jag inte syftade på vilken bildfrekvens som används i produktion, utan bara i distribution. Det vill säga, jag menade förenklat att innehåll som producerats i 50 fps gärna också ska tillgängliggöras i 50 fps med "lägre" bitrate, "hellre" än 25 fps med "högre" bitrate (vilket, som citattecknen ska antyda, såklart inte är ett binärt val).

Med det sagt ska jag försöka adressera din fråga om "såpoperaeffekten i film- och tv-material" – här följer en lista över åsikter jag har:

  • "RöReLsEfÖrBäTtRiNg" som artificiellt interpolerar fram bildrutor är olidlig, oavsett om originalinnehållet är producerat i 24, 25, 30, 50 eller 60 fps. Jag tål inte artefakterna och jag vill se innehållet som det är tänkt att ses.

  • Nästan all sport – t ex fotboll, ishockey och Counter‑Strike – kräver hög bildfrekvens för att gå att se på överhuvudtaget.

  • Nyheter, underhållningsprogram och liknande måste produceras och distribueras i hög bildfrekvens för att känslan av autenticitet, närvaro och/eller direktsändning ska förmedlas till tittaren på ett bra sätt.

  • TV-serier och filmer får gärna produceras i 24 fps. Jag har traditionellt varit väldigt positiv till HFR (48 fps) i film, men har egentligen för lite erfarenhet av det (sett The Hobbit-trilogin en gång på bio) för att kunna uttala mig särskilt bestämt.

Skrivet av Phod:

Det är många som tycker att film- och TV-material i hög framerate ser ut som en latinamerikansk telenovela, p.g.a. att man är van vid rörelseoskärpa och judder. För mig funkar det fint för sport och naturfilmer, men annars ser det bara billigt ut.

Det är inte helt tydligt för mig vad du syftar på här (särskilt "TV-material"). Jag har aldrig hört någon uttrycka något negativt om hög framerate i någon icke-fiktiv typ av innehåll, utan bara i film och TV-serier.

Inte heller har jag hört talas om någon som är så van vid judder att avsaknad därav stör vederbörande, men då gäller det att vi är överens om vad judder betyder till att börja med. Jag har för mig att det är en strikt negativ artefakt som uppstår till exempel när 24p-innehåll spelas upp i 60 Hz – inte när bildfrekvensen är låg, utan när den är "fel". Så tolkar jag också Rtings artikel om saken.

Det vore intressant om du ville förtydliga om sport och naturfilmer bara är två exempel på typer av innehåll (jämte t ex nyheter och musikuppträdanden) där du trivs med hög bildfrekvens, eller om det är de enda. Vad tycker du till exempel om Aktuellt eller Melodifestivalen i 50 fps?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hej igen! Det fanns inget kort svar som jag kunde stå för, och jag hade inte tid att skriva ett långt just då, men nu ska jag försöka besvara din fråga. Kontexten var att du citerade mitt svar till detta inlägg, vars poäng var ungefär att högre bandbredd bör nyttjas till bättre kvalitet på varje bildruta snarare än fler bildrutor per sekund. Diskussionen handlade alltså om temporal vs spatial upplösning under bandbreddsbegränsning.

Som jag uppfattar det behöver din fråga inte nödvändigtvis läsas i nämnda kontext, utan kan lika gärna ha ställts i förbifarten då du förstod att jag uppskattar hög bildfrekvens i allmänhet. För det fall du faktiskt hade tidigare inlägg i åtanke ska jag dock klargöra att jag inte syftade på vilken bildfrekvens som används i produktion, utan bara i distribution. Det vill säga, jag menade förenklat att innehåll som producerats i 50 fps gärna också ska tillgängliggöras i 50 fps med "lägre" bitrate, "hellre" än 25 fps med "högre" bitrate (vilket, som citattecknen ska antyda, såklart inte är ett binärt val).

Ehh, jag är inte riktigt med på vad du försöker säga, men temporal vs. spatial upplösning är ju 50fps vs. 4K, så jag uppfattade det som att du föredrar det första.

Jag skulle nog inte gå så långt som att säga att allt 50 fps-material funkar bäst i 50 fps vs. 25 fps i samma bitrate. När HD kom via satellit var ju en del kanaler så komprimerade att SD var att föredra, och samma läge kan väl uppkomma idag, så jag skulle gott kunna tänka mig att det finns någon därute som streamar i för låg bitrate för att 50 fps ska funka bra.

