Ingen bild efter att TVn är avslagen en längre tid

Permalänk
Medlem

Ingen bild efter att TVn är avslagen en längre tid

Hej!

Jag har ett något mystiskt fel som jag inte får bukt med.

Jag har datorn (se sign) inkopplad via HDMI till en receiver (Denon X4400) och vidare till TVn, även där HDMI. När jag stänger av TV och receiver t ex på kvällen men har datorn påslagen och sätter igång allt på morgonen så får TVn ingen signal från datorn. Det krävs en soft reset så hoppar allt igång igen, men jag måste ju boota om windows 10 (build 1809) vilket är görligt men en smula frustrerande.

Jag har provat att i BIOS slå av C-states och i energiinställningarna slagit av att bildskärmen ska stängas och att datorn aldrig ska gå in viloläge. Datorn reagerar på t ex att jag rör musen eller tangentbordet men TVn får ändå ingen signal förrän jag trycker på resetknappen.

Jag kopplade in en till kabel via DP direkt från datorn och in i TVn (med en DP -> HDMI passiv konverterare) igår innan jag stängde av TVn och receivern för natten. När jag kom hem igen från jobbet idag och slog igång TVn och receivern då funkade det helt plötsligt, då fick jag signal på båda ingångarna! Jag blir inte klok. Någon som har en gissning på vad som kan vara "felet"?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Relik 📜

Har ingen direkt lösning på just ditt problem, men min erfarenhet är att HDMI-switchar i allmänhet är ganska 🤷‍♂️. Vissa grejer beter sig konstigt och ologiskt, ibland fungerar allt och vid andra tillfällen strular det.

Jag har ett problem att min HTPC typ 1/10 gånger inte hittar TV:n, utan bara själva soundbaren/switchen. Då ställer den om upplösningen till 1280x720 px, vilket visas i en liten ruta mitt på. Omstart på det, TV:n hittas igenom och det blir UHD..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har ingen direkt lösning på just ditt problem, men min erfarenhet är att HDMI-switchar i allmänhet är ganska 🤷‍♂️. Vissa grejer beter sig konstigt och ologiskt, ibland fungerar allt och vid andra tillfällen strular det.

Jag har ett problem att min HTPC typ 1/10 gånger inte hittar TV:n, utan bara själva soundbaren/switchen. Då ställer den om upplösningen till 1280x720 px, vilket visas i en liten ruta mitt på. Omstart på det, TV:n hittas igenom och det blir UHD..

Tack för svaret! Ja jag har nog också kommit fram till att det är något strul med HDMI-switchen i Denons hemmabioreceiver. Ska fippla lite i dess inställningar och se om jag lyckas hitta någon inställning som jag inte tänkt på...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)