Det finns ju naturligtvis en gräns där hög bitrate in ger så mycket bättre kvalitet och det ger mer att skicka ut 50 fps, och så jag håller nog med dig när det gäller HD-material. När det gäller 4K däremot finns det de som inte streamar i nog hög bitrate.

Skrivet av Alling:

Med det sagt ska jag försöka adressera din fråga om "såpoperaeffekten i film- och tv-material" – här följer en lista över åsikter jag har:

  • "RöReLsEfÖrBäTtRiNg" som artificiellt interpolerar fram bildrutor är olidlig, oavsett om originalinnehållet är producerat i 24, 25, 30, 50 eller 60 fps. Jag tål inte artefakterna och jag vill se innehållet som det är tänkt att ses.

  • Nästan all sport – t ex fotboll, ishockey och Counter‑Strike – kräver hög bildfrekvens för att gå att se på överhuvudtaget.

  • Nyheter, underhållningsprogram och liknande måste produceras och distribueras i hög bildfrekvens för att känslan av autenticitet, närvaro och/eller direktsändning ska förmedlas till tittaren på ett bra sätt.

  • TV-serier och filmer får gärna produceras i 24 fps. Jag har traditionellt varit väldigt positiv till HFR (48 fps) i film, men har egentligen för lite erfarenhet av det (sett The Hobbit-trilogin en gång på bio) för att kunna uttala mig särskilt bestämt.

Starka åsikter. Personligen tycker jag inte att något av det du skriver om är osebart, men i alla fallen så finns det ju ett stort spann av hur bra det blir i slutändan. The Hobbit i 48fps upplevde jag som litet sådär, men det var inte som att jag slängde popcornen och slutade titta.

Skrivet av Alling:

Det är inte helt tydligt för mig vad du syftar på här (särskilt "TV-material"). Jag har aldrig hört någon uttrycka något negativt om hög framerate i någon icke-fiktiv typ av innehåll, utan bara i film och TV-serier.

Inte heller har jag hört talas om någon som är så van vid judder att avsaknad därav stör vederbörande, men då gäller det att vi är överens om vad judder betyder till att börja med. Jag har för mig att det är en strikt negativ artefakt som uppstår till exempel när 24p-innehåll spelas upp i 60 Hz – inte när bildfrekvensen är låg, utan när den är "fel". Så tolkar jag också Rtings artikel om saken.

Med TV-material menade jag nog TV-serier o.dyl., saker med skådespelare. OK, judder vid horisontella panoreringar ser nog de flesta som någonting negativt. Nu är det väl inte så vanligt idag som det var ett tag med dåligt mastrade DVDs när man kunde se NTSC-material som det gjorts en dålig pulldown på och sedan konverterats till PAL. Ingen IVTC i världen kunde ju rädda det.

Men det jag försökte säg är att de flesta är så vana vid hur film och TV-serier sett ut så att de tycker att dessa i HFR ser onaturligt ut.

Skrivet av Alling:

Det vore intressant om du ville förtydliga om sport och naturfilmer bara är två exempel på typer av innehåll (jämte t ex nyheter och musikuppträdanden) där du trivs med hög bildfrekvens, eller om det är de enda. Vad tycker du till exempel om Aktuellt eller Melodifestivalen i 50 fps?

Jag kan ha sett ESC i 50 fps, har ingen aning... Men om jag gjorde det så funkade det väl bra. Sändes fotbolls-EM i HFR? Saken är väl den att det HFR-material jag hade sett när jag skrev inlägget var nog inte så bra producerat. Har sett annat material sedan dess som sett mycket mer naturligt ut.

Nu konsumerar jag inte så mycket nyheter och musikuppträdanden, ser för det mesta filmer och där föredrar jag HDR så jag ser inte så mycket HFR och det är inget jag i dagsläget saknar. HFR kanske blir intressant den dag det börjar produceras sådant material i sådan kvalitet att det bidrar någonting.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Slog nyss på musikhjälpen på Svt Play på Shielden. Visst tusan är det 50-60 fps?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Baxtex:

Slog nyss på musikhjälpen på Svt Play på Shielden. Visst tusan är det 50-60 fps?

Har inte sett specifikt Musikhjälpen, men exempelvis Melodifestivalen, Rapport och Aktuellt går i 50 fps på Play nu för tiden – SVT verkar till slut ha släppt sargen och kommit in i matchen!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers